Hengstenkeuze voor D pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:15

Kabayo schreef:
marjolein88 schreef:
Ik heb heel erg veel cremello's op stal Safina,... en ik heb er niet een gehad die sneller verbrande in de zon dan een andere kleur pony. Dus dat klopt niet helemaal wat je hierboven zegt

Ik heb geen ervaring met cremellos maar ik vond t al raar dat ze snel verbranden.

Veulentje word trouwens verkocht

Tsja, ik ben toch niet de enige....
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/z ... j-paarden/

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 11:18

Ik lees ook even hier mee of ik wat leuke hengsten voorbij zie komen. :)
Dus als iemand het leuk vind om hengsten uit te zoeken, ik zoek ook :P Linkje in onderschrift ;)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 11:36

elfje72 schreef:
In dat geval: Goldwin's Hoeve's Valerion (voor foto's en info zie mijn profiel). Heb je meteen een klant voor je veulen.[ Afbeelding ]

Kan je de keuze toelichten?

Ik zie een pony met lang lichaam en korte hals met onderhals en een tikje hoge schoft.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:20

Heb je in mijn profiel gekeken? Goedgekeurd bij het Welsh NWR. Hij wordt 5 jaar en is Gronings Kampioen L2 dressuur, Hippiade 3de plaats L2. Indoor Groningen kür op muziek, klasse L gewonnen met ruim 79%. Hij heeft bij de finale Divozacup 84 punten gescoord, 2de plaats. (stap 8, draf 8,5, galop 8,5, aanleg als dressuurpony 8,5, exterieur 8,5, algemene indruk 8,5). En hij heeft een geweldig karakter! AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door elfje72 op 02-02-17 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 13:23

elfje72 schreef:
Heb je in mijn profiel gekeken? Hij wordt 5 jaar en is Gronings Kampioen L2 dressuur, Hippiade 3de plaats L2. Indoor Groningen kür op muziek, klasse L gewonnen met ruim 79%. Hij heeft bij de finale Divozacup 84 punten gescoord, 2de plaats. (stap 8, draf 8,5, galop 8,5, aanleg als dressuurpony 8,5, exterieur 8,5, algemene indruk 8,5). En hij heeft een geweldig karakter!

[ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Ja ik heb in je profiel gekeken.
Nogmaals, wat verbeterd deze hengst mijn merrie? :)
En hoe zijn de nakomelingen?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:42

Kabayo schreef:
elfje72 schreef:
In dat geval: Goldwin's Hoeve's Valerion (voor foto's en info zie mijn profiel). Heb je meteen een klant voor je veulen.[ Afbeelding ]

Kan je de keuze toelichten?

Ik zie een pony met lang lichaam en korte hals met onderhals en een tikje hoge schoft.

Ik denk dat jouw oog om naar het exterieur kijken en te beoordelen nog meer ontwikkeld moet worden. Op de foto’s in de OP zie ik niet zozeer een overbouwde pony. Ik zie wel een pony die wat week is in de rug en de lendenen (iets hol dus in de bovenlijn). Het oogt daarom misschien overbouwd, maar als ik een lijn trek van schoft naar SI zie ik er geen overbouwdheid in. Het zijn ook geen ideale standfoto’s, dus mogelijk dat het wel wat vertekend. Verder komt de hals komt wat diep uit de borst en lijkt de schouder wat recht.
Op de draffoto aan de hand lijkt de pony wel een goed lichaamsgebruik te hebben.

Eerste aandachtspunt, naar mijn mening, bij jouw merrie is de bovenlijn, en zeker de lendenpartij. De hengst van Elfje heeft een veel mooier ontwikkelde bovenlijn dan jouw merrie, en is zeker veel beter ontwikkeld in de lendenpartij. Daarnaast heeft deze hengst een schuinere schouder, en kan dus de schouderligging van jouw merrie verbeteren. Daarnaast is ook de hals hoger aangezet. De pony zal daardoor makkelijker in oprichting kunnen komen. De hals is absoluut niet kort!

Ik zit niet in de pony's, maar ik vind het geen gekke suggestie.

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:45

Ik heb tot nu toe twee nakomeling van hem (en nu 3 drachtige merries). De moeders van de nakomelingen hebben van nature geen mooie hals (onderhals, weinig bovenbespiering, diep uit de borst). Bij beide veulens is dit duidelijk verbeterd. Ook heeft één van de merries een wat kort voorbeen wat haar nakomeling niet heeft.
AfbeeldingAfbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 14:03

Mooie veulens.

Roodvos, dit is wat ik zie. En de pony is voor 100 punten overbouwd . Zelfs de keurings meesters zeggen dat dus dan is dat misschien joun beeld van een pony wat nog ontwikkeld moet worden ;) pony is week in de lendenen, echt niet in de rug en al helemaal niet hol!! Ik heb er fysios en zadelmakers bij gehad, en die hadden nog nooit zon geweldig gespierde en goede rug gezien. Wel bedankt voor je ingeving!

