Hopelijk in 2019 een baby voor Frosty

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Hopelijk in 2019 een baby voor Frosty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:55

Heb je dan geen veulengarantie?
Bij een dekreu bij honden is het gebruikelijk om bij borders bv een garantie van 3 of 4 levende pups te geven.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 13:03

Neen. sommige wel maar in de wereld van de quarters en paints zo goed als niet.
De da van het dekstation zei het ook al: ja in de westernwereld is het wel allemaal raar en duur he :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:48

Euh das niet helemaal waar :o ik vind juist dat de westernwereld wel vaak mooie voorwaarden geeft en in vergelijking met die springpaarden of Arabieren nog vrij goedkoop hoor. Daar verkopen ze diepvries embryo’s bij veiling voor 25000 euro, embryo’s 8)7

Bovendien geven zelfs de grote Amerikaanse hengsten ook mooie vroegboekkortingen waardoor het enigszins wat betaalbaarder wordt.
Zo kan je wimpys little step voor 3000dollar minder boeken en cromed out Mercedes voor 1400dollar minder.

Ik heb altijd al levend veulen garantie gehad.
Vorig jaar bij Duitse hengst kreeg ik zelfs terug zaad voor andere merrie als er in tussentijd iets met de merrie zou gebeuren. Wel goed dekstation met veel bekende hengsten.

Die Italianen zijn misschien zo :P maar als je in Duitsland kijkt dan krijg je mooi voorwaarden. Belgen geven ook wel mooie voorwaarden.

Vind het dan zeer zeer jammer voor je als dat het geval is.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:06

Ik vind ook wel juist bij de western dat je vaak lvg hebt, ik ken er juist maar weinig die het niet hebben.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:10

Ik hoop echt zoooooo erg dat het nu wel pakt... -O- Wanneer ga je de laatste poging doen?

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 17:45

Fotsy schreef:
Euh das niet helemaal waar :o ik vind juist dat de westernwereld wel vaak mooie voorwaarden geeft en in vergelijking met die springpaarden of Arabieren nog vrij goedkoop hoor. Daar verkopen ze diepvries embryo’s bij veiling voor 25000 euro, embryo’s 8)7

Bovendien geven zelfs de grote Amerikaanse hengsten ook mooie vroegboekkortingen waardoor het enigszins wat betaalbaarder wordt.
Zo kan je wimpys little step voor 3000dollar minder boeken en cromed out Mercedes voor 1400dollar minder.

Ik heb altijd al levend veulen garantie gehad.
Vorig jaar bij Duitse hengst kreeg ik zelfs terug zaad voor andere merrie als er in tussentijd iets met de merrie zou gebeuren. Wel goed dekstation met veel bekende hengsten.

Die Italianen zijn misschien zo :P maar als je in Duitsland kijkt dan krijg je mooi voorwaarden. Belgen geven ook wel mooie voorwaarden.

Vind het dan zeer zeer jammer voor je als dat het geval is.

Heb wel levend veulen garantie voor als het veulen binnen de 7 dagen na geboorte sterft. Maar als het niet pakt dan pakt het niet. en denk niet dat ze mij al het geld van alle bijbestellingen zou terug geven ook niet. op is op en dan dus geld verloren ..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 22:35

Nou ja das jammer genoeg wel normaal toch? Hengstenhouder moet er niet voor opdraaien dat het niet of moeilijk pakt. Anders zou zijn, moest het zaad zo dood of een pier zijn maar ik denk dat ze dat wel controleren in je ki center. Doen ze hier toch altijd.

Wat wel kan, is dat ze dan vaak je een andere merrie laten nemen. Zo hebben vrienden van me dit toch gedaan met een dek van ij rocky.

Je kan dat eens vragen enje dek eventueel proberen door te verkopen als er echt geen andere opties meer zijn. Zo hebben andere vrienden van ons gedaan met dek van Colonel shining gun. Dus vaak zijn ze wel meedenkend die hengstenhouders.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 06:55

Bij het KWPN heb je vaak met een gust verklaring een deel van je geld terug hoor.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:50

Bij de quarters niet.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:12

Nee dat vond ik destijds ook wel een dingetje. Gelukkig werd mijn merrie beide keren in 1 x drachtig.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:54

Nadeel aan die gustverklaring is dat als ze het na oktober verliezen dat je dan ook al je geld kwijt bent. Mijn merrie heeft eens eentje verloren op zes maand en gewoon jaar erna opnieuw gedekt zonder zaad te moeten betalen enkel sprong en transport. Dus ik vind persoonlijk die lvg interessanter.

Het blijft helaas altijd gokken of het zal pakken en fokken is ook gewoon duur. Ik zeg altijd dat je goedkoper af bent als je een veulen koopt.

Maar ook daar moet je dan geluk mee hebben. Zo heeft hier op Bokt eens iemand een veulen gekocht. De dag dat die toekwam begon die te lopen op de weide en liep hij zich te pletter op een boom. Ik denk dat die op slag dood was. Zo gaat je geld op 1 dag ook in rook op.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 12:24

inderdaad fotsy was vorig jaar he?
Ken iemand en die haar veulen lag dood in de trailer als ze thuiskwam dus heeft zelf nooit op haar erf gestaan..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:29

Jeetje zeg das ook vreselijk.
Ja was vorig jaar.

