Veulen kopen, is dat nou slim?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:04

Mareintje schreef:
muc schreef:
In een (Duits) tijdschrift stond afgelopen maand wat een paard gemiddeld kost en wat we er voor uit geven etc. Dit was erg interessant.

Daar stond dat een 3 jarig (sport)paard (nog niet zadelmak) gemiddeld €17.000 heeft gekost. (Dit is incl. dekgeld) Ik denk dat dit ook wel redelijk reeel is. (En 20- 30% van de veulens halen de leeftijd van 3 jaar niet)

Misschien toch is goed uitrekenen en de risiko´s afwegen.

Helemaal waar! Daarbij komen nog de kosten van zadelmak maken door een professional als je het goed wilt doen EN je weet niet hoe je nieuwe aanwinst zich gedraagt onder het zadel? Zijn ze wel braaf genoeg voor jou als ruiter en kan je er dus überhaupt wel op?? Het is een mooi avontuur, maar héél kostbaar en met veel risico's...

Dan stond deze in een gouden box denk ik, of ze zijn uitgegaan van dekgelden a la Totilas. Wat een onzin, 17.000 euro. Die van mij kosten me per paard in 3 jaar tijd 5.040 aan opfok kosten. Ik betaal 140euro per maand, maar zelfs al zou ik 200 betalen dan kom je nog niet aan die 17k. Daarnaast staan ze al sinds 2013 in dezelfde koppel en geloof het of niet, er is er nog geen 1 dood.

Veulens zijn leuk maar het is ook een risico.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 14:07

Sterretje90 schreef:
muc schreef:
In een (Duits) tijdschrift stond afgelopen maand wat een paard gemiddeld kost en wat we er voor uit geven etc. Dit was erg interessant.

Daar stond dat een 3 jarig (sport)paard (nog niet zadelmak) gemiddeld €17.000 heeft gekost. (Dit is incl. dekgeld) Ik denk dat dit ook wel redelijk reeel is. (En 20- 30% van de veulens halen de leeftijd van 3 jaar niet)

Misschien toch is goed uitrekenen en de risiko´s afwegen.

Uhhhh, wattuh, klopt dit???? :oo :oo :oo :oo 1 op de 3 a 4 veulens overleeft het niet?!? Bron??

ook nieuwsgierig..

natuurlijk ben ik even gaan speuren,
en kwam bij een volgend artikel uit:

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... -goed.html

waarin dus een sterftepercentage wordt gezien van 33% bij zieke bij kliniek aangeboden veulens..

Dus als 1 op de drie zieke veulens sterft..

en volgens de quote 1/4 veulens de leeftijd van 3 jaar niet haalt.
dan zou je op het volgende uitkomen, als beide artikelen op waarheid berusten.

van de 100 veulens halen dus 25 de drie jaar niet..
25 die sterven betekent 50 die dusdanig ziek worden dat ze bij een kliniek terrechtkomen..
dus 50% van de veulens zou dusdanig ziek worden voor de leeftijd van 3 jaar dat ze onder behandeling komen van een kliniek of op de kliniek sterven?

dat lijkt mij erg veel. De kliniekcijfers vind ik op zich wel logisch, omdat veulens die ziek worden te kampen hebben met een nog jong immuunsysteem.. Dus 33% sterfte bij veulens die bij een kliniek worden aangenomen vind ik een reëel cijfer.. Maar dan klopt 20-30% van alle veulens die de leeftijd van 3 jaar niet haalt natuurlijk niet..

denisesilver

Re: Veulen kopen, is dat nou slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:41

TS, weet je al wat meer wat je gaat doen? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:45

Ik denk dat dit wel klopt met die 1/4 maar dan gaat het vooral om de eerste weken vermoed ik. TS zou het pas na enkele maanden kopen neem ik aan.
Daarnaast heb je nog uitval door wobbler, ataxie, botbreuken, erfelijk belaste gewrichtsproblemen (hko, spat, ocd etc) welke soms al zeer ernstig zijn voor het ooit een zadel gezien heeft.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:51

Ik kocht ook in een opwelling mijn eerste paardje ! Twee dagen oud was hij en echt liefde op het eerste gezicht ! Nog geen enkele dag spijt van gehad, hij is nu bijna vier, heeft geen papieren verder, ouders ook niet. Hij heeft nooit wat ! 6 maanden later kwam er een tweede bij, die was al 5 maand oud en ze zijn dus eigenlijk samen op gegroeid. Daarna kwam mijn tinker meisje (ook zonder papieren) en was hoog drachtig. Een maand later kreeg ze een tinker veulentje. Echt een veulen op zien groeien, hem zelf alles leren, voor mij was dit een ervaring die ik niet snel zal vergeten en die ik zo weer over zou doen :)

Succes, als je hem eenmaal ziet weet je het wel !

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:06

8 jaar geleden een jaarling gekocht en nog steeds blij mee. Het is geen makkelijke en het had zo moeten zijn. Denk als hij ergens anders terecht was gekomen hij al meerdere eigenaren gehad zou hebben.

Ik zou een veulen pas kopen als het geboren is en je dan wel of geen klik hebt. Zo ongeboren zou ik nooit doen tenzij je de drachtige merrie zou kopen waar het om gaat waar toevallig een veulen inzit.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:14

Ik zat min of meer in dezelfde situatie. alleen was Britt gepland.
Toen Uliska een paar maand drachtig was heb ik gevraagd of ik het veulen mocht overnemen.
Britt wordt dit jaar alweer 10. Het enige minpuntje is dat ze maar 1.40 is geworden, ik had haar graag 10cm groter gehad. Het is wel heel bijzonder om een paard vanaf zo klein al op te zien groeien en er al een band mee te krijgen.
Puur gevoel dus, nooit spijt van gehad.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 17:15

Ik heb mijn paard ook gekocht met 4,5 mnd .. De eerste 3 mnd kon ik er niks mee... Kwam niet naar me toe , kreeg geen halster om niks... Alles geprobeerd, toen toch maar laten sederen door de DA , er moest tenslotte een enting in en hij moest naar de smid. Vanaf het moment dat hij een halster om had was hij als een blad van een boom omgedraaid, hij kwam naar me toe en kon gaan beginnen met de normale dingetjes " borstelen en vast zetten" toen hij na de zomer weer van het land kwam ( stond in de opfok ) kon ik hem uit de groep halen en met hem gaan wandelen. Dit heeft z'n vruchten afgeworpen... Waar de meeste dieren schrikken van klapperend zeil... Loopt mijn stoere 3 jarig langs alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar hij is wel erg gevoelig als ik m'n stem verhef omdat hij bv na 10 keer aan z'n voeten te trekken nog steeds geen voetje wil geven ( iets wat hij gewoon kan ) dan raakt hij gelijk in de stress...
In juni gaat hij te beleren... Ik ben heel benieuwd hoe hij dat gaat doen ;)