Raszuiver?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:00

Fotsy schreef:
ja raar he :D

Ben zelf geen voorstander van dit soort paarden, ze zijn mooi uiteraard maar voor de rest betaal je eigenlijk veel geld voor een papiertje, euh stamboek zoals velen dit zo belangrijk vinden.

Nu bestaan er eigenlijk wel perfecte paarden en de vraag is hebben we die wel nodig.
Ik denk dat 8 op de tien buizen voor een buigproef niet?

Nou,..mijn merrie komt gewoon door de buigproef....en door de rongtenkeuring.

Nee het perfecte paard bestaat niet. Maar je moet wel een poging wagen om ze zo correctmogelijk te fokken.
Als ze dan ook nog eens mooi en goed zijn is het allemaal mooi mee genomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:05

amyz schreef:
Ze horen eigenlijk ook met 1 achterbeen onder de massa te staan maar de ene trainer doet het wel en de ander niet. Deze standup is meer Amerikaans en persoonlijk vind ik het ook net niks. Schiet bovendien zn doel voorbij want de bovenlijn wordt niet beter van die manier van opstellen. Maar t is geen groentje dat de lijn vasthoudt dus hij zal zn redenen wel hebben :) en natasja dat is soms ook nou net de reden ervoor :D

Als je bij het KWPN niet correct opstelt kan je gaan.....dat wil bij ons niemand riskeren.

En bij ons is correct dus op stand, normale hals/hoofdhouding en een "open" stand dus( alle 4 benen zichtbaar)

Natuurlijk proberen de voortbrengers wel een beetje zo te sjoemelen dat het dier er zo voordelig mogelijk bij staat.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:50

Fotsy schreef:
er zijn eigenlijk maar twee raszuivere paarden, de arabieren en de engelse volbloed. :D

Was de engels volbloed niet onstaan uit arabieren (en turken/berbers/anderen)? Lijkt mij niet echt raszuiver dan

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:58

Ach en dat van die Arabieren is ook meer een marketing truuk. Zuiver...ja,...nu de laatste 300 jaar misschien.

Satmboekregistratie is iets wat relatief nieuw is. De oudste registraties zijn van het het Trakhener stamboek en het Engelse Volbloed stamboek(The General Studbook)

Wie de vader is van The Darley Arabian weet niemand...en niemand weet of ie zuiver was.
DNA werd niet bijgehouden en afstamming werd niet geregistreerd.
En nu wil ik best geloven dat het vooral Arabische paarden waren die daar liepen,...maar de arabieren kwamen overal... En deze hengst kwam uit Syrie.

Beyerly Turk staat op Horsetelex nog steeds als Arabier in de boeken. Was ie niet. Het was een Turks Paard. (een Toerkmener of te wel Achal Tekiner naar alle waarschijnlijkheid....) Noem dat maar zuiver ;)
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/59593

In Nederland word er pas vanaf 1870 een stamboek registratie bijgehouden. Een aantal stamboeken, waaronder het friezen stamboek zijn uiteindelijk een gesloten stamboek geworden.
Dat is dan nu een ras.
En of dat discutabel is....ja dat ben ik met je eens.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:49

Een Engels Volbloed komt voort uit zeer waarschijnlijk 1 Arabische hengst en twee Tekes. Had hier een enorm uitgebreid boek daarover liggen (op deTeke fokkerij) maar die kan ik op 't moment even niet vinden. Was een erg oud boek vol met 'bewijs' dat de derde hengst een Teke was. Erg interessant boek maar het was me te gedetaileerd en scientific om voor pleasure te lezen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:56

Piekosjj schreef:
Een Engels Volbloed komt voort uit zeer waarschijnlijk 1 Arabische hengst en twee Tekes. Had hier een enorm uitgebreid boek daarover liggen (op deTeke fokkerij) maar die kan ik op 't moment even niet vinden. Was een erg oud boek vol met 'bewijs' dat de derde hengst een Teke was. Erg interessant boek maar het was me te gedetaileerd en scientific om voor pleasure te lezen.

Er waren wel meer Achal-Tekiners.

Darcey's Yellow Turk bijvoorbeeld.

Afbeelding

Sorry, bovenstaande is niet Darcey's Yelow Turk maar de Oxford Dun Arabian...ook geen Arabier maar een Berder of Turk naar alle waarschijnlijkheid.

Maar dat is het hele ding. Men ging in die tijd uit van gesproken afstamming. Dat is nogal gevoelig voor vergissingen en ook natuurlijk fraude.
En alle paarden uit het midden-Oosten werden arabisch genoemd.

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 20:53

Ik kijk bij een hengst, altijd naar zijn moederlijn, al is hij nog zo fantastisch om te zien, indien er géén goede moeder achter zit gebruik ik hem niet.
Waarnaast kijk ik naar míjn merries.... Wat vind ik mooi, wat wil ik verbeteren!
De hengst moet minimaal op hetzelfde niveau staan en alles wat ik wíl verbeteren beter hebben anders valt hij ook af!
Daarnaast móet hij aan de rasbeschrijving voldoen en raszuivere zijn.
Iederéén mag zelf kiezen, maar ik ben ervan overtuigd dat als je verder wilt met je fokkerij én 100% áchter je product wilt staan je moet weten waar je mee fokt en dat kan niét ongeregistreerd :n

abba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 20:53

Ik kijk bij een hengst, altijd naar zijn moederlijn, al is hij nog zo fantastisch om te zien, indien er géén goede moeder achter zit gebruik ik hem niet.
Waarnaast kijk ik naar míjn merries.... Wat vind ik mooi, wat wil ik verbeteren!
De hengst moet minimaal op hetzelfde niveau staan en alles wat ik wíl verbeteren beter hebben anders valt hij ook af!
Daarnaast móet hij aan de rasbeschrijving voldoen en raszuivere zijn.
Iederéén mag zelf kiezen, maar ik ben ervan overtuigd dat als je verder wilt met je fokkerij én 100% áchter je product wilt staan je moet weten waar je mee fokt en dat kan niét ongeregistreerd :n