(Spring)hengst met beweging voor Z - dressuur merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:16

Och jee, ik heb nog geen moment getwijfeld dat je wel of niet goed geïnformeerd een keuze wilt maken ;) integendeel zelfs. Maar laat ik het nog wat breder trekken zonder arrogant te willen zijn. Ik heb zelf tientallen veulens gefokt en opgefokt, van diverse hengsten, ken hun karakters, hun zwakke en sterke punten , hun gezondheid, oc-ocd status enz. enz...Daarnaast bezoek ik zeer veel keuringen en sportevenementen. .Dus als ik voor mijn merries een hengst uitzoek dan kan ik naast de grote KWPN-database beschikken over een behoorlijke eigen ervaring. Ik kan vaak al aan een paard zien hoe het gefokt is. Dat neem ik allemaal mee als ik de moeite neem om een ander te helpen bij een hengsten keuze. En ik denk dat ik nu ook voor Yvonne spreek. Doe met die kennis wat je wilt. Ik verval iig niet in gewild of ongewild opdringen van niet gevraagde opties, zoals zo vaak hier met Gelderse hengsten gebeurd. Ik houd me er ook verre van om mijn eigen handel te promoten. Doe met mijn adviezen wat je wilt en ik ben uiteraard heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, en nog meer, wat het ís geworden.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:27

Door mijn studie Veehouderij in Wageningen weet ik aardig hoe de indexen berekend worden. Je opmerking over blind geloven/vertrouwen slaat dan ook nergens op. Dat vertrouwen hangt af van de betrouwbaarheid van de index. Die dressuurindexen van jonge hengsten hebben een heel lage betrouwbaarheid en worden daarom ook verwachtingswaarde genoemd. Pas wanneer hun nakomelingen in de sport komen kan de betrouwbaarheid stijgen en mag je meer waarde aan dat cijfer hechten. Kritisch zijn is een goede zaak maar je moet oppassen dat het geen eigen wijsheden worden ;)

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 22:56

misterA schreef:
Och jee, ik heb nog geen moment getwijfeld dat je wel of niet goed geïnformeerd een keuze wilt maken ;) integendeel zelfs. Maar laat ik het nog wat breder trekken zonder arrogant te willen zijn. Ik heb zelf tientallen veulens gefokt en opgefokt, van diverse hengsten, ken hun karakters, hun zwakke en sterke punten , hun gezondheid, oc-ocd status enz. enz...Daarnaast bezoek ik zeer veel keuringen en sportevenementen. .Dus als ik voor mijn merries een hengst uitzoek dan kan ik naast de grote KWPN-database beschikken over een behoorlijke eigen ervaring. Ik kan vaak al aan een paard zien hoe het gefokt is. Dat neem ik allemaal mee als ik de moeite neem om een ander te helpen bij een hengsten keuze. En ik denk dat ik nu ook voor Yvonne spreek. Doe met die kennis wat je wilt. Ik verval iig niet in gewild of ongewild opdringen van niet gevraagde opties, zoals zo vaak hier met Gelderse hengsten gebeurd. Ik houd me er ook verre van om mijn eigen handel te promoten. Doe met mijn adviezen wat je wilt en ik ben uiteraard heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden, en nog meer, wat het ís geworden.

Ik stel de inbreng erg op prijs, en ik ben er in ieder geval door naar Vivaldi(s) gaan kijken.

Volgens mij is fokken ook eigenlijk iets voor de mensen die het op een beetje schaal kunnen doen en er na verloop van tijd een oog voor ontwikkelen. Dat valt niet mee. Je moet selecteren en met 1 merrie is dat wat moeilijk. Aan de andere kant, zoals van Helvoirt zei, beweging x beweging, als je het maar lang genoeg volhoud verankerd het toch. eigenwijs zijn, dat zei hij ook :D

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 23:12

yvonnepuntnl schreef:
Door mijn studie Veehouderij in Wageningen weet ik aardig hoe de indexen berekend worden. Je opmerking over blind geloven/vertrouwen slaat dan ook nergens op. Dat vertrouwen hangt af van de betrouwbaarheid van de index. Die dressuurindexen van jonge hengsten hebben een heel lage betrouwbaarheid en worden daarom ook verwachtingswaarde genoemd. Pas wanneer hun nakomelingen in de sport komen kan de betrouwbaarheid stijgen en mag je meer waarde aan dat cijfer hechten. Kritisch zijn is een goede zaak maar je moet oppassen dat het geen eigen wijsheden worden ;)
Mijn punt is, dat de verwachtingswaarde optimistisch hoog uit het model komt, ja de betrouwbaarheid is laag, maar het zou wel een realistische waarde moeten zijn. Hoe kan het bv dat Chagall een hogere index heeft als Jazz???
OO7, rubiquil, rousseau hebben allemaal een index boven de 200 gehad, nu iets van 50 punten lager.

