Mareintje schreef:muc schreef:In een (Duits) tijdschrift stond afgelopen maand wat een paard gemiddeld kost en wat we er voor uit geven etc. Dit was erg interessant.
Daar stond dat een 3 jarig (sport)paard (nog niet zadelmak) gemiddeld €17.000 heeft gekost. (Dit is incl. dekgeld) Ik denk dat dit ook wel redelijk reeel is. (En 20- 30% van de veulens halen de leeftijd van 3 jaar niet)
Misschien toch is goed uitrekenen en de risiko´s afwegen.
Helemaal waar! Daarbij komen nog de kosten van zadelmak maken door een professional als je het goed wilt doen EN je weet niet hoe je nieuwe aanwinst zich gedraagt onder het zadel? Zijn ze wel braaf genoeg voor jou als ruiter en kan je er dus überhaupt wel op?? Het is een mooi avontuur, maar héél kostbaar en met veel risico's...
Dan stond deze in een gouden box denk ik, of ze zijn uitgegaan van dekgelden a la Totilas. Wat een onzin, 17.000 euro. Die van mij kosten me per paard in 3 jaar tijd 5.040 aan opfok kosten. Ik betaal 140euro per maand, maar zelfs al zou ik 200 betalen dan kom je nog niet aan die 17k. Daarnaast staan ze al sinds 2013 in dezelfde koppel en geloof het of niet, er is er nog geen 1 dood.
Veulens zijn leuk maar het is ook een risico.