De aanschaf van een shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:42

Nou zou de wei 1x maaien, maar dan eerst even onkruid zoeken voor zover je dat met zulk hoog gras kunt zien en dan na het maaien iets later nog een keer goed checken. Ook of er geen giftige struiken oid door de omheining heen groeien.
Als je het zand hebt omgehaald en dus het witte boven ligt maakt het echt niet uit als het varken er lekker een rotzooi van gaat maken hoor! als je maar een droog stuk voor de shetten hebt zonder gras. Scheelt je juist weer gleuven graven in de winter voor de afwatering als er overal al kuilen zitten ;-)
Bij mij kost hoefsmid voor de shetten 35euro voor bekappen, maar heb er ook eentje voor op ijzers en dan kost het 70euro. Entingen zijn 25euro per pony en tandarts 100euro gemiddeld per pony maar doe ik maar 1x in de 2 jaar. Zou ook iets van tegels of grote betonplaten in de stal leggen, is ook makkelijk schoon maken. Let op dat je wel een shet koopt met een chip en paspoort, anders is hij illegaal en kost je veel geld om zelf nog te doen. En zou ook zorgen dat je in iedergeval 1 zweetdekentje en 1 ongevoerde regendeken hebt, mocht er eentje erg bezweet raken als het koud is of door ziekte oid iets extra's nodig heeft. En als er veel dazen zitten is een vliegendeken en vliegenkapjes ook aan te raden.
Wil je ze om mee te wandelen en te knuffelen of ook echt om iets mee te gaan doen?

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 19:59

Delphi schreef:
Laura_Balti schreef:
€ 12,50! wow daar had je echt geluk mee!
wou de eigenaar er graag vanaf...?

Ja, en toevallig was het nog eens exact wat ik zocht. Een ruin van 3 onbeleerd en een merrie van 5 beleerd onder het zadel. Beide braaf aan de hand, enorm verkeersmak en gewend aan drukte.

Ze stonden op een zorgcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking. Ze zochten een goed adres voor de pony's en wilden een symbolisch bedrag voor in de kas om knutselspullen e.d. voor de cliënten te kopen.

Ik heb foto's in mijn profiel staan van ze ;)

ohhhh knapperdsss <3

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:10

Pepper32 schreef:
Nou zou de wei 1x maaien, maar dan eerst even onkruid zoeken voor zover je dat met zulk hoog gras kunt zien en dan na het maaien iets later nog een keer goed checken. Ook of er geen giftige struiken oid door de omheining heen groeien.
Als je het zand hebt omgehaald en dus het witte boven ligt maakt het echt niet uit als het varken er lekker een rotzooi van gaat maken hoor! als je maar een droog stuk voor de shetten hebt zonder gras. Scheelt je juist weer gleuven graven in de winter voor de afwatering als er overal al kuilen zitten ;-)
Bij mij kost hoefsmid voor de shetten 35euro voor bekappen, maar heb er ook eentje voor op ijzers en dan kost het 70euro. Entingen zijn 25euro per pony en tandarts 100euro gemiddeld per pony maar doe ik maar 1x in de 2 jaar. Zou ook iets van tegels of grote betonplaten in de stal leggen, is ook makkelijk schoon maken. Let op dat je wel een shet koopt met een chip en paspoort, anders is hij illegaal en kost je veel geld om zelf nog te doen. En zou ook zorgen dat je in iedergeval 1 zweetdekentje en 1 ongevoerde regendeken hebt, mocht er eentje erg bezweet raken als het koud is of door ziekte oid iets extra's nodig heeft. En als er veel dazen zitten is een vliegendeken en vliegenkapjes ook aan te raden.
Wil je ze om mee te wandelen en te knuffelen of ook echt om iets mee te gaan doen?

hoe bedoel je 'om iets mee te gaan doen'? bedoel je er kleine kindjes op laten rijden, of wat bedoel je daar juist mee?

terrabeertje

Re: De aanschaf van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:21

wat is het bedrag van de castratie? want ik heb een heeeeel leuk hengstje op het oog

Lauraa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:26

volgens mij iets tussen de 150 en 200euro..
maar het ligt er ook aan waar je het laat doen...
maar ik weet het niet zeker hoor

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:11

Nou met iets mee gaan doen bedoel ik anders dan alleen maar laten eten, borstelen en wandelen.
ik zie dat je 13 bent dus waarschijnlijk zelf te groot al om er op te rijden, maar je zou ze ook voor de wagen kunnen zetten bijvoorbeeld, of vrijheidsdressuur of dat soort dingen. Dan is het natuurlijk veel belangrijker dat ze gezond zijn, bouw klopt en ze niet te klein zijn....ik rij er zelf namelijk mee voor de wagen, ook wedstrijden en heb ook iemand die er 2x per week onder het zadel op rijdt dat is echt hartstikke leuk. Vinden de pony's ook veel leuker dan dat ze alleen grasmaaier mogen zijn denk ik!
Mag ik vragen waarom je met zo'n lap grond en als je pony's leuk vind en het voer en stalling niet hoeft te betalen je geen grotere pony koopt waar je mee kunt rijden ed, kosten van aanschaf hoeven niet veel meer te zijn en onderhoud, hoefsmid, enting ed zijn even duur als die van een shetlander? Of vind je het dan niet meer leuk?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:40

