Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:14

set_elkol schreef:
Maar wanneer is een kruising raar? Als er niks verbeterd wordt? Als de ouderdieren totaal niet bij elkaar passen? Ben nu wel benieuwd of iemand mijn kruising 'raar' of 'onverstandig' en 'slecht gekozen' vindt?
(zie onderschrift)

En zou het raar zijn om mijn cremello merrie zonder papier te dekken door een goede hengst? Omdat ze geen stamboom heeft? Ze is wel heel correct en zou goede rijpony's geven. (denk ik)

Ik heb net zulke rare kruisingen als jij gedaan - Arabier x Tennessee Walker, dus laat ik daar vooral niets van zeggen :))

Raar is voor veel mensen als je twee zuivere rassen kruist (zonde! waarom niet een zuivere "vul-maar-in" op je merrie zetten? Krijg je er ook vol papier bij! etc etc) en 'raar' is zeker ook als je een papierloos paard door een goeie hengst laat dekken. Koop dan liever een veulen, dan weet je wat je krijgt, etc.

Maar ja, Walter Feldmann heeft ook de Aegidienberger bedacht, en de Quarab is ondertussen toch ook wel een 'ras'. En laten we wel wezen, als er íets de ultieme kruising is, is het wel de KWPNer...

Als je weet wat je wilt, en als je ook weet wat je beter niet kunt doen (volbloed x trekpaard bv, hoewel daar de hunterliefhebbers anders over denken) en vooral als je weet wat je wilt verbeteren, dan kun je best hele leuke kruisingen fokken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:18

set_elkol schreef:
Maar wanneer is een kruising raar? Als er niks verbeterd wordt? Als de ouderdieren totaal niet bij elkaar passen? Ben nu wel benieuwd of iemand mijn kruising 'raar' of 'onverstandig' en 'slecht gekozen' vindt?
(zie onderschrift)

En zou het raar zijn om mijn cremello merrie zonder papier te dekken door een goede hengst? Omdat ze geen stamboom heeft? Ze is wel heel correct en zou goede rijpony's geven. (denk ik)

Als ik hier lees, zo snel het een kruising is... En zeker als ie een kleurtje krijgt. Dus de jouwe mag er ook bij vrees ik. :D

Maar de KWPNer die in de op aan gehaalt wordt is ook een kruising.

Cayenne: eigenlijk begrijp ik dat niet. :) hoe ze een goed voorbeeld kan zijn. :)

Een 'leuk' kleurtjesvoorbeeld dat het ook goed doet in de ring (basis maar hij is ook nog jong) is Don Fascination bv. Imo een heel geslaagde 'hype'.
Hype houdt voor mij ook wat negativiteit in en dat vind ik een beetje jammer. :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:22

Ik heb ook een leuke vosbonte merrie, zonder papier.
Een heel leuk beestje, kan super lopen.
Nog niet volledig ingereden, maar als dat zover is, gaat ze de sport in.
Voor mijn gevoel, zal ze zeker de M halen.
Heeft een heel leuk veulen gehad, toen de chipper kwam was de eerste opmerking, wat een mooi type, echt een sportmodelletje.
Ik word altijd een beetje "moe" van de opvatting dat een paard/pony alleen goed is met papier, en zonder papier ze niks zijn.
Wil er ook nog wel een keer weer een veulen van, en tja dan zou ik ook gaan voor een hengst als Don Cremello.
Buiten dat ze er leuk uitziet heeft ze ook nog eens een geweldig karakter, iets wat in mijn ogen sowieso een must is voor een leuke kinder sportpony.
Toen ik haar net kreeg waren de kleurtjes nog niet zo "in".
Als je dan zei, ik heb een vosbonte met blauwe ogen, werd je echt met afschuw aangekeken, maar ach, ik heb mijn pony's voor mezelf en niet voor een ander, dus daar lig ik niet wakker van.
Maar ook ik heb hier al een kruising langs zien komen, die ik nooit zou fokken, maar goed, dat moet iedereen zelf weten.
En als je fokt voor de verkoop, is een kleurtje wel slim, dan weet je bijna zeker dat je ze wel verkopen kunt.
Maar net als met honden zijn het toch tijdelijke hypes, momenteel zijn de franse bulldogjes helemaal in, en worden er daarom ook kruisingen gefokt van de eerder populaire chi hua hua's met een franse bull.
Ook niet iedereen zoekt een top-dressuurpaard, de meeste mensen rijden toch recreatief.

