Goeie merrie zonder papieren.. kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:16

WilmaBoy schreef:
Vind deze statement nog steeds onzin. Een papier heeft GEEN enkele garantie op karakter of prestatie.. De kansen zijn groter maar niet gegarandeerd. Dat is de statement dat ik maak. Niet meer en ook niet minder. Tenzij je gaat fokken zoals ik al gezegd heb.. Maar daar schuilt verkoop achter.. En mensen willen nu eenmaal garanties, al zijn ze schijn.

Ja wat is het nu, wel of geen garantie? Je spreekt jezelf nogal tegen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 08:58

Je krijgt inderdaad geen 100% garantie op de prestatie en karakter.
Maar bij een paard met een bepaald papier krijg je wel een grote (of grotere) kans op....

Zie het als het weerbericht. Bij 80% kans op regen neem je je paraplu mee. Bijna zeker weten dat het gaat regenen. Het kan echter ook droog blijven.

En als we dan kijken naar de paarden die in de sport lopen,..die hebben vrijwel allemaal een papier. En komen vrijwel allemaal uit goede stammetjes.

Voor een paard zonder papier geld dat de gok groter is. Betekend niet dat je een dergelijk paard niet moet kopen. Kan heus een heel best sportpaard zijn. Dat zal niemand tegenspreken.

Maar die domme beweringen van op een papier kan je niet rijden...
Zo'n lekkere open deur. Vaak gedaan door eigenaren van papierloze paarden.
De cijfers tonen aan dat stamboekpaarden het in de sport beter doen...en specifieker. De paarden uit goede moederlijnen..
Voor de recreatie zijn er geen cijfers.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:38

anneliesdj schreef:
WilmaBoy schreef:
Vind deze statement nog steeds onzin. Een papier heeft GEEN enkele garantie op karakter of prestatie.. De kansen zijn groter maar niet gegarandeerd. Dat is de statement dat ik maak. Niet meer en ook niet minder. Tenzij je gaat fokken zoals ik al gezegd heb.. Maar daar schuilt verkoop achter.. En mensen willen nu eenmaal garanties, al zijn ze schijn.

Ja wat is het nu, wel of geen garantie? Je spreekt jezelf nogal tegen.

lezen is blijkbaar een kunst voor sommigen, roep maar als je eruit bent...

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:40

NatasjavE schreef:
Je krijgt inderdaad geen 100% garantie op de prestatie en karakter.
Maar bij een paard met een bepaald papier krijg je wel een grote (of grotere) kans op....

Zie het als het weerbericht. Bij 80% kans op regen neem je je paraplu mee. Bijna zeker weten dat het gaat regenen. Het kan echter ook droog blijven.

En als we dan kijken naar de paarden die in de sport lopen,..die hebben vrijwel allemaal een papier. En komen vrijwel allemaal uit goede stammetjes.

Voor een paard zonder papier geld dat de gok groter is. Betekend niet dat je een dergelijk paard niet moet kopen. Kan heus een heel best sportpaard zijn. Dat zal niemand tegenspreken.

Maar die domme beweringen van op een papier kan je niet rijden...
Zo'n lekkere open deur. Vaak gedaan door eigenaren van papierloze paarden.
De cijfers tonen aan dat stamboekpaarden het in de sport beter doen...en specifieker. De paarden uit goede moederlijnen..
Voor de recreatie zijn er geen cijfers.

Hier kan ik me al een pak beter in vinden :j
(maar stel je ook eens de vraag wie er in die top rijdt en of iedereen die het financieel niet zo breed heeft, er ook zou kunnen geraken).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:41

WilmaBoy schreef:
lezen is blijkbaar een kunst voor sommigen, roep maar als je eruit bent...

Geen enkele garantie, kansen zijn groter, niet gegarandeerd, wel garanties maar schijn?
Volgens mij moet je er zelf nog uit komen ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:49

NatasjavE schreef:

Dat is natuurlijk ook wel een beetje een oorzaak gevolg kwestie. Natuurlijk lopen de meeste paarden in de sport niet alleen omdat het goede paarden zijn maar ook omdat ze door bepaalde mensen gekocht en getraind worden. Die mensen hebben misschien ook wel gewoon bepaalde vooroordelen over paarden met of zonder papier.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:42

Ik zou zeker niet een paard kopen omdat die geen papieren heeft ;)
Weet je wat pas echt belangrijk is dat die een goed karaktertje heeft daar kunnen geen papieren tegen op <3

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:23

liedje89 schreef:
NatasjavE schreef:

Dat is natuurlijk ook wel een beetje een oorzaak gevolg kwestie. Natuurlijk lopen de meeste paarden in de sport niet alleen omdat het goede paarden zijn maar ook omdat ze door bepaalde mensen gekocht en getraind worden. Die mensen hebben misschien ook wel gewoon bepaalde vooroordelen over paarden met of zonder papier.

