josien_m_ schreef:Ja, dat vind ik gepast, want hoe vaak komt dat nou voor?
Het dekken tijdens een hengstigheid door een hengst met alle erbij behorende akties en emoties is geen belasting maar een keuze door de dieren zelf. Daar staat blijkbaar bevrediging tegenover. dat heeft de natuur zo gemaakt

Tweelingdracht komt heel regelmatig voor en ook wanneer de merrie niet hengstig is gespoten. Het spontaan optreden van een dubbele eisprong zit vaak in de moederlijn van betreffende merrie.
Ik heb zelf ook een te vroeg geboren en dus dode tweeling bij een merrie gehad, en dat is echt heel naar. Deze merrie was niet hengstig gespoten, natuurlijk gedekt!, diverse malen gescand, maar zelfs dan kan het over het hoofd gezien worden. Gelukkig wordt het in de meeste gevallen wel op tijd opgemerkt en kun je ingrijpen.
josien_m_ schreef:Ik vind scannen niet een klein iets. De merrie is net gedekt, er is een hormoonverandering, er gebeurt iets met het dier, met haar lichaam, je ziet vaak al een gedragverandering en die heeft oorzaken...waarom dat nog een keer een "verkrachting" ? Ik vind dat echt ongepast.
Ik denk dat je hier teveel onze menselijke beleving/interpretatie projecteert op een dier. Een merrie zal er niet zelf voor kiezen om zich rectaal op te laten voelen, net zo min als ze er zelf voor zou kiezen om haar gebit na te laten kijken. Maar soms zijn die dingen gewoon nodig omdat er anders nare consequenties aan vast kunnen zitten. Dat heeft mijns inziens ook te maken met een stuk verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van je dieren in combinatie met de kennis van deze tijd.