Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:28

Inderdaad Vliendertje! Mijn Saron nakomeling heeft ook een topkarakter, echt de grootste clown ooit, die is nergens bang voor. Met zadelmak maken bijvoorbeeld ook geen poot verkeerd gezet, een werkwillig en fijn karakter. :) hoor ik overigens van alle Saron nakomelingen tot nu toe.

Desiree

Re: Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:32

Wat is een fijn karakter?
Inderdaad een beetje nuchter, maar sensibel in het rijden. Gewoon coöperatief. Dat is mogelijk zónder daarbij een luie trapzak te zijn. Maar ik durf op mijn merrie best een luie trapzak te zetten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:47

Grootste gedeelte is toch gewoon opvoeding.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 17:53

R12312 schreef:

En toch staat dat los van het rijden.
Een paard moet tijdens het rijden mee willen werken. Tijdens het rijden wordt heel wat meer van een paard gevraagd dan een beetje geborsteld worden en hoefjes uitkrabben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:55

Wv Saron is absoluut een aanrader. Geweldige springbloed er achter!
Zijn beweging is gewoon maar zijn springmanieren zijn fenomenaal.
Nakomelingen zijn nuchter, vergevend maar willen wel aan het werk.
Dat is wat ik tot nu toe van die hengst heb gehoord.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:55

Desiree schreef:
R12312 schreef:

En toch staat dat los van het rijden.
Een paard moet tijdens het rijden mee willen werken. Tijdens het rijden wordt heel wat meer van een paard gevraagd dan een beetje geborsteld worden en hoefjes uitkrabben.

En dat heet opleiden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 18:01

R12312 schreef:
En dat heet opleiden.

Maar jij had het over opvoeden.

En ook in een opleiding kan het zijn dat een paard in meerdere of mindere mate coöperatief is. En dit staat weer los van het leervermogen. De vraag of een paard wil proberen te doen wat je verlangt of in verzet gaat, staken, vluchten etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:05

Ik kan mij wel aansluiten bij dat darco bloed. Hier een winningmood die bovenop zijn goede opvoeding echt gewoon geen zeikbok is. Die blijft uit zichzelf gewoon nadenken in spannende situaties terwijl er ook genoeg puf en de wil om mee te werken in lijkt te zitten.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:12

Desiree schreef:
R12312 schreef:
En dat heet opleiden.

Maar jij had het over opvoeden.

En ook in een opleiding kan het zijn dat een paard in meerdere of mindere mate coöperatief is. En dit staat weer los van het leervermogen. De vraag of een paard wil proberen te doen wat je verlangt of in verzet gaat, staken, vluchten etc.

Zoals ik al eerder zei, het grootste gedeelte is opleiden en opvoeden. Daar worden ze braaf van. En tuurlijk is de ene makkelijker dan de andere. Maar over het algemeen worden ze allemaal braaf geboren.

Staken en vluchten is over het algemeen een antwoord op de vraag die jij hebt gesteld en die ze niet begrijpen. En als je op de gemiddelde wedstrijd rondkijkt verbaas ik mij dat er zo vreselijk veel brave dieren rondlopen die het allemaal maar accepteren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:18

Daar ben ik het mee eens, R12312. Natuurlijk reageert ieder paard anders, maar of ze echt fijn zijn om mee te werken is toch een heel stuk opvoeding/opleiding. Wat ik een fijn karakter vindt is leergierig en vriendelijk, ze mogen best van elke straatsteen schrikken als jong dier, als je het ze maar kunt leren dat het niet eng is. Een paard wat in de jonge jaren geleerd heeft dat luisteren niet altijd hoeft gaat je vaker "uitproberen" dan een paard wat van jongs af aan netjes opgevoed is, het karakter zal dat wel of niet versterken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:19

Ik heb even terug gezocht in oude topics.
Daarin werden diverse keren regelmatig genoemd:

Oscar
Tolando
Florencio
Flemmingh
Rhodium
Rousseau
Rubiquil
Sir Sinclair
Tango (waar is die trouwens gebleven??)
Obelisk
Trento B
Spielberg
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-01-16 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 18:19

R12312 schreef:
Zoals ik al eerder zei, het grootste gedeelte is opleiden en opvoeden. Daar worden ze braaf van. En tuurlijk is de ene makkelijker dan de andere. Maar over het algemeen worden ze allemaal braaf geboren.

Staken en vluchten is over het algemeen een antwoord op de vraag die jij hebt gesteld en die ze niet begrijpen. En als je op de gemiddelde wedstrijd rondkijkt verbaas ik mij dat er zo vreselijk veel brave dieren rondlopen die het allemaal maar accepteren.

Ik vind dat je het te simpel stelt.
Je strijkt nog net niet alles glad door te zeggen `ze zijn allemaal even gemakkelijk´.

Ik vind dat er grote verschillen zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:25

Cayenne schreef:

Oscar
Tolando
Florencio
Flemmingh
Rhodium
Rousseau
Rubiquil
Sir Sinclair
Obelisk
Trento B
Spielberg

Haal Rhodium en Obelisk maar uit het rijtje :D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:26

Desiree schreef:
Ik vind dat je het te simpel stelt.
Je strijkt nog net niet alles glad door te zeggen `ze zijn allemaal even gemakkelijk´.

Ik vind dat er grote verschillen zijn.

Dat staat er niet.

Alleen een zeer ervaren ruiter zal moeilijke paarden niet snel moeilijk vinden. En een matige ruiter vind al snel een paard moeilijk of lastig.

