Hengsten die natuurlijk dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:32

josien_m_ schreef:
Ja, dat vind ik gepast, want hoe vaak komt dat nou voor?
)

Tweelingdracht komt vaker voor je denkt. Ik vind het geen acceptabel risico.

Ik vind het ook geen acceptabel risico om mijn merrie zo even bij vreemde paarden los te gooien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:36

josien_m_ schreef:

Het dekken tijdens een hengstigheid door een hengst met alle erbij behorende akties en emoties is geen belasting maar een keuze door de dieren zelf. Daar staat blijkbaar bevrediging tegenover. dat heeft de natuur zo gemaakt :)

Echt heeeeeeeel heel vaak...
Maar dat zou je weten als je scant... Heel vaak heb je het geluk dat er vanzelf eentje afsterft, maar verstandige mensen doen er wat aan en gaan niet af op geluk.

Echt gekkenwerk, maar goed onder het mom van natuur en integriteit worden wel meer dingen verantwoord omdat het geld er niet is.

NatasjavE

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:38

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:39

maar ook omdat deze vaak hengstig gespoten worden,via ki, en het hele medische plaatje.

bij natuurlijke dekkingen komt dit een stuk minder voor.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:41

Tinniie schreef:
Echt waar in 9/10 gevallen is het gewoon gierigheid :+

Dus Engelse Volbloeden en Akhal-Tekes die natuurlijk dekken zijn dan een van de 1 op 10 uitzonderingen? Want ik kan uit eigen ervaring zeggen dat KI bij AT (veel) goedkoper is dan natuurlijk dekken. -O- (En bieden hengstenhouders KI nauwelijks aan...)
Daar zitten voor hengstenhouders en stoeterijen overigens absoluut economische (en ook politieke) overwegingen achter, maar dat is binnen de (paarden)fokkerij sowieso het geval.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:46

Als tweelingdrachten zo vaak zouden voorkomen in het wild, waren paarden al uitgestorven omdat ze niet goed toegrust zijn voor het leven.
Maar inderdaad, bewerken met hormonen is mensenwerk en dus mensenschuld. Nee, daar hoef je het paard niet de dupe van te laten worden. Maar gewoon niet de merrie bewerken is gezonder lijkt me.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:47

tengeltje11 schreef:
maar ook omdat deze vaak hengstig gespoten worden,via ki, en het hele medische plaatje.

bij natuurlijke dekkingen komt dit een stuk minder voor.

Bij natuurlijke dekkingen wordt er vaker niet gescand en weet je het dus gewoon niet niet heel vaak niet. Pas als het mis gaat. Of er zeer uitzonderlijk ineens een tweeling naast staat.

Hengstig spuiten vergoot het risico wel iets inderdaad.Maar het is niet zo dat alle merries maar constant hengstig gespoten worden.

Ook bij niet hengstig spuiten is het risico aanzienlijk. Ik heb een merrie gehad die altijd een dubbele eisprong had. Had niets met hengstig spuiten te maken. Die moest je echt het tweede vruchtje wegknijpen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:59

en hoe vaak gaat het mis?en hoeveel tweelingen ken je die geboren worden?

er zijn er gewoon amper.
net omdat het echt niet zo vaak voorkomt,en als het voorkomt, verliest de merrie vaak de vruchtjes in een vroeg stadion van de dracht,en de tweelingen die ik geboren wist worden,(zijn er 3 door al die jaren heen,eentje is zelfs via ki,daar moet de DA toch echt gewoon het 2de vruchtje gemist hebben,want was gescant om tweeling uit te sluiten),zijn allen gewoon goed ter wereld gekomen en beide veulens zijn telkens ook perfect groot geworden zonder extra zorgen of noden..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:07

Hier meer info over tweelingdracht. Bij pony’s komt een dubbele ovulatie veel minder voor.(bij Shetlanders bijna niet., ja daar kan je het risico dan wel nemen)

Bij volbloeds komt het het meeste voor.

https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Ik heb wel doodgeboren tweelingen meegemaakt tengeltje. En als je ziet wat dat bij een merrie doet. Dan liever even scannen.
Ik snap echt de aversie er tegen niet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:08

ja,ik heb ook doodgeboren veulens gezien.

tuurlijk gaat het soms mis,maar dat is met gewone geboortes idem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:11

josien_m_ schreef:
Als tweelingdrachten zo vaak zouden voorkomen in het wild, waren paarden al uitgestorven omdat ze niet goed toegrust zijn voor het leven.
Maar inderdaad, bewerken met hormonen is mensenwerk en dus mensenschuld. Nee, daar hoef je het paard niet de dupe van te laten worden. Maar gewoon niet de merrie bewerken is gezonder lijkt me.

Ik ben het met je eens. Al dat geknoei met de voortplanting vind ik helemaal fout .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:14

tengeltje11 schreef:
ja,ik heb ook doodgeboren veulens gezien.

tuurlijk gaat het soms mis,maar dat is met gewone geboortes idem.

