Bucephalus"]
[quote="Pipo schreef:Ik zit het artikel nu door te lezen, misschien lees ik het totaal in de verkeerde context, maar goed:
Volgens Rosie, loopt het paard van oudsher op de voorhand, het niet kwalitatief goede paard plaatst zijn voorbeen een fractie van een seconde eerder op de grond dan het achterbeen. Volgens Rosie is door het fokken van kwalitatief goede dressuurpaarden het geval, dat het achterbeen 30 miliseconden eerder op de grond komt dan het voorbeen. Daardoor loopt volgens Rosie het paard van nature al meer op het achterbeen.
Als dat het geval is, lijkt het mij dat we op de goede weg zijn met de fokkerij. Maar ik weet alleen niet of dat het geval wel is
Mocht ik het verkeerd lezen dan hoor ik het graag
Volgens mij klopt de redenering volgens Rosie niet. Paarden lopen van oudsher niet op de voorhand. Inmiddels doen veel paarden dat wel, maar dat is een omgekeerde redenering. Een kwalitatief goed paard plaatst zijn achterbeen niet versneld onder het lichaam, maar treedt goed onder de massa. Dat is iets anders. Dat heeft eerder te maken met de lengte en de ligging van elementaire delen die de stuwing verzorgen. Citaat uit Quantitive studies on conformation and trotting gaits in the Swedish Warmblood riding horse: "According to Hoermann:a long and forwardly sloping femur facilities lifting of the hind limbs and the horses ability to step under themselves". Er wordt in deze thesis niet gesproken over de snelheid waarmee een achterbeen ondertreedt, terwijl de studie omvangrijk is. Als de stuwing vanuit de achterhand correct is en het paard rijst in de voorhand zal het niet eerder op een voorbeen landen. Vanzelfsprekend zal het achterbeen dan eerder landen, maar dan verpakt Rosie zijn boodschap wel op een merkwaardige manier.
Citaat IDS:"een systematisch op het achterbeengebruik selecterend stamboek als het KWPN weet nu dat het verstandig is om te kiezen voor fokdieren die het natuurlijke patroon van op de voorhand bewegen in de africhting kunnen omdraaien dankzij een versneld geplaatst achterbeen"
[/quote]
Je gaat te vlug .
We gaan eerst de overgangsfase in van voorbeen naar nieuw advies.
En dan komen we bij de stampers.