LadyMadonna

Re: Kleurtjeshype steeds meer ten koste van kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:24

Zonder of met papier is de discussie toch niet? Het gaat erom dat mensen een gekleurde hengst kiezen, ongeacht of deze wel of niet bij de merrie past, in de hoop van een gekleurd veulen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:28

Ibbel schreef:
Ik heb net zulke rare kruisingen als jij gedaan - Arabier x Tennessee Walker, dus laat ik daar vooral niets van zeggen :))

Raar is voor veel mensen als je twee zuivere rassen kruist (zonde! waarom niet een zuivere "vul-maar-in" op je merrie zetten? Krijg je er ook vol papier bij! etc etc) en 'raar' is zeker ook als je een papierloos paard door een goeie hengst laat dekken. Koop dan liever een veulen, dan weet je wat je krijgt, etc.

Maar ja, Walter Feldmann heeft ook de Aegidienberger bedacht, en de Quarab is ondertussen toch ook wel een 'ras'. En laten we wel wezen, als er íets de ultieme kruising is, is het wel de KWPNer...

Als je weet wat je wilt, en als je ook weet wat je beter niet kunt doen (volbloed x trekpaard bv, hoewel daar de hunterliefhebbers anders over denken) en vooral als je weet wat je wilt verbeteren, dan kun je best hele leuke kruisingen fokken.

Die kruisingen worden vaak met een voorbedachte rade gepland. Ik wil de eigenschappen van dat ras combineren met de eigenschappen van dat ras. En ook dat kan verkeerd uitpakken natuurlijk, maar er is tenminste over nagedacht.
Maar heel vaak gaan particuliere kruisingen niet verder dan 'ik heb een merrie en de buurman heeft een hengst'. En ik weet niet of we daar nu zo happy mee moeten zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:29

set_elkol schreef:
(zie onderschrift)

Een Rockey Mountain x Arabier ligt qua type nog niet zo heel ver van elkaar. Er zal waarschijnlijk niet een veulen wat erg grote exterieur problemen heeft ter wereld komen.

Alleen zal de combi niet een paard/pony geven met veel tact en draagkracht in de beweging denk ik he. (tis tenslotte een gok)

Een Arabier heeft natuurlijk wel een zeer lichtvoetige beweging en een zeer goed ontwikkeld front(met veel welving in de bovenlijn.) dat is ook zeer stevig verankerd in de arabier dus dat zou best goed kunnen komen qua rijcomfort.

Als de genen echter van de Rocky doorslaan zit je met een paard met een te korte coupe, te hellende croupe en een weinig van de grond af gaande beweging.

Qua beweging vind ik dus inderdaad de 2 niet bij elkaar aansluiten qua bouw zou het heus wel kunnen komen.

Dus vind ik het een rare kruising,...tis niet de meest bizarre die ik voorbij heb zien komen.

Het laat zich zo moeilijk rade bij een dergelijke kruising. Ik was als ik een arabier had gehad altijd voor een Arabische hengst gegaan.

Je weet dan wat je krijgt. Een Paard met een mooi hoofd, gewelfde hals en een lange nek(niet perse lange hals), vierkantsmodel en een hooggeplaatst kruis(voor een Arabier vaak geen probleem)

Nu wellicht een met een gewelfde hals,..of niet.

En eigenlijk is een nieuwe kruising bedenken nog niet zo erg. Maar wat als het veulen exterieurmatig nu echt niet is wat je hoopt. Vroeger ging zo'n dier onherroepelijk naar de slager. Maar dat doen we nu niet meer. (snap ik ook wel,...daar fok je ze niet voor)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:34

Ayasha schreef:
[
Maar de KWPNer die in de op aan gehaalt wordt is ook een kruising.

Ja en nee.

Een KWPNer is opgebouwd uit meerdere stamboeken.

Maar dat zijn allemaal stamboeken met hetzelfde fokdoel. (een warmbloed sportpaard)

Eigenlijk zou je het ras moeten zien als Noord Europees Warmbloed Paard en onderverdeeld in verschillende stamboeken. KWPN, BWP, Holsteiner, Hanoveraner, Westfaler. Allemaal "kruisingsstamboeken" met hetzelfde fokdoel.

