Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
R12312 schreef:Cassidy schreef:Ten dele mee eens en niet mee eens. Opleiding van de ruiter laat te wensen over. Fokkers zorgen voor paarden die door de doorsnee ruiter niet te hanteren zijn. Beetje kip-ei verhaal?
Als je het verschil in de afgelopen 25 jaar ziet qua mentaliteit van de ruiter, ga ik er toch voor om de ruiter de schuld te geven. Vroeger leerde je omgaan met een paard, als t niet ging, nam je extra les. Nu in de huidige fastfood maatschappij krijgt het dier de schuld.
R12312 schreef:Maartje1990 schreef:Overigens, TS, ik ben het niet met je eens. Niet iedereen kan zich een paard met een (goed) papier veroorloven. Sommige zijn dolgelukkig met een leuke kruising, wat maakt het uit dat het geen papiertje heeft? En predicaat al helemaal onbelangrijk?
Niet iedereen kan zich een goed paard veroorloven, waarom denken velen toch dat goed papier direct een goed paard geeft?
Daarintegen is een merrie met 3 nakomelingen in het Z, juist een bewezen merrie dat ze geschikte karakters fokt. Een paard met een ongeschikt karakter krijg je niet in het Z2.
Anoniem schreef:Maartje1990 schreef:Overigens, TS, ik ben het niet met je eens. Niet iedereen kan zich een paard met een (goed) papier veroorloven. Sommige zijn dolgelukkig met een leuke kruising, wat maakt het uit dat het geen papiertje heeft? En predicaat al helemaal onbelangrijk?
Waar zeg ik iets wat hier op slaat waar jij het niet mee eens ben?
ik weet niet meer waarom ik dat geschreven en heb even teruggelezen kan niets vinden waarover dat zou gaan. Ik gok dat ik bedoel(de) dat ik het niet eens was met die stelling maar even vergeten was dat jij daar zelf niets ober had gezegd 
love_khyra schreef:Ik ben het gedeeltelijk met je eens newt.. Ik ben blij dat het KWPN af en toe ook een GOED paard uit "maar" een veulenboek merrie goedkeurt.. Dat wil zeggen dat ze toch de "goede" er tussen uit pikken. Ze kijken natuurlijk naar heel de merrielijn en als alleen de moeder wat minder is maar de rest van de lijn is heel goed, is de kans groot dat deze hengst toch goede genen heeft en doorgeeft. En daar heeft het KWPN natuurlijk ook nog de latere selecties voor, wanneer een hengst niet de verwachte nakomelingen geeft wordt hij op wacht gezet of zelfs uit de dekdienst gehaald..
Maar ik weet dat dat weer een discussie op zich is..![]()
En spuitjee, je hebt wel een goed punt, bloedspreiding blijft heel belangrijk. Gelukkig zijn de meeste stamboeken zich hier ook zeker van bewust en wordt daar op keuringen ook rekening mee gehouden.
R12312 schreef:Nies_ schreef:Dat is lang niet bij elk stamboek zo. Als mijn merrie ZZ dressuur en springen zou zijn en 10 van haar nakomelingen ook, dan heeft ze nog geen enkel predicaat om maar wat te noemen. Of jawel, sinds dit jaar is ze dan sport geloof ikSommige stamboeken denken er gewoon wat anders over en/of lopen jaren, zo niet eeuwen, achter. Dus nee, ik vind predicaten echt niet nodig, in sommige gevallen geef ik er zelfs niks om.
Iets langer als een jaar hoor, dertig jaar geleden ook( en waarschijnlijk nog wel langer)
Ze is dan sport prestatie, dus 2 predikaten die vrij belangrijk zijn.