Paso Fino Wie kent dit ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:09

Zoals ik bij de twede filmpje zie, dat der iet alleen paso-fino's die gang kunnen, maar ook arabieren en andere rassen, is zo te zien dat de gang sowieso is aangeleerd. Ik zie ook dat de oppervlakte waar ze op lopen alleen plat mag zijn. Ik vind het nogal sneu der uit zien eerlijk gezegd, maar ik kan het nooit als dierenleed verklaren als ik der nog niks van af weet natuurlijk ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:27

Zoals ik al eerder schreef, oorspronkelijk konden álle paarden tölten (of paso fino/corto/llano/marcha/rack/flat walk/singlefoot - allemaal ongeveer hetzelfde, afhankelijk van het ras). Dat is er in Europa bij onze (warmbloed) rassen uitgefokt. Maar Arabieren en barokke paarden (oudere rassen dus) kunnen het soms nog. Net als IJslanders, ook een oud ras waar het bewaard is gebleven. Net als in heel veel Noord- en Zuid-Amerikaanse rassen die van de oude barokke Spaanse paarden afstammen. Niets aangeleerd, puur genetisch verankerd. En in ónze paarden er uit gefokt.

vienna14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:34

corbosman schreef:
. Bij ons op stal dacht in het begin iedereen dat ze kreupel was :)

vienna14 schreef:
Als mijn paard zo zou lopen zou ik er geloof ik direct een veearts bij halen

Dat bedoelde ik dus ook _/-\o_

Ibbel

Re: Paso Fino Wie kent dit ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:38

En iemand die niet wist dat ik een Paso had, maar wel IJslanders gewend was, zei toen ze hier op bezoek bij na twee passen meteen: hé ik wist niet dat jij ook een gangenpaard had.
Als je het weet en kent, is het zó onmiskenbaar en herkenbaar.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:03

Omdat veulens altijd leuk zijn :) Een paso fino veulen. Aangeleerd? Dacht het niet :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:05

Ik heb er in Puerto Rico buitenritten mee gemaakt, helemaal geweldig!!

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:09

Alleen eigenlijk van de gangen, en een keer iets gelezen over de Fino. Toch wel elke keer weer geweldig om die Paso te zien

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:11

Het lijken mij geweldig leuke paarden! Helaas nog nooit op een Zuid Amerikaans gangenpaard gereden. Staat wel nog op mijn "to do lijstje" :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:22

ik zou wel zenuwachtig worden door dat getik van de hoeven steeds.

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:26

DatBenIkNou, weet je nog welke stal? Ik heb 2 maanden in puerto rico gezeten en regelmatig op paso finos gereden op verschillende stallen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:49

Ik vind het er echt zo hilarisch uit zien, eigenlijk moet je de filmpjes kijken met dit nummer eronder :')

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:09

Fiffill schreef:
Ik vind het er echt zo hilarisch uit zien, eigenlijk moet je de filmpjes kijken met dit nummer eronder :')

hahaha inderdaad :')

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:35

O dat veulen, best komisch :p

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:19

schattig veulentje, leuk filmpje.
Ik heb zelf diverse gangenpaarden gezien en gereden, de fino nooit gereden, wel verschillende keren gezien, ik word er bloednerveus van, zoveel beweging maar ze komen amper vooruit.
Ik kan me voorstellen dat het echt een ras is voor liefhebbers, je valt ervoor of helemaal niet.

Nepal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 09:55

Ik rij nu ook een paso fino ruin bij. Hij staat niet ingeschreven en zijn moeder ook niet. De vader is helaas niet veel van bekend (zoek nog steeds meer info). Maar zeker is dat hij paso fino is.
Zijn moeder heeft wel de korte pasjes van zichzelf, maar haar zoon die ik nu rij loopt eerder in draf dan in een van de fino stapjes.
Wat is dat filmpje van dat veulentje trouwens lief *\%/*

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:27

corbosman schreef:
DatBenIkNou, weet je nog welke stal? Ik heb 2 maanden in puerto rico gezeten en regelmatig op paso finos gereden op verschillende stallen :)

Oh echt? Ik ben er 3x geweest omdat vrienden daar woonden! Ik heb geen flauw idee meer waar het precies was en hoe het heette. De paarden waren van een Amerikaan volgens mij en zagen er top uit allemaal. Heen door de rivier en het bos en terug over het strand. Die paarden hebben ook een benen, lijken wel geitjes! Die van ons zouden meteen stokkreupel zijn haha..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:36

tja....kweet niet wat er van te denken.
Het lijkt wel n speelgoed paardje waar de batterijen niet goed inzitten of zo vreemd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:59

Vond het er geen onvriendelijk uitgezien, maar na een aantal reacties hier van de mensen die er verstand van hebben (en vooral na dat filmpje van het veulen, wat ziet dat er komisch uit zeg!) denk ik dat het allemaal wel meevalt :) Vooral de filmpjes van eigen ervaring die hier gepost worden, vind ik er nog vriendelijker uitzien dan sommige "normale" dressuurfilmpjes ;) Of dat tennese (schrijf ik het goed?), dat is dwang... Dit daarintegen, ik zie hier niet echt dwang als ik eerlijk ben.. Dat hele verzamelde (zoals in de OP) vind ik er wel niet zo fijn eruit zien, en hier zal het paard allicht wat "gedwongen" worden zich zo "in te houden"? Maar als je dan even denk aan hoe die Tennese-paarden behandeld en gedwongen worden :n Dan vind ik dit er helemaal niet zo erg uitzien!
Aangeleerd of aangeboren... Aan dat veulen te zien aangeboren, en dan vind ik het vooral van de ruiters afhangen hoe er dan vervolgens mee omgegaan wordt ;)
Lijkt me wel erg gaaf om ooit is op zo'n paard te rijden!

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:09

Er is een kinderboek over de Paso Fino, Colt heette die geloof ik, gaat over een gehandicapt jongetje wat alleen op zon paard kan rijden, ik ben altijd nieuwsgierig geweest naar hoe het eruit zou zien.

dat filmpje met dat veulentje *D het zit er gewoon in dat rare lopen haha

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:04

tja nu je het zecht, ik dat heb boek ook ooit gelezen.
heb t filmpje nogns bekeken t blijft iets aparts....

Cupido0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:49

Eerste filmpje gezien vond het er niet erg prettig uitzien.
Zelf 2 maal op een Paso Fino gezeten in Curacao.
De een had de gangen heel erg en reed ik mee in een bak over houten planken waar de onderkant hol van is en het effect hoort.
De 2e was mee op buitenrit.
De gangen zij erg apart, maar de paarden zelf vind ik geweldig.