Tja.. Ik zou zeggen, als ze mentaal gezien goed genoeg is om het te voldragen, kan ze het mentaal gezien dan ook overleven als je d'r hengstig laat spuiten.
Dat ze hengstig wordt, wil niet meteen zeggen dat het dan prima is om een veulen te kunnen voldragen. Het lichaam kan wel vruchtbaar zijn, maar dat wil niet zeggen dat het lichaam 'af' is.
Niet dat ik dieren graag wil vergelijken met mensen, maar kijk maar eens naar de mens; vroeger was het heel gewoon om zo jong mogelijk kinderen te krijgen, meisjes die heel vroeg ongesteld werden waren dus heel vroeg al 'vrouw' en werden dus uitgehuwd/verkocht en/of moeder. (of dat nu nog gebeurd laat ik even buiten beschouwing). Inmiddels is het in het westerse beeld dus echt not done om op je 11e al een kind te krijgen, ook al heb je een menstruatie en ben je dus volgens de natuur 'vrouw' en 'volwassen genoeg' om een kind te kunnen dragen en baren, wil dat niet zeggen dat het lichaam daar ook echt klaar voor is en dat het mentaal gezien te doen is.
Wat ik al zei, ik wil niet de streep doortrekken naar kinderen, maar wat de natuur doet, staat niet gelijk aan 'het kan'...
Ik zou zelf dus de merrie hengstig laten spuiten als ze drachtig is. Het is niet zo dat ze er gelijk een volgroeid veulen uit moet werken op het moment dat je het vruchtje weg laat spuiten, het is dan echt nog niks meer dan een vruchtje. Maar ik ben daar dan ook vrij nuchter en hard in denk ik.
ik had het er vanavond toevallig over met een kennis (fokker). Vroeger lieten ze altijd tweejarige merries dekken, tegen die tijd dat het veulen kwam was de merrie drie en daarna kon zo'n merrie gelijk ingereden/beleerd worden.
Ikzelf zou er nooit voor kiezen, maar ik denk dan dat het best goed zal gaan...
Anoniem
Geplaatst: 06-06-14 10:28
Sorry voor de late reactie. Er is hier de afgelopen weken veel gebeurt, waaronder ik die een motorongeval heb gehad. Maar bon, de dierenarts is geweest en ze is niet drachtig!!!
Femo, het veulen had sowieso papieren gehad want beide ouders zijn stamboekdieren met goede afstamming.
Mariska_28 In Duistland onderuit gegaan op een rotonde. Ikzelf heb niets maar ben wel flink overstuur geweest, nu is het vooral nog een kwestie met de verzekering. Motor is heel ongelukkig terechtgekomen en flink stuk. Dus echt alles is hier even heel hectisch en staat op zijn kop.
Iruss94
Geplaatst: 06-06-14 12:22
Ik zou je adviezeren om te spuiten mij moeders friese paard is ook op 2jarige leeftijd perongeluk gedekt geweest. Ze is nu heel klein gebleven, zeer zwakke achterhand & hormonaal helemaal in de soep