Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:34

Sjuimpje"]
[quote="petraaken schreef:
klopt, die mensen zien waarschijnlijk het nut niet in om met een ruin naar de keuring te gaan. Want ermee fokken kunnen ze toch niet. vroeger zou ik het ook niet gedaan hebben. Nu zou ik het waarschijnlijk wel doen, voor het predikaat van zijn moeder.

Wat heeft het nou voor nut als de moeder van je ruin een predikaat heeft?
Dan ga ik er vanuit dat je verder geen paarden uit die lijn hebt.
[/quote]

heb ik wel. Op dit moment heb ik geen ruin in mijn stal. Alleen zou ik het wel doen moest ik er eentje hebben. Als een merrie 3 ster nakomelingen heeft kan ze preferent worden. Nergens staat er dat dat persee allemaal merries moeten zijn. Latere nakomelingen van die merrie kan je dan beter verkopen evenals de ruinen/hengsten die van de merrie komen.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:35

PhiaBink"]
[quote="sarabande"][quote="PhiaBink schreef:

Dan moet je je fokprodukten zelf houden en zelf uitbrengen.

Als je een volgend fokprodukt verkoopt, dan moet je de koper verplichten er mee naar de keuringen gaan en verplichten uit te brengen in de sport. Verward
Ik denk dat de kopers raar staan te kijken als je hun een verplichting opleg voor iets dat van hun is en niet meer van jou is.

Vreemde stelling eerst zeg je dat ik iets moet en vervolgens dat dat wat ik van jou moet een rare reactie teweeg zal brengen, dat zijn dus ook duidelijk jouw dien en meningen.
Kijk naar de reactie van de fokkers hier die zijn wat reëler
[/quote]

Jij moet niks van mij doen. Je moet zelf weten wat je met je fokprodukten doet. Je moet alleen niet gaan zeuren als de kopers niet met het paard gaan doen wat jij zelf zou willen. Zo zie ik het.

Wij zijn ook een fokkers en we hebben een hele goede fokmerrie met zeer goede nafok. Ik zal helemaal happy zijn als ik hoor dat de nakomelingen het goed hebben en dat de mensen blij zijn met het paard. Je moet dat tegenwoordig ook maar afwachten. Dit telt
voor mij
meer dan punten in de dressuur/springen, premie of een predikaat.

Hou je je nafok niet, dan heb je voor een ander het juiste paard gefokt. Die ander is happy met dat beestje. Dat is toch mooi te horen. Je kan ook horen: ze is nu 7, ze is ZZ springen en ZZ dressuur, maar ik ben bang dat ze kapot gereden is. Wat hoor je dan liever?
[/quote]

Ja natuurlijk is ze blij dat het paard het goed heeft. Maar het kan toch ook allebei: en het goed hebben en presteren op keuringen, in de sport en fokkerij.
Dan heeft een paard het niet ineens slecht hoor!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:39

petraaken schreef:
Op dit moment heb ik geen ruin in mijn stal. Alleen zou ik het wel doen moest ik er eentje hebben. Als een merrie 3 ster nakomelingen heeft kan ze preferent worden. Nergens staat er dat dat persee allemaal merries moeten zijn. Latere nakomelingen van die merrie kan je dan beter verkopen evenals de ruinen/hengsten die van de merrie komen.

Een heel andere situatie als waar ik in zit dus,
ik heb een ruin, die op leeftijd is waar je niet meer speculeert over zijn mogelijkheden maar ze gewoon kan waarnemen, verder heb ik geen enkel belang bij de rest van de stam.
Ik ben ervan overtuigt dat een ruin niet meer/minder waard is wanneer hij of zijn moeder een predikaat meer of minder heeft.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:40

Sjuimpje schreef:
Ik ben ervan overtuigt dat een ruin niet meer/minder waard is wanneer hij of zijn moeder een predikaat meer of minder heeft.

