mijn haflinger merrie x pre andalusier.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:23

In Spanjeen Portugal beginnen ze ook steeds meer met cruzado's omdat ze zien dat deze het werk op t land en de WE nog beter doen. Wel gaf degene aan waar ik het hierover had (potugees die GP jurylid is/ WE jurylid / lusitano keuringen etc doet Antonio Vicente) dat het karakter nog wel eens mis kan zijn. Hier moet goed bij het fokken naar gekeken worden.

Sammyoo

Re: mijn haflinger merrie x pre andalusier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:41

Onze PRE x Haf was het eerste jaar ook niet gemakkelijk, heel erg gevoelig en stronteigenwijs. Het heeft maanden geduurd voordat we gewoon haar halster om konden doen. Ze heeft een keer uren de stal niet uit gewild omdat er andere bestrating voor lag. Ze is meerdere malen dwars door het draad gelopen (met stroom) als moeder niet op haar wachtte, ze blijkt dan ook heel goed te kunnen springen. Ook heeft het ongeveer zes weken geduurd voor ze uit het voerstation wilde eten (bij onze andere paarden max drie dagen). Erin lopen was geen probleem, maar haar prinsessenneusje over de beugel doen?? No way!!
En dat terwijl het karakter van zowel vader als moeder echt top is!

Nu is ze twee en is ze qua gedrag heel erg veel bijgetrokken. We zien haar wel iedere dag en ze krijgt ook haar dagelijkse knuffel, maar veel in handen is ze niet echt. Toch kan ze nu normaal vast staan, we kunnen haar manen en staart wassen, hoefsmid ook geen probleem etc. Ze is gelukkig aardig opgedroogd, geen rare fratsen meer :D Maar als het gedrag zo was gebleven als het eerste jaar, dan werd het zeker geen paard voor mensen met weinig ervaring.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 18:02

Mag ik vragen hoe groot je merrie is?
Waar ik vooral een 'probleem' mee heb is dat je groter wil fokken met een maiden merrie.

Persoonlijk zou ik dat absoluut niet doen met een maiden.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 01:20

Sammyoo: wat ik bedoelde is dat er geen PRE merries worden gekruist met haflinger hengsten. Dat haflinger merries worden gekruist met PRE hengsten is wel het geval. En waarom niet.... niemand met een PRE merrie denkt een goed fokproduct te krijgen als de papa een haf is. Wellicht voor werk op het land dat je een positief resultaat krijgt.
Sterker nog ik zou een arbortus bij mijn merrie willen als er een haf op zou hebben gezeten.
Je zegt ook zelf in je laatste post dat je vreesde dat haar karakter niet goed was slim x lomp.

Vind ook zeker niet dat een PRE te smal is eerder te breed op de voorhand en je moet ze goed trainen op de achterhand omdat ze makkelijk door hun flinke voorhand daar al het werk mee doen. Als je mijn profiel bekijkt kan je zien dat mijn merrie goed bespierd is en haar achterhand niet te smal is.

Waarom koos jij voor een PRE en waarvoor wil je jou kruising gebruiken?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 01:25

TS je lijkt alle raad af te wijzen en je argumenten worden steeds slechter...

Een paard fokken op gevoel?? Dat is een no go! Wacht tot je merrie ontwikkeld is. Volgroeid en doorgereden. Je kijkt naar een puppy dan kan jij nog niet goed bepalen op welke punten jou merrie verbetering nodig heeft. Haar karakter onder het zadel kan je ook nog niks van zeggen. Mijn paard is dan 1000% anders als in de hand.

Maar volgens mij heb jij al een beslissing gemaakt?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:10

Munnie, het hangt er maar net van af wat je van je nakomeling verwacht. Er wordt veel met Haflingermerries gekruisd, met hengsten inderdaad minder. Ik heb ook een nakomeling van mijn merrie met een paint. Je ziet ook veel Kruisingen met Arabieren. Ik denk dat het voor de merrie eigenaren van de Arabieren, Rocky mountainhorse, paints en ook PRE's een beetje 'vloeken in de kerk' is om een hengst buiten het ras te kiezen. Het zal ook niet in het fokdoel van de eigenaren passen.

