Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Dees schreef:Janderegelaa, niet iedereen die een rijpaard houdt, heeft belang bij een ander papier dan reg. A., he? De meeste ruiters geven echt geen fluit om het soort papier bij het dier. "Op papier kun je niet rijden".
Ook: er zijn meer ruiters die NIET weten wat prok inhoudt, dan dat ze het wel herkennen. Sportkeuring, daar heeft men wél van gehoord. Maar prok?
Ik ben zelf persoonlijk niet de mening toegedaan dat in Duitsland betere hengsten zijn dan in Nederland, maar ook niet andersom. Ik denk dat veel Duitse hengsten weldegelijk iets toe te voegen hebben aan de NL-fokkerij, en andersom ook. Een goed achterbeen in combinatie met een goede hals en dan ook nog braaf en gezond... fok ze maar! Verkoop zal geen probleem meer zijn.
bigone schreef:ER zijn genoeg hengstenhouders in Nederland die diepvries sperma aan bieden van deze hengsten.
Ts wil gewoon een leuk paard voor zichzelf fokken en daarom dus het advies om ook verder dan het kwpn te kijken. Ze hoeft geen speciale dus allerlei keuringen zijn niet aan de orde. Op papier kun je niet rijden zei mijn opa altijd en hij heeft vaak wel gelijk gehad.
misterA schreef:bigone schreef:ER zijn genoeg hengstenhouders in Nederland die diepvries sperma aan bieden van deze hengsten.
Ts wil gewoon een leuk paard voor zichzelf fokken en daarom dus het advies om ook verder dan het kwpn te kijken. Ze hoeft geen speciale dus allerlei keuringen zijn niet aan de orde. Op papier kun je niet rijden zei mijn opa altijd en hij heeft vaak wel gelijk gehad.
Een zeer hardnekkige en onjuiste aanname.
Opa heeft gelijk als hij een sportpaard wil kopen.
Als fokker kan ik hier helemaal niets mee, en in deze topics gaat het wel over fokkerij.
Ik wil, en ik neem aan dat de meeste fokkers er ook zo over denken, een gezond paard fokken, met het juiste exterieur en een goede sportaanleg en de juiste instelling. Daarvoor heb ik relevante informatie nodig, van de familieleden, het liefst zoveel mogelijk en zo betrouwbaar mogelijk. En erfelijk gerelateerd.
Dat wordt bij veel stamboeken aangegeven door predicaten. Ik wil geen onverkoopbare veulens met ocd, rot karakters en niet te bewerken.
En hou in fokkerijfora alsjeblieft eens op met die nutteloze quotes.
DDDara schreef:Een beetje of topic maar ik heb nog een vraagje.
Kan iemand mij vertellen of er nadelen aan zitten om een laat voorjaar/zomer veulen te fokken (dus een veulen dat in juni of juli wordt geboren?)
Dit heeft namelijk mijn voorkeur omdat ik hoop dat het veulen dan bij mij aan huis geboren kan worden i.p.v. op de manege.
Ik hoor graag wat jullie hier in adviseren en waarom.
Indien iemand nog een goede match (hengst) weet die goed zou passen hoor ik het graag. Op dit moment heeft Duvals Capri Sonne mijn voorkeur.
fokfanaat schreef:Zijn er fotos van. Voor de operatie? In het verrichtingsonderzoek had hij het al

fokfanaat schreef:Prijzige keuze voor een eerste veulen.
Opwaartser zal hij niet geven en ook maat is de vraag. Maar karakter en dressuuraanleg vast wel. Waarom ga je zo laat pas dekken?