Eventing/Military fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:37

Desiree schreef:
Kijk en als ik dan spreek met iemand die bijvoorbeeld bij het KWPN jureert, die raadt het mij af om met volbloed te mixen bij een merrie met een gehalte van 46,9%. Want die heeft al bloed genoeg en meer moet je niet willen. Ook voor Eventing zou dat voldoende zijn.

Die iones van mij zou perfect zijn geweest. 68,95
Kon ook heel goed springen en had ontzettend goede conditie.

Dat pretendeert het kwpn inderdaad. Echter vanuit de sport zelf wil iedereen echt meer bloed hebben voor het hogere niveau. En op uitzondering zijn er bij die met minder bloed een 4* lopen, maar het gros dat in de top 4* loopt heeft gewoon meer bloed.

Er wordt gezegd dat Dior de steeple die er uit is minder galoppeer vermogen nodig is. Dat klopt. Echter de crossen worden nu zo technisch gebouwd dat je tussen de hindernissen veel meer moet schakelen en terugnemen in tempo. Echter het gemiddeld te rijden meters per minuut is hetzelfde gebleven als toen alles meer uit een tempo werd gereden. Gevolg is dat je nu meer moet accelleren en op galoppeerstukken een nog hoger tempo aan moet houden wil je de tijd halen.
Een volbloed kan dit gewoon beter. Daar zijn ze voor gemaakt.

_bloempje01_

Re: Eventing/Military fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:17

Wat voor paard is dat himyar?

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:45

Voor iemand die een grote merrie heeft is dit misschien een interessante keuze:
https://www.youtube.com/watch?v=txpZKo1ukm4

Hij doet het ontzettend goed op dit moment en de eerste veulens vallen heel erg mee.
Bij dezelfde hengsthouder (Soederhof) staat ook duke of hearts xx, de hengst zelf is niet helemaal mijn type maar uit goede merries heb ik al heel goede nakomelingen gezien.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:09

Laatst bijgewerkt door petraaken op 11-01-16 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samen gevoegd.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:15

Varekaj schreef:
@ Peterina: als je wil fokken voor de betere amateur kan je mss best mikken op paarden die zowel jumping als eventing zouden kunnen. Dan is je afzetmarkt toch een stuk ruimer.

Dat is wat nu meestal gebeurd, en dan zit je dus met paarden rond de 50% volbloed. Want als je een volbloed hengst kiest, kan zullen er zeer weinig mensen zo een veulen kopen als toekomstig springpaard, tenzij deze zich zelf bewijst, maar dan ben je weer 7 jaar verder.
Neem je dan een warmbloed hengst die zelf veel bloed voert, dan zal je volgens de meesten in dit topic hier nog steeds niet voldoende bloed bij overhouden voor hogere eventing. Waar ik mij overigens zeker wel bij aansluit, als je spreekt over 3 en 4*.
M.a.w als je echt voor de hogere eventing wil fokken, moet je een hengst nemen met minstens 75% volbloed maar dan zal je geen jumpingliefhebbers aantrekken voor een eventuele verkoop als veulen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:33

Kijk eens goed naar de pedigree van Alme Z, daar zat behoorlijk wat volbloed in. En niemand zal zeggen dat dat geen springbloed is. Ook zit er veel draverbloed achter waar ook veel volbloed achter zit.
Quickly de kreisker heeft 63 procent bloed.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:40

Interessant topic. Ons paard heeft ook Alme Z in zijn stamboom staan (Crown Z X Jus de Pomme). Het is tot nu toe (M startgerechtigd, maar aanleg voor meer) een goede eventer. Hij heeft zijn bouw ook mee, voor zijn formaat en het feit dat het een warmbloed is (1.70) is hij rank gebouwd.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 15:14

Maar alme is een hengst van 50 jaar terug, die van zeer grote waarde was om tot de huidige fokkerij te komen. Over die 50 jaar is er echter veel gebeurd in de sport, parcoursen zijn vooral veel technischer en moeilijker geworden, daar waar het vroeger misschien wat meer om kracht en hoog springen ging. Ik weet niet of vandaag alme gebruiken (mocht dit kunnen) dit een stap voorwaarts is.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:48

Maar er lopen wel paarden rond dke hem drie maal in de pedigree hebben en dan nog een dosis xx hebben van paarden als Ladykiller xx en Cottage Son xx.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:10

Op dat vlak zitten ze wel beter bij SF heb ik de indruk, zit daar niet meer xx in de bloedlijnen dan bij BWP en KWPN?

