set_elkol schreef:Maar wanneer is een kruising raar? Als er niks verbeterd wordt? Als de ouderdieren totaal niet bij elkaar passen? Ben nu wel benieuwd of iemand mijn kruising 'raar' of 'onverstandig' en 'slecht gekozen' vindt?
(zie onderschrift)
En zou het raar zijn om mijn cremello merrie zonder papier te dekken door een goede hengst? Omdat ze geen stamboom heeft? Ze is wel heel correct en zou goede rijpony's geven. (denk ik)
Ik heb net zulke rare kruisingen als jij gedaan - Arabier x Tennessee Walker, dus laat ik daar vooral niets van zeggen

Raar is voor veel mensen als je twee zuivere rassen kruist (zonde! waarom niet een zuivere "vul-maar-in" op je merrie zetten? Krijg je er ook vol papier bij! etc etc) en 'raar' is zeker ook als je een papierloos paard door een goeie hengst laat dekken. Koop dan liever een veulen, dan weet je wat je krijgt, etc.
Maar ja, Walter Feldmann heeft ook de Aegidienberger bedacht, en de Quarab is ondertussen toch ook wel een 'ras'. En laten we wel wezen, als er íets de ultieme kruising is, is het wel de KWPNer...
Als je weet wat je wilt, en als je ook weet wat je beter niet kunt doen (volbloed x trekpaard bv, hoewel daar de hunterliefhebbers anders over denken) en vooral als je weet wat je wilt verbeteren, dan kun je best hele leuke kruisingen fokken.

hoe ze een goed voorbeeld kan zijn. 
) een lange of korte croupe hebben, hoe moet het achterbeen idealiter gesteld zijn.
Zijn bouw is absoluut een verbetering ten opzichte van zijn mama. Maar al zou ik hem ooit willen verkopen... Als valkje zou hij twee a drie keer zoveel opbrengen denk ik
Ik zie steeds meer veulens met verdunningskleur waarvan ik denk: 'oei