KWPN of NRPS stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:01

Ik was ook niet bij die afstammingskeuring nee, maar je maakte die opmerking al ruim voordat Zethar te sprake kwam en maakte zelfs de opmerking 'nooit' . Dus dat strookt niet met elkaar. ;)

En het is zeker vervelend als er iets gezegd wordt dat niet helemaal klopt en daar mag ook gewoon op gereageerd worden, een dergelijke opmerking heb ik namelijk zelf ook al gemaakt. Maar het bij mij komt wel ergens vandaan. Zoals ik al zei dat kan ook van x, y of z komen en inmiddels weet ik het al, het is echt letterlijk gezegd nl, en nee dat ga ik niet op het grote Bokt plaatsen. :+

Maar goed.. wordt wel wat offtopic zo :+ Misschien je je tijd beter hier besteden aan het informeren van ts over de kansen in de Gelderse richting, daar heeft ze nog wat aan :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:18

Sammie :
Albert schreef:
Ts, er zijn de laatste jaren genoeg paarden op de GP keuringen geweest met een flinke scheut rijpaard bloed.
In het kader van de bloedspreiding wordt dit ook aangemoedigd, kijk de uitslagen maar na.
Je veulen GP inschrijven bij het kwpn is dus helemaal geen rare keuze.
Kom maar kijken op de NMK/NVK van het gp op 12 augustus in Ermelo en trek dan je eigen conclusie.
Of bekijk de foto's eens op de FB pagina van het KWPN GP, dan zie je dat het met de sfeer op de keuringen, sportdagen en clinics ook goed zit en dat er genoeg hele rijtypische paarden tussen lopen.
https://www.facebook.com/GeldersePaarden/

Verder heb ik geen idee wat de kansen zijn van een dier wat nog geboren moet worden, dus het lijkt me niet echt een nuttige tijdsbesteding om daar wat over te gaan zeggen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:32

Sammie eigenaren bij de Gelderse roepen al snel dat hun paard te luxe of juist te ouderwets bevonden is als niet de gehoopte waardering van de jury het resultaat was. :+

Ik hecht dan meer waarde aan het oordeel van de jury zelf in dit geval omdat het echt oprecht over kwam.
Die melde mij: ze hadden gehoopt dat Zethar meer zijn stempel zou drukken. Bij de ouderwetse merries om meer te veredelen en op de rijpaarden juist meer het Gelderse type. Indien er meer goede fokmerries bij geweest waren en er dus ook meer erg goede veulens waren geweest was het misschien makkelijker geweest om te zeggen, hey maar hij verknoeit de boel ook niet. Dat hebben ze uiteraard weer niet letterlijk zo gezegt.
Ook werd gemeld dat het erg moeilijk was omdat de omstandigheden bij de presentatie van de veulens de eerste keer niet optimaal was op zijn zachts gezegt.

Dit alles kan of topic lijken. Maar het kan TS wellicht wel inzicht geven in wat gewenst en ongewenst is bij het GP.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:38

NatasjavE schreef:
ponyparadijs schreef:
Maar in dit geval weet je dus al vooraf dat ze voor Gelders niet voldoen?
Dan is het toch niet handig wel gelders in te schrijven

Jawel. Want als het type goed genoeg is dan treedt de compensatie regeling voor het bloed in werking.

Ah, dat wist ik dus niet, dat dat kon :)* . Er staat zo stellig 12,5% in het registratieschema. Bedankt voor deze toelichting.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:42

juval

Re: KWPN of NRPS stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 09:50

toevallig is Wendela gefokt door mijn schoonmoeder, volle zus staat hier nog...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 10:00

Oh wat leuk.