Denk inderdaad ook even aan eventueel weidebeheer en aan de mest, waar laat je dat een waar kan je het afvoeren? Denk aan de omheining en of daar misschien stroom op moet staan. Kan er ook makkelijk water gebracht worden?
En bedenk dat er gewoon altijd voor gezorgd moet worden, als er bv bijgevoerd moet worden in de winter kan je (of je vader) niet zomaar een paar dagen op vakantie gaan, is er in dat geval iemand die op kan passen.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 13:46

Alllereerst antwoord ik op de vraag van pepper; We willen geen grote pony kopen omdat je dan daarmee lessen moet gaan volgen en wedstrijden rijden. Ten eerste rijd ik nog maar een half jaar, ten tweede we hebben geen trailer om elke week naar de manege te gaan. (Ingeval van nood kunnen we wel heel gemakkelijk een trailer lenen voor een paar keer), maar ik snap je vraag wel!

Dan zal ik even antwoorden op de vragen van Kaatje; Als je even kijkt bij mijn foto's in een van de linken hiervoor, zie je dat er daarvoor nog grind ligt. Dat is de 'draaiparking' van de winkel van mijn vader hier moeten de camionetten draaien die een levering brengen naar onze winkel. Dus daar kan gemakkelijk de mest toe- en afgevoerd worden. Water gaat ook zeer gemakkelijk want de winkel ligt niet heel ver van de wei en als je even in mijn vorige berichten leest zie je dat we ook een varken hebben en die moet ook water hebben. En om op je laatste vraag te antwoorden, we hebben zoals ik al in eerdere berichten vermeld had, een hangbuikzwijn, dat hebben we al 8 jaar en elke keer dat we op vakantie gaan zorgen onze buren voor het hangbuikzwijn. We liggen trouwens in een omgeving met als linkse buren een boerderij en rechts hebben ze zelf 3 paarden. Dus daar heb ik al allemaal rekening mee gehouden. Groetjes ;)

Liesjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:55

je hoeft helemaal niet perse les te hebben en wedstrijden te rijden hoor !

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:59

@hierboven, wanneer je op de pony gaat rijden lijkt het me wel zo verstandig om les te nemen. Ik vind het een verstandigere keuze om zoals de TS te gaan voor kleinere pony's (die je ook genoeg aandacht geeft natuurlijk)

En wauw ik heb het hele topic doorgelezen en ik word hier blij van :)
Ts, ik merk echt dat je voor het welzijn van de pony's gaat en je er goed in verdiept! En ik vind dat Bokt heel goed reageert & helpt :)

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 14:15

Sellyxx schreef:
@hierboven, wanneer je op de pony gaat rijden lijkt het me wel zo verstandig om les te nemen. Ik vind het een verstandigere keuze om zoals de TS te gaan voor kleinere pony's (die je ook genoeg aandacht geeft natuurlijk)

En wauw ik heb het hele topic doorgelezen en ik word hier blij van :)
Ts, ik merk echt dat je voor het welzijn van de pony's gaat en je er goed in verdiept! En ik vind dat Bokt heel goed reageert & helpt :)

Hee Selly,
Inderdaad ben ik erg begaan met het welzijn van de pony's, ik zal dan ook niet twijfelen om alle vragen te stellen die ik heb! En zoals ik al zei ik vind het verstandiger om shetjes te kopen en ze heel erg te verwennen, omdat het mij in mijn geval niet goed lijkt om een grote pony te kopen, ik ben namelijk ook niet zo vlot met grote pony's/paarden. En een paard/pony kopen zonder lessen te nemen heeft ook geen zin!
Groetjes Liesbeth
PS: bokt geeft inderdaad heel erg goede informatie en hulp, ze zijn ook allemaal heel erg begaan met het welzijn van de pony's ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:49

Ts als ik lees dat je nog niet lang rijdt (en waarschijnlijk nog niet veel langer dan dat ervaring hebt met de verzorging?) en jullie wei eigenlijk te klein is dan denk ik dat je beter je pony ergens kunt stallen waar ze meer ruimte hebben en waar ervaren paardenmensen rondlopen. Als je dan tegen dingen aanloopt kun je altijd makkelijk navraag doen of hulp vragen aan die mensen. Bij een eigen pony komt toch meer kijken dan bij een manegepaard, want daar kom je alleen voor het rijden en mss wat te verzorgen. Maar je moet leren over voeren, je weidebeleid, gezondheid van een paard etc. Als je nog niet veel ervaring hebt is het wel zo fijn als je kunt terug vallen op mensen met meer ervaring. Daar leer je zelf ook veel van.

