Citaat:Bij een keuring maakt het ook niet zoveel uit (komen er bij het nmprs überhaupt paarden volledig met facial geschoren in de ring?) maar op shows gaat het toch om het meest complete plaatje.
Op een keuring gaat het dan ook om het meest complete paardje, niet plaatje.
De hele rimram eromheen, tja moet je van houden.
Ik vind het ook altijd opmerkelijk hoeveel mensen miniveulens hebben die zo ontzettend veel last van de veulenvacht hebben, aangezien wij al die problemen hier nauwelijks ondervinden.
Maar ik heb wel gemerkt dat een goed ontwormbeleid ongeveer alles scheelt.. want dan blijkt dat een miniveulen ook gewoon verhaart. ook jaarlingen en twenters, nadat wij anders zijn gaan ontwormen, ruien die hier ook gewoon.
Wat betreft de opmerking een stukje terug dat de minis nou eenmaal meer haar in de zomer hebben, dan rijpaarden in de winter op de neus: ik heb hier eens gekeken.
Maar mijn 20% ox rijpaard heeft ongeveer net zoveel haar op de neus en boven de ogen als onze minis hoor. En boven de oogleden zit er al helemaal gewoon haar op.
Als je wilt weten hoeveel haar het rijpaard nu heeft, de foto onderin mijn profiel geeft prima beeld.
In de winter is het wel anders ja. En mijn rijpaard heeft nooit sokken of een baard in de zomer, wel zo handig. De minis wel. Maar er zijn ook zat rijpaarden die dat hebben.
Maar wil je echt 'mini rijpaardjes' fokken, dan moet je ze niet scheren, maar ze generaties lang selecteren op de eigenschap 'net zon vacht als een rijpaard'.
Dat doet niemand.
Volgens mij is dat extreme scheren eerder uit de arabierenwereld gekomen, waar ook behoorlijk aan de beesten gesnickerd wordt.
En ja, het ging over wimpers scheren. Dat er ook heel veel ergere dingen gebeuren weet ik ook wel.
En daar doen wij ook al niet aan mee.
En het topic gaat er niet over.Ik denk dat een stukje bewustvorming wel nuttig is eigenlijk. Want op keuringen loopt iedereen vaak maar achter de paardjes aan die hoog geplaatst worden. Je afvragen waar je mee bezig bent kan nooit kwaad.

.