Ik ben benieuwd of we die hengst nog terug gaan zien.
Ik was wel nieuwsgierig naar hoe hij het zou doen.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:38

juval erg benieuwd naar de combinatie.
wij hadden kwpn merrie naar de keuring geweest maar erg vriendjes politiek,
merrie over laten schrijven naar NRPS heel ander sfeer voor als je eventueel ooit wel naar de keuring wil.
bij NRPS hoef je geen lid te zijn om veulen te registreren.
je moet bij de hengstenhouder zeggen welke stamboek je veulen wil registreren dan stuurt hij dek bewijs naar die stamboek toe.
Dat word vaak allemaal begin oktober gedaan dat hengstenhouders de dekkingen gaat melden bij stamboeken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:51

Sammie schreef:
Toch gek dat die kopers in de sport dan veel kwpn kopen :+ niet dat veel uitmaakt voor ts want die heeft hele andere prioriteiten. Ik word echter wel een beetje moe van dat het kwpn wordt weggezet als een of ander infantiel bagger flutstamboekje met 'feiten' en 'gegevens' die niet kloppen. Jullie geven geen objectieve info en dat is niet erg fair, ook niet tegenover ts.

.

Het wordt niet weggezet als een infantiel stamboekje, maar wat jij zegt over dat kopers liever een kwpner willen is ook dikke onzin.

Kopers willen een goed paard en vooral buitenlandse kopers. En vooralsnog mag er bij een goed paard de telegraaf aan papier erbij zitten, de rest boeit ze geen zak. Je moet bij de grotere handelaren maar eens vragen hoeveel stamboekpapieren ze nog hebben liggen van verkochte paarden...............dat zijn er heel veel. Buitenland geeft er niets om. Kan ook niet, want we spreken inmiddels al jaren over een europese fokkerij en niet over het kwpn. Daarnaast is het KWPN nog steeds een grote politieke bende.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:53

Dees schreef:
Dank voor het bevestigen van het 'denken in hokjes' bij KWPN :D

Dat is geen hokjesdenken Dees, het NRPS heeft als fokdoel dat er een bepaald OX /XX in het dier moet zitten. Het fokdoel van het Gelderse paard is dat dat er zo min mogelijk in zit.

2 totaal verschillende fokdoelen dus........en daarmee zeg ik niet dat het een beter is als het ander, maar het een is anders dan het andere.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:55

Beter lezen R :+ En wat er (intern) binnen het KWPN gebeurt heeft de gemiddelde binnen- of buitenlandse koper eigenlijk flinke kak aan :) (en eigenlijk meer omdat ze het niet weten en er dus geen boodschap aan hebben).

Wat een haat en nijd hier :')

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:57

Dees schreef:
Ik denk dat het veulen van TS inderdaad net een scheutje teveel bloed zal hebben voor 'echt Gelders'. Maar goed, bij KWPN Gelders keuren ze inmiddels halve dressuurpaarden die net wat teveel bot hebben voor die andere richting als Gelders... Ik snap werkelijk niet zoveel meer van dat Gelderse fokbeleid van tegenwoordig, als ik het ooit al begrepen had :o

Daar ben ik het dan wel weer volledig mee eens :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:00

Al dat gepraat over keuringen en verkoop naar het buitenland terwijl het om een kruising gaat...
Lekker belangrijk waar je die inschrijft, dat zal altijd tussen servet en tafellaken zijn.
Een hengstveulen is sowieso al niet boeiend voor de fokkerij bij beide stamboeken.
TS kan net zo goed gewoon het goedkoopste nemen. Mocht hij onverwacht naar de OS mogen is hij achteraf altijd nog van harte welkom bij stamboek naar wens.

Overigens is KWPN onder veel mensen in het buitenland slechts bekend onder Holländer heb ik al gemerkt.
Zodra hij uit nederland komt is hij Holländer omgeacht het stamboek en is het een interessante merrie dan wordt het rap naar het lokale stamboek omgeschreven ivm veulenveilingen. Dan is het dus ineens geen KWPNer meer :+
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-08-16 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:02

Sizzle schreef:
Mocht hij onverwacht naar de OS mogen is hij achteraf altijd nog van harte welkom bij stamboek naar wens.

