Opwaartse romprichting

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 17:42

Lastig te voorspellen hoe dergelijke kruisingen uit zullen pakken.
Gebruik van Volbloed is iets dat heel veel heeft plaatsgevonden in de laatste 200 jaar. Voor die tijd werd juist Spaans bloed gebruikt voor veredeling/rijpaardeigenschappen.

NatasjavE

Re: Opwaartse romprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 17:46

Ik ben geen fan van het bewegingsmechanisme van de Spaanse paarden.

Maar het kan een oplossing zijn. Op voorhand zou ik hen niet uitsluiten.

Maar als ik zo neipend omhoog zou zitten omdat ik JFFG er in zou hebben zitten stapte ik liever dan nog over naar een Arabier of Engelsvolbloed.

Of Henkie natuurlijk. :D

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 18:29

Wat is precies het probleem met de bewegingen van Spaanse paarden?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 19:05

Is het probleem van lijnteelt/inteelt echt zo groot?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 19:53

Himyar schreef:
Is het probleem van lijnteelt/inteelt echt zo groot?

Wel als we zo door gaan.

Het inteelt percentage is volgens mij bij de dressuurpaarden hoger dan bij de Gelderse

Ik vind dat de Spaanse paarden doorgaans weinig zweefmoment hebben. Dat is niet perse fout. Ik vind het gewoon niet mooi.
Ik noem het vaak denigrerend naaimachines.

Nou fokken ze daar in Spanje ook steeds meer op. Zag een paar jaar terug een PRE die qua draf voor een sportwarmbloed kon doorgaan.

Daarom ben ik ook niet perse tegen. Maar mijn keuze zal het niet zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:35

En wat gaat het doen met de stokmaat? De pré's zijn toch meestal veel kleiner dan een KWPN-er?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:37

Nou daar zeg je wat.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 20:47

Er zijn toch wel springlijnen die kunnen worden gebruikt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:51

Kendra schreef:
En wat gaat het doen met de stokmaat? De pré's zijn toch meestal veel kleiner dan een KWPN-er?

Een paar jaar geleden zal je ze weinig groot, tegenwoordig zitten er al wel een aantal lijnen tegen de 1.70. Hoewel dat voor een KWPNner natuurlijk niet al te groot is. De benedengrens voor een PRE merrie is tegenwoordig 1.53 om goedgekeurd te worden voor fok.
Dan heb je ook wel een ander type dan het echte barokke paard
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5981D5F0

Wat die lijn aan karakter doet weet ik niet, maar zie ze vrij regelmatig voorbij komen op fb.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:55

Himyar schreef:
Er zijn toch wel springlijnen die kunnen worden gebruikt.

Voor de dressuurpaarden?

Vaak stammen de dressuurpaardenlijnen direct af van de springlijnen.

25 jaar geleden was het nog een grote hoop.

Het is niet om niks dat Oldenburg Henkie heeft binnen gehaald.

Uiteraard zit daar ook verwand bloed bij? Maar daar zitten wel heel wat generaties tussen inmiddels.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 08:51

Voor mijn gevoel kan er beter geshopt gaan worden bij het deense en zweedse stamboek, of wellicht pools/ russisch. In ieder geval dat het warmbloed blijft..

Het spaanse bloed kan misschien wel meer het vermogen tot verzamelen toevoegen, en wellicht past een nuchtere grootramige hengst zoals bijvoorbeeld een Spielberg wel op een PRE. Ik heb weleens aansprekende kruisingen voorbij zien komen.

De tijd zal het uit gaan wijzen..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:18

Zijn er binnen de arabische gelederen geen geschikte hengesten? Voorheen had het KWPN volgens mij ook twee in het hengstenbestand zitten. Alhoewel die misschien wat beter passen in de springrichting. Daar worden ze in de maat ook steeds groter.

Het enige wat ik echt hoop, is dat de gelderse populatie er niet aan gaat. Dat het niet één grote bak van paarden gaat worden waar de snittige dressuurpaarden in zitten en de wat zwaardere geldersen. Uiteraard ook nog wel veelzijdig getest.

Ook in de springring zitten best geschikte hengsten, alhoewel op generaties terug je wel op dezelde basis terecht komt. Misschien is het toch handig om wat flexibeler te zijn ten opzichte van andere warmbloedstamboeken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 09:25

Uiteindelijk gaat dat wel gebeuren denk ik. Steeds meer stamboeken gaan samenwerken en elkaars paarden registreren, wat straks leidt tot het Europees warmbloed oid. Bij welk stamboek geregistreerd maakt niet meer uit, je kijkt naar de bloedlijnen.
Welke plaats het GP in dat geheel zal houden.. een iniminie populatie in dat grote geheel, waar al overlap in zit (2 Dp x DP hengsten in het VO momenteel).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:12

Globalisering. Ook in de fokkerij.

