idefix4 schreef:Ga ook na of er een dekbon is afgegeven door de hengstenhouder? Als dat niet is gedaan kan het stamboek verlangen dat je DNA overhandigt om aan te tonen dat het om die hengst gaat? Elk stamboek hoort een dekbon te hebben als je je veulen bij het stamboek in wil schrijven. De meeste stamboeken willen deze ontvangen in het jaar dat de merrie is gedekt. Ga dat voor jezelf goed na? Verder merk ik dat het niet uitmaakt of een paard NRPS is of KWPN. Een goed paard wordt toch wel goed verkocht. Het is niet het eerste waar om wordt gevraagd. Vooral bij hengsten kan het verschil maken als ze goedgekeurd worden voor de dekdienst, maar als ze geruind worden, is zo'n boekje alleen relevant bij de jaarlijkse entingen?
betekent dat dus dat ik nu al een keuze moet maken? en dat ik dan ook al lid van een stamboek moet worden?
bedankt voor alle reacties tot zover.
Ik neig toch meer richting NRPS. Puur op gevoel.. ik heb bij KWPN toch altijd wel een beetje elite gevoel, de 'gewone' paarden (of paarden met een ander kleurtje dan zwart/bruin/vos) tellen niet echt mee heb ik de indruk.
kosten spelen dan niet echt een rol, het is een eenmalige uitgave, en lidmaatschap kan je ook weer opzeggen.
verenigingsbladen vind ik niet interessant.
Keuringen misschien wel, maar dat hangt er helemaal vanaf wat voor gedrocht er uit komt