Veulen of toch een opgeleid rijpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 23:58

In jouw situatie zou ik kiezen voor een goede fokmerrie van een minimaal 8 jaar. Goed bereden al een keer (of meer) geveulend. Volgens mij sla je dan alle vliegen in een klap. Ik merk dat de focus nu steeds gaat naar het rijden, maar volgens mij is dat hele rijden voor jou niet zo'n must. Leuk als het een keer kan en allemaal goed aanvoelt, maar missen zal je het niet.

Met de fokmerrie heb je een leuk paard, die je kan verzorgen, leren kennen en misschien kan ze je helpen het vertrouwen weer te herstellen in het rijden. Daarnaast kun je je verder verdiepen in het fokken, een leuke bezigheid en weer een geheel andere manier van paardenhobby. (ik ken zoveel fokkers die zelf amper of nooit op een paard zitten) Verdiep je in de bloedlijnen, ga kijken bij andere fokkers, zoek een leuke hengst, bezoek keuringen, etc. Als je een veulen hebt, kun je vandaar uit weer kijken welke je aanhoudt, de merrie of het veulen.

Reken je inderdaad niet rijk, maar als je het leuk vind, ook weer afstand kan doen door te verkopen en eventueel (in)rijden uit handen wil geven lijkt het me een leuke hobby.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 00:05

Jessix schreef:
In jouw situatie zou ik kiezen voor een goede fokmerrie van een minimaal 8 jaar. Goed bereden al een keer (of meer) geveulend. Volgens mij sla je dan alle vliegen in een klap. Ik merk dat de focus nu steeds gaat naar het rijden, maar volgens mij is dat hele rijden voor jou niet zo'n must. Leuk als het een keer kan en allemaal goed aanvoelt, maar missen zal je het niet.

Met de fokmerrie heb je een leuk paard, die je kan verzorgen, leren kennen en misschien kan ze je helpen het vertrouwen weer te herstellen in het rijden. Daarnaast kun je je verder verdiepen in het fokken, een leuke bezigheid en weer een geheel andere manier van paardenhobby. (ik ken zoveel fokkers die zelf amper of nooit op een paard zitten) Verdiep je in de bloedlijnen, ga kijken bij andere fokkers, zoek een leuke hengst, bezoek keuringen, etc. Als je een veulen hebt, kun je vandaar uit weer kijken welke je aanhoudt, de merrie of het veulen.

Reken je inderdaad niet rijk, maar als je het leuk vind, ook weer afstand kan doen door te verkopen en eventueel (in)rijden uit handen wil geven lijkt het me een leuke hobby.

Ik kan me hier idd goed in vinden.
T lijkt me geweldig om met mijn eigen fokproduck naar keuringen etc te gaan :j

De rest er om heen vind ik ook gewoon mooi.
Bovendien als de merrie een veulen heeft staat ze niet alleen das ook weer mooi meegenomen toch?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:10

Ik heb mijn, nu 2 jarige, merrie als jaarlinger gekocht. Zo bij moeders uit de wei, beest kon niet eens geaaid worden, ik was ronduit een monster. Het heeft mij véél tijd, moeite en ook heel veel geduld gekost om haar te krijgen zoals ze nu is.

Ik ben zelf niet iemand die vind dat je niets kan doen met een jaarlinger, integendeel. Ik ben in de weekeindes en vakanties bij mijn ouders (waar mijn paarden staan) soms doe ik een paar weekenden achter elkaar wat met haar, soms een paar weekenden helemaal niets. In de vakantie misschien eens een keertje meer/vaker. Verder staat ze 24/7 in de wei, alle tijd om paard te zijn.

In een jaar tijd heb ik haar geleerd naar mij toe te komen, vast staan, poetsen (kan haar overal aanraken). Ze kan haar hoeven netjes in de voetsteun houden en staat hierbij netjes stil (beter dan m'n 24 jarige). Verder ben ik eerst met haar in de wei gaan lopen ze loopt ten alle tijden in elke snelheid met mij mee, gaat elke kant op die ik op ga, uiteindelijk ook (eerst kleine) stukken over de weg, eerst lopend. Tegenwoordig fietsend. Ze is ondertussen helemaal verkeersmak, ook de hond (buurhond) die ze eerst eng vond vindt ze niet meer eng, maar zeker dit laatste heeft lang geduurd, want ze is eens zo geschrokken dat ze bij de buren door het prikkeldraad is gevlogen (koeienwei) dit nog een tweede keer en toen op de weg is gevallen. Heel drama.....

Zoals ik zei, het heeft mij veel tijd, moeite en geduld gekost. De vraag is, wil je dat? En ook, besef je jezelf dat?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt waanzinnig hoe ze is veranderd. Van een schrikkerig dier dat gewoon weg NIETS kon, naar een dier dat gewoon helemaal kalm is en mij overal volgt. En dat heb ík gedaan, ik alleen en niemand anders en daar ben ik stiekem ook wel trots op. Maar ik zou het nóóit weer doen, behalve als ik zelf een veulen fok, maar kopen? Nee, nooit meer...