Dat viel te verwachten. Vroeger dekte men met de hengsten uit de buurt en registreerde de paarden bij het dichtstbijzijnde stamboek.

Nu dekt men met de hengst die men het beste vind passen. Iedere hengst is ook in principe beschikbaar. Dat heeft voordelen gebracht. Maar alles heeft een keerzijde. Bloedbasisversmalling. En hoe de Gelderse daar binnen overeind moeten blijven....ik weet het niet. Het is natuurlijk wel zo dat we al sinds 25 jaar er bij bungelen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 13:19

Door de smalle bloed basis is er tegenwoordig veel wat er bij bungelt in de fokkerij. Verbaast me dat er nog een Trakehner fokkerij bestaat. Gezien de kritiek die ik geregeld lees over het voorbeen gebruik van deze paarden en het feit dat er heel weinig 1,60 m springers uit voort komen.
Mensen willen alleen nog extreem bewezen op de hoogste niveaus gebruiken of op zijn minst met extreem (voorbeen) spektakel. Daar ligt ook de meeste en beste markt. Alles wat daar niet onder valt, verdwijnt.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 13-05-17 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 13:28

Anglo-Arabieren krijgen ook geen poot meer aan de grond. De Franse bedoel ik dan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 13:53

Btw De Gelderse vos die nu in het VO staat heeft in Jetset een vader die tijdens zijn VO 2x een 7,5 scoorde voor de springonderdelen. Hij is uitgebracht in de dressuur maar ik denk dat het een beter springpaard geweest zou zijn. (Maar er moesten dressuurhengsten komen)

De zwarte die in het verlichtingsonderzoek onderzoek staat heeft Cabochon als moedersvader. Cabochon kon niet springen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 14:03

Himyar schreef:
Door de smalle bloed basis is er tegenwoordig veel wat er bij bungelt in de fokkerij. Verbaast me dat er nog een Trakehner fokkerij bestaat. Gezien de kritiek die ik geregeld lees over het voorbeen gebruik van deze paarden en het feit dat er heel weinig 1,60 m springers uit voort komen.
Mensen willen alleen nog extreem bewezen op de hoogste niveaus gebruiken of op zijn minst met extreem (voorbeen) spektakel. Daar ligt ook de meeste en beste markt. Alles wat daar niet onder valt, verdwijnt.

Ja dat klopt wel.

Dat is hetgeen de kopers zien in de ring en waar ze om vragen. De rest verkoopt niet dus men wil het ook niet fokken.

Al is bewegen altijd al een Nederlands/Holsteins dingetje geweest. (Dus ruim bewegen met een knie in de beweging)

Dat probeer ik ook steeds aan te geven met het fokken met volbloed. Het is heus niet slecht om te doen.
Maar je heb grote kans dat het niet loopt zoals het gewenste plaatje....en dan verkoopt het niet.
Niet commercieel dus.
Daar passen ook de Ango's wel in. En die kunnen ook nog eens een kleintje fokken.

Trakheners zijn van heel ver gekomen. Slechts 1000 paarden over. En niet allemaal fokdieren. Kwaliteit is lang slecht geweest. Veel stonden er alleen als herinnering van wat er ooit was heel duur het gras te knippen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 15:35

Die Spaanse paarden krijgen alleen een poot aan de grond als ze zwart zijn, een spektakel voorbeen hebben, een popperig hoofdje hebben en 1,75 m hoog zijn... Gaat hem dus ook niet worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:36

Eigenlijk gewoon een soort Fries bedoel je :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:54

Himyar schreef:
Die Spaanse paarden krijgen alleen een poot aan de grond als ze zwart zijn, een spektakel voorbeen hebben, een popperig hoofdje hebben en 1,75 m hoog zijn... Gaat hem dus ook niet worden.

:D :')

Ja, dat denk ik ook ja.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 15:55

Sizzle schreef:
Eigenlijk gewoon een soort Fries bedoel je :P

Ja maar dan zonder al dat haar.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:00

En 10 tot 20 cm groter en het hoofd is niet popperig genoeg, veel te ordinair.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:01

En dan mag er wel een kolletje op zitten....maar niet te veel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:02

Himyar schreef:
En 10 tot 20 cm groter

Die bestaan al.
Het is bizar hoe ze in korte tijd bij de Fries de stokmaat hebben laten exploderen.