Maar als je zo iets gewoon door een klein onderzoek kan voorkomen? Het scannen stelt niks voor.

Uiteraard blijven er altijd zaken die je niet kan voorkomen.

Maar laat het nou, of je nu natuurlijke dekking doet of KI, niet hangen op effe een scan maken.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:15

Ik ben toch echt blij dat die antieke gedachtengang er stilaan uit gaat, kan er echt niet bij..

Elke keer jij beslist om je merrie te dekken ga je ‘tegen de natuur in’ tenzij jij je paarden op een natuurgebied van enkele 100en hectaren hebt lopen waar zij kunnen doen en laten wat ze willen is alles wat jij met je paarden doet tegen de natuur.

JoSav, er zijn uiteraard ook stamboeken die enkel natuurlijke dekkingen toelaten, das iets anders hè, daar kent men gewoon niks anders. Hoe komt dat een natuurlijke dekking duurder is dan KI bij AT? Wegens transportkosten dan ofzo?

En idd tweelingen komen heeel vaak voor.. als ik hier zo naar de statistieken zie toch wel bijna 1/25 merries/dracten en idd vaak merrie-gebonden, sommige merries hebben bijna altijd een dubbele eisprong.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:21

Tinniie schreef:
Ik ben toch echt blij dat die antieke gedachtengang er stilaan uit gaat, kan er echt niet bij..

En idd tweelingen komen heeel vaak voor.. als ik hier zo naar de statistieken zie toch wel bijna 1/25 merries/dracten en idd vaak merrie-gebonden, sommige merries hebben bijna altijd een dubbele eisprong.

Dan zou je met die merries zeker niet meer moeten fokken. Het lijkt me een erfelijk iets, maar dat denk ik alleen maar hoor, dat heb ik niet opgezocht.

Ik vind scannen niet een klein iets. De merrie is net gedekt, er is een hormoonverandering, er gebeurt iets met het dier, met haar lichaam, je ziet vaak al een gedragverandering en die heeft oorzaken...waarom dat nog een keer een "verkrachting" ? Ik vind dat echt ongepast.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:21

waarom kies je niet gewoon voor ONVERDUND vers sperma middels inseminatie.
Dan heb je de voordelen van het natuurlijk dekken en de voordelen van inseminatie.

Want je hoeft met natuurlijk dekken zeker geen romantisch beeld (met hogere slagingskans) te verwachten !

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:28

marjolein88 schreef:
waarom kies je niet gewoon voor ONVERDUND vers sperma middels inseminatie.
Dan heb je de voordelen van het natuurlijk dekken en de voordelen van inseminatie.

Want je hoeft met natuurlijk dekken zeker geen romantisch beeld (met hogere slagingskans) te verwachten !

Snap dat dan, dat is verkrachting. Want hengsten maken merries het hof, en zijn zo koetsjiekoetsjie lief voor de merrie, en die hand die aan een mens zit niet.

#sarcasmemodusuit

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:28

josien_m_ schreef:

Het dekken tijdens een hengstigheid door een hengst met alle erbij behorende akties en emoties is geen belasting maar een keuze door de dieren zelf. Daar staat blijkbaar bevrediging tegenover. dat heeft de natuur zo gemaakt :)

Tweelingdracht komt heel regelmatig voor en ook wanneer de merrie niet hengstig is gespoten. Het spontaan optreden van een dubbele eisprong zit vaak in de moederlijn van betreffende merrie.
Ik heb zelf ook een te vroeg geboren en dus dode tweeling bij een merrie gehad, en dat is echt heel naar. Deze merrie was niet hengstig gespoten, natuurlijk gedekt!, diverse malen gescand, maar zelfs dan kan het over het hoofd gezien worden. Gelukkig wordt het in de meeste gevallen wel op tijd opgemerkt en kun je ingrijpen.
josien_m_ schreef:
Ik vind scannen niet een klein iets. De merrie is net gedekt, er is een hormoonverandering, er gebeurt iets met het dier, met haar lichaam, je ziet vaak al een gedragverandering en die heeft oorzaken...waarom dat nog een keer een "verkrachting" ? Ik vind dat echt ongepast.

Ik denk dat je hier teveel onze menselijke beleving/interpretatie projecteert op een dier. Een merrie zal er niet zelf voor kiezen om zich rectaal op te laten voelen, net zo min als ze er zelf voor zou kiezen om haar gebit na te laten kijken. Maar soms zijn die dingen gewoon nodig omdat er anders nare consequenties aan vast kunnen zitten. Dat heeft mijns inziens ook te maken met een stuk verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van je dieren in combinatie met de kennis van deze tijd.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:42

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:09

Tinniie schreef:
JoSav, er zijn uiteraard ook stamboeken die enkel natuurlijke dekkingen toelaten, das iets anders hè, daar kent men gewoon niks anders. Hoe komt dat een natuurlijke dekking duurder is dan KI bij AT? Wegens transportkosten dan ofzo?