En ook niet als de ruin zelf die ster heeft, volgens mij.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:42

Dat waag ik nog te betwijfelen.
Als ik telefonisch te koop ben op een ruin ga ik sneller kijken bij een 76 punten-ruin dan eentje die niet is opgenomen...........

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 13:43

_inge_ schreef:
Ja natuurlijk is ze blij dat het paard het goed heeft. Maar het kan toch ook allebei: en het goed hebben en presteren op keuringen, in de sport en fokkerij.
Dan heeft een paard het niet ineens slecht hoor!

Dit topic gaat over een goed paard, dat met weinig moeite naar een hoge klassering in de dressuur en wellicht ook springen zou kunnen lopen en volgens Gert Van der Veen die haar indertijd ster maakte zeker keur zou geworden zijn toen die regels nog anders waren.
Dus ik denk niet dat het dit paard kwaad gedaan had wanneer ze door een iets ambiteuzere en talentvoller ruiter/amazone gereden was.

Een paard dat met heel veel moeite en dwang oneigenlijk in de sport uitgebracht wordt ook in lagere klasses (bezoek eens wat wedstrijdjes) is beklagenswaardig, maar dat geldt ook voor de ruiter die erop zit

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:44

Mijn ruin gaat de sport in, dus ik sla met klasseringen om de oren (hoop ik Knipoog ), denk dat dat meer zegt Tong uitsteken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:46

Dat klopt wel.
Maar als iemand mij belt vind ik het wel fijn dat ik kan pochen over die ruin, en daarbij de "objectieve" 76 punten kan aandragen als ze vragen of ie óók mooi is............

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 13:50

Klopt CGJ dat is wat een fokker wil leveren + en +

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:19

CGJ12"]
[quote="PhiaBink schreef:
Hou je je nafok niet, dan heb je voor een ander het juiste paard gefokt. Die ander is happy met dat beestje. Dat is toch mooi te horen. Je kan ook horen: ze is nu 7, ze is ZZ springen en ZZ dressuur, maar ik ben bang dat ze kapot gereden is. Wat hoor je dan liever?

Waarschijnlijk geef ik nu een FOUT antwoord, maar die optie gooi ik niet weg! (ja, ik ben nu eenmaal niet de softste.... Haha!)
Al helemaal niet als het om een ZE gaat...........kan ze meteen nog 15 jaar de fokkerij in.
[/quote]

Dus met andere woorden: het paard te dupe voor het strelen van de ego van de fokker. Paard moet dus lijden Verward

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:26

CGJ12 schreef:
Als ik telefonisch te koop ben op een ruin ga ik sneller kijken bij een 76 punten-ruin dan eentje die niet is opgenomen...........

En mij interesseerd zoiets geen barst. Wel wil ik leeftijd relevante sportprestatie, fijn karakter en fijn te rijden. Zo zie je maar weer de verschillen. Bij een merrie ligt dit ook voor mij wel anders, hoewel ik zeker geen fokker ben maar ruiter.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:26

Paard lijdt per definitie.

A. Paard in mini-boxje van 4x4
B. Paard in kleine wei van 1 ha met hekken ipv op de grote steppe / pusta
C. Paard moet een ruiter op zijn rug dulden en oefeningen doen
D. Paard is afhankelijk van dieet dat de baas hem geeft
E. Paard mag eigen partner niet kiezen
F. Paard mag niet kiezen voor celibaat, maar wordt verkracht.
G. Paard krijgt ijzers waar ie niet om vraagt
H. Paard moet in de trailer terwijl ie niet wil
J. Paard moet op zondag een bosrit maken terwijl ie wil uitslapen
K. Paard wordt geschoren en krijgt een dek op, terwijl zijn dikke vacht ook voldeed

Wil je nog meer horen?
Alsof een recreant / liefhebber / hobbyist beter zorgt voor zijn paarden dan een "top/tob-ruiter"...............

