Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:34

Volgens mij is het wel heel erg simpel, iedereen heeft zijn ding, iedereen heeft een andere smaak... of dat nu in paardenrassen is of in iets anders. Leef en laat leven, en respecteer ieders mening.

Ik zie mijn kudde minipaarden graag, ik ben voor hen verantwoordelijk en hun nageslacht en doe mijn best om hen het beste leven en toekomst te geven. Ben ik dan zo verkeerd bezig met mijn dieren?? Ik denk het toch van niet, en ja,... ik fok veulens, en ik hoop oprecht dat ze mooier en liever zijn als hun ouders, want ik wil echt wel steeds betere en mooiere veulens.

Ik zit echt niet te wachten op mensen die mij dan de les trachten te spellen over het wel en wee van onze 'minipaarden'. Mijn minipaardjes zijn BMP, NMPRS en AMHA ingeschreven, zijn veterinair gekeurd, hebben geen gebreken en goede karakters!

En als er mensen zijn die mini's waardeloos vinden omdat je er niet op kan rijden of ze niet mooi vinden om naar te kijken, want ze zijn 'extreem' in hun ogen, ... so be it! Zij moeten er zich dan ook geen aanschaffen maar er zijn meer dan genoeg mensen met andere denkwijze,.. zo simpel is dat.

Iedereen is anders, zelfs in de minipaardrassen zijn er verschillen, zo zal ik nooit een mini willen die groter is dan 90cm omdat het AMHA dat niet wenst in hun fokbeleid, mijn mini's zitten allemaal rond de 80-85cm .. maar er zijn andere minipaard fokkers die er niet aan denken om onder de meter te gaan fokken. Wie ben ik, om me daar vragen bij te gaan stellen. Zij hebben hun keuze gemaakt, ik respecteer die en begrijp hen ook dat zij andere vereisten hebben bij hun dieren. Ik begrijp en respecteer hun keuze,.. en ik verwacht andere mensen gewoon hetzelfde.. is dat zo vreemd van mij??

En neen, ik heb geen respect voor broodfokkers en dat is voor honden, katten of paarden fokken hetzelfde... ik moet niets hebben van mensen die dieren vermeerderen uit winstbejag en niet kijken naar de gezondheid of toekomst van het dier of voor de mensen die ze kopen! En ik erger me ook in mensen die gaan kopen bij broodfokkers, in hemelsnaam informeer jezelf voor je iets in huis haalt, leer meer over het ras.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:34

Ja,waarom? Iedereen heeft zo zijn favoriete ras. De een heeft een KWPN'er, de ander een haflinger en de ander een mini. En ja, op een mini kun je niet rijden. Maar er zijn zoveel andere dingen die je er wél mee kan doen.

Op een of andere manier heerst er een soort van: 'mini's, rare beesten. Wat kun je daar mee, hooguit voor een wagentje zetten' gedachte onder de ruiters. Heb ik zelf ook ervaren toen ik ben gestopt met rijden en alleen verder ging met mennen (met de shet) en een mini er bij heb gekocht.

Ik denk dat het een beetje komt doordat men niet zo goed weet wat je met zo'n mini kan en het ondershat wat het allemaal inhoud. Over fokken kan ik zelf niets zeggen, heb ruintjes. Zelf men ik veel, en start ook op wedstrijd. Ben zelf nog niet zo ervaren maar er zijn zat shetten en mini's in het Z. Natuurlijk heb je ook de shows voor mini's. Dit is echt serious business, echt waar, vooral bij de AHMA's. Ik ben 1x wezen kijken, en heb inmiddels ook een keer meegedaan.
Kortom, ieder zijn ding toch? De mini mensen vragen toch ook niet waarom ruiters op een paard gaan zitten en paarden hiervoor fokken?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:49

Vanessa wat heb je dat weer netjes verwoord :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:54

Ik heb mijn eerste mini x shet alweer 12 jaar geleden gekocht.

Nadat ik het nieuws kreeg dat ik 80% kans had nooit meer te mogen paardrijden ben ik alternatieven gaan zoeken. Zo kan mijn eerste mini voor de koets.

Ik wou een nieuw vriendje voor mijn veulen (waar ik mee wou gaan paardrijden) kopen. En kwam uit op een duitse mini hengst.
Heel veel van geleerd! Heeft mij de mini wereld laten zien.

Heb nu dus 3 minis. Ik geniet ervan dat ze in de weide staan. Ik geniet ervan om nog met paarden te kunnen werken. En als mijn rug het toelaat doen we lange wandelingen of ga ik mennen. Ook doe ik er shows mee en wil ik af en toe een goed veulen fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:20

Linda2008, niet zo aangebrand reageren, omdat ik toevallig een andere mening ben toegedaan wat het rijden van bepaalde rassen betreft, ik ben gewoon van mening dat geen eigenaar zich wat aantrekt van de fok doelen van betreffende fokkers, juist omdat de kleinsten onder ons dus ook op de minipaardjes en Shetlanders rijden en de tuigpaarden ook steeds vaker goed presteren in de sport en ik toevallig in het bezit ben van beide.

Ik vind gewoon dat het vermeerderen een zeer slechte zaak is, onder alle rassen en diersoorten, groot en klein.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar vooral:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Waarom fokken wij met mini's/ NMPRS/AHMA etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:27

Ik zag trouwens daarstraks een geweldig voorbeeld topic langskomen, van een 3 jarig jochie die zijn eigen mini voorstelde op de keuring, om dat vervolgens ook nog rijdend te doen!!! Is toch helemaal leuk zeker? *\%/* zo veelzijdig zijn ze dus.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:41

Zijn mini's dan geschiktere kinderpaarden dan bijvoorbeeld een shetlandpony?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:47

Ach mij is altijd geleerd dat je pas rijden kunt, als je Shetlander rijden/uitzitten kunt... }> dus wie weet...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:49

Ohjajoh6, ik deel dezelfde mening hoor, maar heb het idee dat je mijn bericht niet helemaal hebt begrepen of mijn eerdere bericht dan niet hebt gelezen.

