Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Huertecilla schreef:Voor míj is het redelijk eenvoudig; paarden die niet willen, niet kunnen, of niet veilig zijn om in de wei huppelend tot een succesvolle paring te komen horen zich niet voort te planten. Punt en geen ja, maar. Míjn mening.
Wij hebben de hengst het jaar rond bij de merries in de wei. De dames en heer komen allemaal uit groepen en zijn normaal sociaal paard. De hengst wordt kort gehouden door de dames en mag alleen de baas spélen.
Cassidy schreef:Een paard dat zoals jij beschrijft word gehouden moet om te beginnen in een groep zijn opgegroeid.
Pipo"]
[quote="Zannekin schreef:
Je maakt mij ook niet wijs dat al die KWPN hengsten meer dan 200 dekkingen per jaar hebben?? Hoeveel veulens produceert Nedereland dan wel per jaar?
Zannekin schreef:KWPN heeft alles bij elkaar meer dan 100 hengsten dacht ik? Dus gemiddeld een 100-tal dekkingen per hengst?
En dan een Gribaldi bv dekt er in z'n eentje al een stuk of 500... dus zijn er ook veel die minder dekken.
Cassidy schreef:Dit is de ideale situatie en alleen mogelijk in gebieden of landen waar land nog betaalbaar is. Mogen daarom mensen die in landen wonen waar het houden van paarden door ruimtegebrek aan banden is gelegd, en waar zelfs mensen op een kluitje moeten wonen omdat er anders geen plaats is, dan maar geen paarden hebben, niet fokken en niet laten opgroeien?
Westernfreak schreef:Klopt joost, en daarom wordt het fokbeleid ook telkens weer aangepast. Net zolang totdat het "perfecte" sportpaard tevoorschijn komt.
Wat ik overigens nooit begrepen heb, is waarom toppaarden anders behandeld zouden moeten worden dan andere paarden. Het zijn en blijven immers paarden.