Afstammelingenkeuring zaterdag 23 augustus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: Afstammelingenkeuring zaterdag 23 augustus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 23:33

De rapporten vallen me nu niet bepaald mee. Morgen toch maar eens goed gaan zitten voor de filmpjes.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 06:49

Mij net zo.. ik wou gisteren avond kijken maar kwpn.tv wil maar niet op onze computer meer last van? Site doet het kan me inloggen maar filmpje openen duurt eeuwen of doet het niet

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 06:54

Ik krijg ze ook niet geopend

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:03

Ik krijg ze wel geopend maar zie geen rapport van de Gelderse hengst?

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:10

van de collectie "gelders"veulens zoals is getoond is toch ook geen rapport op te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:07

Als ik de rapporten lees dan valt het me op dat wel erg veel dressuurhengsten sabelbenigheid vererven...lijkt me niet wenselijk in de fokkerij.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:30

Ja he die rapporten wordt je niet heel blij van. Bij een aantal zetten ze er wel bij dat de veulens veel uitstraling hebben, toch een manier om aan te geven dat het wel aansprekende veulens zijn, maar verder is er bij allen wel wat op aan te merken. Is natuurlijk altijd zo, maar door alleen lezen kom je er niet achter wat nu de uitschieters waren.

Van Floris doen ze volgend jaar in 1x begreep ik, want hier is geen rapport over te schrijven en hij moet toch nog een aanvullende collectie laten zien om aan de 10 veulens te komen. Zo heeft hij een kans om het beeld nog wat bij te trekken en dan hopelijk uit goede Gelderse merries.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:48

Dit zijn wel rapporten waar je als fokker wat aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:55

Weet ik niet
Veel hengsten met een veulenrapport wat matig wegleest blijken later toch wel fijn te fokken
Je neemt het mee bij de hengstenkeuze maar ik zou er zeker niet teveel waarde aan hechten
Een goed rapport is mooi meegenomen en bij matig is het gewoon afwachten wat ze als volwassen paard doen

Die Parcival merrie uit de groep van Floris liep vorig jaar een heel mooi Saron veulen bij. Die merrie valt zeker onder de categorie goede Gelderse merries

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:06

Die rapporten zijn zo 'droog' om te lezen, voor een beeld ervan krijgen is het wel handig om ook de veulens in het echt te zien. Maar inderdaad als je heel technisch wilt kijken wat een hengst voor merries nodig heeft, heb je wel wat aan die rapporten. Maar uiteindelijk is voor mij een paard meer dan een optelsom van de losse onderdelen/exterieurkenmerken.

Die Parcival was zeker een beste.
Maar daarnaast is het ook belangrijk om te zien of een hengst verbetert of niet. Natuurlijk is het banketstaaf om alle Gelderse hengsten met Alexandro bijv. te vergelijken, maar als je die op deze merries had gezet hadden er wel andere veulens naast gelopen (had niet gekund vanwege inteelt).

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:11

[***] schreef:
Weet ik niet
Veel hengsten met een veulenrapport wat matig wegleest blijken later toch wel fijn te fokken
Je neemt het mee bij de hengstenkeuze maar ik zou er zeker niet teveel waarde aan hechten
Een goed rapport is mooi meegenomen en bij matig is het gewoon afwachten wat ze als volwassen paard doen

Ik vind bemerkingen op het exterieur toch wel iets om rekening mee te houden. Met een matig rapport op zich doe ik weinig, ik bekijk de hengsten zo vaak als ik kan en vorm mijn eigen mening. Maar exterieurbemerkingen leg ik niet zomaar naast me neer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:59

Sabelbenigheid is voor mij geen erngstige alarmbel. Meestal brengen die paarden hun achterbeen goed onder en kunnen ze er prima mee lopen zonder dat het de duurzaamheid serieus aantast. Ik zie het bijvoorbeeld echt veel liever dan een stijle sprong of korte koten. Ik vond persoonlijk de jury wel heel snel melding maken van sabelbenigheid, vond het zelf nogal meevallen. Zelfde met de kreet wekere bovenlijn. Dat werd bijna bij iedere hengst gemeld. Vond ik ook wel meevallen, eigenlijk.

