Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:41

Voor mijn jonge dochter zou ik zelf misschien liever een kruising Fries willen dan een Arabier, haha! Maar goed, dat is ieders keus.
Het lijkt mij inderdaad dat (wanneer jij echt van het veulen af wil) je vriendin hem terug 'moet' nemen, en zij het verder moet regelen met het dekstation.

Echter vraag ik me af: Je vriendin wist ook niet dat het deze combinatie was, dus zij kan er ook niets aan doen dat je wat anders hebt gekocht dan je wilde. Je hebt het veulen gezien voordat je het kocht.
Stel nou dat de verkoper geen vriendin van TS was geweest, heb je dan nog steeds recht om dit veulen terug te brengen? Omdat hij net zo geschikt is voor het doel van TS (recreatief gebruik) als een veulen die wel van de goede hengst was.
Puur een interesse vraagje hoor :) .
Als ik namelijk een volkswagen koop, waar het embleem af is, en het blijkt later een Renault te zijn die het prima doet, kan ik hem dan ook nog terugbrengen na een tijdje? Lijkt mij niet toch?
Omdat je aan de buitenkant wel had kunnen zien dat het hier om een stuk grover veulen gaat dan je in gedachten had.

ItsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:41

Heftig verhaal! Ben erg benieuwd wat de reactie van het dekstation gaat zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:43

Urielle schreef:
Kom op zeg, veulen is verwachting.
Mijn veulen wordt een dessuurpaard van boven de 1.70 dus als pa ineens een Hafje blijkt en ik zit ineens met een toekomstige E-pony dan ligt je gezamenlijke toekomstverwachting in duigen.
Als je een springveulen fokt ben je niet blij met een inseminatie met een Krack C ofzo.
Als ze hebben omgewisseld zal de eigenaar van de Friese merrie ook wel vloeken met een AraboFries veulen denk ik.

Het is gewoon niet geschikt voor je latere doelen.

Daar hoeft TS nou niet voor te kakken worden gezet als slechte eigenaar.

Ik snap helemaal je punt. Maar TS zoekt een (uiteindelijk) leuk paardje voor haar dochter. Als het nu al zo'n lief dier is dan lijkt mij dat die nog steeds voor ts haar doeleinde geschikt is? Waarom kan dit dier niet een leuk paard voor haar dochter worden?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:43

Ik vind het toch ook wel straf dat hier zomaar wordt geschreven dat TS geen paardenliefhebber zou zijn omdat ze het veulen gaat verkopen. Ik vind de TS juist eerlijk en correct tov het paard, zij had een bepaald doel voor ogen en daar beantwoordt dit paard niet aan. Het lijkt me dan toch veel beter om de knoop door te hakken dan het bij te houden, er veel geld in te steken en uiteindelijk met een paard te zitten waar je niet blij van wordt. Daar worden zowel de TS als het paard niet gelukkig van, lijkt me.

Als ik denk een half arabier te kopen en ik blijk later dan een halve fries gekocht te hebben, dan ben ik daar ook niet blij mee. En hoe lief en mooi en leuk zo een paard dan ook is, ik zou het ook niet houden, want ik kan er nu eenmaal niets mee. Het beantwoordt nu eenmaal niet aan het doel dat ik voor ogen heb met een paard.

Ik zou ook voor de optie kiezen om het veulen terug te geven aan de fokker, Kadanz81. Als zij echt een goede vriendin is, gaat zij daar geen problemen van maken. Zij kan dan verhaal halen bij het dekstation.
Laatst bijgewerkt door Elfie op 10-11-15 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:44

Jeetje, wat een pech zeg.

Ik begrijp je keuze, zo'n nieuwtje valt nou eenmaal tegen. Als je er van overtuigd bent dat dit niet het paard is waar je naar op zoek was, dan kun je hem inderdaad beter verkopen. Bij twijfels, zou ik het nog wel even afwachten. Ik heb ook foto's gezien en het is echt wel een onwijs gaaf dier hoor :o

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:48

Elfie schreef:
Als ik denk een half arabier te kopen en ik blijk later dan een halve fries gekocht te hebben, dan ben ik daar ook niet blij mee. En hoe lief en mooi en leuk zo een paard dan ook is, ik zou het ook niet houden, want ik kan er nu eenmaal niets mee. Het beantwoordt nu eenmaal niet aan het doel dat ik voor ogen heb met een paard.

