Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Jessix schreef:In jouw situatie zou ik kiezen voor een goede fokmerrie van een minimaal 8 jaar. Goed bereden al een keer (of meer) geveulend. Volgens mij sla je dan alle vliegen in een klap. Ik merk dat de focus nu steeds gaat naar het rijden, maar volgens mij is dat hele rijden voor jou niet zo'n must. Leuk als het een keer kan en allemaal goed aanvoelt, maar missen zal je het niet.
Met de fokmerrie heb je een leuk paard, die je kan verzorgen, leren kennen en misschien kan ze je helpen het vertrouwen weer te herstellen in het rijden. Daarnaast kun je je verder verdiepen in het fokken, een leuke bezigheid en weer een geheel andere manier van paardenhobby. (ik ken zoveel fokkers die zelf amper of nooit op een paard zitten) Verdiep je in de bloedlijnen, ga kijken bij andere fokkers, zoek een leuke hengst, bezoek keuringen, etc. Als je een veulen hebt, kun je vandaar uit weer kijken welke je aanhoudt, de merrie of het veulen.
Reken je inderdaad niet rijk, maar als je het leuk vind, ook weer afstand kan doen door te verkopen en eventueel (in)rijden uit handen wil geven lijkt het me een leuke hobby.

Je kunt je trouwens afvragen of dit niet paardeigen is, ik ken meerdere jaarlingen die niet te benaderen waren op die leeftijd en een jaar later gewoon weer als vanouds waren. Misschien wel typisch een merriedingetje.
Wanneer was dat, voor ze geboren waren?
Maartje1990 schreef:VanoudsWanneer was dat, voor ze geboren waren?
Sammie schreef:Moet je eens naar een wilde kudde kijken. Daar worden de jaarlinghengsten weggedreven en die vormen met elkaar een kudde. Dus die kunnen (en zullen en moeten) elkaar wel degelijk onderling in kuddeverband 'opvoeden'.
NatasjavE schreef:Oudere merries leren veulens en jaarlingen doorgaan maar een paar dingen....Scheer je weg, ik wil niet met je spelen, en btw....dat is mijn gras.
Sammie schreef:gelders is heel anders dan spring/dressuurtype... Dus dat snap ik zeker wel. Ik vind tuiger/ gelders echt geweldig, maar heb met spring of dressuurtype echt he-le-maal niks. Allemaal kwpn, maar totaal verschillende types.Gelders is gewoon een afdeling binnen het KWPN. Dus ‘dat ligt mij’ niet zo snap ik dan niet.
Verder lijkt er ook wat onduidelijkheid te zijn wat je nu wil. Je wil fokken, maar niet met pony’s want die moeten ingereden worden? Hoeveel paarden wou je gaan houden dan. Als fokker probeer je je veulens zoveel mogelijk al te verkopen. Af en toe houd je er eentje langer aan, maar daar moet je wel ruimte en geld voor hebben. Niet fokken met E-ponys omdat je ze moet laten inrijden en dat kost geld vind ik eigenlijk een drogreden. Paardenveulens in laten rijden kost nl. ook geld