@Antonius, als Peterina niet naar 3* en 4* wil fokken maar eerder naar een fijne eventer voor 1* en misschien 2* in het begin, dan moet het wel kunnen toch? Doen de paarden het goed, dan kan ze altijd nog verder gaan kijken naar een combinatie uit de stammoeder of vanuit de moederlijn om met een volbloedhengst te combineren en zo meer bloed toe te voegen. Voor hetgene wat ik maar doe vind ik 50% eigenlijk prima. Ik ben maar een amateur, recreant zelfs, en ik vind dat erg fijne paarden. Bij combinaties geselecteerd op goed karakter en veel werklust moet dat toch mogelijk zijn om die goed te verkopen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:23

Chaplin heeft Alme er 2 keer in, zowel aan vaderskant als moederskant. Ik vind het opvallend hoeveel hij er qua bouw en kleur nog op lijkt, zelfs al zit die hengst zo ver weg. Via vaderskant zit er ook Ramiro in, die stamt af van Ramzes X. Ik kan wel begrijpen waarom hengsten als Alme in deze discussie aangehaald worden. Het gaat er denk ik niet zozeer om of je die hengst nu weer zou gebruiken zou dat mogelijk zijn, maar meer om aan te geven wat er zou kunnen gebeuren mocht je nu weer een flinke scheut volbloed toevoegen. Het lijkt alsof sommige mensen dat nu als een stap terug zien, terwijl het ook heel goed uit kan pakken. Ramiro en Alme zijn beide heel invloedrijk geweest in hun tijd, en ook nu nog door hun nakomelingen die in de sport lopen en in de fokkerij gebruikt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:34

Ik ben algemeen best fan van SF-bloed om diezelfde reden :D Vind het over het algemeen hele fijne paarden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:38

Wij hebben er iig een heel fijn paard aan. Heel koel in het hoofd, maar genoeg go op wedstrijd :j ook gaat hij beter zijn best doen naarmate het hoger en technischer wordt. Wel eens lastig als je vanuit draf een kruisje denkt te gaan springen :=

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:43

Cor de la Bryere was ook 65 procent bloed. Dus er zijn de nodige hele goede spring bloedlijnen uit het verleden waar veel bloed in zat en waar je flink lijnteelt op kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:44

Daar zeg je wat :') Zowel mijn overleden merrie (Aydin des Malais x Fevrier) als mijn huidige paard (vaderlijn via Voltaire en Lys de darmen, moederlijn via Galoubet) hebben dat trekje. Ik heb indertijd de nakomelingen en afstammelingen via de stammoeder van mijn merrie opgesnord, en allemaal hetzelfde: pittig, heel werkwillig en hoe moeilijker hoe liever ze het hadden. Maar voor eenvoudig werk hun voeten nog niet optillen.

Bij mijn huidige paard blijkt het coole karakter en de werkwil ook goed verspreid te zitten. Of het temperament komt naarmate het moeilijker wordt weet ik niet. De mijne is allesinds een catastrofe voor balkjes draven of hindernissen vanuit draf. Vanuit galop en richting de 80cm begint hij wel fiks aan te trekken. Hoger heb ik nog niet gedaan (sporadisch een keer 1m10) dus kan ik nog niet zeggen. Maar ook bij cross hindernissen voel je dat hij er echt graag naartoe wil.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:46

SusanH schreef:
Chaplin heeft Alme er 2 keer in, zowel aan vaderskant als moederskant. Ik vind het opvallend hoeveel hij er qua bouw en kleur nog op lijkt, zelfs al zit die hengst zo ver weg. Via vaderskant zit er ook Ramiro in, die stamt af van Ramzes X. Ik kan wel begrijpen waarom hengsten als Alme in deze discussie aangehaald worden. Het gaat er denk ik niet zozeer om of je die hengst nu weer zou gebruiken zou dat mogelijk zijn, maar meer om aan te geven wat er zou kunnen gebeuren mocht je nu weer een flinke scheut volbloed toevoegen. Het lijkt alsof sommige mensen dat nu als een stap terug zien, terwijl het ook heel goed uit kan pakken. Ramiro en Alme zijn beide heel invloedrijk geweest in hun tijd, en ook nu nog door hun nakomelingen die in de sport lopen en in de fokkerij gebruikt worden.