Net alsof de arabier door verscillende stamboeken gefokt zou worden.

Je hebt bijvoorbeeld de Spaanse, de Egyptische en de Russische Arabier. Die worden ook gewoon door elkaar gebruikt. Zo is dat ook bij de sportstamboeken.
Alleen die worden de Warmbloeden in verschillende stamboeken geregistreerd en de arabieren(dacht ik) niet.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-04-14 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:35

LadyMadonna schreef:
Zonder of met papier is de discussie toch niet? Het gaat erom dat mensen een gekleurde hengst kiezen, ongeacht of deze wel of niet bij de merrie past, in de hoop van een gekleurd veulen

Het gaat niet alleen om gekleurde hengsten, in mijn geval zou ik ervoor kiezen om mijn 'bijzondere kleurtje' zonder papieren te dekken. Ook garantie op een bijzonder kleurtje :j

Klopt NatasjavE ik vind ze qua type ook niet ver uit elkaar liggen. Ik fok deze kruising voor de endurance, in Frankrijk wordt het al veel meer gedaan. De resultaten die ik tot nu toe heb gezien waren erg goed.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:36

Er stond ergens iets over een cremello hengst van de buurman, zonder papier dacht ik, vandaar mijn opmerking over de pony's zonder papier.
Sommige particulieren zullen misschien zo makkelijk denken, de buurman heeft een hengst, lekker makkelijk.
Maar dan nog, waarom maakt een andere fokker zich daar druk om.
Als dat veulen geen kwaliteit heeft, is het nog altijd het probleem van die fokker toch.
Hoef je als buitenstaander geen nacht van wakker te liggen lijkt mij.
En wat is kwaliteit, ieder heeft zijn eigen smaak.
Voor de 1 is het een nuchter rustig paard om lekker mee het bos in te gaan, een ander wil scoren op wedstrijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 09:42

set_elkol schreef:
Klopt NatasjavE ik vind ze qua type ook niet ver uit elkaar liggen. Ik fok deze kruising voor de endurance, in Frankrijk wordt het al veel meer gedaan. De resultaten die ik tot nu toe heb gezien waren erg goed.

Als rocky x arabier het goed doet in de endurance zou ik is met verschillende mensen om tafel gaan zitten en een stamboek oprichten.

Je kan dan is gaan analyseren waarom deze combi goed is en in stamboekverband nog betere resultaten boeken.

Bepaal waar door het mogelijk komt dat deze paarden tot goede resultaten komen. Zet een fokstandaard op.
Moet een Europees Endurance Rocky(ik verzin het maar effe hoor :+ ) een lange of korte croupe hebben, hoe moet het achterbeen idealiter gesteld zijn.
Lange koten omdat voor meer vering in de beweging zorgt? Of is dat slecht voor de duurzaamheid van het paard?
Moet er een bepaald percentage arabier of juist rocky inzitten? Of zijn de F6jes juist de beste?

Als je op die manier met fokken bezig bent dan ben je mijn inziens bezig de kwaliteit te waarborgen.

Maar ik heb ook het idee dat deze vragen veel vaker niet gesteld worden.(even niet naar jou maar in het algemeen bedoeld)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:01

Specifieke kleurtjes zijn inderdaad een trend. Toen ik 10 jaar geleden op zoek was naar een paard kwam ik misschien 8 advertenties tegen op marktplaats (waaronder veel kleintjes of hele oude advertenties) voor en palomino en nog minder voor een valk. Nu staat het vol. Heeft natuurlijk ook te maken dat er zowieso een groter aanbod van paarden is maar verhoudingsgewijs is er beter aan te komen.

Uiteindelijk heb ik dus een valkmerrie gekocht. Hoewel ik de kleur erg mooi vond (zocht niet voor niets af en toe op kleurtjes) was het absoluut geen vereiste bij mij. De merrie was echter goed gezond, wat ouderwets type en een zeer fijn karakter. Vorig jaar wilde ik haar eventueel verkopen. Ongeloofelijk wat er gebeurde. Ze was toen al wat ouder maar er werd bijna meer dan het dubbele voor geboden wat ik er voor vroeg. Er was enorm veel animo voor. Uiteindelijk niet verkocht (kon het niet) maar ondanks dat ze al wat ouder was dus veel interesse.