Sammie

Re: Veulen of toch een opgeleid rijpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:19

Dat doet mijn paard ook allemaal en die heeft gewoon drie jaar in de opfok gestaan zonder gehannes aan zn lijf elke week. Elk paard kan dat leren, ongeacht de leeftijd. Daar hoeven ze echt niet perse jong voor te zijn :) Je kunt je trouwens afvragen of dit niet paardeigen is, ik ken meerdere jaarlingen die niet te benaderen waren op die leeftijd en een jaar later gewoon weer als vanouds waren. Misschien wel typisch een merriedingetje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:23

Vanouds :+ Wanneer was dat, voor ze geboren waren? :+

En ''gehannes aan z'n lijf'' zo zie ik dat niet. Er is, mijn inziens, niets mis met al op jonge leeftijd dingen met een paard te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 00:27

Ik heb mijn nu 3 jarige ruin ook 2,5 jaar in de opfok gehad. Was heel braaf en mak toen hij naar het opfok bedrijf ging. Als jaarling, precies wat smmie zegt was hij ook schrikkerig.

En nu een volslagen normaal jong paard. Bij mijn vorige fok product exact hetzelde meegemaakt.

Tis ook niet zo dat ze op een opfok stal niet in handen komen he. Er word alleen niet mee getut. Das alles.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 08:06

Ik heb in 14 jaar elk jaar ongeveer 4 a 5 veulens ter wereld zien komen.
En een paar daarvan zien opgroeien tot volwassen paard.
Ze zijn altijd bij de fokker gebleven nooit naar een opfok..
Gewoon bij andere paarden in de wei en er werd ook mee getut/geknuffeld.

Ik kan me heel goed vinden in "ik wil dat mijn paard gewoon paard kan zijn".
Maar waarom mag je paard dan met 3 jaar dan opeens geen paard meer zijn?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:40

Paard moet met 3 jaar en ouder ook gewoon paard blijven. Maar het dier heeft dan meer geduld voor getuttel.
Een jaarling of twenter heeft net als een jong kind nog maar een hele korte concentratie spanne. Die wil alleen maar lekker spelen met leeftijdsgenootjes. Meer dan 10 minuten stil staan is niet leuk voor zo'n diertje.

Mijn merrie is als veulen ook gewoon bij de fokker gebleven. Maar wel met een aantal leeftijdgenootjes. En er is niet mee getuttelt. Als in uren poetsen en wandelen langs de weg. Ze is wel gewoon in handen geweest. Iedere 8 weken naar de smid, Da voor een enting, even controle op wondjes iedere dag.

En het is ook echt niet noodzakelijk. Ik heb nu 2 keer een paard bij de opfok gehad en diverse paarden gehad die ik direct vanuit de opfok gekocht heb. Dat waren altijd handtamme dieren die heel gemakkelijk waren in de omgang. (wel als veulen heel goed ingeprint,...voetjes geven, halster om, vast staan, mee lopen aan een touw en overal betasten)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:51

Maartje1990 schreef:
Vanouds :+ Wanneer was dat, voor ze geboren waren? :+

Nee gewoon als jong veulen. Mijn ervaring met veel merrieveulens is dat ze als jaarling slecht benaderbaar zijn. Niet laten vangen in de wei, in de box lelijk doen, kont draaien. Zijn ze eenmaal 2/ 2,5 dan stopt dit gedrag weer en zijn ze gewoon benaderbaar.

In de opfok komen ze ook gewoon in handen. Het is een behoorlijke fabel dat ze dat niet komen en dat is dan ook nog eens gecreëerd door mensen die zelf 0,0 ervaring hebben met de opfok. Een opfok kun je trouwens ook thuis hebben. Vier a vijf veulens klinkt imo al aardig als een 'opfok'. Of dat nu extern of bij de persoon thuis is.. Veulens alleen laten opgroeien, dat zou je eigenlijk niet moeten willen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:42

Mijn haf is ook als veulen nooit in handen geweest. Dus daar zit natuurlijk ook een groot verschil.

Geen enkel paard hoor natuurlijk alleen te staan. Soms moet je het echter doen met de riemen die je hebt, ideale situatie vind ik in een kudde met varierende leeftijden, echter staat met 2 jarige bij mijn 24 jarige pony in de wei. Niet ideaal, maar dat vind ik opfok ook niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 09:47

Heb je je paard al wel eens in de opfok gehad dan Maartje1990?

