KI met een hengst die geen KI aanbied en sperma sexen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 03:48

Is de merrie pssm1 vrij? Ik weet dat veel trekpaarden positief zijn, wellicht niet allemaal met klachten maar als je er ander bloed/ras in fokt kan dat misschien wel anders zijn voor de nakomeling?

goldenarrow

Re: KI met een hengst die geen KI aanbied en sperma sexen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:34

Ik weet dat er nog niet zo lang een goedje op de markt is waarvan gezegd wordt dat het 75% kans geeft op het gewenste geslacht. FillyPlus en ColtPlus heet het. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, dus ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar het moet worden toegevoegd aan het sperma en dood dan volgens mij de mannelijke of vrouwelijke zaadcellen. Is ook niet erg duur, volgens mij iets van $50. In België zijn er diverse dierenartsen die het aanbieden, maar je kan het ook zelf aanschaffen en aan de kliniek vragen of ze het erbij willen doen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:47

Bedenk je wel dat PSSM nog heftiger tot uiting komt bij de minder zware types. Doorfokken is sowieso discutabel maar met een kruising wordt het nog lastiger.
Jouw merrie is homozygoot PSSM1 dacht ik? Of is het een andere?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:00

Over sexen heb ik geen verstand, maar er zijn zeker hengstenhouders die open staan voor eenmalig KI terwijl ze normaal gesproken alleen natuurlijk dekken. Was voor mij ook ooit een optie bij een ponyras dat normaal gezien enkel met natuurlijke dekking werkt.
Uiteraard zijn de extra kosten en het regelen dan wel voor jou.
Als jij het plan goed uitgewerkt hebt dan heb je de meeste kans van slagen. Succes

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:33

Sizzle schreef:
Bij paarden kan geslachtsselectie op sperma (nog) niet.
.

Met ICSI wel. Maar is wel duur. Ongeveer 5000€. In Merelbeke Gent hebben ze die methode ontwikkeld.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:56

mooney schreef:
Bedenk je wel dat PSSM nog heftiger tot uiting komt bij de minder zware types. Doorfokken is sowieso discutabel maar met een kruising wordt het nog lastiger.
Jouw merrie is homozygoot PSSM1 dacht ik? Of is het een andere?

Indien TS haar merrie pssm1 heeft vraag ik me sowieso af waarom je er een veulen uit zou halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:56

goldenarrow schreef:
Ik weet dat er nog niet zo lang een goedje op de markt is waarvan gezegd wordt dat het 75% kans geeft op het gewenste geslacht. FillyPlus en ColtPlus heet het. Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, dus ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar het moet worden toegevoegd aan het sperma en dood dan volgens mij de mannelijke of vrouwelijke zaadcellen. Is ook niet erg duur, volgens mij iets van $50. In België zijn er diverse dierenartsen die het aanbieden, maar je kan het ook zelf aanschaffen en aan de kliniek vragen of ze het erbij willen doen.

Klinkt heel interessant. Kan er helaas niet zoveel over vinden.

In de instructie staat wel dat het gemengd moet worden met verdund sperma omdat die verdunning het activeert. Dus kan niet zonder tussenkomst zo gemengd worden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:17

Als de merrie homozygoot is voor pssm vind ik het sowieso heel dom om ermee te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 23:27

@ poosje81 en mooney; ik vroeg me al af wanneer dat genoemd zou gaan worden :+

Mijn merrie heeft inderdaad pssm1. Of en in welke mate dit het leven van het paard beïnvloed is voor elk individu anders. De mijne is niet symptomatisch, niet afhankelijk van supplementen en heeft geen speciaal bewegings regime nodig. Enige is dat ze niet op gras kan omdat ze dan zomereczeem achtige klachten krijgt door de suikers.

Dat is voor mij nog een reden om geen welsh of nrps bloed in te willen mengen. Omdat de 'warmbloed' types inderdaad veel meer last hebben van pssm. Binnen het stamboek fokken heeft ook geen enkele toegevoegde waarde.

Paarden staan aan huis. Management volledig in eigen hand. Zou ik afhankelijk zijn van een pensionstal dan zou ik dit never nooit doen want dat is rampzalig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:53

Alles geregeld *\o/*

Kliniek kon geen begeleiding van de hengst doen helaas.

Ik heb vandaag een KI station in de buurt van de hengst benaderd met de vraag of zijn ons kunnen helpen. Dat kon en we zijn met hengst en merrie daar welkom en zij verzorgen het dan allemaal voor ons.

Dat het via een KI station gaat geeft eventueel mogelijkheid voor die toevoeging om geslacht te beïnvloeden. Maar daar ga ik me nog verder in verdiepen.

Als het de hengstenhouder goed bevalt dan overwegen ze vaker gebruik te gaan maken van die KI diensten.