Uit mijn valk merrie heb ik ook een veulen gefokt. Zij heeft zelf een kwpn papier maar ik heb ook voorbij het kwpn gekeken. Niet voor kleur maar voor kwaliteit. Uiteindelijk hield ik drie optionele hengsten over: twee kwpn'ers en een Andalusier. Alledrie zonder bijzondere kleur: gewone bruine. Ik heb dan nu ook een prachtige bruine KWPN man :Y) Zijn bouw is absoluut een verbetering ten opzichte van zijn mama. Maar al zou ik hem ooit willen verkopen... Als valkje zou hij twee a drie keer zoveel opbrengen denk ik :+

Uit het oogpunt van de handel is die kleurentrend ook wel te begrijpen. Recreanten kopen ze toch wel voor het kleurtje. De wat serieuzere ruiter wat sport betreft (met ervaring) haalt de krenten wel uit de pap.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:07

Cayenne schreef:
Ja, dat vraag ik me dus af. Het lijkt wel alsof het niet afneemt maar ieder jaar juist toeneemt.
Om eerlijk te zijn heb ik bij sommige combinaties ook echt het idee dat men niet verder heeft gekeken naar het kleurtje en de bouw maar even 'vergeten' is.
Ook lijkt het wel alsof mensen steeds vaker cremello's uitzoeken zodat er gegarandeerd een verdunningskleurtje uit komt rollen. In sommige gevallen zelfs hele knappe merries die bijna met 'de hengst van de buren' worden gedekt omdat die toevallig een leuk kleurtje heeft. Begrijp me goed: ze moeten het natuurlijk zelf weten maar het lijkt wel alsof het steeds erger word := Ik zie steeds meer veulens met verdunningskleur waarvan ik denk: 'oei := die combi had ik toch niet gemaakt.' Korte nekkies, vreemde ruggetjes, totaal verschillende rassen met elkaar kruizen vanwege het kleurtje en dan geen rekening ermee houden dat die verschillende eigenschappen totaal niet bij elkaar passen..

Ben ik de enige die dit opvalt?

Verdunning is wel populair op het moment ja. En daar spelen veel mensen op in. Ik had het een paar jaar terug ook bijna gedaan, een mooie D-pony vos zonder papier die wel heel fijn kon lopen, laten dekken voor een paar honderd euro door een pony als Don Cremello, en dan zo'n veulen met dikke winst verkopen, palomino D-pony veulens stonden in die tijd nog geen 2 dagen op MP. Als er kopers zijn, waarom niet?

Denk wel dat het aanbod steeds groter zal worden voor de kopers die een paard/pony met speciaal kleurtje zoeken, en dat dan de kopers meer op kwaliteit zullen gaan selecteren omdat die keuze er gaat komen (of er al is, als je het vergelijkt met een paar jaar terug). Des te belangrijker dus om op kwaliteit te fokken binnen de kleuren-fokkerij. De goede blijven vanzelf over, en de minder gelukte gaan afvallen (en misschien wel bij de slager terecht komen). En die verantwoordelijkheid heeft iedere fokker zelf om te bedenken of je voor de slacht zal en wil fokken, helaas schatten heel veel fokkers (als ze die naam al waard zijn) die kans niet zo groot, maar die wordt steeds groter denk ik.

De kleurenfokkers die zich bedreigd voelen omdat ze denken dat de goede onder de kwade lijden, hoeven niet bang te zijn als ze zelf wel paarden met veel kwaliteit op stal hebben. Juist met de kwaliteit van je paarden kan je je gaan onderscheiden nu er steeds meer aanbod komt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:10

Ik ben het er wel mee eens hoor, je ziet idd vaak wat beschreven wordt in de beginpost.
Maar goed, op termijn komen de goeien wel bovendrijven dus ik zou me er niet druk om maken.