Je zou mogen verwachten dat de maat index het best te onderbouwen is, het gaat tenslotte om echt gemeten stokmaten. Verder wil ik de exterieur indexen graag vertrouwen, ik zet wel weer mijn vraagtekens bij de indexen van de gangen, helemaal als je de dressuur met de springpaarden vergelijkt. Maar goed, je zou haast zeggen dat ik op een stokpaardje zit, terwijl ik net van een echte af ben gekomen :+

misterA

Re: (Spring)hengst met beweging voor Z - dressuur merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:46

Sportindexen worden regelmatig geëvalueerd. Het is inderdaad goed om te weten hoe ze zijn opgebouwd. Nu wegen sportprestaties op hoog niveau extra zwaar mee. Is dat ook je eigen fokdoel. Ik noem een voorbeeld, Olivi, heeft een fokwaarde voor sport van 175, met een hoge betrouwbaarheid van 90% en is ook Keur. Hij past totaal niet in mijn fokdoel, geeft overspannen en lastige paarden en ik twijfel ook of hij gezonde paarden geeft. Blijkbaar is de fokwaarde zodanig opgebouwd dat hij een aantal afstammelingen heeft gegeven voor de topsport en daardoor hoog scoort. Krack C past wel in mijn fokkerijfilosofie, relaxte paarden waar goed mee te werken is. Dat geld ook voor zijn zoons zoals Vivaldi en Dorado, de kinderen zijn ook heel geschikt voor de breedtesport, zeer goed te verkopen. Maar de index??? Met andere woorden wat je in de computer stopt en hoe je dat vervolgens gaat waarderen, dat rolt er uit. Ik ben het met ART eens dat veel jonge hengsten een veel te hoge verwachtingswaarde meekrijgen, zie de door hem genoemde voorbeelden. Een oorzaak is imo de hoge fokwaarde van de moeder, met een zeer lage betr.heid maar wel verantwoordelijk voor 50%.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:51

Dus, samenvattend, ik blijf bij mijn keuze voor jouw merrie , 1 Vivaldi, wel even gaan overleggen hoe je dat kan regelen, 2, Eyecatcher,
3 Geniaal, wat minder zekeheid maar ik heb er wel vertrouwen in, en 4, Dorado.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:57

ik heb zelf een nuchter hengstje staan van andretti. hoor dat veel nakomelingen van hem nuchter en ongecompliceerd zijn.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 12:28

Persevero schreef:
ik heb zelf een nuchter hengstje staan van andretti. hoor dat veel nakomelingen van hem nuchter en ongecompliceerd zijn.
Mijn merrie is van Metall en dan vindt ik Ferro al dichtbij en dan is Andretti een zoon van Special D (v Metall) een beetje teveel van het goede.
Ik ben op zich een Metall fan en vindt vooral de nakomelingen van UFO en z'n zoon Dark Pleasure er leuk uitzien, maar dan om te kopen, niet om bij mijn merrie te gebruiken :D

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 12:31

misterA schreef:
Dus, samenvattend, ik blijf bij mijn keuze voor jouw merrie , 1 Vivaldi, wel even gaan overleggen hoe je dat kan regelen, 2, Eyecatcher, 3 Geniaal, wat minder zekeheid maar ik heb er wel vertrouwen in, en 4, Dorado.
Kan ik me op zich in vinden. Ik denk dat ik eens met Joop moet gaan bellen, kijken wat de mogelijkheden zijn, of zijn er nog andere kanalen??

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 17:03

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:43

die is in ieder geval een goede promotor ja
uno's zijn vaak fijne correcte bewegers met een sterke galop. V G heeft daarnaast een nuchter karakter, en formaat (soms wat vierkant)
voor een typische jazz of langgelijnde merrie die wat galop en/of kracht mist vind ik t zeker een aanrader

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:51

vivaldi nafok kan ik me ook indenken, dan krijg je meer commercie ;-), ruimte en lengte er in
naast indexen etc is je eigen 'smaak'/gevoel ook enorm belangrijk.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:48

Of je met Van Gogh een nuchter karakter krijgt durf ik ernstig te betwijfelen....

