Scheren van de wimpers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 09:10

Citaat:
Bij een keuring maakt het ook niet zoveel uit (komen er bij het nmprs überhaupt paarden volledig met facial geschoren in de ring?) maar op shows gaat het toch om het meest complete plaatje.

Op een keuring gaat het dan ook om het meest complete paardje, niet plaatje. :+
De hele rimram eromheen, tja moet je van houden.

Ik vind het ook altijd opmerkelijk hoeveel mensen miniveulens hebben die zo ontzettend veel last van de veulenvacht hebben, aangezien wij al die problemen hier nauwelijks ondervinden.
Maar ik heb wel gemerkt dat een goed ontwormbeleid ongeveer alles scheelt.. want dan blijkt dat een miniveulen ook gewoon verhaart. ook jaarlingen en twenters, nadat wij anders zijn gaan ontwormen, ruien die hier ook gewoon.

Wat betreft de opmerking een stukje terug dat de minis nou eenmaal meer haar in de zomer hebben, dan rijpaarden in de winter op de neus: ik heb hier eens gekeken.

Maar mijn 20% ox rijpaard heeft ongeveer net zoveel haar op de neus en boven de ogen als onze minis hoor. En boven de oogleden zit er al helemaal gewoon haar op. :)
Als je wilt weten hoeveel haar het rijpaard nu heeft, de foto onderin mijn profiel geeft prima beeld.

In de winter is het wel anders ja. En mijn rijpaard heeft nooit sokken of een baard in de zomer, wel zo handig. De minis wel. Maar er zijn ook zat rijpaarden die dat hebben.
Maar wil je echt 'mini rijpaardjes' fokken, dan moet je ze niet scheren, maar ze generaties lang selecteren op de eigenschap 'net zon vacht als een rijpaard'.
Dat doet niemand.

Volgens mij is dat extreme scheren eerder uit de arabierenwereld gekomen, waar ook behoorlijk aan de beesten gesnickerd wordt.

En ja, het ging over wimpers scheren. Dat er ook heel veel ergere dingen gebeuren weet ik ook wel.
En daar doen wij ook al niet aan mee. :) En het topic gaat er niet over.

Ik denk dat een stukje bewustvorming wel nuttig is eigenlijk. Want op keuringen loopt iedereen vaak maar achter de paardjes aan die hoog geplaatst worden. Je afvragen waar je mee bezig bent kan nooit kwaad.

Anoniem

Re: Scheren van de wimpers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 09:39

Het is me wel eens opgevallen dat wimpers een functie hebben bij het uit het oog houden van vliegen. Als ze op het ooglid zitten, sluit mijn pony zijn oog en de wimpers helpen met het wegjagen van vliegen rondom het oog.

En omdat het paardenoog erg kwetsbaar is en schade aan ogen vaak onomkeerbaar is, zou ik zelf het risico niet willen lopen. Ingroeiende haren, vliegen, uitschieten tijdens het scheren...het kan allemaal leiden tot ontstekingen en schade aan het zicht van een paard.

Voor mij persoonlijk weegt dat risico zwaarder dan schoonheid.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 10:01

ik scheer mijn veulens nooit, of het moet voor een keuring zijn ofzo, Billy verhaart nu mooi, hij word een stuk donkerder bruin tussen het wit :+

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:48

Tgoh ja kijk, het is nog maar het 2e jaar dat ik veulens heb en nu was het al er vroeg heel erg warm. Misschien dat dat er ook mee te maken heeft. Dan heb je ze sneller geschoren dan dat ze kunnen verharen om hun welzijn. En ze zijn ook mee op show geweest, dus vachtje moest eraf.
Toch lijkt mij dat ze er over het algemeen langer over doen (alles wordt hier netjes ontwormd) En om dan heel de zomer door te puffen in die lange vacht...

Maar wimpertjes scheren, nee.

Veel komt idd van bij de arabieren, aangezien men een mini graag vergelijkt met een arabier in het klein.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:50

Ehh, bizar! Op keuringen enzo doen ze toch wel eens soort van mascara op bij paarden? En nu wimpers afscheren? :\

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:54

ja mascara, en oog make up en merkstift! gaat mij te ver :j

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:06

Die haren zitten er niet voor niks, anders groeide het er überhaupt al niet :P
Ik vind het belachelijk dat mensen overwegen om functies van het lichaam van hun paard weg te nemen, omdat het zo mooier is. Dat is gewoon geen optie en zo moet het ook niet gezien worden. Een paard is een paard en dus een dier, geen barbiepop waarvan je het hoofd even kaal koekeloert als je dat mooier vindt.
Dan vind ik mascara opdoen nog beter :=

Ik vind een missverkiezing absoluut niet te vergelijken met een keuring, omdat de miss zelf het belang ziet van wat ze doet. Als zij zich uit wil hongeren drie weken vantevoren, zal ze daar vast en zeker moeite mee hebben, maar zij wil het zelf en zij ziet zelf wat ze eraan heeft.
Dat is bij een paard dus overduidelijk niet het geval..
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 05-08-14 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:09

jolandje schreef:
ja mascara, en oog make up en merkstift! gaat mij te ver :j

Hmm ik vind de oogjes/neus insmeren met vaseline of een olietje om hem te laten glimmen al te ver gaan, het is echt niet zo dat de veulens daarvan een glimmend neusje krijgen :7.