Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:33

Maar dan heb je er eentje staan, en anders 3. Die je eventueel ook nog kunt verkopen als er wat bij zit wat niet naar je zin is.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:37

Lon schreef:
Ook goed, dan gaan we uit van €64500. Daarvoor kan je alle 2016-KSS dressuurhengsten (deels aangewezen en kampioenskeuring) op twee na kopen. Maar volgens mevrouw de Jeu heb je daar nog lang geen écht talent voor. Dat zal het kwpn leuk vinden ;-)

Waarom reken je de kosten van 3 aankopen om er vervolgens maar 1 aan te kopen op de KSS.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:41

Omdat ik dat uit het stuk van mevrouw de Jeu lees, dat je veel beter ieder jaar een veulen kunt kopen dan één driejarige.

*edit* of zou ze bedoelen dat je dan ook elk jaar een driejarige moet kopen? Want een veulen kon toch verongelukken, of te klein blijven, of tegenvallen? Dat risico streep je weg door te investeren in één driejarige.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:48

Lon schreef:
Omdat ik dat uit het stuk van mevrouw de Jeu lees, dat je veel beter ieder jaar een veulen kunt kopen dan één driejarige.

*edit* of zou ze bedoelen dat je dan ook elk jaar een driejarige moet kopen?

Ja en volgens mevr. de Jeu moet dat op de veiling, want die veulens zijn door haar en collega's geselecteerd. Tja..........hoezo reclame

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:55

Dees schreef:
Dat van die ton valt in de dressuur echt reuze mee, hoor Besita ;)

ik heb het over springen
maar denkt dat als je op een bepaald niveau meedraait of handelt ..het dik tegenvalt Dees ..
heel af en toe zit er eens een meevallertje tussen de koopjes maar iedereen vist tegenwoordig in dezelfde vijver , het topsegment wordt altijd maar zeldzamer en duurder en automatisch gaat iedereen opzoek naar nog jonger

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:55

R12312 schreef:
Lon schreef:
Dus als we even het rekensommetje maken, dan kost een écht getalenteerde driejarige veel meer dan
3x 15000 (want je koopt elk jaar een veulen) + 3x1500 (want dat veulen woont ook niet gratis) = 49500 euro. Als ik dat bedrag naast de KWPN KSS veilingresultaten van dit jaar leg, dan klopt er volgens mij iets niet...

Volgens mij klopt jouw rekensom niet. Je kunt niet drie veulens voor 1500 per jaar stallen.

Gewoon per veulen rekenen: 15000 + opfok 4500 + rontgenkeuring, opleiding enz. tot aan 3,5 jaar oud 2000 euro ( nog goedkoop) = 21500 euro. En dan moet je het geluk hebben dat de selectie commissie het goed gezien heeft :D

Het gros van die veulens haalt echt geen 15000 op een veiling. 5000 is realistischer.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:02

janderegelaa schreef:
Het gros van die veulens haalt echt geen 15000 op een veiling. 5000 is realistischer.

Dat is ook absoluut waar, dus haar hele verkoopverhaaltje is totaal niet realistisch.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:05

Elisa2 schreef:
Ik vind Emmy de Jeu vooral voor haar eigen parochie preken eigenlijk...volgens mij worden de beste paarden nog altijd gemaakt ipv geboren, zeker in de dressuursport. Waarbij karakter, gezondheid en een functionele bouw voor op staan. Dat aparte train je er dan wel in..veel hele aparte "keuringslopers" zie je nooit meer terug in de hogere sport.
Heb je nu zelf echt niet door dat je jezelf in dit bericht gigantisch tegen spreekt?

Eerst geef je aan dat de beste paarden nog altijd worden gemaakt (door de ruiter/trainer, of begrijp ik je dan verkeerd). Vervolgens zeg je dat karakter, gezondheid en een functionele bouw - binnen de dressuur tak - voorop staan. Waar denk je dat zo'n goed karakter, goede gezondheid en een functionele bouw vandaan komen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:19

R12312 schreef:
janderegelaa schreef:

Dat is ook absoluut waar, dus haar hele verkoopverhaaltje is totaal niet realistisch.

En daarbij wordt het overgrote deel teruggekocht door de eigenaar omdat ze onvoldoende opbrengen.

Als (kleine) fokker selecteer ik wat ik wil houden en anders verkoop ik. Een echt aparte blijft.