Het enige verschil is dat het paard qua gebruiksdoel wel geschikt is, maar toch grover qua bouw en minder speciaal qua kleur blijkt. Dat is puur uiterlijk en niet van belang voor het gebruiksdoel (tenzij dat de fok zou zijn, maar dat heb ik hier nog niet gehoord?).
Wat niet wegneemt dat TS het volste recht heeft om het veulen weg te doen. Ik zie op Bokt wel vaker de meest wazige redenen langskomen om een paard weg te doen en volgens mij is dit veulen beter op zijn plek bij iemand die er wel heel erg blij mee is.

Voor mij zou de kleur of bouw niet zoveel uitmaken, maar ik wil bv in de toekomst voor mezelf een paard erbij met meer paardengangen (heb al eentje met pony gangen). Als ik dan een veulen koop en het blijft een Haflinger kruising te zijn die kleiner blijft dan gepland en pony gangen, dan is dat voor mij wel een dingetje. Ik zal hem er niet om weg doen als ik hem eenmaal heb, maar dan moet ik dus drie paarden kopen om aan mijn wens te voldoen, haha!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:51

Met mijn opmerking bedoelde ik meer: je zit er maar mooi mee.....ik denk niet dat ze iets gaan vergoeden maar alle kosten die je hebt gemaakt en nu dus met een ''onverkoopbaar'' dier zit.... het is mooi K!

Edit: Waarom moeten anderen goed praten dat ze met deze ook kan rijden? Dit is niet wat ze DACHT te kopen dit is niet wat ze überhaupt WILDE kopen. Dus omdat anderen fouten maken moet ze het er maar mee doen? Als je een gele auto bestelt wil je ook geen roze, nou daar kan je ook prima mee rijden, die is btw nog 100% hetzelfde, toch accepteren mensen dat niet en met een paard moet dat wel....??
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 10-11-15 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:51

Wat ik me nu afvraag is waar is dat zaad van die andere hengst gebleven?? Zit die dan in een fries? Terwijl die mensen waarschijnlijk een bak met dekgeld hebben uitgegeven voor een mooi fries veulentje en die krijgen een pony met een bijzondere kleur oid...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:53

Alenthe05 schreef:
Wat ik me nu afvraag is waar is dat zaad van die andere hengst gebleven?? Zit die dan in een fries? Terwijl die mensen waarschijnlijk een bak met dekgeld hebben uitgegeven voor een mooi fries veulentje en die krijgen een pony met een bijzondere kleur oid...

Ik vraag me sowieso af of het dan allemaal wel zuivere koffie is daar. Het is wel een heel slordige fout, en ik vraag me af hoe vaak dit dan mis gaat.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:54

Meeste Friezen zijn in mijn ervaring nuchterder dan Arabieren (ja ieder paard is anders, en ook Arabieren hebben weer andere voordelen) dus ik zou die zelf niet zo snel als vaderdier kruisen met een kwpn'er.
Dat daargelaten, heb dekstation is officieel niets verplicht naar jou toe maar naar jouw vriendin. Ik zou geen genoegen nemen met 'wij verkopen het paard' maar ik zou echt een schadevergoeding willen, er is imo namelijk een grove fout gemaakt. Maar dit zal je vriendin met het dekstation moeten opnemen en niet jij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:56

Zonnetje81 schreef:
Met mijn opmerking bedoelde ik meer: je zit er maar mooi mee.....ik denk niet dat ze iets gaan vergoeden maar alle kosten die je hebt gemaakt en nu dus met een ''onverkoopbaar'' dier zit.... het is mooi K!

Edit: Waarom moeten anderen goed praten dat ze met deze ook kan rijden? Dit is niet wat ze DACHT te kopen dit is niet wat ze überhaupt WILDE kopen. Dus omdat anderen fouten maken moet ze het er maar mee doen? Als je een gele auto bestelt wil je ook geen roze, nou daar kan je ook prima mee rijden, die is btw nog 100% hetzelfde, toch accepteren mensen dat niet en met een paard moet dat wel....??

Ze heeft hem toch gezien voor ze hem mee nam? Wil jij een gele auto maar neem je dan toch maar die roze dan moet je daarna ook niet gaan zeuren als ie verder voldoet. Je had immers gezien dat ie niet geel was. Maar ik hoop voor het dier dat ie snel een fijne baas treft.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 12:57

Ayasha schreef:
Zonnetje81 schreef:

Ze heeft hem toch gezien voor ze hem mee nam? Wil jij een gele auto maar neem je dan toch maar die roze dan moet je daarna ook niet gaan zeuren als ie verder voldoet. Je had immers gezien dat ie niet geel was. Maar ik hoop voor het dier dat ie snel een fijne baas treft.

