natuurlijk dekken: voor of tegen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 01:12

Uhm... wij hadden ook paarden die in het Z liepen op blote voeten en ze stonden 24/7 buiten in de zomer. In een groep, dat is wel net zo gezellig.
Alleen de avond voor de wedstrijd kwamen ze op stal.
Door de week lekkere modderpaarden en in het weekend netjes op concours. Het kon allemaal...

Iemand die in de B gaat starten vind dat tegenwoordig al "sport" en dan moet zo'n paard ineens op stal en is alles gevaarlijk.
Beetje onzin IMO.
En olympisch kampioen wordt denk ik geen een bokker, hoe hij of zij ook met zijn paard omgaat.
Al denk je dat af en toe wel als je hier leest wat er gezegd wordt...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 01:33

Tja, het paard waar ik wedstrijden mee heb gestart stond ook 24/7 buiten in de groep, wel op ijzers. Ik ben er tegenwoordig van overtuigd dat ze veel beter had gekund als ze anders was gehouden. Nu staan er ook weer een paar paarden op stal die vinden een uurtje of twee leuk buiten, daarna echt niet meer.
Kijk naar het paard en bepaal a.d. hand daarvan wat het beste is voor dat paard. Iedereen die roept dat het voor elk paard het beste is om 24/7 buiten te staan in een groep en zonder ijzers heeft er volgens mij weinig pap van gegeten. Zeker wanneer het om paarden gaat waar sportprestaties van worden gevraagd, het zal vast wel mogelijk zijn maar het geeft wel beperkingen en kan niet met ieder paard.
Hetzelfde geldt voor het 24/7 op stal houden van paarden, dat kan ook niet ieder paard hebben, maar sommigen hebben er baat bij.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 02:00

Nee maar als er wordt gezegd van "Hartstikke fijn, maar ik neem aan dat dit geen sportpaarden zijn" zeg je hiermee toch dat het dan wel recreatie paarden o.i.d moeten zijn?
Alsof "sportpaarden" niet op een natuurlijke manier gehouden kunnen worden.
Tuurlijk kan het voor veel "sportpaarden" handiger zijn om ze minder buiten te laten maar om er nu maar meteen vanuit te gaan dat het niet kan...

Ik denk dat een hoop paarden veel meer paard zouden zijn als de eigenaar wat minder bezorgd is Knipoog
En op die manier is natuurlijke dekking ook een stuk minder gevaarlijk.
Ik zou er ook niet aan moeten denken dat mijn hengst een stel merries zou moeten dekken die geen "natuurlijke" omgang met paarden gewend zijn.
Dan is het risico op flinke klappen veel te groot.
Een merrie die in een gemengde groep loopt, zal gedurende de hengstigheid steeds meer toelaten van een hengst. Net zolang totdat de merrie optimaal hengstig is. Dan laat ze zich dekken.
En de hengst weet precies tot hoever hij kan gaan bij een merrie.
Mijn ervaring is dat een merrie op die manier makkelijker drachtig wordt.
En als natuurlijke dekking niet kan, scheelt het al heel veel als er goed en langdurig geschouwd wordt tijdens de hengstigheid.
Beetje kunstmatige "natuur" kan dan wel eens helpen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 02:02

Huertecilla schreef:
Voor míj is het redelijk eenvoudig; paarden die niet willen, niet kunnen, of niet veilig zijn om in de wei huppelend tot een succesvolle paring te komen horen zich niet voort te planten. Punt en geen ja, maar. Míjn mening.

Wij hebben de hengst het jaar rond bij de merries in de wei. De dames en heer komen allemaal uit groepen en zijn normaal sociaal paard. De hengst wordt kort gehouden door de dames en mag alleen de baas spélen.

Dit is de ideale situatie en alleen mogelijk in gebieden of landen waar land nog betaalbaar is. Mogen daarom mensen die in landen wonen waar het houden van paarden dooe ruimtegebrek aan banden is gelegd, en waar zelfs mensen op een kluitje moeten wonen omdat er anders geen plaats is, dan maar geen paarden hebben, niet fokken en niet laten opgroeien?