Onze Haflinger is fantastisch. Mijn dochter kan een aardig rondje rijden, heeft Deurne gedaan en werkt op een sportstal. Dagelijks brengt ze veel uren in het zadel door. Ondanks alle paarden die ze onder haar kont heeft, heeft ze altijd het meeste plezier met de Haflinger gehad. Omdat we graag nog een veulen wilden fokken toen we de paarden aan huis kregen, zijn we op zoek gegaan naar een hengst die wat elasticiteit toevoegde aan de merrie. Mooi aan elkaar gereden toont de merrie barok, vandaar de keuze voor een barokke hengst. We hebben de verschillende rassen bekeken en hebben uiteindelijk voor de PRE gekozen, waarvan vervolgens ook heel veel hengsten afvielen.
En het doel was het fokken van een stevige grote pony met loop en werklust die goed zijn lijf zou kunnen
gebruiken voor de aangespannen dressuur voor mijn man en veel lolmetjeknoldressuur voor mijn dochter. Pepita lijkt nu echter zo uit te groeien dat ik denk dat mijn dochter haar over anderhalf jaar meeneemt en met haar de dressuur in gaat. Mijn man zal voorlopig moeten wachten tot hij er mee mag gaan mennen.

Overigens helpt mijn dochter mijn sinds kort met de omscholing van mijn totaal niet dressuur gefokte kruising van Western naar dressuur. Die compenseert zijn fysieke beperkingen ruimschoots door zijn werklust en zal ook door mijn dochter gestart gaan worden. De Haflingermerrie lijkt dus haar werklust aan haar nakomelingen mee te geven. Voor mij is dat belangrijker dan een paard wat exact in het plaatje van een bepaald ras past.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 07:19

Munnie, ik heb nergens geschreven dat ik bang was dat mijn kruising slim en lomp was. Volgens mij kan jij een Haflinger niet waarderen. Dat mag! Anderen houden er wel van en zien er graag iets van terug in een nakomeling.
En inderdaad front van de pre is vaak zwaar in vergelijking met de achterhand, met daarbij een iel lijf waardoor de benen van de ruiter vaak het paard niet goed kunnen omsluiten.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:44

Ik koos ervoor omdat ik een wat oudere merrie had waar ik een giga band mee had en een geweldig dier wb karakter was. Als het veulen 4 zou zijn dan zou de merrie 21 zijn en kon zij met haar welverdiende pensioen (helaas niet zo mogen zijn). Dus echt een veulen voor mezelf en niet vd verkoop. Ze was springgefokt (BWP) en ik wilde dressuurmatig er wat bij maar ook meer massa. Ik ben zelf altijd gek van de PRE geweest en de keuze was dan ook snel gemaakt. Een hengst kiezen..... (vervloek me niet) maar dat had ik gedaan. Totdat ik ging kijken bij de hengst. Ik kwam bij de stal en voelde al gelijk een energie van heb ik jou daar. Dit zou niet bij mijn merrie passen. Dat zag ik al snel. Totdat ik uit mijn ooghoek een paard naar me zag kijken die mijn aandacht trok. Wat een fijn oog en wat een heerlijk dier. Dit bleek ook een dekhengst te zijn, die voor zijn eerste jaar zou gaan dekken. Ik heb niet verder gekeken en deze hengst erop gezet.
Ik heb een geweldig merrieveulen ervan gekregen. Nu is ze 5 en krijg veel complimenten. Het is een geweldig eerlijk paard maar wel een met een karaktertje. Ze is wel wat klein gebleven maar als dat het probleem moet zijn....nee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:21

Wat een goed gelukte kruising Quintusgl, ze is prachtig!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 19:32

Nou ja ik zal me er verder niet in mengen. Omdat ik gewoon weet dat t allemaal wel meevalt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:37

Jammer dat je mijn bericht negeert

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:37

Leuk! :) ik heb een nrps x pre kruising

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 20:15

chrisje: juist wel ... je bent niemand verantwoording schuldig met wat je wilt of doet.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:52

ponyparadijs schreef:

Ik negeer ze niet. En je hebt in veel dingen gelijk. Maar ik geloof er sterk in dat het een prima keus is. Dit is ook niet een topic wat mij van gedachten zou doen veranderen. Wou enkel de meningen lezen. En wist dat er 80% negatief uit zou komen. Maar deze dingen heb ik dan goed op een rijtje zodat ik weet waar ik op moet letten wat er fout kan gaan. Over het dekkings tijdstip bn ik daarom van mening veranderd dit verschuif ik naar mei. Tot bedankt voor je tips.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:53

sadekeshia schreef:

Leuk! Heb je foto's op je profiel :)

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 22:54

quintusgl schreef:
chrisje: juist wel ... je bent niemand verantwoording schuldig met wat je wilt of doet.

