Kleurenfokkerij binnen KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:48

NatasjavE schreef:
Silly1972 schreef:
Nee jij doet voorkomen alsof mensen die voor een kleur kiezen alleen voor de kleur kiezen.
.

Heb ik nergens gezegd :)

Een beetje wel NatasjaE :o :
NatasjavE schreef:
Ik zeg dat ik kiezen voor een hengst met een kleurtje ongeacht of die past op de merrie not done vind. Dat noem ik op kleur fokken.

Persoonlijk denk ik dat heel veel mensen fokken op kleur, ook omdat de markt ernaar vraagt. Een mooie zwarte verkoopt nu eenmaal makkelijker dan een vos en daarnaast is iedereen toch op zoek naar wat hij/zij graag zelf in de weide wil hebben, ongeacht of het voor de verkoop is of niet.

Gewoon iedereen in z'n waarde laten en niet meteen mensen afkraken als ze een keertje met een merrie willen fokken, want daar dromen mensen nu eenmaal van. Iedereen wil wel eens een veulentje bij de merrie fokken en we kunnen dan alleen maar adviseren, maar niet ervan uit gaan dat we de wijsheid in pacht hebben omdat we zelf ooit eens een veulentje hebben gefokt.

In dit topic zijn heel wat mensen die veel ervaring hebben met het fokken op kleur (lees alle soorten kleur) en die hebben keer op keer succes, maar die zie ik niet bewijzerend met het vingertje zwaaien, omdat zij mensen in hun waarde laten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 17:50

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Dank Suffie

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:28

suffie schreef:
Een beetje wel NatasjaE :o :
NatasjavE schreef:
Ik zeg dat ik kiezen voor een hengst met een kleurtje ongeacht of die past op de merrie not done vind. Dat noem ik op kleur fokken.

Persoonlijk denk ik dat heel veel mensen fokken op kleur, ook omdat de markt ernaar vraagt. Een mooie zwarte verkoopt nu eenmaal makkelijker dan een vos en daarnaast is iedereen toch op zoek naar wat hij/zij graag zelf in de weide wil hebben, ongeacht of het voor de verkoop is of niet.

Gewoon iedereen in z'n waarde laten en niet meteen mensen afkraken als ze een keertje met een merrie willen fokken, want daar dromen mensen nu eenmaal van. Iedereen wil wel eens een veulentje bij de merrie fokken en we kunnen dan alleen maar adviseren, maar niet ervan uit gaan dat we de wijsheid in pacht hebben omdat we zelf ooit eens een veulentje hebben gefokt.

In dit topic zijn heel wat mensen die veel ervaring hebben met het fokken op kleur (lees alle soorten kleur) en die hebben keer op keer succes, maar die zie ik niet bewijzerend met het vingertje zwaaien, omdat zij mensen in hun waarde laten.

Een beetje.....

Ik had al gezegd dat ik daar mee bedoel mensen die eerst naar kleur kijken en of het past of niet past of niet met die hengst dekken. Kijk je daar wel naar prima. Maar dan snap ik niet waarom iemand zich aangesproken voelt.

Mooi als het per ongeluk in dat geval past. Jammer voor het veulen als het niet past. Dat bedoel ik. Ik heb daarbij geen namen genoemd.

En heel vaak past het in die gevallen niet. Een welshcob die niet goedgekeurd is op het is om het even welke merrie.

Ik zie hier soms niet goed gekeurde hengsten vader worden van merries met een zeer matige kwaliteit. En soms dan nog door mensen die naar mij met een vingertje wijzen dat ik mijn paard s'nachts op stal zet of vinden dat ik het Gelderse paard om zeep help omdat ik een bepaalde hengst kies.

Iedereen vind wel iets van een keuze van de andere. En iedere denkt het gelijk aan haar of zijn zijde te hebben.

Vrijheid van meningsuiting tot dat men een mening heeft die een ander liever niet ziet. Respect voor diegene die een keuze maken vinnen het gezette kader....maar wie daar buiten valt, ik in deze, daar hebben we dan geen respect voor.

Ik probeer geen namen te noemen. Ik geef alleen maar mijn mening over welke keuzes ik zou maken. Dat een ander andere keuzes maakt...ook prima.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:15

Kijk dit is een heel stuk netter bewoord dan eerder.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Maar dit geldt voor alle, en niet alleen de kleurenfokkerij

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:18

Ik heb per ongeluk iets gekocht in Engeland...

Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:24

Oehhhhh *\o/* *\o/* *\o/*

Vertel daar eens wat meer over?
Please :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:27

janderegelaa schreef:
Ik heb per ongeluk iets gekocht in Engeland...

