Fly_high schreef:Edit Verder snap ik niet waarom er zo raar over koniks wordt gedaan in Nederland, blijkbaar mag men die niet aanraken omwille "oerpaardbescherming", hooguit om naar de slacht te brengen

Het is toch geen echt oerpaard maar slechts een fokprojectje obv werkpaarden gericht op behoud van een aantal oerpaard-kenmerken bij gedomesticeerde dieren, zo exotisch is het allemaal weer niet. Het blijven leuke pony's om mee te werken en als iemand er wat maat in wil fokken, waarom niet? Het gaat toch niet ten koste van de echt wilde

konikpopulatie.
Dat is ook niet mijn argument.
Er zijn heel veel dieren tegenwoordig met een missende nekband en hierdoor problemen aan C6/C7 welke pas laat of soms nooit worden ontdekt maar zich uiten in een reeks van klachten waar paarden enorm veel last en/ of pijn aan ondervinden.
Problemen met knieën, ruggen, si... zijn er ook heel regelmatig in gefokt om meer beweging of maat te creëren, maar het dier betaalt dan dus de rekening. De konik schijnt overigens sowieso meer vrij te zijn van aandoeningen die onze fokproducten wel treffen.
Ook de konik is geen 'puur' ras voorzover ik weet, maar wel verdomd goed gelukt en dus eigenlijk iets waarvan ik zeg: in het belang van het paard zou ik daar geen ander ras op zetten. Juist het feit dat deze dieren zo goed in elkaar zitten maakt ze tot duurzamer rijpaarden lijkt mij.
Wel leuk om te horen dat je er veel ervaring mee hebt, ik vind ze fenomenaal. Ik heb nu IJslanders, maar ook daar is
foktechnisch echt heel erg veel verprutst en dat wordt steeds erger.
Ik weet dus niet of ik daar opnieuw voor zou kiezen.