:+ :+ :D :D Helemaal waar

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 18:15

R12312 schreef:
Sammie schreef:
Toch gek dat die kopers in de sport dan veel kwpn kopen :+ niet dat veel uitmaakt voor ts want die heeft hele andere prioriteiten. Ik word echter wel een beetje moe van dat het kwpn wordt weggezet als een of ander infantiel bagger flutstamboekje met 'feiten' en 'gegevens' die niet kloppen. Jullie geven geen objectieve info en dat is niet erg fair, ook niet tegenover ts.

.

Kopers willen een goed paard en vooral buitenlandse kopers. En vooralsnog mag er bij een goed paard de telegraaf aan papier erbij zitten, de rest boeit ze geen zak. Je moet bij de grotere handelaren maar eens vragen hoeveel stamboekpapieren ze nog hebben liggen van verkochte paarden...............dat zijn er heel veel. Buitenland geeft er niets om. Kan ook niet, want we spreken inmiddels al jaren over een europese fokkerij en niet over het kwpn. Daarnaast is het KWPN nog steeds een grote politieke bende.

dat is gewoon omdat er tegenwoordig en paspoort of zelfs FEI paspoort bij een paard ligt wat het belangrijkste is als het om sport gaat ..ik heb ook nog een aantal stamboekpapieren liggen van paarden die verkocht zijn maar dat is echt niet omdat ze niet om het paper geven wat erbij hoort maar paspoort is gewoon HET onderdeel /ID van paard geworden :j

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 13:01

Ik heb zelf een merrie met KWPN papieren en een ruin met NRPS papieren.
Zelf merk ik het uiteraard niet, maar mijn ervaring is wel dat de meeste mensen meer waarde hechten aan het KWPN papiertje.
Met fokken heb ik geen ervaring met het NRPS en met het KWPN wel.
Je moet inderdaad lid worden.
Mijn geluk was toen dat ik een erg laat veulen had (ongelukje) en ik alleen voor het laatste kwartaal hoefde te betalen.
Voor de rest wijst het voorzich bij het KWPN wat ik erg fijn vond als een "leek".

succes er mee :)

BoydS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 13:14

Heb zelf een paard die ingeschreven kon worden bij KWPN of NRPS. Heb voor NRPS gekozen, omdat ik daar leukere ervaringen heb dan bij het KWPN, mbt keuringen/evenementen etc. Tuurlijk is NRPS ook veel goedkoper dan KWPN.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 17:31

BoydS schreef:
Heb zelf een paard die ingeschreven kon worden bij KWPN of NRPS. Heb voor NRPS gekozen, omdat ik daar leukere ervaringen heb dan bij het KWPN, mbt keuringen/evenementen etc. Tuurlijk is NRPS ook veel goedkoper dan KWPN.

En dat ontloopt elkaar dus bijna niets:

http://www.kwpn.nl/over-kwpn/tarieven/
http://www.nrps.nl/upload/2016%20Tariev ... ite315.pdf

Het KWPN biedt alleen veel meer. Zoals een overdekte keuringsbaan en 21 keer per jaar een magazine. Het is al eurootjes verschil en niet eens tientallen euro's en als je alles meeneemt wat het KWPN extra heeft dan ben je daar veel goedkoper uit.

Ieder zijn eigen stamboek hoor. Maar als je goedkoop wilt...Het AES doet nu ook keuringen;-) Voor 25 euro ben je klaar.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 21:40

Hier ook een veulen wat bij het KWPN of NRPS ingeschreven kon worden. "Van huis uit" ben ik een doorgewinterde KWPN-aanhanger, maar aangezien ik als vaderdier een uitstapje naar het NRPS heb gemaakt leek me dat ik in dit geval toch weinig te melden zou hebben bij het KWPN. Dus maar voor de optie NRPS gekozen.

Tot nu toe prima bevallen, we zullen zien wat ik er nog van denk als de puk over een paar jaar eens naar de keuring mag :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:35

Vientje schreef:
Hier ook een veulen wat bij het KWPN of NRPS ingeschreven kon worden. "Van huis uit" ben ik een doorgewinterde KWPN-aanhanger, maar aangezien ik als vaderdier een uitstapje naar het NRPS heb gemaakt leek me dat ik in dit geval toch weinig te melden zou hebben bij het KWPN. Dus maar voor de optie NRPS gekozen.