In maart gaan we bij de kliniek starten met het volgen van de cyclus van de merrie en dan hopelijk in april dekken. Merrie toont nauwelijks en heb geen ruinen in de buurt. Nog tips voor andere aanwijzingen?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:48

Fijn dat je het hebt kunnen regelen.
Enige waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is dat pssm1 verhaal.
Je schrijft dat je merrie niet op het gras kan, hoe wil je dat doen tijdens het zogen dan? 5kg merriebrok per dag voeren? Want de kans dat ze daarop gaat reageren is natuurlijk ook erg groot.
Je fokt nu bewust een veulen uit een homozygoot pssm1 merrie, de vraag is hoeveel last het veulen gaat krijgen... dat kan mee maar ook tegenvallen, om nog maar niet te spreken over de mogelijke risico's voor je merrie vanwege hormonale veranderingen en andere voerbehoefte.
Het spijt me TS, ik vond je initiële vraag in dit topic leuk en creatief maar nu ik dit weet kan ik hier geen positieve draai aan geven.
Ik hoop echt dat je het risico niet neemt, hoe moeilijk het misschien ook is je droom los te laten.
Ik heb vele paarden gehad in mijn leven waaronder 1 met pssm1 en 1 met pssm2....nooit maar dan ook nooit meer.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:56

Ik heb je topic met veel interesse gevolgd. Had geen idee dat het 'al' mogelijk was om te sexen en hoe dit in zijn werk zou gaan, vandaar.
Voor mij komt dat wel in de buurt van een grens waarvan ik me afvraag of we die als mensen over willen gaan in het fokken met dieren.

Een veehouder die op sekse fokt omdat er anders de helft van de dieren direct na geboorte de kliko in gaat? Ja.. dan vind ik het een innovatie.

Ik maak me wel zorgen over de maakbaarheid van het bestaan als je wél bereid bent in te grijpen in de natuur qua sekse en je niet achter de oren lijkt te krabben over het genetisch defect dat je op deze manier een handje verder de evolutie in helpt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:58

Qerty schreef:
Een veehouder die op sekse fokt omdat er anders de helft van de dieren direct na geboorte de kliko in gaat? Ja.. dan vind ik het een innovatie.

Stiertjes gaan echt niet direct de kliko in hoor :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:02

Houdt homozygoot PSSM in dat het veulen altijd ook PSSM krijgt? Of kan het veulen drager zijn en dat het niet tot uiting komt?
Ik heb nog nooit ervaring met PSSM gehad maar hoor er nare dingen over. Ik zou nooit bewust een veulen op de wereld willen zetten met gezondheidsproblemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:09

Jeetje als ex-eigenaar van een pssm paard ben ik inderdaad nu ook niet meer positief over dit topic. Het doet me nog pijn in mijn hart als ik aan mijn lieve paard denk dat geen 8 jaar heeft mogen worden ondanks goed stalbeid.
Ik wilde ook altijd met haar fokken (1e premie, prok), maar nooit zou ik bewust fokken met een pssm1 dier :n

Suzanne, het is dominant, dus dragers zijn lijders. Echter komt het bij koudbloeden vaak minder tot uiting ivm andere spiertypen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:10

Maar kan het veulen met een niet drager dan niet heterozygoot zijn? Of werkt het zo niet? Is er 50% kans op een ‘ziek’ veulen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:13

Als de merrie heterozygoot is dan kun je inderdaad ook gewoon een gezond pssm1 vrij veulen krijgen.
Maar ik wilde het risico zelf echt niet :n
Als ze homozygoot is dan is ieder veulen betroffen, dan is het enkel hopen dat het onder controle blijft (dus geen blij op de wei).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:15

Sizzle schreef:
Als de merrie heterozygoot is dan kun je inderdaad ook gewoon een gezond pssm1 vrij veulen krijgen.
Maar ik wilde het risico zelf echt niet :n
Als ze homozygoot is dan is ieder veulen betroffen, dan is het enkel hopen dat het onder controle blijft (dus geen blij op de wei).

Dus er is 100% kans op een ziek veulen in dit geval? Jeetje.... dat wil je toch niet? Waarom zou je dat doen?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:20

Brainless schreef:
Qerty schreef:

Stiertjes gaan echt niet direct de kliko in hoor :+

Ik had al het vermoeden dat 'veehouder' niet helemaal de lading dekte, dacht meer aan kuikentjes :o
Maar nu ik er wat langer over nadenk zal het proces bij kippen wat te arbeidsintensief zijn om op te wegen tegen evt dierenleed.
Dank voor deze correctie.. :') nu zit ik me ineens af te vragen of, en zo ja waarom, ik het ethisch verantwoorder zou vinden om kippen te sexen dan koeien.
En daarmee besef ik me dat iedereen zijn afwegingen maakt en ik niet degene ben om me daarmee te bemoeien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:28

Ik denk dat je een broederij bedoelt, waar men kuikens voor de leghennenhouderij uitbroed? Dit gaat helaas niet zo "simpel", zover je bij dit soort dingen over simpel kan spreken, aangezien niet de haan, maar de hen het geslacht bepaald. De haan is XX, de hen is XZ. Het geslacht moet bij een ontwikkelend ei bepaald worden: https://www.pluimveeweb.nl/artikel/1723 ... r-duurder/

Qua fokken met een homozygoot pssm1-paard heb ik geen goed woord beschikbaar. Pssm1 is één van de redenen dat trekpaarden vaak zo jong oud worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:33

Het veulen wordt inderdaad drager. Of het tot uiting komt hangt vooral samen met het management.