Ik vind je weiland eigenlijk al te klein voor een shet, laat staan voor 2 pony's. Ze kunnen niet lekker uit hun plaat gaan en in de winter is het binnen een week vertrapt denk ik. Je zult sowieso het hele jaar hooi bij moeten voeren als ik de afmeting een beetje goed inschat.

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:13

capopjekop schreef:
Ts als ik lees dat je nog niet lang rijdt (en waarschijnlijk nog niet veel langer dan dat ervaring hebt met de verzorging?) en jullie wei eigenlijk te klein is dan denk ik dat je beter je pony ergens kunt stallen waar ze meer ruimte hebben en waar ervaren paardenmensen rondlopen. Als je dan tegen dingen aanloopt kun je altijd makkelijk navraag doen of hulp vragen aan die mensen. Bij een eigen pony komt toch meer kijken dan bij een manegepaard, want daar kom je alleen voor het rijden en mss wat te verzorgen. Maar je moet leren over voeren, je weidebeleid, gezondheid van een paard etc. Als je nog niet veel ervaring hebt is het wel zo fijn als je kunt terug vallen op mensen met meer ervaring. Daar leer je zelf ook veel van.

Ik vind je weiland eigenlijk al te klein voor een shet, laat staan voor 2 pony's. Ze kunnen niet lekker uit hun plaat gaan en in de winter is het binnen een week vertrapt denk ik. Je zult sowieso het hele jaar hooi bij moeten voeren als ik de afmeting een beetje goed inschat.

Sorry, maar ik denk dat je niet het hele forum grondig hebt gelezen. Ik heb wel al ervaring met het verzorgen van paarden, alleen nog niet zo lang met het berijden. Mijn buren hebben namelijk al heel hun leven heel wat paarden en daar ben ik vroeger al heel veel gaan helpen. En sorry maar weet jij wel hoe groot 1,5 hectare is, als dat al te klein is, hoe groot moet die wei dan wel niet zijn! Ik vrees dat je gewoon het forum niet helemaal tussen de lijnen gelezen hebt...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:16

Nou sorry hoor :') Ik heb de laatste paar reacties idd niet gelezen, maar daarvoor wel alles goed gelezen en de foto's gezien die je hebt gepost. Je had het zelf steeds over 10 are.

Daarnaast is meehelpen nog steeds heel anders dan een eigen pony hebben. Ik heb ook jaren verzorgpony's gehad voordat ik mijn eerste eigen pony kreeg, maar ik liep in het begin echt wel tegen dingen aan waarbij ik graag een ervaren persoon in de buurt had gehad. Het is toch een hele verantwoordelijkheid en je loopt wellicht tegen andere dingen aan die je bij de andere paarden nog niet meegemaakt hebt (denk aan ziektes, kreupelheid, opvoedkundige zaken enz).

Daarbij was het als positieve tip bedoelt, maar blijkbaar lees jij het liever als kritiek :)
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 16-03-14 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:18

capopjekop schreef:
Nou sorry hoor :') Ik heb de laatste paar reacties idd niet gelezen, maar daarvoor wel alles goed gelezen en de foto's gezien die je hebt gepost. Je had het zelf steeds over 40 are.

Daarbij was het als positieve tip bedoelt, maar blijkbaar lees jij het liever als kritiek :)

Nee hoor, maar ik zoals ik al zei dacht ik dat je het gewoon een beetje verkeerd had gelezen, maar als je het wel allemaal had gelezen had ik dus even de uitleg erbij geplaatst. Ik vind het trouwens heel erg leuk dat je zo begaan bent met het welzijn van de shetjes!

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:28

Ik doelde met die mest meer op het volgende: hoe is het in de gemeente geregeld met het maken van een mesthoop. Moet dit een betonnen vloer hebben met 3 opstaande randen of kan je de mest in een trailer doen die je een keer in de zoveel tijd gaat/laat legen. En waar breng je het dan naartoe, zijn er boeren in de omgeving die graag paardenmest willen hebben of moet je eventueel betalen voor het kwijtraken van de mest.

Vind het heel goed dat je je aan het verdiepen bent in het houden van paarden, voordat je ze koopt. Noemde de andere punten gewoon even als puntjes om rekening mee te houden, zulke relatief kleine dingen kunnen snel over het hoofd gezien worden ;-)

LiesbethLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:34

Ja hebt gelijk, ik vind het ook heel erg belangrijk dat je niet halsoverkop een beslissing neemt, en we hebben onze wei vlak naast een boerderij en daar kan ik het eventueel wel gaan vragen, maar mijn opa kan die mest ook wel gebruiken! ;)

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:40

Ik wil ook wel zo'n opa ;-)