(Edit; ik heb ook jaren dressuurmatig gereden met mijn fjord. Waarbij mensen echt wel eens naar mij toegekomen zijn om te vragen of ik er geen kar achter moest knopen. Maar ook menig mensen hebben juist laten weten hoe gaaf ze hem in de dressuurring vonden. Dus ik deel dezelfde mening! Ieder paard is veelzijdiger dan waar het soms voor gefokt is, of althans waar het vroeger voor gefokt werd) Het ging mij er gewoon om dat ik alleen bedoelde te zeggen dat er meer paarden(rassen) zijn waar in het algemeen niet op gereden word en ik dus de vraag van TS wilde beantwoorden over wat wij zoal met die mini's doen...
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 20-07-15 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mira283Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:53

Ik heb via bokt nu 3 jaar geleden een papierloze mini shet opgehaald. Nooit een seconde spijt van gehad, heb een periode gehad dat ik niet reed. Maar wel alles met mijn mini deed. Staat nu ik twee bijrijpaarden een beetje op een laag pitje maar wil dolgraag verder met hem. Hij doet nu vooral dienst als handpaardje en grasmaaiertje. En we pakken ook vrijheidsdressuur mee. Heb dit jaar ook bij een bokker mogen kijken bij haar paardjes wauw... Zo'n groot hart voor dr dieren echt super, een van haar paardjes is nu therapie paard. Ik kan alleen maar respect voor haar hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:07

linda2008 schreef:
Ohjajoh6, ik deel dezelfde mening hoor, maar heb het idee dat je mijn bericht niet helemaal hebt begrepen of mijn eerdere bericht dan niet hebt gelezen.

(Edit; ik heb ook jaren dressuurmatig gereden met mijn fjord. Waarbij mensen echt wel eens naar mij toegekomen zijn om te vragen of ik er geen kar achter moest knopen. Maar ook menig mensen hebben juist laten weten hoe gaaf ze hem in de dressuurring vonden. Dus ik deel dezelfde mening! Ieder paard is veelzijdiger dan waar het soms voor gefokt is, of althans waar het vroeger voor gefokt werd) Het ging mij er gewoon om dat ik alleen bedoelde te zeggen dat er meer paarden(rassen) zijn waar in het algemeen niet op gereden word en ik dus de vraag van TS wilde beantwoorden over wat wij zoal met die mini's doen...

Hahaha wat is internet en alleen tekst toch een raar iets af en toe. Ik heb je eerdere bericht idd niet gelezen en wilde ze juist nog veelzijdiger maken, door toch ook bij de kleintjes het rijden niet uit te sluiten...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:24

Het is ook niet fout om een papierloos shetje te hebben. Het gaat er vooral over dat je er niet moet mee gaan fokken.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:28

Joolien schreef:
Beetje naar zitten staren in dat weiland?

Wat is daar eigenlijk mis mee?

Mira283Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:35

Knolselder schreef:
Het is ook niet fout om een papierloos shetje te hebben. Het gaat er vooral over dat je er niet moet mee gaan fokken.

Dat is de reden waarom die van mij geen ballen meer heeft....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:14

Hooguit 20% van alle shetten en mini ponies hier in Nederland zal inderdaad voor de kar lopen en naar keuringen gaan

en het overschot ... Tja word vaak keer op keer afgedankt of staat inderdaad ergens in een wei wat hoefbevangen te raken... triest

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:24

shilady schreef:
Hooguit 20% van alle shetten en mini ponies hier in Nederland zal inderdaad voor de kar lopen en naar keuringen gaan

en het overschot ... Tja word vaak keer op keer afgedankt of staat inderdaad ergens in een wei wat hoefbevangen te raken... triest

En hoeveel procent is dat dan voor de minipaarden, topic gaat immers vooral over minipaarden, zoals nmprs en amha, niet over shetlanders of ponies. ;-)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:31

shilady schreef:

waarop is dit percentage gebaseerd? is daar onderzoek naar gedaan, of denk je dat zelf , zo ongeveer?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:41

Bovendien denk ik dat veel paarden het niet erg vinden om gewoon in een kudde heel de dag op de wei te mogen lopen...

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:09

Dit topic is gebaseerd op de minipaarden. Denk dat zeker wel veel meer procent in de tuigen loopt en anders.. wat is er mis mee om lekker mee te knuffelen of naar te kijken? Geeft toch ook een goed gevoel.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 05:23

Claudia85, Kaus en TS Joolien, jullie vragen worden denk ik uitgebreid beantwoord. Wat vinden jullie nu? Of hadden jullie je mening al klaar staan en is dit topic niet meer interessant nu mensen zich melden met een andere mening?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:22

Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:30

Nou kwpn x mini fokker meld zich ook weer want kon bijna niet anders zijn als dat die ene persoon daar weer op inhaakte terwijl heel het topic er niet over gaat magoed.

Magoed hier mijn ding over de mini's:

Vrijheidsdressuur:
Afbeelding

Showen:
Afbeelding

Aangespannen:
Afbeelding

Geweldige veulentjes fokken:
Afbeelding

En ook rijden kan
Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 07:36

Wat ik trouwens wel apart vind is dat TS niet meer reageert.. Wel in andere topics, maar hier niet meer... Wij zijn nu ook wel eens benieuwd wat je hier allemaal van vind na onze reacties ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 08:01

Ts dr vragen zullen wel beandwoord zijn denk ik :')