Een paard dat zoals jij beschrijft word gehouden moet om te beginnen in een groep zijn opgegroeid. En zelfs dat is in Nederland helaas niet altijd gegeven: vanwege ruimtegebrek, of omdat de eigenaar het goedkoper/beter acht om het paard alleen/met 1 weidegenootje/met oudere paarden (doorhalen wat niet van toepassing is) groot te brengen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 10:27

leuk idee dat van huertecilla, maar de hengsten van het kwpn moeten erg grootschalig dekken. die vallen dood neer als ze alle merries die nu KI worden met hun zaad, op natuurlijke wijze gedaan worden. Afgezien van het feit dat ze ook nog vaak in de sport blijven lopen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:07

Cassidy schreef:
Een paard dat zoals jij beschrijft word gehouden moet om te beginnen in een groep zijn opgegroeid.

Ik ben het volledig eens met MarijeR.
BIj ons komen ze toe en gaan ze in de groep. Al zijn ze "opgegroeid" op stal. Je staat ervan versteld hoezeer een paard paard blijft.
Bij ons worden de merries niet gereden dus vind ik het een verplichting dat ze veel en zo goed als constant uitloop hebben.
Wat ik ook merk is dat de jongeren (en merries) meer bespiering krijgen op die manier. Ze lopen bij ons met een 8-tal op 6 ha. Er wordt heel wat bewogen en gesprint.
Paarden die per dag maar 2 uur buitenwillen? Is dat dan op een paddock? Op een weide met genoeg eten zie ik ze nog niet binnenwillen na 2 uur.

Je maakt mij ook niet wijs dat al die KWPN hengsten meer dan 200 dekkingen per jaar hebben?? Hoeveel veulens produceert Nedereland dan wel per jaar Scheve mond ?
En die hengsten komen ook in een fase dat ze uit de sport gaan.
Een Askar AA, olympische spelen military gelopen, en die dekt enkel natuurlijk. Heb ik vorig jaar ontdekt de dag dat ik sperma wou bestellen Bloos! ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:56

Zannekin schreef:

Je maakt mij ook niet wijs dat al die KWPN hengsten meer dan 200 dekkingen per jaar hebben?? Hoeveel veulens produceert Nedereland dan wel per jaar Scheve mond ?

Als ik de strengen goed gelezen heb, zijn er 12000 dekkingen per jaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-03 12:44

Pipo"]
[quote="Zannekin schreef:

Als ik de strengen goed gelezen heb, zijn er 12000 dekkingen per jaar.
[/quote]

ik denk dat hier bedoelt word per paard, iedere hengst 12000 dekkingen lijkt me een beetje veel,
wat is het gemiddelde wat 1 hengst dekt per seizoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:46

Ik bedoelde inderdaad een totaal aantal dekkingen van 12000, niet dat iedere hengst zoveel dekt ( zouden ze het wel erg druk hebben he Haha!)

Neem het totaal hengsten wat dekt, en neem een gemiddelde, zal niet helemaal repre zijn...........sommige hengsten dekken veel meer dus.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:56

KWPN heeft alles bij elkaar meer dan 100 hengsten dacht ik? Dus gemiddeld een 100-tal dekkingen per hengst?
En dan een Gribaldi bv dekt er in z'n eentje al een stuk of 500... dus zijn er ook veel die minder dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 12:57

Zannekin schreef:
KWPN heeft alles bij elkaar meer dan 100 hengsten dacht ik? Dus gemiddeld een 100-tal dekkingen per hengst?
En dan een Gribaldi bv dekt er in z'n eentje al een stuk of 500... dus zijn er ook veel die minder dekken.

Ja er zijn natuurlijk een heel aantal hengsten die er amper 10 dekken per jaar.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 13:48

Cassidy schreef:
Dit is de ideale situatie en alleen mogelijk in gebieden of landen waar land nog betaalbaar is. Mogen daarom mensen die in landen wonen waar het houden van paarden door ruimtegebrek aan banden is gelegd, en waar zelfs mensen op een kluitje moeten wonen omdat er anders geen plaats is, dan maar geen paarden hebben, niet fokken en niet laten opgroeien?