En wanneer is een kruising raar, tjah. Ik vind juist vreemde kruisingen wel intressant, gewoon om te zien wat ervan komt, maar je moet natuurlijk wel goed nagaan wat het doel is wat je hebt en of je dat gaat bereiken met die kruising.
Zo zijn er ook talloze variatie's op gangenpaarden uit allerlei kruisingen ontstaan, evenals bv arabofriezen en Quarabs. Nu zeg ik niet dat dit allemaal rassen zijn die wat toevoegen, maar als je er net naar op zoek bent...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:14

Ik denk dat je ook nog een verschil mag maken tussen mensen die voor zichzelf fokken en mensen die fokken voor verkoop. Niet dat voor jezelf fokken maar betekent dat het allemaal niet uit maakt. Maar dan neem je wel ZELF de verantwoording voor jouw fokproduct. :) Als je dan een "risico" neemt (dat ie geen GP gaat lopen, dat ie een springparcours als een spelletje mikado behandeld of whatever.) is dat "jouw probleem". Het dier gaat dan niet de handel in. :)

Met een vreemde kruising "voor verkoop" of een hengst van de buren op jouw merrie "voor verkoop" heb ik "meer moeite" in die zin dat de kans groter is dat zo'n diertje verkeerd terecht komt..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:16

Voor jezelf fokken vind ik nogal een raar begrip. Want zelf heb je ook iets voor ogen en als blijkt dat het dier daar niet aan voldoet dan is 'voor jezelf' al heel snel 'voor de verkoop'. Daarbij zit je nog altijd met veranderingen in woon/werk/financien dus zekerheid heb je nooit.
Dus ik vind dat absoluut geen excuus om maar gewoon wat aan te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:17

Ik ben het met de begin post eens, Je ziet het teveel, zonder over de risico's na te denken. (rare bouw enz.)

Zoals bijv. die KWPN die gedekt was door een mini shetlander (met een speciaal kleurtje).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:18

Ik heb het dan meer over de categorie "wordt geen internationale topper" en niet over de categorie: is dusdanig krom dat ie niet rechtdoor kan. :) Die laatste moet je imo sowieso niet willen fokken...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:22

Ayasha schreef:
Ik denk dat je ook nog een verschil mag maken tussen mensen die voor zichzelf fokken en mensen die fokken voor verkoop. Niet dat voor jezelf fokken maar betekent dat het allemaal niet uit maakt. Maar dan neem je wel ZELF de verantwoording voor jouw fokproduct. :) Als je dan een "risico" neemt (dat ie geen GP gaat lopen, dat ie een springparcours als een spelletje mikado behandeld of whatever.) is dat "jouw probleem". Het dier gaat dan niet de handel in. :)

Met een vreemde kruising "voor verkoop" of een hengst van de buren op jouw merrie "voor verkoop" heb ik "meer moeite" in die zin dat de kans groter is dat zo'n diertje verkeerd terecht komt..

Ik weet niet of ik daar zoveel verschil in vind zitten.

Ook een veulen wat je voor jezelf fokt moet goed in elkaar zitten, niemand zit te wachten op een graasvoetje omdat het veulen een te korte hals heeft, of op een zo raar gevormde rug dat er amper een normaal zadel op pas te krijgen is, of een paard dat erg blessure gevoelig is omdat hij scheef op z'n benen staat. Dus ook als je voor jezelf fokt zou een duurzaam, gezond paard bovenaan het prioriteitenlijstje moeten staan.

En daarnaast kan je nooit verzekeren dat je zo'n paard tot z'n 30e kan houden. 3 jaar terug is mijn eigengefokte veulen geboren, ik fokte haar voor mezelf en hoopte dat ze bij mij 30 zou worden. Maar in die drie jaar is er heel wat gebeurd, ik heb een merrie overgenomen die van een vriendin was die onverwachts overleden is, en die neemt de plek van mijn eigen gefokte paard in. Daarom ben ik nu blij dat ik een goed, gezond en verkoopbaar veulen heb gefokt (en nee, ik verwacht niet dat het een internationale topper wordt, maar tussen internationale topper en 'mislukte kruising' zit nog een heleboel, en dan bedoel ik: gezond en duurzaam paard).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:25

En even realistich; hoeveel mensen zijn er die daadwerkelijk hun eigen gefokte paard hebben tot zijn dood?
Volgens mij zijn die in heel Nederland al op 2 handen te tellen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:26

Goed, oprechte vraag.
Is de bouw van een veulen een goede voorspeller van hoe die als drie jarige uit zal zien?
En maakt dat verschil of het een KWPN'er is, of een ander stamboek dat al lang bestaat?