Bij Tekes is KI (en embryotransplantatie) wel toegestaan, maar om politieke en economische redenen wordt dit ontmoedigd.
De reden bij AT is meerledig.
Er is sprake van een enorme geografische spreiding van relatief heel weinig fokmateriaal. Het totaal aantal voor de fokkerij qua leeftijd geschikte AT wereldwijd ligt rond de 5.000 stuks. Die leven verspreid over Rusland, Centraal-Azië en met een populatie van enkele honderden in Europa en Noord-Amerika. De paarden van sjeiks en de rijksten der aarde in andere streken laat ik daarbij voor het gemak even buiten beschouwing.
Dan speelt er in Rusland ook nog eens een economisch systeem dat maakt dat het voor stoeterijen vele malen aantrekkelijker is om enkel natuurlijke dekking aan te bieden en KI te ontmoedigen. Liefhebbers van het ras zijn belangrijke afnemers van jonge hengsten en zullen liever, zo is de redenering, ipv 20.000 euro voor een jonge 2-4 jarige hengst (excl. transport en import) liever voor een paar duizend wat rietjes van de vader kopen.
Er steekt ook politiek achter, maar dat is een ingewikkeld systeem dat voor het verdere topic niet relevant is daar dit enkel voor Tekes en in mindere mate andere ”Russische” paarden geldt. En ook is invoer van paarden makkelijker dan invoer van rietjes.
Dat houdt dit systeem in stand.

In Europa wordt die traditie, zonder de achterliggende economische en politieke redenen te kennen, door velen gevolgd. Echter speelt hier ook zuinigheid mee. Omdat ze zo zeldzaam zijn betalen veel hengstenhouders die wel KI aanbieden jaarlijks voor de opslag van diepvries en kan het aanbieden van vers nauwelijks uit.
Als je dan dus gebruik wilt maken van een hengst in Italië zul je met je merrie naar Italië moeten...
Ik hoefde afgelopen jaar maar naar Duitsland (nabij Polen) en zat door verblijf van de merrie, transport etc. op een dekgeld dat an sich echt lager ligt dan gemiddeld KI, maar uiteindelijk alsnog veel hoger qua dekkosten (ruim 5.000 euro) en heb er alsnog niet eens een drachtige merrie aan overgehouden. -O-

In zulke gevallen, maar ook met dracht en gezond veulen (jaar ervoor mooi veulen maar wederom met een kostprijs voor dekking, testen, scannen en verblijf van rond 5.000 euro) is KI goedkoper.
Immers, als ik een hengstenhouder in Duitsland vraag rietjes op te sturen is zelfs met een dekgeld van 2.000 euro de kostprijs om de merrie drachtig te krijgen lager dan die 5.000 -O-

Voor een hengstenhouder van Tekes is in veel gevallen natuurlijk dekken goedkoper. Bizar, maar waar.
Dit komt dus omdat door het enorm kleine aantal AT wereldwijd de vraag niet hoog genoeg is. En een stukje politiek, dat ook.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:47

Dus als ik het goed begrijp moet een merrie wel zelf romantisch kunnen kiezen voor haar hengst, die haar liefkozend het hof maakt en zij zelf de keuze maakt of ze daar een veulen mee wil of niet, anders is het verkrachting....maar het trauma van een doodgeboren veulen (of twee) maakt niet uit? :x

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:56

Als we dan toch aan het vermenselijken zijn, ook even weer de andere kant op.
Een vrouw die zich inwendig moet laten scannen wordt dus per definitie verkracht? Niemand zit namelijk daadwerkelijk op zo’n onderzoek te wachten..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:02

Saintelette schreef:
Als we dan toch aan het vermenselijken zijn, ook even weer de andere kant op.
Een vrouw die zich inwendig moet laten scannen wordt dus per definitie verkracht? Niemand zit namelijk daadwerkelijk op zo’n onderzoek te wachten..

Maar wij kunnen ervoor kiezen, en voor het paard wordt de keuze gemaakt. Denk ik. Ik snap het ook niet inderdaad. :')
Als je er überhaupt al zo over denk, hoor je ook geen paarden te houden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:22

@kaltlyn, het is juist goed dat er mensen met paarden zijn die eens nadenken over of alles wat maar normaal wordt gevonden in de paardenhouderij\fokkerij wel zo goed is. Gelukkig zijn er nog genoeg keuzemogelijkheden voor degenen die gaan voor een alternatieve natuurlijke manier. En dat was toch ook de vraag van ts, niet om erover te gaan discussieren, maar waar ze nog natuurlijk dekkende Kwpn-ers kon vinden. Er blijken er dus nog wel enkele te zijn, maar bij andere rassen heb je meer keuze.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:39

Nou KWPN dressuurhengsten dus niet Anjali.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:47

Als die er dan niet zijn dan zou ze inderdaad voor een Trakhener kunnen kiezen, geweldige paarden waar je ook mee kunt dressuren en die ook nog ingeschreven kunnen worden in het Kwpn-stamboek.Of een ander Duits paard misschien. Zo ver weg is Duitsland nu ook weer niet.