Dichtnaaien..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:51

Ianrowan2009 schreef:
Als de hechtingen niet optijd knappen kan het veulen in moeilijkheden raken en in het ergste geval overlijden in de baarmoeder. En als dat gebeurt loopt de merrie ook direct gevaar.
Ik vind dat als je graag een veulen zelf wilt fokken, dat je er dan ook zelf de zorg voor moet dragen en ook op je juiste manier.

Een veulen blijft heus niet achter in de baarmoeder door een paar hechtingen hoor!
De vulva groeit door de hechtingen met een dun stukje huis aan elkaar. Dat stukje scheurt gewoon weer open als het door de dierenarts nog niet is opengemaakt.

Bij het alarm zitten er magneten in, die gaan sowieso uit elkaar zijn als de vochtzak naar buiten komt, daar is niet zo veel druk voor nodig.

Ianrowan2009 schreef:
Medisch gezien snap ik het, maar dat mensen het voor hun eigen gemak gebruiken vind ik ronduit mishandeling!! Puur gemakzucht. Daar zouden echt straffen op gegeven moeten worden! Als het fout gaat is het leed gewoon niet meer te overzien.
Dus als ze nou eens gewoon op de normale manier omgaan met een dier. Dus als het begint te kegelen vaker gaan kijken, hoef je niet zo'n achterlijke manier erbij te halen.

Als een merrie gaat kegelen kan het nog een dag duren voordat het veulen komt. Als je dan verschillende keren per nacht gaat kijken, dan is de kans nog steeds groot dat het veulen tussen je controlemomenten komt. Het kan dus tussen die momenten mis gaan. En als je dan meerdere merries hebt zorgt het er ook nog voor dat je de hele lente/zomer geen fatsoenlijke nachtrust hebt, waardoor je de scherpte, die je net in deze periode nodig hebt, gaat verliezen. Bovendien geeft het veel meer rust voor je paarden die er niet op staan te wachten verschillende keren per nacht gestoord te worden door hun eigenaar.

Alarm op de vulva is een enorm betrouwbaar systeem. Het kan veel ellende tegen gaan en het geeft veel rust bij eigenaar en merrie(s). Ik zie nou niet helemaal wat daar het probleem van is waarom er zelfs straffen op gegeven zouden moeten worden.

MarjanB

Re: Dichtnaaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:04

Dat alarm werkt echt goed! Een kennis van me werkt er ook mee. Heb nooit gezien dat het mis ging en liever een zeer accuraat alarm dan merrie en veulen dood.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:10

Hier rond de 60 merries bevallen met alarm. Heerlijk voor de eigenaar; niet meer voor niks je bed uit hoeven. Alarm schakeld door naar zijn telefoon en dan moet je rennen :)
Misschien 2 keer vals alarm door een magneetje dat los schoot.
Een echte uitkomst voor een kraamkliniek!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:36

Schoentje schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Als de hechtingen niet optijd knappen kan het veulen in moeilijkheden raken en in het ergste geval overlijden in de baarmoeder. En als dat gebeurt loopt de merrie ook direct gevaar.
Ik vind dat als je graag een veulen zelf wilt fokken, dat je er dan ook zelf de zorg voor moet dragen en ook op je juiste manier.

Een veulen blijft heus niet achter in de baarmoeder door een paar hechtingen hoor!
De vulva groeit door de hechtingen met een dun stukje huis aan elkaar. Dat stukje scheurt gewoon weer open als het door de dierenarts nog niet is opengemaakt.

Ik heb even een stuk van je quote weg gehaald. Maar ik heb toch echt een merrie gezien die ze vergeten waren open te halen. Maar die merrie is dus duidelijk niet open gescheurd op de plek waar ze dicht gezet was. Dit was echt een grote ravage. Merrie was helemaal aan de zijkant door gescheurd. Wat uiteindelijk 1 groot gat was geworden omdat de tussenliggende huid ook gescheurd was. En geloof me. Dit is heel moeilijk weer fatsoenlijk te krijgen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 07:31

Ja, ik heb ook ooit zoiets gezien bij een niet dichtgezette merrie. Veulen kwam door het rectum. Dat heeft dan meer met de ligging van het veulen te maken, want het dichtgezette velletje is dunner en scheurt makkelijker dan alles er omheen. Maar open maken is inderdaad beter, dat wordt dan ook meestal gedaan. Geboorten kunnen nou eenmaal ooit fout gaan, daarom is het belangrijk dat je op tijd erbij bent zodat je kunt helpen als het nodig is. Zo kun je dan bijvoorbeeld ooit nog wat doen aan beentjes of een hoofd dat de verkeerde kant op ligt en zo het leven van de merrie en het veulen veilig stellen. Vandaar Dat het alarm goed is en veel zekerheid geeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:53

Ik kan toch echt alleen maar Schoentje gelijk geven. Die hele verhalen over stikken etc.. ik weet niet waar ze vandaan komen, het zullen wel weer via via verhalen zijn, maar juist zijn ze iig niet. Dat aan elkaar genaaide stukje huid is (dat hoort zo) zo ontzettend dun, dat scheurt echt gewoon gelijk open. Van gestikte veulen is geen sprake. Dat komt er gewoon uit, tenzij de bevalling an sich lastig is. Maar dát heeft dan weer niks te maken met dat aan elkaar genaaide stukje huid. Onder normale omstandigheden haal je een caslick ongeveer twee weken van de voren open. Die magneetstrip hoort zo los ingenaaid te zijn dat daar helemaal geen issue kan zijn omtrent te vast zitten.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:03

Die magneten zijn echt niet zo heel krachtig. Ze zitten met een paar stikjes vast en toch schieten altijd de magneten van elkaar en niet de stiksels los.
Bij het dichtzetten is er geen sprake meer van stiksels of hechtingen, omdat een heel dun stukje huid aan elkaar gegroeid is.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:00

Ik heb eigenlijk een vraag, weet iemand hoeveel deze magneetjes kosten? Is het ook interessant voor particulieren?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:03

Het is een vrij duur systeem en volgens mij financieel alleen interessant als je elk jaar meerdere merries dragend hebt.
Er moet het een en ander aangelegd worden met zenders.