Pssm1 is een stofwisselings probleem die veel voorkomt bij xxx (cpl problematiek) en ongemerkt ook behoorlijk wat tinkers mee rondlopen.

Omdat xxx een andere spieropbouw hebben dan warmbloeden is de heftigheid van symptomen niet te vergelijken. Een sportpaard of quarter (en in de praktijk hoor ik ook steeds meer mensen over haflingers die zwaar symptomatisch worden) met pssm1 vergt een zeer streng suplementen en bewegingsschema. De meeste koudbloeden hoef je eigenlijk alleen op te letten dat ze niet teveel suiker binnen krijgen. Een goede vitamine korrel en vooral geen granen. De standaard vitE supletie voor pssm ben ik bijvoorbeeld mee gestopt omdat de mijne er helemaal knetter van werd (en meerdere koudbloeden geven die reactie). Enige wat ik bijvoer is een schepje magnesium.

Kan haar ook rustig 2 weken 'stil' zetten. Op de trailer laden, 15km rondhobbelen over de veluwe en weer een uurtje terug op de trailer. Volgende dag geen centje stijfheid en vol enthousiasme weer op pad :)

Het was even zoeken naar de juiste voeding maar verder ondervinden wij er geen hinder van. We kwamen erachter omdat ze elke keer heel erg begon te schuren in het weideseizoen. Verder was er niets aan te merken.

Vergeet niet dat de meeste verhalen die je leest over pssm1 gaan over paarden die al compleet vast zijn gelopen en onherstelbare spierschade hebben. Wanhopige baasjes die na jaren van onherleidbare kwakkelende problemen eindelijk een antwoord krijgen. Het overgrote deel van pssm1 dragers bij de koudbloeden redden zich prima (zeker als ze sober worden gehouden) en hoor je dus nooit iemand over.

Het zogen maak ik me geen zorgen over. Mijn merrie verdraagt gemicroniseerd lijnzaad wel goed en dat is een prima bron voor eiwitten en vetten.

Dracht en hormonen zijn wel een risico ja. Maar ik schat mijn merrie in dat ze fit en gezond genoeg is om een relatief klein veulen te dragen en niet ineens wel zware symptomen gaat krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:47

Fokken is gokken maar in dit geval gegarandeerd met een aandoening. Ik ontstip hier, kan daar echt niet bij met mijn hoofd.
Zelfde met mensen die bewust fokken met cpl dieren, daar snap ik ook geen biet van.
De kruising had ik op zich spannend gevonden maar wel met een gezond paard. Kun je geen merrie lenen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 22:54

Mijn merrie is de volle zus van Sizzle’s overleden merrie (die ik in eerste instantie wilde kopen), dat je bewust dit verdriet opzoekt terwijl je weet dat je merrie homozygoot is snap ik niet.

Dat het nu goed gaat is pure mazzel, als je de verhalen leest zie je toch ook dat het vaak geleidelijk aan begint die klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:01

Sizzle schreef:
Jeetje als ex-eigenaar van een pssm paard ben ik inderdaad nu ook niet meer positief over dit topic. Het doet me nog pijn in mijn hart als ik aan mijn lieve paard denk dat geen 8 jaar heeft mogen worden ondanks goed stalbeid.
Ik wilde ook altijd met haar fokken (1e premie, prok), maar nooit zou ik bewust fokken met een pssm1 dier :n

Suzanne, het is dominant, dus dragers zijn lijders. Echter komt het bij koudbloeden vaak minder tot uiting ivm andere spiertypen.

Je zegt prok; mag ik daaruit concluderen dat het om een kwpn gaat?

Voor die types is pssm eigenlijk een lijdensweg naar een voortijdig doodvonnis. Hoe goed je de randvoorwaarden ook voor elkaar hebt :(:)

@charaz; dat het bij een xx goed gaat is geen mazzel maar kwestie van goed management. Mijn vriendin heeft een 20jarige tinker met pssm1. Nooit van geweten, hoog in de westernsport gelopen en op zn 19de een keer spierbevangen geraakt door verkeerd ingeschatte weersomstandigheden. Toen kwam het pas aan het licht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 23:05

NAS/KWPN inderdaad.
Maar zelfs als het bij koudbloeden redelijk onder controle zou ik nog steeds nooit bewust een dier fokken dat bij voorbaad al niet op de wei mag. Gewoon niet.
Ik neem aan dat de merrie verder wel hoog geprimeerd op exterieur is en cpl vrij?
Of is ze alleen maar lief?

Ik vind het eigenlijk al op de grens van eerlijk dat ik een nachtblind paard heb (die wel gewoon snachts buiten kan trouwens) daar zou ik dus een effen hengst op zetten om dat ongedaan te maken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-01-21 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt