Discussie, merrie alleen dekken als ze predicaat heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer merrie laten dekken

Alleen als ze een predicaat behaald heeft
28 (22%)
Als ze gewoon gezond/medisch in orde is
82 (66%)
Anders?
13 (10%)

Totaal aantal stemmen: 123

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:45

Wel een toffe discussie hier, maar denk dat er maar een rendabele markt is voor een soort paarden: cracks. Als je daaronder uit de kosten wil komen: simpel te rijden, spik en span op de foto, mooi, braaf en voldoende kwaliteit voor een z-proef. Predicaten: heeft maar een waarde als richtingsaanwijzing. Ken je merrie.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:05

R12312 schreef:
Cassidy schreef:
Ten dele mee eens en niet mee eens. Opleiding van de ruiter laat te wensen over. Fokkers zorgen voor paarden die door de doorsnee ruiter niet te hanteren zijn. Beetje kip-ei verhaal?

Als je het verschil in de afgelopen 25 jaar ziet qua mentaliteit van de ruiter, ga ik er toch voor om de ruiter de schuld te geven. Vroeger leerde je omgaan met een paard, als t niet ging, nam je extra les. Nu in de huidige fastfood maatschappij krijgt het dier de schuld.

Hier wil ik even op reageren.
Wij hebben 5 nakomelingen van Jazz gehad in combinatie met dezelfde merrie.
5 jaar op rij deze combinatie gebruikt en wij hebben daar 5 totaal verschillende paarden uitgekregen.
Alle 5 zijn op dezelfde manier opgevoed, zadelmak gemaakt, doorgereden en uitgebracht. Alle 5 zijn dezelfde mee omgegaan...
En toch hebben wij er 2 naar de slacht kunnen brengen omdat ze dus echt niet spoorden. 1 uit de sport moeten halen die wij als fokmerries zijn gaan gebruiken en 2 paarden hebben gedaan waarvoor ze gefokt waren...
Geen van deze dieren heeft een trauma opgelopen...
Nu mag jij mij gaan uitleggen, als het aan de ruiter/trainer ligt, waarom het met 2 wel gelukt is en met 3 niet??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:21

R12312 schreef:
Maartje1990 schreef:
Overigens, TS, ik ben het niet met je eens. Niet iedereen kan zich een paard met een (goed) papier veroorloven. Sommige zijn dolgelukkig met een leuke kruising, wat maakt het uit dat het geen papiertje heeft? En predicaat al helemaal onbelangrijk?

Niet iedereen kan zich een goed paard veroorloven, waarom denken velen toch dat goed papier direct een goed paard geeft?

Daarintegen is een merrie met 3 nakomelingen in het Z, juist een bewezen merrie dat ze geschikte karakters fokt. Een paard met een ongeschikt karakter krijg je niet in het Z2.

Ik zeg ook niet dat het dan een goed paard is, ik zeg alleen dat een paard met een (goed) papier duurder is. En dat niet iedereen zich dat kan veroorloven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:26

Anoniem schreef:
Maartje1990 schreef:
Overigens, TS, ik ben het niet met je eens. Niet iedereen kan zich een paard met een (goed) papier veroorloven. Sommige zijn dolgelukkig met een leuke kruising, wat maakt het uit dat het geen papiertje heeft? En predicaat al helemaal onbelangrijk?

Waar zeg ik iets wat hier op slaat waar jij het niet mee eens ben? :)

Uh geen idee :') ik weet niet meer waarom ik dat geschreven en heb even teruggelezen kan niets vinden waarover dat zou gaan. Ik gok dat ik bedoel(de) dat ik het niet eens was met die stelling maar even vergeten was dat jij daar zelf niets ober had gezegd

Anoniem

Re: Discussie, merrie alleen dekken als ze predicaat heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:30

haha maakt niet uit ;)
Ik heb wel ergens mijn merrie zonder predicaten maar met goede bloedlijn als een voorbeeld gebruikt, allicht dat je het daar vandaan hebt en anders opgevat hebt :D

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:39

love_khyra schreef:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens newt.. Ik ben blij dat het KWPN af en toe ook een GOED paard uit "maar" een veulenboek merrie goedkeurt.. Dat wil zeggen dat ze toch de "goede" er tussen uit pikken. Ze kijken natuurlijk naar heel de merrielijn en als alleen de moeder wat minder is maar de rest van de lijn is heel goed, is de kans groot dat deze hengst toch goede genen heeft en doorgeeft. En daar heeft het KWPN natuurlijk ook nog de latere selecties voor, wanneer een hengst niet de verwachte nakomelingen geeft wordt hij op wacht gezet of zelfs uit de dekdienst gehaald..

Maar ik weet dat dat weer een discussie op zich is.. :)

En spuitjee, je hebt wel een goed punt, bloedspreiding blijft heel belangrijk. Gelukkig zijn de meeste stamboeken zich hier ook zeker van bewust en wordt daar op keuringen ook rekening mee gehouden.

Dat ben ik met je eens,dat ze eens niet naar het papier kijken, maar wat als jij nou met die hengst naar de voorselectie gaat? Zouden ze hem er dan nog uit pikken?
Want er zijn zat goede hengsten de in de 2e of 3e bezichtiging er uit worden gegooid met als reden...Moederlijn! Wat ook gewoon door de microfoon geroepen word.

Verder op de discussie kwaliteit van ruiter en kwaliteit van paard. Ik denk dat het beide met elkaar te maken heeft en elkaar beide verslapt en versterkt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 18:43

R12312 schreef:
Nies_ schreef:
Dat is lang niet bij elk stamboek zo. Als mijn merrie ZZ dressuur en springen zou zijn en 10 van haar nakomelingen ook, dan heeft ze nog geen enkel predicaat om maar wat te noemen. Of jawel, sinds dit jaar is ze dan sport geloof ik <<) Sommige stamboeken denken er gewoon wat anders over en/of lopen jaren, zo niet eeuwen, achter. Dus nee, ik vind predicaten echt niet nodig, in sommige gevallen geef ik er zelfs niks om.

Iets langer als een jaar hoor, dertig jaar geleden ook :D ( en waarschijnlijk nog wel langer)

Ze is dan sport prestatie, dus 2 predikaten die vrij belangrijk zijn.

"Dat is lang niet bij elk stamboek zo." "Sommige stamboeken denken er gewoon wat anders over en/of lopen jaren, zo niet eeuwen, achter."