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:29

Lami"]
[quote="CGJ12 schreef:

En mij interesseerd zoiets geen barst. Wel wil ik leeftijd relevante sportprestatie, fijn karakter en fijn te rijden. Zo zie je maar weer de verschillen. Bij een merrie ligt dit ook voor mij wel anders, hoewel ik zeker geen fokker ben maar ruiter.
[/quote]
Het gaat me ook niet óm het predikaat of die 76 punten, maar hoogtens om de indicatie dat het paard écht zo mooi is als de verkoper beweert.
Bij een goed paard is het óók belangrijk dat ie mooi is IN de box.......

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 14:32

Lami schreef:
hoewel ik zeker geen fokker ben maar ruiter.

Maar die 76 punten impliceren een correct uiterlijk, dat is toch fijn als dat door neutrale mensen vastgesteld is.
Dat scheelt een heleboel nodeloze autoritjes naar z.g. mooie paarden die ook wat kunnen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:34

CGJ12 schreef:
Paard lijdt per definitie.

A. Paard in mini-boxje van 4x4
B. Paard in kleine wei van 1 ha met hekken ipv op de grote steppe / pusta
C. Paard moet een ruiter op zijn rug dulden en oefeningen doen
D. Paard is afhankelijk van dieet dat de baas hem geeft
E. Paard mag eigen partner niet kiezen
F. Paard mag niet kiezen voor celibaat, maar wordt verkracht.
G. Paard krijgt ijzers waar ie niet om vraagt
H. Paard moet in de trailer terwijl ie niet wil
J. Paard moet op zondag een bosrit maken terwijl ie wil uitslapen
K. Paard wordt geschoren en krijgt een dek op, terwijl zijn dikke vacht ook voldeed

Wil je nog meer horen?
Alsof een recreant / liefhebber / hobbyist beter zorgt voor zijn paarden dan een "top/tob-ruiter"...............

Mijn paard..

- staat in een box van 5 bij 5 en dan alleen nog 's nachts. Het is een open stal, de hele bovenkant is spijlloos.
- staat samen met een grote groep op een zeer groot stuk land. Daar staat ook nu nog gras in (en de nodige kruiden). Bovendien is er een speelvijver aanwezig.
- heeft weinig gevaar te dulden van de rovers van de steppe.
- moet inderdaad af en toe iemand op haar rug 'dulden'. Ik heb geen moment de indruk dat haar dat echt tegenstaat.
- paard heeft eigen partner gekozen. heeft incest-veulen opgeleverd Schijnheilig
- verkrachting? misschien wel. kan ik niet over oordelen. Als ze niet wilde had ze echt van zich afgetrapt. Mijn merrie wel!
- paard heeft geen ijzers
- paard gaat zeer zelden in de trailer en loopt er zelf (zonder enige dwang) van afstand in Lachen
- kan paard geen groter plezier doen dan met bosrit en tijdens de bosrit spelen in de vijver. Als ik haar loslaat gaat ze in galop de vijver in om daar water in mijn laars te maaien.
- paard is nooit geschoren geweest. Heeft overigens ook geen dikke vacht.
- paard heeft goede band met eigenaar en mede-kuddegenoten Haha!
- paard is niet kapot gereden en springt en loopt voor de lol (ook als er niemand opzit)
- paard komt altijd als je haar roept. Omdat ze het fijn vindt te komen Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 14:47

En dat paard krijgt ook nog te eten van je Anya Haha! .

Maar het topic ging niet over dierenmishandeling, het topic gaat er o.a. over in hoeverre karakter meetelt in de puntenindeling van de fokkerij.
Zo waren nogal wat mensen ontevreden over het feit dat de Krack x Partout bij de beste 5 hengsten meeliep in DB.
Zou het stamboek niet wat meer aandacht moeten geven aan karakter en hoe is dat (buitenstationstesten) in te schatten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:51

sarabande schreef:
En dat paard krijgt ook nog te eten van je Anya Haha! .

