Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mooney schreef:Bedenk je wel dat PSSM nog heftiger tot uiting komt bij de minder zware types. Doorfokken is sowieso discutabel maar met een kruising wordt het nog lastiger.
Jouw merrie is homozygoot PSSM1 dacht ik? Of is het een andere?
goldenarrow schreef:Ik weet dat er nog niet zo lang een goedje op de markt is waarvan gezegd wordt dat het 75% kans geeft op het gewenste geslacht. FillyPlus en ColtPlus heet het. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, dus ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar het moet worden toegevoegd aan het sperma en dood dan volgens mij de mannelijke of vrouwelijke zaadcellen. Is ook niet erg duur, volgens mij iets van $50. In België zijn er diverse dierenartsen die het aanbieden, maar je kan het ook zelf aanschaffen en aan de kliniek vragen of ze het erbij willen doen.
Sizzle schreef:Als de merrie heterozygoot is dan kun je inderdaad ook gewoon een gezond pssm1 vrij veulen krijgen.
Maar ik wilde het risico zelf echt niet
Als ze homozygoot is dan is ieder veulen betroffen, dan is het enkel hopen dat het onder controle blijft (dus geen blij op de wei).
Brainless schreef:Qerty schreef:Een veehouder die op sekse fokt omdat er anders de helft van de dieren direct na geboorte de kliko in gaat? Ja.. dan vind ik het een innovatie.
Stiertjes gaan echt niet direct de kliko in hoor
Sizzle schreef:Jeetje als ex-eigenaar van een pssm paard ben ik inderdaad nu ook niet meer positief over dit topic. Het doet me nog pijn in mijn hart als ik aan mijn lieve paard denk dat geen 8 jaar heeft mogen worden ondanks goed stalbeid.
Ik wilde ook altijd met haar fokken (1e premie, prok), maar nooit zou ik bewust fokken met een pssm1 dier
Suzanne, het is dominant, dus dragers zijn lijders. Echter komt het bij koudbloeden vaak minder tot uiting ivm andere spiertypen.