Fokken met een OCD-merrie (osteochondrose)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:20

_Rick schreef:
Ik heb een merrie, Grote Prijzen gelopen in Amerika, 21 jaar oud, had OCD is er ooit eens uitgehaald, vraag me niet af op welke leeftijd.

Fok ik mee, en kinderen nog geen enkele OCD gehad ben ik nu fout bezig ?

Aangezien OCD ook van andere dingen kan komen dan erfelijke oorzaken denk ik dat je in dit geval een merrie hebt waar het niet erfelijk is. Dus...hoeveel geluk heb jij bij kansspelen?
Voor de rest bestaat er geen goed of geen fout.
Ik had het alleen niet gedaan.
Er zijn meer factoren waar je op gaat gokken met het fokken van een veulen. Zie het als russisch roulette. Jij hebt gewoon nog een extra kogel in dat pistool gedaan Haha! Lips are sealed

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:20

Goh ik dacht al het gaat over OCD waar blijft Rick om te vertellen hoe prima OCD toch is Gaaaap

Kan je alle PROK certificaten van de kinderen even scannen???

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:21

davy"]
[quote="Cassidy schreef:
Ook een DNA test kan niet 100% zekerheid niet vertellen of een paard drager is of niet. Het geeft een grote waarschijnlijkheid aan dat het paard het is/niet is, maar geen enkele wetenschapper zal je daar 100% uitsluitsel of bevestiging van geven. Dat de Zangersheide daarmee adverteerd is dus niet correct.

En waarom niet? Mag in wetenschappelijke termen. Als ik het niet begrijp vraag ik het wel Knipoog .
[/quote]

Omdat geen enkele test (die je gebruikt om dit te onderzoeken) niet een 100% specificiteit en sensitiviteit heeft.. Zodoende kun je nooit iets met 100% zekerheid zeggen..

_Rick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 18:31

Citaat:
Kan je alle PROK certificaten van de kinderen even scannen???

Waarom zou ik een kind prok laten keuren ? Ik fok sportpaarden , geen stermerries, ik fok een paard dat kan lopen of springen, niet die alleen mooi is en geen ruk kan lopen of geen hout kan springen, wat heb ik daaraan ? Paard moet functioneel gebouwd zijn, mooi kun je der bij hebben.

Citaat:
Goh ik dacht al het gaat over OCD waar blijft Rick om te vertellen hoe prima OCD toch is

Nou ik was erg blij hoor dat de kinderen het niet hadden, liever niet als wel, lijkt me duidelijk.

Kan toch beter met deze merrie fokken die zelf ongelooflijk springt en gepresteerd heeft dan met een merrie die wow STER is geworden met 80 voor exterieur en matig voor dressuur en matig voor springen, maar zo zie ik het.

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 19:58

Veel warmbloed paarden hebben één of andere vorm van OCD, een gewrichtaandoening (stoornis in de ontwikkeling van het skelet) wat op jonge leeftijd ontstaat.
Of een veulen OCD kan krijgen ligt niet alleen aan de afstamming maar ook aan de beweging tijdens de opvok en de voeding.
In 1995 is een onderzoek gestart op het Paardenproefbedrijf in Lelystad samen met de Faculteit Diergeneeskunde Utrecht.
Het doel van dit onderzoek is het terugdringen van OCD bij paarden.
Beweging (zowel te veel als te weinig) is van grote invloed op het ontstaan van OCD.
Met rontgen foto`s is OCD aan te tonen maar alleen niet op zéér jonge leeftijd.
Omdat het veulen nog flink kan herstellen.
Dus fokken met OCD=ja!
Maar fokken met artrose=nee!

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:00

***even off-topic*** mijn 300ste bericht al!! Hoezo bokt verslaafd haha

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 20:09

patrice schreef:
Veel warmbloed paarden hebben één of andere vorm van OCD, een gewrichtaandoening (stoornis in de ontwikkeling van het skelet) wat op jonge leeftijd ontstaat.

Dus fokken met OCD=ja!
Maar fokken met artrose=nee!

Als je het door jou aangehaalde onderzoek goed gelezen had zou je dit soort dingen niet neerzetten.

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 16:12

Zo heb ik het toch wel vernomen!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 18:40

aan de ene kant ben ik het er mee eens,
fokken moet je alleen doen met paarden die geen erfelijke gebreken hebben
maar een paard met ocd heeft dat niet altijd omdat dat erfelijk nou eenmaal zo is

de manier van opgroeien heeft er ontzettend veel mee te maken
en ik ben bang dat een groot deel van de paarden met ocd , dit gebrek niet heeft door de genen, maar door de manier van opfokken

ook heb je paarden met "kunstmatige" oc/ocd
de hengst van een kennisje van me is aan dzijn ocd geopereerd , maar deze was ontstaan door een klap op zijn achterknie van een ander paard

ocd wil dus niet gelijk zeggen dat dat erfelijk is
er zijn veel meer factoren die meespelen

een kwalitatief goed paard met ocd wat door opfok en invloeden van buitenaf is ontstaan , buiten de fokkerij houden is zonde

om de ocd eruit te krijgen in de fokkerij lijkt het mij veel slimmer om er eerst maar eens achter te komen welk gen er verantwoordelijk is voor het ontstaan/aanleg hebben van ocd en paarden die het gebrek hebben daarop te testen
op die manier kun je erfelijke ocd uitbannen
en je behoud de ddieren die het door invloeden van buitenaf hebben opgelopen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 08:45

Als je niet mag fokken met OCD moeten heeeeel veel merries het veld ruimen. Want hoeveel procent heeft het van de populatie? Ja 25% en hoeveel zijn er genetisch belast met dit gen? Nog VEEL meer! Dus in vervolg alleen maar fokken met merries die PROK zijn gekeurd?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 09:33

http://www.freewebs.com/osteochondrose/
de groei

Erfelijkheid van OCD is nog niet wetenschappelijk onderzocht, maar alle wetenschappers zijn het er over eens dat OCD gedeeltelijk erfelijk is.

In de embryonale fase, dat is de vroegste ontwikkelingsfase van het nog ongeboren veulen, worden alle beenderen van het veulen als kraakbenige structuren aangelegd. Als het veulen geboren wordt tref je dus veel kraakbeen aan. Al voordat het veulen geboren wordt begint het kraakbeen te verbenen, en dit gaat verder na de geboorte. Zo wordt het kraakbeen dus langzamerhand allemaal omgevormd tot been. Het verloop van dit proces is van aanzienlijk belang voor het al dan niet ontstaan van OCD

De groei.

De groei van het veulen vindt merendeels plaats vanuit speciale delen van het kraakbeen, deze delen worden groeischijven genoemd. Vanuit deze zogenoemde groeischijven ontstaat de lengtegroei. Deze groeischijven zijn ook de laatste kraakbeen delen die verbenen. Als de groeischijven helemaal verbeend zijn zal het paard verder ook niet meer groeien. Voor veel van deze delen geldt dat dat rond het derde levensjaar van het paard gebeurt. Een gewricht is het draaipunt van 2 (of meer) botten. De uiteinden van de botten zijn zo gevormd dat ze precies in elkaar passen (kop en kom). Om de botten soepel ten opzichte van elkaar te kunnen bewegen, zit er om de uiteinden van de botten een laagje kraakbeen en wordt in het gewricht een smeervloeistof aangemaakt (synovia). Kraakbeen moet veel gewicht dragen en moet toch flexibel en elastisch zijn; het vangt de schokken op en lijdt het eerste en het meeste onder toegenomen druk. Voor de gewrichtsvloeistof geldt dat het in voldoende mate in in de juiste dikte (viscositeit) aanwezig moet zijn.

Uit het onderzoek bij praktijkonderzoek Lelystad bleek dat letsels, hoewel ze het meest voorkwamen in de knie en in de sprong, dit zeker niet de enige plekken waren. Veel letsels werden gezien in de facetgewrichtjes tussen de halswervels en ook de kootgewrichten (voor en achter). Ook werd er letsel gevonden in de voorknie, elleboog en boeg.

Bij de veulens die op vijf maanden bekeken zijn, was er niet iin die niet ergens in een of ander gewricht een osteochondrotisch letsel had. Het minimum aantal letsels dat gevonden werd was een, het maximum zelfs veertien!

Bij de veulens die op elf maanden bekeken werden bleek de situatie erg veranderd ten opzichte van de situatie op vijf maanden. Terwijl op sommige plaatsen zoals in de sprong het aantal letsels en de ernst daarvan gelijk gebleven was of misschien zelfs iets was toegenomen, was het aantal letsels in een aantal andere gewrichten zeer sterk gedaald. Dit was met name het geval in de knie, de halsgewrichten en het kootgewricht in het voorbeen. Het verschil zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door het feit dat bij een veulen van een bepaalde leeftijd niet alle gewrichten zich in hetzelfde stadium bevinden. Zo is op vijf maanden leeftijd de sprong bijvoorbeeld verder ontwikkeld dan de knie.

Erfelijkheid speelt mee hoewel het onderzoek zeker niet opgezet was als genetisch onderzoek, omdat de het aantal veulens waar onderzoek mee gedaan is te klein is, zijn er wel een aantal interessante waarnemingen gedaan. Bij nakomelingen van wie een of beide ouders rontgenologisch
vastgestelde osteochondrose in had, in 50% van de gevallen ook osteochondrose op die plek vastgesteld. Bij ouders die in de sprong geen van beide de aandoening hadden, was dat al 37% van de gevallen. Als je nu op dezelfde wijze kijkt naar de knie, dan zie je een percentage van 28% bij nakomelingen van wie een of beide ouders ook OC in de knie hadden. Hadden die ouders dat echter niet dan werd ook bij de nakomeling geen OC gevonden. Dat zal in werkelijkheid niet zo zwart-wit liggen als het nu door de kleine aantallen lijkt. Wel is het iets waarin een eventuele vervolgstudie met extra aandacht naar gekeken zou kunnen worden

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 09:55

Pfff wat een lang topic wordt het, maar het is voor mij dus wel duidelijk hoe de meningen liggen (nogal verdeeld........). Gelukkig snap ik er als medicus alles van.
Alleen sommige bokkers vinden: OCD wel mee fokken (of gokken) en artrose niet. Terwijl beide aandoeningen qua erfelijkheid niet veel verschillen. Ook artrose heeft net als OCD een behoorlijke omgevingscomponent.
En ja mijn mening blijft een OCD merrie (aa of misshien wel Aa en een slechte ontwikkeling) geeft in het eerste geval in ieder geval een drager-veulen in het tweede geval 25% (als ik uitga van een OCD-vrije hengst, wat ook nog een hele discussie zal geven). Ik neem namelijk aan dat iedere paardenliefhebber OCD liever kwijt is, dus als je deze merries laat staan en alleen met OCD-vrije (klinisch) merries dekt kom je toch al een heel eind in de richting. En iedere OCD die toch uit twee dragers ontstaat weer laten staan etc. Dan verdwijnt het vanzelf een keertje (en dan hebben we vast wel weer iets anders dat niet goed is.......).

Truecolor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 09:57

en met merries fok je natuurlijk i.p.v. dekken! (oftewel slaperig foutje).

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:14

Waarom zijn hier eigenlijk geen wetenschappelijke studies van?