Dus kop op xlaaraj je kansen zijn nog niet verkeken. Kan je misschien de dek niet houden voor volgend jaar en nu eens met vers van andere hengst proberen? Weet dat dat financieel ook weer geld kost maar heb de indruk dat eens de merrie in gang is gezet, het allemaal net iets makkelijker gaat erna.

En in kliniek hadden ze me gezegd van niet te dekken met diepvries bij een maiden merrie. Het liefst doen ze dit bij jonge merries die al eens veulen hebben gehad.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:37

Of misschien langs een goedkopere hengst voor een live dekking? En inderdaad zoals door fotsy gezegd volgend jaar de diepvries weer proberen, met de veulen-hengstigheid?

Ik heb de 1e keer bewust bovenstaande keuze gemaakt, voor het gemak én omdat ik geen idee had of ze gemakkelijk drachtig zou worden. Geen zin ook om er bakken met geld aan uit te geven.
Volgens mij was ik voor €500 klaar, inclusief verblijf van de merrie en DA kosten.
Is een prachtig gezond veulen uitgekomen met netjes een aqha papier.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:43

Diepvries op de veulenhengstigheid is dikwijls ook moeilijk. Wij laten ze verlooen, dan wat bijspuiten en dan inleggen. Maar het gazt bij ons ook super moeizaam dit jaar ;(

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:53

Citaat:
Diepvries op de veulenhengstigheid is dikwijls ook moeilijk

Dat wist ik dan weer niet. Mij is altijd verteld dat ze dan het meest vruchtbaar zijn, vandaar...

Ik hoop dat je er nog uit gaat komen TS :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:54

Gho, de 1 zegt van wel, de andere van niet. Ik geloof dat de veulenhengstigheid een extra reiniging van de baarmoeder is en je daar sowieso niet op moet willen dekken. Baby is er 8-10 dagen uit, dan moet je er geen ander willen insteken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:56

Klopt, molenhoek. Zo is het mij ook verteld.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 13:13

mja .. heb er samen met de kosten van vorig jaar al heel wat ingestoken. dus jaar verlaagde prijs en dus 250€ per dosis. dit x2 gekocht dit jaar. het dekstation is 260 voor heel het seizoen met alle scans etc. Maar 10€ stalling per dag erbij en dan voor antibiotica, regumate of die inspuiting voor hengstigheid enz is nog extra te betalen...
Er is 1 hengst die ook mijn interesse wekt maar is 500€ + 100/zaadafname dus in totaal is het wel veel veel

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:14

Vervelend die keuzes moeten maken.
Jij moet natuurlijk beslissen, wij kunnen maar paar voorstellen doen wat eventueel ook nog opties zijn.

Ik sla de veulenhengstigheid ook altijd over, ik vind dat meer een hengstigheid om de laatste vuiltjes uit de baarmoeder te weren. Maar je hebt er wel die daar bij zweren.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:56

Maar hoeveel rietjes krijg je toegezonden? Meestal kan je met een dosis 3x insemineren afhankelijk vd kwaliteit. Ik kon ook nog proberen met de overgebleven rietjes maar voor mij kost het per cyclus €300 om te scannen als het tegen zit nog meer want ik betaal per scan, als je de situatie uitlegd aan de andere hengstenhouder wilt die mss wel meedenken. Mijne was ook heel gemoedelijk. Zo kan je mss met een leuke hengst dekken en veulen te koop zetten om volgend jaar nog met deze keuze verder te gaan voor jezelf.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:03

Moet jij dan telkenmale 250 euro betalen voor dosis zaad zonder transport en scankosten?

.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-18 22:12

1 dosis is 8 rietjes en ze raden inderdaad aan om ze allemaal in 1keer te gebruiken.
En ja fotsy per bestelling (dosis) 250€ zonder transport enz

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 22:29

Jeetje dat is wel veel mijn dierenarts gebruikt er gemiddeld maar 3-4 soms krijgt die maar 1 rietje om mee te werken... zou evt overleggen met de da of je het niet kan splitsen. Met goed timen moet het ook lukken met minder namelijk. Mijn dierenarts insemineert bij de eileider zodat de sperma meteen naar het goede ei gaat dat maakt de kans op bevruchting groter. Percentage drachtigen lag op 50% vd merries raakten van diepvries drachtig en 65% van vers. Mijne is 2x meteen drachtig geraakt van vers toen 1x diepvries niet gepakt en 3 weken geleden weer vers en ook meteen drachtig.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 06:51

WoW idd das veel en acht tegelijk erin.
Hier gingen er maar twee in, de rest zit nog in de diepvries op kliniek. Als de kwaliteit van het sperma goed is, hoef je er idd niet zoveel van te gebruiken.

Omg 250 per keer das echt wel duur. Ik geloof je best dat je potje begint leeg te raken zo.