Maar het topic ging niet over dierenmishandeling, het topic gaat er o.a. over in hoeverre karakter meetelt in de puntenindeling van de fokkerij.
Zo waren nogal wat mensen ontevreden over het feit dat de Krack x Partout bij de beste 5 hengsten meeliep in DB.
Zou het stamboek niet wat meer aandacht moeten geven aan karakter en hoe is dat (buitenstationstesten) in te schatten.

jazeker en af en toe een appel Haha!

En de suggestie wordt gewekt dat recreatie-paarden niet beter af zijn dan hun sportbroeders en zusters... Dat is dus in een aantal gevallen klets. Ik wil de paarden niet de kost geven die met hun dure dressuuramazone de buitenlucht niet zien, tenzij voor een wedstrijd... Het paard als puur prestatiemiddel en niet meer als paard. Zo staan er bij ons 3 paarden die nooit op de wei mogen. Ze zouden eens beschadigd kunnen raken Verward

Ik weet wel wat mijn paard zou kiezen hoor... Schijnheilig

Maar zonder gekheid, ik hecht (als recreatieruiter met enige wedstrijdaspiraties) wel degelijk aan een fijn lopend en mooi paard (het oog wil ook wat). Daarnaast is het karakter zeer belangrijk. Zowel voor recreatieruiters als voor wedstrijdruiters ook. Want wat heb je nu aan een talentvol paard dat zo lui is, of zo'n rotzak dat het talent er niet uit te rijden is???

Karaktertest is niet zo heel moeilijk hoor. Er zijn allerlei gecertificeerde vormen van tevredenheidsonderzoeken te ontwerpen, waarbij je bijvoorbeeld eigenaar/kenners van dat paard vraagt de lijst in te vullen. Natuurlijk zit hier enige subjectiviteit in, maar dat is statistisch wel oplosbaar. Als je dat combineert met een karakterscore tijdens een keuring o.i.d. dan kun je daar een aardig beeld van bouwen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 14:54

Anya schreef:

Mijn paard..

- staat in een box van 5 bij 5 en dan alleen nog 's nachts. Het is een open stal, de hele bovenkant is spijlloos.
- staat samen met een grote groep op een zeer groot stuk land. Daar staat ook nu nog gras in (en de nodige kruiden). Bovendien is er een speelvijver aanwezig.
- heeft weinig gevaar te dulden van de rovers van de steppe.
- moet inderdaad af en toe iemand op haar rug 'dulden'. Ik heb geen moment de indruk dat haar dat echt tegenstaat.
- paard heeft eigen partner gekozen. heeft incest-veulen opgeleverd Schijnheilig
- verkrachting? misschien wel. kan ik niet over oordelen. Als ze niet wilde had ze echt van zich afgetrapt. Mijn merrie wel!
- paard heeft geen ijzers
- paard gaat zeer zelden in de trailer en loopt er zelf (zonder enige dwang) van afstand in Lachen
- kan paard geen groter plezier doen dan met bosrit en tijdens de bosrit spelen in de vijver. Als ik haar loslaat gaat ze in galop de vijver in om daar water in mijn laars te maaien.
- paard is nooit geschoren geweest. Heeft overigens ook geen dikke vacht.
- paard heeft goede band met eigenaar en mede-kuddegenoten Haha!
- paard is niet kapot gereden en springt en loopt voor de lol (ook als er niemand opzit)
- paard komt altijd als je haar roept. Omdat ze het fijn vindt te komen Haha!

5x5 ? Dat is mishandeling.......
in een groep? Jouw paard wil ook wel eens alleen zijn......
weinig rovers/gevaar? gun je hem niet dat beetje actie en adrenaline?
staat haar niet tegen als je erop zit? moest je kijken toen ze beleerd werd....
paard heeft eigen partner gekregen? Verkracht binnen het gezin bedoel je. En waar was jij toen?
loopt zo de trailer in? de eerste keer zeker ook......
paard komt als je roept? Pure verveling of honger......

Zo zie je maar, het is maar net hoe je het uitlegt en interpreteert.
Jij denkt te kunnen denken zoals je paard dat doet. Die pretentie heb ik niet....