Ik vind Jazzen vreselijk fijne paarden. Een ander kan ze wel schieten.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:29

Ravel, Lord Leatherdale (al was die uit de fok gehaald toch?)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:29

Ik vind Junior STV een geweldig fijne hengst, is ook niet iedereen het mee eens ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:39

Cayenne schreef:

Oscar
Tolando
Florencio
Flemmingh
Rhodium
Rousseau
Rubiquil
Sir Sinclair
Obelisk
Trento B
Spielberg

Obelisk ken ik geen brave paarden van. Wel koel in de kop en in de omgang heel lief maar onder het zadel kunnen die ik ken echt vies stijgeren en staken.

Rousseau en Florencio kan 2 kanten op, zijn wel vaak werkwillige paarden.
Sir Sinclair en Rubiquil komen hele fijne paarden van! Staat d'r een van op m'n werk en dat is ohz een werkwillig, braaf dier maar in de omgang echt een verschrikkelijk paard (maar dat is weer een stukje opvoeding).

Mijn merrie is van Bordeaux (x montecristo x cocktail) en dat vind ik ook heel fijn bloed. Koel in de kop, erg makkelijk overal in maar erg werkwillig.
Wat daarnaast nog in me opkomt is Lord Leatherdale (verschilt per paard) en Negro, voor de rest is alles ong genoemd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 19:14

R12312 schreef:
Dat staat er niet.

Alleen een zeer ervaren ruiter zal moeilijke paarden niet snel moeilijk vinden. En een matige ruiter vind al snel een paard moeilijk of lastig.

Ik vind Jazzen vreselijk fijne paarden. Een ander kan ze wel schieten.

Je moet uitgaan van het gros.
Vergeet niet dat paarden gefokt worden op capaciteiten voor de sport. Maar mensen worden niet gefokt en uitgeselecteerd op rijcapaciteiten. Die liggen feitelijk ver achter op paarden. Ja, je hebt uitzonderingen en die rijden ook bovenaan in de sport. Maar dat is niet de gemiddelde persoon.

De kans dat ik een veulen fok dat dusdanig talentvol is dat hij opgemerkt wordt en bij een goede ruiter op stal komt, is klein. De kans is aanzienlijk veel groter dat hij bij een gemiddelde ruiter terecht komt. En dan is het fijn als die ruiter goed met het paard overweg kan en hem aanhoudt, er blij mee is.
Ipv. iemand die het paard helemaal verrot rijdt en het dier de handel in gaat.
Dat is niet wat ik wil voor mijn veulens.

Negro heeft mijn belangstelling maar ik vind hem duur in dekgeld!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:25

Negro is vrij prijzig inderdaad, maar zijn nakomelingen zijn ook wel gewild :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:50

Douglas nakomelingen krijgen gewoon vol papier bij het kwpn.

Oscar leeft niet meer helaas.

Wij hadden een Winningmood die typisch een Winningmood werd genoemd. Erg flegmatiek en net niet de power die je wilt voor de hogere sport. Wel een ontzettend lief en fijn paard. Helaas overleden niet lang nadat wij hem verkocht hadden aan Botulisme. Overigens werd zijn volle zus wel derde bij de wereldkampioenschappen van de zesjarigen dus die had dat flegmatieke blijkbaar niet zo maar meer het karakter van Skippy II, de vader van de moeder van beiden.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:01

Percy schreef:
Wij hebben er een van Douglas. Niet echt een gemakkelijke maar je mag er wel aankomen en hij is absoluut bomproof. Moet ook wel als eventingpaard.

Als ik een merrie zou hebben dan zou ik zeker voor hem kiezen als vader paard.

Oh dat klinkt precies als mijn Douglas!!
Een beetje een aparte, maar bomproof en gaat altijd voor je door het vuur :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:08

Heel herkenbaar Kavinsky :j Behandel hem niet verkeerd want dan pakt hij je terug maar als je eenmaal zijn vertrouwen hebt gaat hij inderdaad door het vuur voor je. Heb geen aandelen in hem overigens :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:12

Percy schreef:
Heel herkenbaar Kavinsky :j Behandel hem niet verkeerd want dan pakt hij je terug maar als je eenmaal zijn vertrouwen hebt gaat hij inderdaad door het vuur voor je. Heb geen aandelen in hem overigens :D

Maar dat valt voor de gemiddelde amateur dus niet onder makkelijk karakter.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:17

Sizzle schreef:
Percy schreef:

Maar dat valt voor de gemiddelde amateur dus niet onder makkelijk karakter.

Zei ook niet dat hij hele gemakkelijke karakters doorgeeft maar als je een beetje kan rijden met respect naar het paard dan heb je er wereldpaarden aan. Als een gemiddelde amateur een beetje feeling heeft, dan gaat het prima. Mijn dochter was ook nog geen amazone die hoog had gereden maar ze heeft hem wel naar het huidige niveau kunnen rijden onder goede begeleiding en met gezond verstand.

Maar waar fok je het paard voor? Om er zelf mee weg te kunnen rijden of om een gemakkelijk verkoopbaar paard te fokken? En wat is dan gemakkelijk? Mik je op de sportruiter of op de gevorderde amateur (t/m Z-niveau) of op de recreatieve sporter? Zitten natuurlijk enorme verschillen in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:20

Dat is dus wat ik mij ook afvraag in dit topic.
Is een makkelijk paard er een die je een week kan laten staan en weer zo mee weg rijdt.
Of is een makkelijk paard een paard dat zo vreselijk veel looplust heeft dat je ook bij 40 graden een cross kan rijden (maar dus wel een stuiterbal is als je niet iedere dag ermee werkt).