[ [url=m/GiOHIP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Beauty <3

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:34

Silly1972 schreef:
Oehhhhh *\o/* *\o/* *\o/*

Vertel daar eens wat meer over?
Please :D

Ik werd door iemand getipt dat dit paard in Engeland gered was uit een weiland waar ze stond zonder voer en dat ze op FB te koop aan werd geboden. Nu bleek het een nakomeling van mijn hengst TomTom te zijn. Dus ik bood voor de gein heel weinig alleen hadden ze blijkbaar wel door wie ik was dus ze gunden mij de merrie. En dat was natuurlijk niet de bedoeling. Maar wie A zegt moet ook B zeggen dus ze staat nu in Friesland bij de stal waar mijn veulen ook staat :D

De bedoeling is wel verkopen. Voor normaal geld. Prijs gaat wel iedere maand met 200 omhoog ivm stalling. Mocht ik haar niet verkopen dan laat ik haar dekken. Ondanks het grote aandeel volbloed is ze wel redelijk klassiek dus ik kan alle kanten op en dat wordt dan denk ik Alexandro P.

Silly1972

Re: Kleurenfokkerij binnen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:48

Mooie merrie zo even van 1 foto te zien.
Nou gefeliciteerd! Dat soort spontane acties zijn leuk :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:49

Silly1972 schreef:
Kijk dit is een heel stuk netter bewoord dan eerder.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.

Maar dit geldt voor alle, en niet alleen de kleurenfokkerij

Nou een goed verstaander had de eerste keer er al uit kunnen halen. Alleen dat was in spreektaal. Ik had het laatst nog met iemand erover dat paardenstaal soms best lomp kan zijn.
Iemand op stal met een draver. Ik zei: die kan niet galopperen.(nee niet letterlijk zo, Echt wel met meer tact) Ja technisch gezien kan ieder paard galopperen. Maar niet ieder paard doet dat op de manier we graag zien.(in de warmbloed wereld.)

Ik ben namelijk op bokt vrij consistent in mijn mening hierover. Noem dat star of noem dat mijn eigen mening volgen. Met iedere wind meewaaien lijkt me nou ook niet echt waardevol...(niet voor mij dan)

En wat ik dan flauw vind is dat de post boven mij exact hetzelfde zegt. Maar ik wordt op mijn mening eruit gepikt.

Ik denk verder dat het een kwestie van definitie is. Iemand die een kwaliteits paard probeert te fokken en daar ook nog eens een kleur in mee neemt noem ik geen kleurenfokker. Dat vind ik een fokker.

Iemand die een matige(of slechte) merrie heeft en daar een hengst met een kleurtje op zet (welke kleur dan ook) vanwege de kleur vind ik een kleurtjes fokker. Maar die naam dekt wellicht de lading niet. Maar ik bedoel in ieder geval dat ze exterieur matige tekortkomingen voor lief nemen omwille van de kleur van keuze.

En ja...er komen hier veel merries voorbij waarvan ik denk: oei daar zou ik niet mee fokken. Nou zet Alexandro er maar op. Die is niet zo duur en wellicht kan die er nog iets van maken. Maar ik zou er zelf echt niet mee fokken....maar dat...dat durf ik allang niet meer te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:58

Natas wat jij nu doet noem ik je keutel intrekken

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:20

Pfff Jeetje Natas kan het nou nooit eens op een normale manier.
Ik geef je een positieve feedback en whoppa, je walst er weer compleet over heen.
Trek mijn woorden terug.
En nee dit heeft niets met paardentaal te maken maar met jouw taal.

Ik denk dat jan de regelaa toch wel een betere kijk op de fokkerij dan jij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 08:16

Ik vind het helemaal niet zo raar wat Natasja zegt..komt er imo op neer dat er sowieso te snel gefokt word met merries waarmee je eigenlijk beter niet kunt fokken ongeacht welke {kleur} hengst er gekozen word.

Mensen die dromen van een veulentje van hun merrie..en daarnaast alle gebreken voor lief nemen. Heel schattig..maar ze beseffen niet dat ze daarmee soms een paard op de wereld zetten die bij voorbaat al geen goede start in het leven heeft dmv gezondheid of exterieur problemen en dat zo'n dier als hij toch verkocht moet worden oid niet zulke goede kansen heeft.

Er zit gewoon een verschil tussen fokkers en vermeerderaars en die laatste groep wil nog wel eens hengsten uitzoeken op kleur ipv kwaliteit.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 08:44

Elisa2 schreef:
Ik vind het helemaal niet zo raar wat Natasja zegt..komt er imo op neer dat er sowieso te snel gefokt word met merries waarmee je eigenlijk beter niet kunt fokken ongeacht welke {kleur} hengst er gekozen word.