Emmy's visie is helder: zoveel mogelijk productie draaien met embryo's spoelen naast het gewone dekken. De veulens worden verkocht. Geld in de portemonnee. Maar een lange termijnvisie over je eigen fokkerij verbeteren met jonge aanfok mis ik in haar verhaal omdat ze zo expliciet zegt dat ze de veulens verkoopt.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 13:53

janderegelaa schreef:
Anoeska27"/"hoogendroog schreef:
NB het zou Borculo sieren als ze i.p.v. mevrouw De Jeu iemand laten selecteren met visie en verstand van paarden. Maar dat terzijde.
-------------------------------

Jij vind dat zij geen visie en geen verstand van paarden heeft? Ik ben benieuwd waar je die uitspraak op baseert. Ik ben het er niet mee eens in ieder geval.

Ze heeft heus wel een visie. Dat hoeft niet de juiste te zijn natuurlijk.

Feit is dat als je een fokkerij start met hele goede gekochte paarden, en altijd hele goede hengsten gebruikt, het risico op een slechte toch wel heel erg afneemt. Dat maakt je alleen geen goede fokker.

Als je de resultaten opzoekt van al die paarden die ze gefokt heeft,en dat zijn er echt heel veel, dan heeft maar een handjevol paarden FEI resultaten. Haar paradepaardje Sisther de Jeu is ook aangekocht. Geen eigen fok. En in al die jaren heeft ze nog nooit een hengst goedgekeurd gekregen bij het KWPN bij mijn weten. En ze heeft het wel geprobeerd.

Niettemin voorziet ze Nederland wel van leuk gefokte paarden.

gelukkig kan ze wel goed rekenen.
In haar rekensom zitten echter ook onvolkomen heden zoals Jan aangeeft.

Van de 10% topveulens blijft ook een deel te klein, heeft later blessures of valt om welke reden af. Door de betere selectie zijn de resultaten beter zeg geen 10% maar bv 20%.
Een rekensommetje leert dan al snel dat niet de aankoop van een topveulen voldoende is maar minimaal 4 a 5 veulens. Zie hier heren en dames fokkers, eerlijkheid over cijfers doet de vraag met sprongen stijgen. :D :D :D

Mij is altijd verteld dat niet de aankoopkosten, maar de andere zaken van paarden het zo duur maken. Dus DA, hoefsmid, stallings- en trainingskosten. Emmy de Jeu heeft daar het bij het rechte eind, als je alles zelf doet scheelt het enorm. Ik voorzie een geweldige groei van prive dressuurstallen. En dankzij Emmy een run op de KWPN veulen toppers. nog een tip sla de veiling van Borculo maar over, daar is al het goede al afgeroomd.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:10

Dees schreef:

Voor de echt goeie? Vlotjes.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:15

janderegelaa schreef:
Het ging ook niet over het gros, maar over de beste 10%

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:25

janderegelaa schreef:
Als (kleine) fokker selecteer ik wat ik wil houden en anders verkoop ik. Een echt aparte blijft.

Emmy's visie is helder: zoveel mogelijk productie draaien met embryo's spoelen naast het gewone dekken. De veulens worden verkocht. Geld in de portemonnee. Maar een lange termijnvisie over je eigen fokkerij verbeteren met jonge aanfok mis ik in haar verhaal omdat ze zo expliciet zegt dat ze de veulens verkoopt.

Ik las uit het verhaal van Emmy dat ze zich (gezien haar leeftijd van 65) alleen nog maar wil richten op de fokkerij van kwaliteitsveulens en alle aanfok als veulens wil verkopen. Dit omdat de opfok en het laten rijden van haar paarden veel energie kost (kan ik me iets bij voorstellen). Verder wil ze zich richten op begeleiding van jonge/startende fokkers.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 14:36

Babootje schreef:
janderegelaa schreef:

Ik las uit het verhaal van Emmy dat ze zich (gezien haar leeftijd van 65) alleen nog maar wil richten op de fokkerij van kwaliteitsveulens en alle aanfok als veulens wil verkopen.

Dan ben je toch geen fokker meer maar een legbatterij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:07

Ailill schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vind Emmy de Jeu vooral voor haar eigen parochie preken eigenlijk...volgens mij worden de beste paarden nog altijd gemaakt ipv geboren, zeker in de dressuursport. Waarbij karakter, gezondheid en een functionele bouw voor op staan. Dat aparte train je er dan wel in..veel hele aparte "keuringslopers" zie je nooit meer terug in de hogere sport.
Heb je nu zelf echt niet door dat je jezelf in dit bericht gigantisch tegen spreekt?

Eerst geef je aan dat de beste paarden nog altijd worden gemaakt (door de ruiter/trainer, of begrijp ik je dan verkeerd). Vervolgens zeg je dat karakter, gezondheid en een functionele bouw - binnen de dressuur tak - voorop staan. Waar denk je dat zo'n goed karakter, goede gezondheid en een functionele bouw vandaan komen?

Uiteraard uit een gezonde {prestatiestam}..maar niet uit keuring/veilingtoppers die vooral groot lopen ipv functioneel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:00

s0173957 schreef:
[naam verwijderd] schreef:

Voor de echt goeie? Vlotjes.