Zelf heb ik alleen maar goede ervaringen met de opfok. We kregen evenwichtige paarden terug die echt wel benaderbaar zijn. Tussendoor gaan we altijd even kijken om te zien hoe ze het doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:05

Nee, maar zijn hier veel in de straat. Kleuters kunnen geen kleuters opvoeden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 10:13

Nu scheer je, onterecht, alle opfokbedrijven over 1 kam. Er bestaan ook bedrijven waar een ouder paard toegevoegd wordt aan de groepje "kleuters".

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:48

Omgangsvormen naar oudere paarden hebben ze als veulen al geleerd en dat gaat nooit meer verloren( inprint fase) de noodzaak van een ouder paard aan een groepje veulens zie ik niet en ik heb ook nog nooit nadelige gevolgen gezien van een paard dat uit een opfok stal kwam waar dat wel gedaan werd. Het kan geen kwaad om een wat ouder paard tussen die jonkies te zetten(al vraag ik me af hoe leuk dat voor dat paard dan weer is)

De nadelen van een jaarling tussen alleen maar oudere paarden gooien heb ik daar in tegen wel dikwijls gezien en zie je tegenwoordig vaker dan vroeger.

Oudere merries leren veulens en jaarlingen doorgaan maar een paar dingen....Scheer je weg, ik wil niet met je spelen, en btw....dat is mijn gras.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:52

Moet je eens naar een wilde kudde kijken. Daar worden de jaarlinghengsten weggedreven en die vormen met elkaar een kudde. Dus die kunnen (en zullen en moeten) elkaar wel degelijk onderling in kuddeverband 'opvoeden'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:05

Sammie schreef:
Moet je eens naar een wilde kudde kijken. Daar worden de jaarlinghengsten weggedreven en die vormen met elkaar een kudde. Dus die kunnen (en zullen en moeten) elkaar wel degelijk onderling in kuddeverband 'opvoeden'.

In die bachelor groepen lopen ook oudere hengsten die geen merrie kunnen krijgen of die merrie verloren hebben aan een rivaal. Ook daar varieert de leeftijd dus.
NatasjavE schreef:
Oudere merries leren veulens en jaarlingen doorgaan maar een paar dingen....Scheer je weg, ik wil niet met je spelen, en btw....dat is mijn gras.

Allemaal heel belangrijk, scheelt een hoop opdringerig geklier bij mensen later. Leeftijdsgenootjes kunnen ook de verantwoordelijkheid van kuddeleider niet aan, daar krijg je bullebakken van. Omgangsvormen leren is trouwens niet beperkt tot de eerste 4-6 maanden bij mama. Naar mate het dier ouder wordt gaan er wel degelijk andere regels gelden. Wat een veulentje mag zal een 2-3 jarige niet in zijn hoofd moeten halen. Goede sociale kuddemanieren leren is eigenlijk iets wat de eerste 4 jaar kost om vast te leggen. Een 10 jarige die 6 jaar alleen gestaan heeft (maar wel die eerste 4 jaar een goede start heeft gehad) kan na korte kennismaking vrij makkelijk de kudde in. Dier die na het afspenen X jaar alleen gestaan heeft mist een giga stuk belangrijke vaardigheden (veulentje mag immers van alles fout en stout doen omdat het zo jong is, waar een volwassen paard de grenzen hoort te weten).

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:19

Sammie schreef:
Gelders is gewoon een afdeling binnen het KWPN. Dus ‘dat ligt mij’ niet zo snap ik dan niet.

Verder lijkt er ook wat onduidelijkheid te zijn wat je nu wil. Je wil fokken, maar niet met pony’s want die moeten ingereden worden? Hoeveel paarden wou je gaan houden dan. Als fokker probeer je je veulens zoveel mogelijk al te verkopen. Af en toe houd je er eentje langer aan, maar daar moet je wel ruimte en geld voor hebben. Niet fokken met E-ponys omdat je ze moet laten inrijden en dat kost geld vind ik eigenlijk een drogreden. Paardenveulens in laten rijden kost nl. ook geld ;)
gelders is heel anders dan spring/dressuurtype... Dus dat snap ik zeker wel. Ik vind tuiger/ gelders echt geweldig, maar heb met spring of dressuurtype echt he-le-maal niks. Allemaal kwpn, maar totaal verschillende types.

Ik zou zelf voor een al beleerd paard gaan. Je kan t perfecte paard zoeken, bij een veulen blijft dat gokken. Als je een merrie zou kopen, kan je altijd nog een veulen fokken als je dat graag zou willen. Ook met je angst zou een rijpaard handiger zijn, al zie ik daar niet zon heel groot probleem in als je goeie begeleiding hebt.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 22:05

Bedankt voor alle reacties!
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, maar ik ben ook nog niet zo ver dat ik een paard wil aanschaffen.
Het denken gaat gewoon door.

Jullie voors en tegens zetten me goed aan het denken :j