Mensen die dromen van een veulentje van hun merrie..en daarnaast alle gebreken voor lief nemen. Heel schattig..maar ze beseffen niet dat ze daarmee soms een paard op de wereld zetten die bij voorbaat al geen goede start in het leven heeft dmv gezondheid of exterieur problemen en dat zo'n dier als hij toch verkocht moet worden oid niet zulke goede kansen heeft.

Er zit gewoon een verschil tussen fokkers en vermeerderaars en die laatste groep wil nog wel eens hengsten uitzoeken op kleur ipv kwaliteit.

Alleen vergeet je daar een ding :) niet iedereen kan zo diep in de buidel tasten bij de aanschaf van een paard, dan is het fijn dat er tussen de perfect gefokte paarden met vol papier ook hele leuke B exemplaren aangeboden worden die gezond zijn tegen een betaalbaardere prijs. Mensen die zoal recreatie rijden zoals ik bijvoorbeeld. Het paard moet wel gezond zijn, maar papier daar heb ik bijzonder weinig aan. En dat dat leuke B paard dan een te dunne nek, een te dikke kont, niet correcte hoefstand (maar wel op te lossen met een goede smit) heeft... Daar heb ik dan verder geen boodschap aan als mijn dier wel gezond genoeg is voor een leuke buitenrit, of een klein sprongetje.

twee jarige uit de bryolita lijn, vader onbekend. 850 euro en heel erg lief ook een ongelukje maar hier meer dan welkom

Afbeelding

Afbeelding

Edit: ik probeerde de foto's netjes in een link te plaatsen maar dat lukt helaas niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 08:50

Ik heb nergens gezegd dat mensen moeten fokken met dure hengsten toch? ik zeg alleen dat het uitgaansmateriaal {de merrie} goed en gezond moet zijn. Juist om gezonde paarden te fokken want zonder gezondheid heb je niks..of je nu een recreatie ruiter bent of een sport ruiter. En je fokt toch niet voor de slacht? want dat is waar ongezonde paarden uit eindelijk terecht komen..

Gezonde dieren, die redelijk in verhouding zijn en recht op de benen staan en dan maakt het mij niet uit wat voor een hengst er gebruikt word {mits enigzins passend}, er zijn ook gezonde hengsten die ter dekking staan voor minder geld.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 08:53

Elisa2 schreef:
Ik heb nergens gezegd dat mensen moeten fokken met dure hengsten toch? ik zeg alleen dat het uitgaansmateriaal {de merrie} goed en gezond moet zijn. Juist om gezonde paarden te fokken want zonder gezondheid heb je niks..of je nu een recreatie ruiter bent of een sport ruiter.

Gezonde dieren, die redelijk in verhouding zijn en recht op de benen staan en dan maakt het mij niet uit wat voor een hengst er gebruikt word {mits enigzins passend}, er zijn ook gezonde hengsten die ter dekking staan voor minder geld.

Heb je helemaal gelijk in hoor, alleen vragen ze voor de aanschaf nog steeds genoeg omdat je betaalt voor papier. Dat wilde ik er mee zeggen, dat ik blij ben dat er nog paarden aangeboden worden die niet uit een fokprogramma komen om zo de aanschafkosten te drukken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:01

Er is een verschil tussen wat jij zegt Elisa, waar ik het overigens best mee eens ben en niet met wat Natasja zegt en zich nu uit probeert te kronkelen.
Dat fokken om kleur pertinent not done is, terwijl de meeste kleurfokkers echt wel op de rest ook letten.
De manier waarop is gewoon erg beledigend.
Maar dat weet ze inmiddels, het interesseert haar niet, prima dan ben ik klaar met de discussie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 10:10

Natuurlijk wordt er op kleur gefokt... maar vooral andersom.
Adverteren met 'vosfactor-vrij' gebeurt nog steeds.
Uit ervaring weet ik dat een lelijke zwarte nog altijd veel beter verkoopt dan een lelijke vos...

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:59

Ik vind op kleur fokken ook geen probleem zolang er idd ook naar kwaliteit word gekeken en er gezonde dieren worden gebruikt. Mensen die zomaar wat op elkaar gooien omdat er dan zoveel % kans is op valk of zo vind ik ook geen fokker. Wat het "verbeteren" van het ras betreft, vind ik heel objectief, wat de een een verbetering vind is dat voor de ander niet. Ik vind bv de Fries nou niet verbeterd de laatste decennia maar dat komt omdat ik meer van het oude type fries hou. Net als de opkomst van de "sporthaflinger", geef mij maar het oude model maar die is in nederland bijna niet meer te vinden.

Ik vind het juist fijn dat er nu meer fokkers komen die goede gezonde paarden met een leuke kleur fokken dat maakt de zoektocht voor mensen die juist zo'n paard willen alleen maar makkelijker.