Helemaal mee eens - en daarom is de discussie die hier wordt gevoerd ook vooral theoretisch - over natuurlijk dekken of ki kun je nog van mening verschillen, maar het idee van een rondzwervende kudde merries met een hengst erbij is toch maar op een paar plekken haalbaar in Nederland.
Paarden houden is per definitie kunstmatig. De mate waarin de natuur wordt nagebootst zal per situatie verschillen, afhankelijk van wat je met je paard wilt en welke mogelijkheden je zelf hebt.
Als je dure sportpaarden hebt, zet je die meestal niet in één groep bij elkaar en laat je ze eens even flink uitvechten wie er nu de baas is. Veel te veel risico's. Maar ben je dan tegennatuurlijk bezig? Ik vind het alleen maar verstandig.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:56

Verstandig voor je eigen portemonee of verstandig voor het paard?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:37

Het is inderdaad zo dat door de vercommercializering het niet haalbaar is om het aantal merries per jaar per hengst te beperken tot 25, wat zo'n beetje het maximaal haalbare is voor een hengst in de wei. 12000 merries te dekken, dan zou Nederland 480 goedgekeurde KWPN hengsten moeten hebben. Ook al vrij moeilijk.

Aan de andere kant zullen we over een aantal generaties goed weten wat de gevolgen zijn van te intensief gebruik van een aantal hengsten. De risico's zijn groot: een hengst met 500 dekkingen kan in zijn leven zo'n 10000 nakomelingen neerzetten. Als die hengst iets verborgen vererft, dan heb je binnen een paar generaties de poppen zwaar aan het dansen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:37

Klopt joost, en daarom wordt het fokbeleid ook telkens weer aangepast. Net zolang totdat het "perfecte" sportpaard tevoorschijn komt. (Die er dus nooit komt IMO).
Ik kan zowel voor- als nadelen opnoemen van natuurlijk dekken, maar ik vind het toch telkens weer een mooi schouwspel om te zien.
De voordelen wegen voor mij ook op tegen de nadelen, maar ik begrijp dat het in de wereld van het sportpaard bijna niet meer anders kan.

Ik ben er overigens voor om het paard op een zo natuurlijk mogelijke manier houden. Mijn paard loopt dan ook niet op ijzers en samen met minstens 1 ander paard.
Ik denk dat het voor de psyche van een paard, of het nou GP loopt of recreatief, beter is als hij / zij in een kudde loopt.
Maar goed, de mens heeft het nu eenmaal in de hand en stopt zijn paard in een hokje.
Wat ik overigens nooit begrepen heb, is waarom toppaarden anders behandeld zouden moeten worden dan andere paarden. Het zijn en blijven immers paarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 23:42

Westernfreak schreef:
Klopt joost, en daarom wordt het fokbeleid ook telkens weer aangepast. Net zolang totdat het "perfecte" sportpaard tevoorschijn komt.
Wat ik overigens nooit begrepen heb, is waarom toppaarden anders behandeld zouden moeten worden dan andere paarden. Het zijn en blijven immers paarden.

Perfect bestaat niet, maar het fokbeleid wordt altijd aangepast aan het gebruik. Ze liepen 50 jaar geleden nog voor de ploeg, de bouw die ze daarvoor nodig hadden zou ze nu in de weg zitten.

Topatleten leven ook anders dan gewone mensen en zijn toch ook mensen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:14

Wat ik mis in dit verhaal is het welzijn van de hengsten. Voor een hengst (en hengstenhouder) is KI veel rustiger. Immers, de bok staat thuis, paard hoeft niet de hele dag op de vrachtauto te staan. Van 's morgens 6 tot 's avonds 10 was vroeger geen uitzondering hoor. De hengstenhouder is dan de hele dag op pad met zijn hengst en komt vervolgens bij een merrie die toch niet al te hengstig blijkt te zijn. Kan me voorstellen dat de hengst dan ook gefustreerd is: immers klep open op vreemd terrein betekend dekken.... Als zo'n merrie dan niet meewerkt... tja, dat zal de hengst een zorg zijn. KI is veel meer rust, immers: Hengst staat lekker thuis op stal en in de bak, als er gebeld wordt om vers sperma haal je hem even op en laat hem springen. Vervolgens kan hij lekker weer de bak in of op stal. Hengst wordt regelmatig gevoerd en getraind, geen stress van het reizen en vervelende merries. Minder risico op blessures door het dekken. Geen soa's etc. Kortom waarom zou je uberhaubt natuurlijk gaan dekken? Ik zou er als hengstenhouder niet happig op zijn. Idd vers sperma zonder verdunning okee, als het paard er allergies voor is. Ik denk dat dit ook wel met iedere hengstenhouder te overleggen is maar dan zul je wel met je paard naar de hengst moeten en niet andersom.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 00:46