Maar dit is niet kwaad bedoeld hoor. Alleen ter relativering!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:00

5x5, ja had het graag groter gezien, of zelfs geen stal. Er loop echter een paardenmishandelaar rond in Twente, die mijn B'elanna al een keer te pakken heeft gehad. Huilen
in een groep... paard kan alleen zijn. Wei is nl. groot genoeg. Doet ze ook met enige regelmaat (jaha ik ga wel eens zitten kijken naar het gedrag)
actie/adrenaline: regelt de groep onderling. Dan raggen ze door de wei met zijn allen of zoeken ruzie.
verkrachting is een menselijk begrip.. Ter relativering dus. Het gezin is bij paarden ook geen papa/mama en 1.2 kind en een hond. Ter relativiering dus.

Ook de eerste keer liep ze zo de trailer in. Er lag voedsel Lachen
paard komt als ik haar roep uit honger of verveling? dacht ik niet. Ze komt omdat ik haar anders door de wei jaag tot ze wel doet wat ik van haar wil (zo gaat dat in de kudde ook).

Interpretatie is altijd mogelijk. En zeker is dat een paard af en toe dingen moet doen die het dier zelf liever niet wil. Niet in de vrije natuur en niet in welke omgeving dan ook.

Zeker is ook dan een paard vanuit zichzelf geen doel stelt om op topniveau mee te kunnen komen. Dat veronderstelt een denkniveau dat tot nog toe slechts aan mensen is meegegeven. Ter relativering alweer Lachen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:07

OK dan!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 15:11

CGJ, volgens mij ben je zojuist afgebokt door Anya Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 16:54

Ik denk niet dat we nog in een tijdperk leven dat de echt goede paarden nog gewoon op de stal blijven staan bij een recreatieruiter. Die worden gewoon opgekocht en komen bij ambitieuze ruiters terecht.

Ik denk als je je om bovenstaande zaken heel druk gaat maken je zowat aan de prozac moet gaan. Er zijn ergere dingen in het leven. Jammer maar helaas.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:02

Pipo"]
Ik denk niet dat we nog in een tijdperk leven dat de echt goede paarden nog gewoon op de stal blijven staan bij een recreatieruiter. Die worden gewoon opgekocht en komen bij ambitieuze ruiters terecht.
[/quote]

Ik ken er toch zat, die echt goed zijn (en dan bedoel ik beter dan mijn schimmel bijvoorbeeld) die lekker in een weitje staan en vijf keer in de week in het bos hobbelen met hun dolgelukkige recreatieruiter.
En hoe vaak zie je geen ruiters op wedstrijdjes met paarden die vijf klassen hoger zijn dan de ruiter zelf?
Er zijn nou eenmaal veel mensen met teveel geld, of een hoop geld maar met andere prioriteiten.

[quote="Pipo schreef:
Ik denk als je je om bovenstaande zaken heel druk gaat maken je zowat aan de prozac moet gaan. Er zijn ergere dingen in het leven. Jammer maar helaas.

Prozac is wel heel drastisch. Haha! Hoogstens een aspirientje voor de koppijn Knipoog
Natuurlijk is het voor een fokker jammer als zoiets gebeurt, zeker als er een predikaat in het geding is. Je kunt altijd kijken of er wat aan te doen valt... maar zo niet, ja jammer inderdaad.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:04

Pipo schreef:

Dat veronderstelt dat de recreatieruiter wil verkopen Pipo. En ik kan er uit mijn directe kring een flink aantal noemen die een (soms zeer) goed bod hebben afgeslagen.

De markt van paardenhandel wordt niet alleen bepaald door de ecomomische principes van Adam Smith Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 17:05

Missouri schreef:
Er zijn nou eenmaal veel mensen met teveel geld, of een hoop geld maar met andere prioriteiten.

Of met niet zo heel veel geld, maar alsnog andere prioriteiten Haha!