Dan moet elfje een nieuwe betere up to date standfoto plaatsen waar ik wat mee kan. Ik ben persoonlijk niet gecharmeerd van het dier.

Het is allemaal niet onaardig bedoeld :o

Edit. Krantenstukje. Hoop dat je t commentaar kan lezen. Ze was toen 3 en niet veel getraind (rug/lendenen verhaal)
Afbeelding

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 20:37

Het kan natuurlijk dat mijn hengst je type niet is. Ik fok pony's voor de (top)sport en daar heb ik een hengst voor nodig die goed kan bewegen. En dan bedoel ik niet alleen aan de hand showen maar ook in de dressuurring. Omdat je merrie nu drachtig is van Heitraks Marvin had ik al een vermoeden dat je voor een ander type zou gaan maar omdat je aangaf dat het toekomstige veulen verkocht gaat worden, heb ik toch gereageerd.

Maar nu vindt je dat ik een betere standfoto moet plaatsen waar je wat meer mee kan.
Dit is de standfoto waar je het over hebt?
Afbeelding

En dan is dit jouw standfoto van je merrie..
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 20:45

Oh nee ik zag een totaal andere foto bij de naam die je gaf. Als ik deze foto had gezien had je van mij geen commentaar gehoord. Ik zag een ielige hengst zonder bespiering in je profiel.

Wat is er mis met mijn foto? Zo is ze eenmaal.. Afbeelding

Ik fok ook paarden-ponys op topsport. Maar je plaatst alleen fotos van een uitgestrekte draf onder een kampioensdeken. Als jij echt vind dat dit de droom keuze is wil ik graag een filmpje zien van die super bewegingen, en dan de echte reden dat deze hengst mijn merrie verbeterd.

Ik blijf van mening dat niet elke sportpony een fokpony is, dat weten we nu natuurlijk ook nog niet aangezien de hengst nog maar 2 nakomelingen heeft die nog veulens zijn en mijn merrie nog geen veulena heeft gekregen.

Ik keek naar deze foto. En hier zie ik best wel wat gelijkenissen met mijn merrie, vandaar dat ik het geen goede keuze vind. En echt niet om je te plagen. Maar ik zie een redelijk hoge schoft en een onderhals
Afbeelding

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:03

Mijn pony's hebben nu eenmaal de gewoonte om dekens te winnen :D maar er staan ook genoeg foto's zonder deken in mijn profiel. Ik fok graag pony's die niet alleen kunnen verruimen maar waarvan de arbeidsdraf ook goed is. Je denkt misschien dat al die foto's van verruimingen zijn maar dat is dus niet altijd zo. Ik heb nog geen filmpje van Goldwin's Hoeve's Valerion. Wel heb ik een filmpje van Goldwin's Hoeve's Movie Star zodat je kunt zien wat ik bedoel: https://www.youtube.com/watch?v=PN0dnZVIm-g
Valerion heeft natuurlijk nog niet het niveau van Movie Star maar hij is wel hard op weg. Hij komt uit dezelfde moeder, Maya's Martine prestatie-elite. De vader van Movie Star is Hagelkruis Valentijn. Valerion is van Valerio (heb ik ook gefokt) v. Hagelkruis Valentijn. Ik heb inderdaad nog maar twee veulens van hem. Eind april worden er nog twee verwacht en de 3de komt eind mei.
Laatst bijgewerkt door elfje72 op 02-02-17 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 22:10

elfje72 schreef:
Mijn pony's hebben nu eenmaal de gewoonte om dekens te winnen :D maar er staan ook genoeg foto's zonder deken in mijn profiel. Ik fok graag pony's die niet alleen kunnen verruimen maar waarvan de arbeidsdraf ook goed is. Je denkt misschien dat al die foto's van verruimingen zijn maar dat is dus niet altijd zo. Ik heb nog geen filmpje van Goldwin's Hoeve's Valerion. Wel heb ik een filmpje van Goldwin's Hoeve's Movie Star zodat je kunt zien wat ik bedoel: https://www.youtube.com/watch?v=PN0dnZVIm-g
Valerion heeft natuurlijk nog niet het niveau van Movie Star maar hij is wel hard op weg. Hij komt uit dezelfde moeder, Maya's Martine prestatie-elite. De vader van Movie Star is Hagelkruis Valentijn. Valerion is van Valerio (heb ik ook gefokt) v. Hagelkruis Valentijn.

Wat een rete gave pony's heb je zeg! Knappe dieren met hele knappe gangen. Ik stuur je even een pb!

Kabayo

Re: Hengstenkeuze voor D pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 06:56

Graag weer on topic aub!!