Deze vergelijking gaat natuurlijk niet op he :')

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:00

Ayasha schreef:
Zonnetje81 schreef:

Het komt er op neer dat je een auto denkt te kopen met een 100 pk motor
En vervolgens blijkt die roze niet alleen roze te zijn maar ook maar 50 pk te hebben

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:01

Ik vind het uitermate slordig van het dekstation. Als ik de fokker was dan zou ik het dekgeld terug eisen en eisen dat op hun kosten wordt bepaald wie de vader is.

Maar ik begrijp absoluut niet waarom het veulen dan nu ineens weg moet. Je hebt toch ogen en je ziet toch wat je koopt. Als je dat niet bevalt, dan koop je het niet. Bevalt het je wel en koop je het, dan is dit vervelend, maar niet meer.

TS, waarom moet je nog bekijken of je hem kunt laten staan tot e.e.a. geregeld is, met het andere papiertje was dit toch ook geen probleem?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:02

Paarden met auto's vergelijken is sowieso onzin in mijn mening maar goed.
Ponyparadijs; dat slaat nergens op.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:03

ponyparadijs schreef:
[
Het komt er op neer dat je een auto denkt te kopen met een 100 pk motor
En vervolgens blijkt die roze niet alleen roze te zijn maar ook maar 50 pk te hebben

Maar je wil hem alleen gebruiken voor de boodschappen en dat kan ook met een roze auto met 50pk ;) . Het veulen was al fors, en de meest logische redenering is dan, dat wanneer hij gaat groeien, alleen maar forser zal worden.
Maar daar gaat het hier niet om, als TS het veulen terug kan brengen naar de verkoper is daarmee voor TS De kous af en moet de verkoper het verder regelen met het dekstation.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:06

Wat een rotsituatie zeg.
Hopelijk kan je vriendin wat regelen bij de HH.
Ik zou het aanbod van de HH ook aannemen dat deze het veulen overneemt.

Heb hoe dan ook begrip voor je keuze, zelf zou ik ook absoluut niet staan te springen om een kruising Fries. Heb er nog nooit 1 gezien waar ik een positieve gedachte bij had :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:07

Ayasha schreef:

Jij ging verder op de auto en nu is het ineens onzin hahaha

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:12

ponyparadijs schreef:
Ayasha schreef:

Jij ging verder op de auto en nu is het ineens onzin hahaha

Ik vond het toen al onzin maar met dat bericht kon ik nog wat. Met het jouwe niet meer. Het beste dat ik er van kan maken is; dat had je bij de testrit kunnen voelen.
Dus opnieuw heb je dan bewust de keuze gemaakt het te negeren en dan ineens gaan klagen is een beetje vreemd. Tenzij je half blind bent zie je echt het verschil tussen een Arabisch veulen en een Fries-kruising veulen. Waarom was ie toen dan wel goed (populaire hengst maar nog steeds breed en niet Arabisch ) maar nu ineens niet meer?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:13

Moderatoropmerking:
Dat het veulen nu te koop staat is niet relevant voor de vraag van TS. Dus alle opmerkingen omtrent het te koop staan van het veulen doen hier dus niet ter zake en daarom het verzoek om terug ontopic te gaan.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:15

kamsel schreef:
Ik vind het uitermate slordig van het dekstation. Als ik de fokker was dan zou ik het dekgeld terug eisen en eisen dat op hun kosten wordt bepaald wie de vader is.

Overal kunnen fouten worden gemaakt. Over het algemeen zijn dekstations erg netjes met het oplossen hiervan. Ook ik weet vrijwel zeker om welk station het gaat en denk dat het netjes opgelost gaat worden. Maar dan moet TS het veulen wel terug doen naar de opdrachtgever van de dekking. Zij zelf is geen partij hierin omdat het veulen al geboren was toen ze het kocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:17

Zo ongeveel ALLES is anders aan een fries tov een arabier: bewegingsafloop, temperament, warmte gevoeligheid, stofwisseling, type spiervezel, kans op ZE etc etc.

Ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen en hem 'inruilen'.

Helaas gebeuren zulke inseminatie fouten overal wel eens. Maar dit is wel een hele vervelende met een potentieel grote uitwerking.
Ik hoop dat er een goede oplossing komt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:20

Correct, anoeska27.

En juist als jullie vriendschap je vriendin en jou lief is, dan los je dit (juridisch) correct op.
Dan kan het nooit tussen jullie in komen staan.

inochiyo

Re: Merrie met verkeerde hengst geinsemineerd, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:22

Ik dacht dat er op marktplaats al een tijdje ook een kruising fries kwpn staat. Is dit toevallig deze van in dit topic?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:28

inochiyo schreef:
Ik dacht dat er op marktplaats al een tijdje ook een kruising fries kwpn staat. Is dit toevallig deze van in dit topic?

Lees groene opmerking. :)