Verder vind ik de verslagen maar een matig gebruiksmiddel voor de hengstkeuze. De jury spreekt zich maar zeer summier uit, te voorzichtig in de formulering. Ik heb zaterdag nakomelingen gezien op basis waarvan de vader misschien maar beter gecastreerd kan worden, maar ook nakomelingen gezien op basis waarvan de vader een beter rapport heeft verdiend. Zelf gaan kijken, dat is (helaas) het enige wat echt bruikbaar is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:09

maar dees in de rapporten nemen ze ook de thuisgeinstecteerde mee, die heb jij niet gezien en ga ervan uit dat daar meer "afwijkingen" in zaten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 14:13

Dat klopt, tegenwoordig komen op de afstammelingenkeuring alleen nog veulens die geselecteerd zijn door de hengstenhouder. En die zal een hele kromme thuis laten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 14:20

Dat is ook weer waar.

Al blijf ik het jammer vinden dat de jury's zich vooral beperken tot oppervlakkigheden.
Wat goed is, mag benoemd worden. En wat niet goed is, zou zeker ook benoemd moeten worden.
Iets wat ze bij de nafok van bijv. Fairytale wel in de mondelinge toelichting gaven, maar daar zie je in het verslag amper wat van terug.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:30

Dees schreef:
Dat is ook weer waar.

Al blijf ik het jammer vinden dat de jury's zich vooral beperken tot oppervlakkigheden.
Wat goed is, mag benoemd worden. En wat niet goed is, zou zeker ook benoemd moeten worden.
Iets wat ze bij de nafok van bijv. Fairytale wel in de mondelinge toelichting gaven, maar daar zie je in het verslag amper wat van terug.
Wat bedoel je dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:47

Dat het rapport over Fairytale een stuk milder is dan de mondelinge toelichting is geweest.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:50

Ja, dat snap ik, maar over welke zaken heb je het dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:16

Heb geen voicerecorder gebruikt dus er zijn geen opnames van hetgeen gezegd is in mijn bezit. En mijn aantekeningen heb ik nu niet bij de hand. Hele teneur van de mondelinge toelichting was wel zeer negatief - zowel op/aanmerkingen aan/op fundament, beweging als rest van exterieur. Vond de mondelinge toelichting toen opmerkelijk scherper dan de toelichting over andere hengsten. Dáár zie je niets van terug in het rapport.
Had ik eigenlijk wel verwacht, zie ook mijn input op pagina 3 met mijn bevindingen van de hengsten. Ik vond de nafok van Fairytale zelf best nog wel okee. Er liepen mindere collecties mee.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 17:06

Citaat:
Fairytale toonde een uniforme collectie voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde veulens. Het hoofd is sprekend. De rug zou meer lengte mogen hebben en meer bespiering, evenals de
lendenpartij. Het voorbeen is van terzijde gezien correct gesteld maar wat teer en van voren gezien frans gesteld met smalle voeten. Het achterbeen is sabelbenig. De stap is voldoende van ruimte en
souplesse. De draf is lichtvoetig en voldoende van ruimte. In draf zou het achterbeen krachtiger
moeten ondertreden en meer tot dragen moeten komen.
De galop is ruim voldoende van ruimte maar zou meer lichaamsgebruik moeten hebben.
Ik vind dit best negatief. Wat ik me nog extra herinner was een opmerking over veel spanning in galop. Ik vond ze erg moeilijk om goed op de foto te krijgen.
Ik vond juist het rapport van Foreign A. vrij positief in vergelijking met het commentaar dat ik me herinner.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 21:12

Die van Ferdeaux vind ik zeker wel positief te noemen.

En verder voor de sport kun je veel beter wachten met hard oordelen tot ze ouder zijn. Mogelijkheden in de beweging, looplust, inzet en scherpte kun je haast niet zonder zadel beoordelen.