Tot nu toe prima bevallen, we zullen zien wat ik er nog van denk als de puk over een paar jaar eens naar de keuring mag :+

Spielberg wordt anders prima gewaardeerd bij de KWPN keuringen. Dat had ik liever gedaan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:41

Ga ook na of er een dekbon is afgegeven door de hengstenhouder? Als dat niet is gedaan kan het stamboek verlangen dat je DNA overhandigt om aan te tonen dat het om die hengst gaat? Elk stamboek hoort een dekbon te hebben als je je veulen bij het stamboek in wil schrijven. De meeste stamboeken willen deze ontvangen in het jaar dat de merrie is gedekt. Ga dat voor jezelf goed na? Verder merk ik dat het niet uitmaakt of een paard NRPS is of KWPN. Een goed paard wordt toch wel goed verkocht. Het is niet het eerste waar om wordt gevraagd. Vooral bij hengsten kan het verschil maken als ze goedgekeurd worden voor de dekdienst, maar als ze geruind worden, is zo'n boekje alleen relevant bij de jaarlijkse entingen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 09:36

janderegelaa schreef:
Spielberg wordt anders prima gewaardeerd bij de KWPN keuringen. Dat had ik liever gedaan.

Goede paarden worden bij ieder stamboek prima gewaardeerd.
Niet iedereen wil 'kwpn'.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 10:12

idefix4 schreef:
Ga ook na of er een dekbon is afgegeven door de hengstenhouder? Als dat niet is gedaan kan het stamboek verlangen dat je DNA overhandigt om aan te tonen dat het om die hengst gaat? Elk stamboek hoort een dekbon te hebben als je je veulen bij het stamboek in wil schrijven. De meeste stamboeken willen deze ontvangen in het jaar dat de merrie is gedekt. Ga dat voor jezelf goed na? Verder merk ik dat het niet uitmaakt of een paard NRPS is of KWPN. Een goed paard wordt toch wel goed verkocht. Het is niet het eerste waar om wordt gevraagd. Vooral bij hengsten kan het verschil maken als ze goedgekeurd worden voor de dekdienst, maar als ze geruind worden, is zo'n boekje alleen relevant bij de jaarlijkse entingen?

betekent dat dus dat ik nu al een keuze moet maken? en dat ik dan ook al lid van een stamboek moet worden?

bedankt voor alle reacties tot zover.
Ik neig toch meer richting NRPS. Puur op gevoel.. ik heb bij KWPN toch altijd wel een beetje elite gevoel, de 'gewone' paarden (of paarden met een ander kleurtje dan zwart/bruin/vos) tellen niet echt mee heb ik de indruk.
kosten spelen dan niet echt een rol, het is een eenmalige uitgave, en lidmaatschap kan je ook weer opzeggen.
verenigingsbladen vind ik niet interessant.
Keuringen misschien wel, maar dat hangt er helemaal vanaf wat voor gedrocht er uit komt :)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:25

Dees schreef:
janderegelaa schreef:

Goede paarden worden bij ieder stamboek prima gewaardeerd.
Niet iedereen wil 'kwpn'.

Daar twijfel ik niet aan :j

Naar mijn idee past mijn veulen het best bij het NRPS, was een lastige keuze maar ik sta er nog steeds achter.

Een deel van mijn keuze is nog gebaseerd op de manier waarop het KWPN omging met de aanmelding van de dekking door de hengstenhouder (misverstand geweest). Ik heb me groen geërgerd aan hun opdringerige manier van geld eisen :+ en de rompslomp die het vervolgens gaf :x moot point voor het veulen an sich natuurlijk, maar gaf mij als eigenaar net dat laatste zetje naar het NRPS.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-16 11:40

@ vientje, moet de hengstenhouder dan dus de dekking bij het te kiezen stamboek melden?