De hengsten blijven thuis, de merries gaan op verplaatsing tegenwoordig.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 01:46

Voor en tegen.
Dit jaar heeft onze goedgekeurde NAS hengst natuurlijk gedekt. Onze eigen merries kende hij al en daar stond hij al samen mee in de weide. Met dekken (wel aan de hand, dus niet los) gaf dat dus totaal geen problemen.
Echter de merries die hier kwamen om gedekt te worden, of waar wij heen gingen, die gaven meer problemen. Zo was er een merrie die altijd via KI drachtig was geworden, zij vond het snuffelen, etc allemaal goed, maar werd doodsbenauwd toen onze hengst omhoog kwam om te dekken.
De wond hoefde nog niet gehecht te worden, maar je loopt toch extra risico's, ondanks praam of kluisteren!
We zitten er dan ook sterk aan te denken om onze hengst via bedrijfs KI te gaan aanbieden. Dat betekend wel dat hij onze eigen merries ook niet meer natuurlijk kan dekken.
Aan de andere kant. Dit jaar had hij alle merries in 1 keer drachtig.. met KI zijn de resultaten toch wat minder goed vaak, maar ook dat wordt uitproberen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 10:42

Ja dat komt idd voor Donja. Wij hebben ook zo'n merrie. De Welsh hengst liep als schouwhengst altijd in de kudde. Eén merrie vertoonde hengstigheid naar die schouwhengst toe, maar panikeerde als hij erop sprong. De rest liet hem ook springen. Het was trouwens een Welsh A (drachtig werden ze er niet van).
Ik ben dan ergens op een site tegengekomen hoe dat kwam (ik zeg niet dat het waar is hé). Dat gedrag is enkel te zien als ze nooit als veulen in contact kwamen met hengstig gedrag en hoe de hengst daarop reageert. Normaal zien de veulens/jonge paarden hoe hun moeder gedekt wordt en nemen dat dan aan als vertrouwd gedrag. Anders is dat heel raar voor ze.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 13:18

Het succes van KI hangt ook erg af van wie er insimineerd. Bij koeien worden daar per inseminator statistieken over bijgehouden. Sommige zijn er handiger in wat dus resulteerd in een hoger drachtigheidpercentage.

Ach, alles heeft zijn voor- en nadelen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 20:41

En wat ook nog wel eens een probleem kan zijn, is de merriehouder. Je hebt als hengstenhouder namelijk nog wel eens te maken met mensen die hun merrie hengstig zien worden en bij ons komen.
Als je merrie schouwt, blijkt het beestje nog helemaal niet zo heel erg hengstig te zijn en wordt er besloten de hengst maar niet van stal te halen.
En tja...als de hengst toch van stal wordt gehaald, is het risico natuulijk wel erg groot dat de hengst een paar tikken krijgt.
Dat is een van de redenen geweest om te besluiten dat de merrie gedurende haar hengstigheid bij ons op stal blijft staan tegen een geringe vergoeding. De merrie krijgt dan elke dag een schone stal en komt buiten. Aan het einde van de hengstigheid kunnen de eigenaren hun merries weer meenemen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 23:01

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-03 00:59

Donja schreef:
De wond hoefde nog niet gehecht te worden, maar je loopt toch extra risico's, ondanks praam of kluisteren!

is naar mijn idee al geen natuurlijk dekken meer

Arina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 17:28

Tegen, niet voldoende hygiene en gevaarlijk voor merrie en hengst.