Mocht je er eentje hebben die je ooit gekocht hebt voor je eigen sportdoeleinden maar die op 3-4 jarige leeftijd ineens een ton waard blijkt te zijn...?
Verkopen. Niet bij nadenken, direct doen.

Voor minder geld koop je op de selectsale of hoe die prestigeuze ballengala's ook mogen heten, goedgekeurde hengsten :D
Een ton is wellicht mogelijk voor relatief jonge paarden met ZZ-plus-winst in de benen, maar dan heb je het niet meer over een jong dressuurpaard.

kitobeer

Re: Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 16:21

Ik wil ze nog wel eens zien hoor die profruiters die 5 jaar lang een veulen van 15000 euro kopen.
Ze zeggen toch altijd dat werken in de paardenhouderij nooit een vetpot is. Dan moeten ze dus buiten die 15000 euro dat ze dan zowieso al jaarlijks uitgeven ook nog voor onderhoud van het paard zorgen en voor hun zelf. Ik zie ze al in een klein caravanneke wonen hahaha.

Maar ik heb net zelf een 2 jarig veulen gekocht. En inderdaad met een betaalbare prijs in mijn achterhoofd dan wanneer ik eenzelfde paard zou kopen wanneer het bijv. 5 jaar zou zijn.

Ik zeg altijd een veulentje fokken is even duur dan een 2 jarige kopen. En dan heb je meer keus en kun je al beter inschatten wat je in de kuip hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:33

Babootje schreef:
janderegelaa schreef:

Ik las uit het verhaal van Emmy dat ze zich (gezien haar leeftijd van 65) alleen nog maar wil richten op de fokkerij van kwaliteitsveulens en alle aanfok als veulens wil verkopen.

janderegelaa schreef:
Dan ben je toch geen fokker meer maar een legbatterij.

Waarom? Staat toch niet bij dat ze meer veulens gaat fokken dan ze al doet? Er staat alleen bij dat ze ze niet meer gaat opfokken/in laten rijden etc omdat dat haar wegens haar leeftijd teveel energie kost. Is dat zo erg dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:40

kitobeer schreef:
.
Ik zeg altijd een veulentje fokken is even duur dan een 2 jarige kopen. En dan heb je meer keus en kun je al beter inschatten wat je in de kuip hebt.

De topkwaliteit wordt echt niet meer verkocht als 2-jarige. De staan bij een hengstenhouder, handelaar, of de fokker zelf op te groeien tot ze hun investering verdrievoudigen. :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 10:50

kitobeer schreef:
Ik wil ze nog wel eens zien hoor die profruiters die 5 jaar lang een veulen van 15000 euro kopen.
Ze zeggen toch altijd dat werken in de paardenhouderij nooit een vetpot is. Dan moeten ze dus buiten die 15000 euro dat ze dan zowieso al jaarlijks uitgeven ook nog voor onderhoud van het paard zorgen en voor hun zelf. Ik zie ze al in een klein caravanneke wonen hahaha.

Misschien moeten ze dat er wel even voor overhebben dat kleine caravanneke :D :D :+
Ik snap de hele redenatie erachter wel. Profruiters krijgen niet altijd terug wat zij investeren in een paard waarvan zij geen eigenaar zijn. Soms vragen ze lage bedragen omdat ze zich in de kijker kunnen rijden met zo'n paard. Maken onduidelijke afspraken wat er gebeurt bij verkoop of durven de zaak niet op de spits te drijven op het moment dat ze gepasseerd worden en er andere grote belangen spelen. De professionele paardenwereld is klein en voor je het weet lig je uit de gratie.
Je kunt er beter voor zorgen eigenaar te zijn, dan wel voor een deel, dan wel via crowdfunding, zodat je grip blijft houden op het paard op het moment dat het de top gaat naderen. En als het je lukt de "pijplijn" te vullen met meer potentiele toppers, dan zal die investering zich uiteindelijk wel uitbetalen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:58

Dees schreef:
Mocht je er eentje hebben die je ooit gekocht hebt voor je eigen sportdoeleinden maar die op 3-4 jarige leeftijd ineens een ton waard blijkt te zijn...?
Verkopen. Niet bij nadenken, direct doen.

Voor minder geld koop je op de selectsale of hoe die prestigeuze ballengala's ook mogen heten, goedgekeurde hengsten :D
Een ton is wellicht mogelijk voor relatief jonge paarden met ZZ-plus-winst in de benen, maar dan heb je het niet meer over een jong dressuurpaard.

Jij zit duidelijk niet in de handel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:09

Absoluut niet meer.

Gelukkig verkoop jij ze wel regelmatig voor 100K en meer ;)
Natuurlijk :')