Een open vraag: wat denk je te verbeteren door nu opnieuw zuivere volbloed in te brengen in de warmbloedfokkerij? De paarden van vandaag zijn imo zo goed doordat warmbloeden gebruikt zijn op volbloeden, ik weet niet wat je in de huidige concoursen nog zal verbeteren door terug zuiver volbloed in te brengen? Het is echt een vraag uit interesse, om andere ideeën te horen.
Als je echt voor topsport eventing fokt, ja, dan kunnen die wel wat toevoegen, maar richting jumping zie ik dat niet zo.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:54

Er zijn mensen die van menig zijn dat je voor de hedendaagse parcoursen JUIST veel volbloed nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:57

Als je ziet tegen welke scherpe tijden ze soms door zo'n parcours racen...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:15

Interessant topic! In de 'long format' tijd had je m.i. een bijna volbloed nodig om succesvol op het hoogste niveau mee te doen. Steeple was toch een slijtageslag voor de meeste warmbloeds. Heb de indruk dat je tegenwoordig met 70-80% volbloed ook een eind komt, Sam van Michael Jung bijvoorbeeld :)

Kwam dit Zweedse onderzoek tegen, waaruit blijkt dat de erfelijkheid bij eventingpaarden beperkt is http://old.eaap.org/Previous_Annual_Mee ... iklund.pdf

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:18

_lautje_ schreef:
Desiree schreef:
Kijk en als ik dan spreek met iemand die bijvoorbeeld bij het KWPN jureert, die raadt het mij af om met volbloed te mixen bij een merrie met een gehalte van 46,9%. Want die heeft al bloed genoeg en meer moet je niet willen. Ook voor Eventing zou dat voldoende zijn.

Die iones van mij zou perfect zijn geweest. 68,95
Kon ook heel goed springen en had ontzettend goede conditie.

Dat pretendeert het kwpn inderdaad. Echter vanuit de sport zelf wil iedereen echt meer bloed hebben voor het hogere niveau. En op uitzondering zijn er bij die met minder bloed een 4* lopen, maar het gros dat in de top 4* loopt heeft gewoon meer bloed.

Er wordt gezegd dat Dior de steeple die er uit is minder galoppeer vermogen nodig is. Dat klopt. Echter de crossen worden nu zo technisch gebouwd dat je tussen de hindernissen veel meer moet schakelen en terugnemen in tempo. Echter het gemiddeld te rijden meters per minuut is hetzelfde gebleven als toen alles meer uit een tempo werd gereden. Gevolg is dat je nu meer moet accelleren en op galoppeerstukken een nog hoger tempo aan moet houden wil je de tijd halen.
Een volbloed kan dit gewoon beter. Daar zijn ze voor gemaakt.

Het is inderdaad heel goed, om te stellen wat het kwpn beweert, en wat de eventingruiter graag wenst.

Maar hoeveel eventingruiters heb je? Als ik een volbloedhengst zet op een van mijn merries, vrees ik dat ik het nooit verkocht krijg.

Alme was echt een bloedkikker destijds. Een vechtjas. Stond met 60% best hoog in het bloed, zeker voor die tijd. Er werd de eerste jaren niet veel mee gefokt, hij werd in zijn begintijd onderschat. Maar alsnog ontdekt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 20:53

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 21:02

Lielle schreef:
http://eventingconnect.today/2015/10/28 ... rs-alumni/

Goed artikel over % TB in de top 10 van Lion

Goede artikel, maar denk dat de gegevens nog beter waren als de % berekeningen niet via HorseTelex genomen waren. Want die rekeningen kloppen vaak ook niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:00

Alme is nogal wat om te doen geweest destijds. De fokkers in Nederland hebben hem massaal genegeerd.

Ik heb zelf een Zalmeco gehad die eruit zag als een rechtstreekse Alme(leek als twee druppels op Animo)
En ik heb een Alme voor iemand gereden.

Waanzinnig vlug, vreselijk veel vermogen. Maar geen prettige paarden om te rijden. Kon ze nooit uitlenen. Mensen durfde er niet op. Lastig in de mond ook.

De Zalmeco merrie was geen crosspaaard. Veel te voorzichtig. Was echt een parcourspaard.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:43

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:15

Eventingpaarden worden steeds duurder idd. Daarnaast zijn deze prijzen ook in ponden. Een goede eventer kost gewoon heel veel geld.