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:53

je zal idd sterker in je laarzen moeten staan dan met een vivaldi

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:11

yvonnepuntnl schreef:
Of je met Van Gogh een nuchter karakter krijgt durf ik ernstig te betwijfelen....

Hier in de buurt heeft hij in het begin aanrdig wat gedekt en daar zaten zeker heel wat rotzakken tussen! Daar heb je dus zeker gelijk in

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:13

Van Gogh! Koel karakter een lust om naar te kijken in de beweging voor een springpaard! Ik heb zelf een merrie waar 1x dressuurbloed tussen zit(lord sincliar x g ramiro z) afgelopen jaar ook een veulen gekocht, springlijn met als vader el capone(indoctro x burggraaf) ik mag dat wel!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 18:57

Reëel gezien, zijn de springhengsten ook weer niet zover weg. Ferro en flemmingh zijn ook springen gefokt. Jazz en krack c is wat anders, die breken hun benen over een luciferhoutje. Op zich vindt ik het nog steeds jammer dat ze niet meer een sprongetje maken, niet speciaal als selectie criterium maar wel om wat gevoel voor kracht en instelling te zien. Het zou dus best kunnen dat er een behoorlijk springende hengst tussen zit.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:42

ART_UMA schreef:
Reëel gezien, zijn de springhengsten ook weer niet zover weg. Ferro en flemmingh zijn ook springen gefokt. Jazz en krack c is wat anders, die breken hun benen over een luciferhoutje. Op zich vindt ik het nog steeds jammer dat ze niet meer een sprongetje maken, niet speciaal als selectie criterium maar wel om wat gevoel voor kracht en instelling te zien. Het zou dus best kunnen dat er een behoorlijk springende hengst tussen zit.

Over spring-gefokt gesproken......
Jazz = vaderlijn Cocktail---Purioso---FuriosoII
moederlijn Ulster---Nimmerdor.
Kijken we even naar Voltaire, naast Nimmerdor de springpaardenvererver eind 20-ste eeuw...
is dus ook een zoon van Furioso II
nog verder in de moederlijn..Amor, eveneens Holsteins=springgefokt.

Jazz heeft dus heel veel Holstein-genen

Flemmingh is ook 100% Holstein.

Dus toch springbloed, maar geen spring-genen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 19:55

misterA schreef:
ART_UMA schreef:

Over spring-gefokt gesproken......
Jazz = vaderlijn Cocktail---Purioso---FuriosoII
moederlijn Ulster---Nimmerdor.
Kijken we even naar Voltaire, naast Nimmerdor de springpaardenvererver eind 20-ste eeuw...
is dus ook een zoon van Furioso II
nog verder in de moederlijn..Amor, eveneens Holsteins=springgefokt.

Jazz heeft dus heel veel Holstein-genen

Flemmingh is ook 100% Holstein.

Dus toch springbloed, maar geen spring-genen.
eens, maar cocktail sprong volgens mij ook al niets. Springgefokt in de zin van 'hebben ook echt gesprongen' is bij jazz al weer een generatie verder weg. Spring-genen zijn er blijkbaar soms snel uit. Geen idee of dat er ook weer snel in kan. Zou wel moeten kunnen, maar voor een hengst heeft dat commercieel geen zin.
Note: Mexico, volle broer van Furioso II, zit dan weer in Ferro, leuk voor lijnenteelt.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 21:56

Contact met Joop gehad en hij adviseert Bordeaux als eerste keus. Verder is het rijtje niet heel anders.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 08:08

Een andere hengstenhouder adviseert Desperado.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:17

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 09:30

ART_UMA schreef:
Een andere hengstenhouder adviseert Desperado.

En weer een andere hh zal waarschijnlijk Florencio aviseren, of Firestone.. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:02

Up to date is een gave hengst maar fokt geen maat door...

Even een andere inbreng...wat denk je van Feel Good? Contango bloed dus allround, hengst zelf heeft een goede gallopade en een mooi knietje..en komt uit een mooie moederlijn.

Bovendien ben je vrij van Jazz/ Ferro bloed.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:17

Ik vond de veulentjes van desperado niet heel overtuigend, vooral omdat dat de beste waren uit veel veulentjes. Maar goed, dat zegt niet alles natuurlijk, kunnen op 3 jaar of later toppers zijn. Maar dat zou ik dus even afwachten eerlijk gezegd, dan zou ik toch gaan voor een hengst die al wat bewezen heeft, als het een gelijke stand is tussen bordeaux en desperado dan. Tenzij je er een super goed gevoel bij hebt natuurlijk.

succes met kiezen...