Het is inderdaad een beetje oorzaak gevolg ja. Paarden bij topruiters worden inderdaad beter getraind. Maar een topruiter gaat ook op zoek naar het beste paard. En vrijwel altijd kom je dan uit bij een paard met papier...sterker nog,...je komt heel vaak uit bij een KWPNer,...kijk maar naar de Stamboekresultaten internationaal.

Ik wil het eens zijn dat er een hoop mensen een paard kopen vanwege een bepaalde afstamming. Maar dat zijn meestal de amateurs.
Een topruiter maakt het niet veel uit....als het maar een goed paard is. En of er een papier bij zit en welk papier maakt echt niet uit.

Alleen vaak is het dus gewoon wel zo.

love_animals

Re: Goeie merrie zonder papieren.. kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:56

ik zal gewoon kijken of het karakter goed is en of het tussen jullie klikt dan zal ik hem gewoon nemen ;)

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:57

je wilt er denk ik toch geen top sport mee gaan doen toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:18

NatasjavE schreef:
[Ik wil het eens zijn dat er een hoop mensen een paard kopen vanwege een bepaalde afstamming. Maar dat zijn meestal de amateurs.
Een topruiter maakt het niet veel uit....als het maar een goed paard is. En of er een papier bij zit en welk papier maakt echt niet uit.

Er rijden ook zat amateurs in het bos rond op een papierloos beestje.

Verreweg de meesten paarden in NL zijn gewoon voorzien van afstammingsbewijs. Papierloze dieren zijn vaak ongeregistreerde kruisingen of 'wilde' dekkingen. Daar kan heus een leuk paard (of pony) van komen.
Zo'n dier is of gewoontjes en eindigt ohz in het bos, of het is een hele bijzondere en kan hoog meekomen in de sport. Er is helemaal niets tegen op een papierloos beestje.
Maar vanwege de onbekende genen is het niet handig om er mee te willen fokken.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:59

Dees schreef:
NatasjavE schreef:
[Ik wil het eens zijn dat er een hoop mensen een paard kopen vanwege een bepaalde afstamming. Maar dat zijn meestal de amateurs.

Er rijden ook zat amateurs in het bos rond op een papierloos beestje.

Verreweg de meesten paarden in NL zijn gewoon voorzien van afstammingsbewijs. Papierloze dieren zijn vaak ongeregistreerde kruisingen of 'wilde' dekkingen. Daar kan heus een leuk paard (of pony) van komen.
Zo'n dier is of gewoontjes en eindigt ohz in het bos, of het is een hele bijzondere en kan hoog meekomen in de sport. Er is helemaal niets tegen op een papierloos beestje.
Maar vanwege de onbekende genen is het niet handig om er mee te willen fokken.

Right :j

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:59

Ik zou het paard daarom niet laten staan. Zelf heb ik eind september een paard gekocht zonder papier. Überbraaf, kom leuk mee in de sport en is erg veelzijdig en supersnel in het hoofd. Is maar net wat je met je paard wil. Maar op een papier kun je niet rijden zeggen wij altijd

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:24

Op een papiertje gaat ie niet lopen hoor. Mijn fijnste pony is er eentje zonder papier. De pony's met papieren liepen een stuk voor stuk minder fijn. En dan kan dat naruurlijk altijd toeval zijn. Ik denk dat je naar je doel met kijken, is daar een papier voor nodig dan laat je m staan.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:48

Een kennis van mij heeft ook een hond met en zonder papieren en dat de zonder papieren vele malen sterker is dan die met papieren waar ze iedere keer mee naar de dierenarts moesten dus ik zeg altijd maar als het diertje er gezond uit ziet en geen gebrekken heeft dan zal ik hem/haar kopen :)

PS. ik weet dat het over paarden gaat ;)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 10-02-15 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Samengevoegd, voortaan aub de wijzig knop gebruiken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:03

Een paard kopen is hoe dan ook een risico, je moet naast kennis ook een portie geluk hebben. Persoonlijk hecht ik totaal geen waarde aan een papier, aangezien ik toch niet wil fokken met mijn dieren. Daarnaast ken ik genoeg mensen die hun paard met papier hebben laten keuren en die desondanks een hoop gezeik met het dier hebben gehad. Als het dier goed beweegt en een goed karakter heeft dan weegt dat voor mij veel zwaarder dan een papiertje. Sterker nog, mijn pony kwam van de markt en heeft ook geen papier. Maar ze heeft wel een gouden karakter en is erg werklustig en had ook wel talent. Ik heb haar aan verschillende mensen kunnen verkopen voor het veelvoudige wat wij er zelf voor betaald hebben.

Ljager1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:34

Ik zou het zeker doen als het een paard is dat je echt wil maar als dit niet het geval is zou ik haar laten staan