En hoe zit het dan met de "nieuwe kruisingen" (de barok pinto bv.)
Onder welke categorie valt die?

annesliesdj: niet zelfgefokt maar één van mijn pony's heb ik al van voor hij een jaar oud was. :) Inmiddels is de jongeheer goed op weg naar zijn 19e verjaardag. :) Ze zullen er niet veel zijn, maar ze zijn er.. :)

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:30

Ik vind paarden met kleurtjes helemaal super xd
Net zo ls jullie als zeggen: vos met veel wit, valk, palomino, ect.
Ik zou graag een veulentje fokken met mijn eigen merrie.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een leuke hengst.
Ben toch wel heel erg tevreden over Don Cremello.
Niet alleen om het kleurtje, maar gewoon omdat hij goed op mijn merrie past vind ik.
Ook het karakter vind ik heel belangrijk.
Mijn merrie is onwijs lief en een geweldige kinderpony.
Alleen heeft ze wel wat rijtechniesche verbeterpuntjes, haar galop bv.
Ook qua bouw past Cremello goed op haar en kan haar verbeter puntjes weg halen.
En omdat hij Cremello dus altijd een leuk kleurtje.
Das toch helemaal leuk :D

Maar écht op alleen kleur fokken is niet goed.
Zo krijg je alleen maar " slechte" paarden.
Kwaliteit vind ik erg belangrijk, kleurtje is een tweede :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:31

Als we de discussie dan wat verder door kunnen voeren; bepaalde nieuwe stamboeken/rassen doen hier ook gewoon aan mee.
In het wilde weg maar hengsten goedkeuren en merrie's inschrijven zolang het voornaamste fokdoel maar wordt behaald (kleur of type) mag iedereen meedoen, zelfs zonder bekende afstamming.
En zo zie ik regelmatig dekhengsten voorbij komen waar ik gewoon van moet huilen, letterlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:31

De Barock Pinto is ook een kleurenstamboek. Maar het voordeel van een stamboek is dat het georganiseerd is en dat er toch nog enige controle uitgevoerd kan worden op de kwaliteit van wat er gefokt wordt (al moet dan gekeken worden dat de stamboeken zelf ook niet doorslaan).

Maar je hebt nog een hele grote groep "fokkers" die echt gewoon de palomino of cremello kleurige hengst van de buurman op hun merrie zetten, zonder ook maar enig doel. Waarschijnlijk wilde ze nog niet eens fokken met de merrie tot ze die mooi gekleurde hengst zagen.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:32

Ayasha schreef:
Goed, oprechte vraag.
Is de bouw van een veulen een goede voorspeller van hoe die als drie jarige uit zal zien?
En maakt dat verschil of het een KWPN'er is, of een ander stamboek dat al lang bestaat?

En hoe zit het dan met de "nieuwe kruisingen" (de barok pinto bv.)
Onder welke categorie valt die?

Behoorlijk groot. Alle veulens die ik heb zien opgroeien tot volwassen paard, zijn wel zo uitgegroeid als dat ik verwacht had. Als een veulen een zeer korte hals heeft, is die hals als volwassen paard nog steeds kort. Als een veulen een lange weke rug heeft, is die rug nog net zo als volwassen paard. Zelfde geldt voor franse stand, croupe lengte en ligging, etc. Hetgeen wat lastiger te voorspellen is, is de beweging. Is het een gewoon leuk paard, of gaat het een bewegingstopper worden die 2x 80 punten haalt op de stamboekkeuring..

Denk dat de mate van voorspelbaarheid niet veel verschilt bij stamboeken of kruisingen.

Nieuwe kruisingen waar aparte stamboeken voor opgericht worden zijn vaak wel behoorlijk doordacht, maar kan me ook goed voorstellen dat daar mislukkingen tussen zitten die alleen slachtrijp zijn. Hoe dichter de twee ouderdieren (en hun voorouders) bij elkaar liggen qua bouw, hoe groter de kans op succes. Maar heb daar verder niet heel veel kaas van gegeten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 10:35

Helemaal mee eens.

Ben zelf ook helemaal gek van aparte kleurtjes, maar vindt de kwaliteit belangrijker. Echter vind ik die kwaliteit ook bij normale kleurtjes steeds vaker tegenvallen.