Kunnen we het trouwens gelijk hebben over mensen die een paard willen kopen en juist zoeken naar een bepaalde kleur. Als ik tegen mensen zeg dat ik op zoek zou zijn naar een grullo (mijn favoriete kleur), krijg ik van iedereen te horen "een goed paard heeft geen kleur" klopt maar mijn droompaard heeft wel een kleur, en is natuurlijk ook gezond en van een bepaalde stokmaat enzo, alsof ik geen andere eisen zou stellen aan het paard behalve de kleur. Maar ik koop waarschijnlijk maar 1 keer in mijn leven een paard waarom mag ik dan niet ook op kleur kiezen? En waarom moet ik dan €1000 meer betalen voor een goed paard in die kleur als wanneer het een schimmel zou zijn? Als een goed paard geen kleur heeft zou ik ook niet meer moeten betalen voor die kleur. (Oke ik snap ook wel dat zo'n kleur zeldzamer is dus het paard meer gewild en makkelijker te verkopen dus duurder, maar krom is het wel. Ik zie soms echt belachelijke dingen voorbij komen.)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:04

Geef ik je helemaal gelijk in, il heb ook eerst gewoon geprobeerd een mooie goede warmbloed bonte te kopen, maar in mijn smaak waren de prijzen absurd hoog.
Dus nu 1 proberen te fokken en daarbij wel gekeken naar wat bij de merrie past en wat kan verbeteren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:11

Silly1972 schreef:
Geef ik je helemaal gelijk in, il heb ook eerst gewoon geprobeerd een mooie goede warmbloed bonte te kopen, maar in mijn smaak waren de prijzen absurd hoog.
Dus nu 1 proberen te fokken en daarbij wel gekeken naar wat bij de merrie past en wat kan verbeteren.

Ik heb er 1 te koop :P

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:41

Coloured schreef:
esje01 schreef:
Havanna van. Clavecimbel was een Zilver appel bruine hengst.
Ggk bij het KWPN maar verkocht naar Amerika

Zit een silveren hengst in de moederlijn, zou dus goed kunnen.
Zeg dat omdat er heel veel mensen iets silver noemen wat echt geen silver is...

Mijn merrie vond ik ook zilverappel, misschien vond een ander dat niet.

Gelukkig had ze top exterieur en uniform fokkende prestatie moederlijn met oude bewezen hengsten.

En de kleur, werd ik paar jaar later mee verrast....maar daar weinig op gefokt, wel 3 veulens met die kleur gefokt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:23

sigrid1182 schreef:
Coloured schreef:

Zit een silveren hengst in de moederlijn, zou dus goed kunnen.
Zeg dat omdat er heel veel mensen iets silver noemen wat echt geen silver is...

Gelukkig had ze top exterieur en uniform fokkende prestatie moederlijn met oude bewezen hengsten.

En de kleur, werd ik paar jaar later mee verrast....maar daar weinig op gefokt, wel 3 veulens met die kleur gefokt.

Het gaat er bij wat ik bedoel te zeggen niet om wat je zelf vindt of wat een ander er van vindt, maar wat ze werkelijk is. En dat kan een DNA test op silver je precies zeggen. En ik denk te begrijpen dat kleur voor jou helemaal niet mee speelde. Nou, dat kan ook.

Er worden namelijk wel eens paarden te koop aangeboden als zijnde silver maar die het echt niet zijn. Beetje sneu als je op zoek bent naar een silver en er eentje koopt die het toch niet blijkt te zijn..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:35

janderegelaa schreef:
Silly1972 schreef:

Ik heb er 1 te koop :P

Haha te laat

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 17:32

Coloured schreef:
sigrid1182 schreef:

Het gaat er bij wat ik bedoel te zeggen niet om wat je zelf vindt of wat een ander er van vindt, maar wat ze werkelijk is. En dat kan een DNA test op silver je precies zeggen. En ik denk te begrijpen dat kleur voor jou helemaal niet mee speelde. Nou, dat kan ook.

Er worden namelijk wel eens paarden te koop aangeboden als zijnde silver maar die het echt niet zijn. Beetje sneu als je op zoek bent naar een silver en er eentje koopt die het toch niet blijkt te zijn..

Kleur speelde voor klein part mee, ik vond t mooi om te zien, maar niet super opvallend voor mensen die t niet weten.

Dna test op zilver gedaan, op 1 van de veulens, die had t, nooit op merrie gedaan. en op ander veulen alleen rode of zwarte basis kleur, omdat die als goudvos er uit zag, maar toch echt basiskleur zwart had.en als veulen geschetst was als vos, en dat later omgezet, naar zilverappel bruin. Merrie was zelf ook als donkerbruin met lichte haren in manen en staart/benen op papier genoteerd. Maar dus ook zilverappel, kwam van de moeder van de vader. Ga ik vanuit, die had ook alle zwarte haren, bruin, lichtbruin grijs of beige.