Weet ik:) bedankt voor dit positieve berichtje.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 23:16

chrisje20 schreef:
sadekeshia schreef:

Leuk! Heb je foto's op je profiel :)

Ja wel een paar fotos maar niet echt nieuw zijn die..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 06:37

chrisje20 schreef:
ponyparadijs schreef:

Ik negeer ze niet. En je hebt in veel dingen gelijk. Maar ik geloof er sterk in dat het een prima keus is. Dit is ook niet een topic wat mij van gedachten zou doen veranderen. Wou enkel de meningen lezen. En wist dat er 80% negatief uit zou komen. Maar deze dingen heb ik dan goed op een rijtje zodat ik weet waar ik op moet letten wat er fout kan gaan. Over het dekkings tijdstip bn ik daarom van mening veranderd dit verschuif ik naar mei. Tot bedankt voor je tips.

Uhm ik heb nog geen antwoord op mijn vraag gekregen.
Heb je het nu wel over mijn bericht?

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 09:52

Ooh ik zie je vraag. Mijn merrie is tegen die tijd denk wel 150. De hengst is 1,60 dus vind t zelf wel meevallen. Zelfde als je haf merrie van 139 bijvoorbeeld door haf van 150 laat dekken. Ik heb zo ie zo geleerd dat de natuur dat wel oplost. En het veulen zich aan de moeder aanpast. Ze is nu 1,47 mocht ze te puppy nog zijn en niet veel geggroeid zijn. Doe ik de dekking niet maar een jaar erna. Ik kijk heus wel dan naar mijn paard.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:11

Miss wat lomp gezegd, maar mensen in dit topic bedoelen juist dat je met name kijkt naar de bouw en goede/slechte punten van beide paarden, en op basis daarvan een overweging maakt voor een hengst. Ik heb jou in dit topic nog nooit gehoord over dat soort afwegingen... alleen over stokmaat en kleur... Ik vind het absoluut niet verstandig dat je op deze wijze je afweging maakt. Dat heet geen fokken maar vermeerderen. Ik heb ook het idee dat je niet in staat bent om een afweging te maken o.b.v. bouw en eigenschappen.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 11:42

Ik heb toch besloten om mijn haflinger merrie te laten dekken door deze arabiesche hengst.

http://m.marktplaats.nl/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr

Vooral de 230 km rijden met Anne naar Groningen toe vond ik zelf een hindernis. En toen kwam ik deze hengst tegen. 18 kilometer bij mij vandaan. Mij lijkt het een goede match. En krijg hier papieren bij.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 15:42

Super dat je toch besloten hebt om een veulen te fokken met een al bewezen combi.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 20:01

Ja toch maar beter zo. Ook kleiner stukje rijden. Kan nrps of haflo papier aan vragen.

Maximus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:47

chrisje20 schreef:
Omdat ik vond dat ze wat jong was nog maar t tog graag willde. Dacht ik geef ik haar iets meer tijd. Ze wordt april 3 dan in aug is ze bijna 3,5 wildat ze zeker 4 is als ze een veulen krijgt. Bij ons lopen ze tot november buiten dus julli aug september oktober. Kunnen ze buiten lopen.

Voor de gene met de foto's vann haar eiigen kruising. Echt leuk! Leuk beestje uitgekomen.

Ja vind dat mijn merrie voor een haflinger. Een best lange rug heeft. Vond de hengst zelf wel leuk.

ik zou dan minimaal nog een jaar langer wachten met fokken, dan kun je haar eerst goed beleren en ondertussen beter nadenken wat je wilt verbeteren, aanvullen en verminderen aan haar toekomstig veulen en jouw rijpaard. Kijk dan naar welke hengst dit in nakomelingen doorgeeft, vervolgens naar schofthoogte van je merrie en bouw en of dat niet TE veel verschilt van je merrie... (een te grote hengst KAN een probleem worden met de geboorte van een groot veulen in je merrie)

De arabier die je later noemt, vind ik al een betere keuze!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:05

Vond de PRE hengst erg mooi! Heb niet veel verstand van fokken. Maar de arabier is ook erg mooi! Ben benieuwd wat eruit komt. Hou je ons op de hoogte?