Al staat de hengstenkeuze tot nu toe vast.
Call me mister handsome.

Ik sta open voor suggesties, alleen met goede uitleg en reden! En niet omdat ie "leuk" is en kampioensdekens heeft!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:04

Volgens mij onderschat je de kwaliteit van Elfje haar pony's nogal.. of overschat je het gemak waarmee je uit jouw merrie een goed en makkelijk verkoopbaar veulen gaat fokken. Fokken is niet zo makkelijk... voor een merrie die zich in de fokkerij nog niet bewezen heeft mag je in je handjes knijpen dat je op voorhand al een koper kunt krijgen.. maar veel succes met je keuze.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 08:14

Wat voor toevoeging heeft dat aan dit topic? Graag pb sturen en niet dit topic vervuilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:29

Kabayo schreef:
Wat voor toevoeging heeft dat aan dit topic? Graag pb sturen en niet dit topic vervuilen

Nou, kom op zeg! GJ9 geeft je wat terechte kanttekeningen bij je plannen en keuzes. Ik zou zeggen: denk erover na. Of niet. Maar je kunt niet verwachten dat mensen je gaan pb-en omdat er een kans is dat hun kritische post niet in jouw straatje past. Al is het maar omdat andere mensen het misschien wel interessant vinden om hun visie te lezen. Mensen zoals ik bijvoorbeeld.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:34

Jeetje Kabayo, je kan wel overdrijven. De enige post die ik hier niet ter zake vind doen, is die van Quir. Maar verder zijn het allemaal interessante posts waar je zeler iets mee kan doen. Als jij dat al vervuilen noemt, zegt dat meer iets over jou...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:35

Maar als Kabayo geen interesse heeft in de pony's van Elfje, dan is dat toch haar goed recht?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 08:37

Cayenne schreef:
Maar als Kabayo geen interesse heeft in de pony's van Elfje, dan is dat toch haar goed recht?

Nou dat is het punt. Ik ben niet geintresseerd in de hengst en er word maar over door gehamerd.

Of ben ik bokt verplicht om die hengst te gebruiken?

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:41

Call me mr Handsome
wat een plaatje is dit zeg wauwww ik zou zeker voor hem gaan

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:42

Je discussieert toch zelf mee over het al dan niet geschikt zijn van de hengst (ipv bedankt voor het aanbod maar ik heb geen interesse). Dus kan je ook reactie verwachten. Wat juist interessant is, ik persoonlijk leer altijd een hoop van fokkerijdiscussies en vind het dus ook leerzaam als anderen kritisch zijn op mijn fokkerij overwegingen, daar word je nooit slechter van.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 08:47

GJ9 schreef:
Je discussieert toch zelf mee over het al dan niet geschikt zijn van de hengst (ipv bedankt voor het aanbod maar ik heb geen interesse). Dus kan je ook reactie verwachten. Wat juist interessant is, ik persoonlijk leer altijd een hoop van fokkerijdiscussies en vind het dus ook leerzaam als anderen kritisch zijn op mijn fokkerij overwegingen, daar word je nooit slechter van.

Ik heb haar een pb gestuurd en bedankt :)
Maar ik heb nog geen 1 verbeterpunten gehoord van die hengst ;) aangezien de reacties totaal niet onderbouwd zijn.

En als ik een discussietopic had gewilt had ik wel eentje aangemaakt :o ik ben ook nog lerende en voel mij erg op de man gespeelt ipv op dr bal..

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:01

Op de man? Waar zie jij mensen jou aanvallen op wie je als persoon bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:08

Kabayo schreef:
GJ9 schreef:

Ik heb haar een pb gestuurd en bedankt :)
Maar ik heb nog geen 1 verbeterpunten gehoord van die hengst ;) aangezien de reacties totaal niet onderbouwd zijn.

En als ik een discussietopic had gewilt had ik wel eentje aangemaakt :o ik ben ook nog lerende en voel mij erg op de man gespeelt ipv op dr bal..

Als je nog lerende bent, wees dan blij dat mensen de moeite nemen om je een reactie te typen. En wees blij dat er discussie ontstaat. Want juist discussie over hengstenkeuze is leerzaam.

Zo komt GJ9 met het argument dat het fijn is als een hengst een direct verkoopbaar veulen oplevert. Dat is misschien geen exterieurmatige suggestie, maar zeker een overweging om mee te nemen in de keuze die je uiteindelijk gaat maken. Toch aardig dat ze de moeite neemt dat voor jou hier neer te typen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-17 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:09

Elfje geeft toch duidelijk aan dat haar hengst bij de 2 veulens de halzen sterk heeft verbetert ten opzichte van hun moeders Kabayo. ;)
Aangezien de hals bij jouw merrie ook een aandachtspunt is, zie ik daarin al verbeter mogelijkheden.