Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:08

Rivaldo schreef:
Klopt.. Alles wat we zijn (behalve het deel gevormd door het milieu) is vastgelegd in onze genen. En alles wat in onze genen zit wordt vererft.

zou vererfd kunnen worden.

NatasjavE schreef:
Nee dat klopt. Maar dat is minder simpel dan homozygoot heterozygoot. Dominant versus recessief of zelf incopleet dominant spelen ook nog mee.

En daarnaast natuurlijk dat waarschijnlijk ook niet 1 gen het type hals bepaald.

s0173957 schreef:
Mijn besluit dus:
Een hengst die in de sport goed presteert kan in mijn ogen ggk worden, als hij uit een combinatie komt van een goeie vader- en moederlijn, anders is hij 50% van de tijd genetisch niks waard...

Maar ja, wie bepaalt dan weer wat de goede moederlijn is?

Rivaldo

Re: Goedkeuren adhv sportprestaties; goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 12:14

Klopt Iris, thanks voor je correctie ;) En dat tweede is ook zeker waar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:15

Een goede moederlijn kun je zo vaststellen door naar de sport- en keuringsprestaties te kijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:19

Dus zou een hengst uit een goede merrielijn, gezondheid, sport, predicaten, ondanks wat maartjes eerder goedgekeurd moeten worden dan een op het eerste oog betere hengst waar aan moederskant niets noemenswaardig achter zit???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:20

sarabande schreef:
Dus zou een hengst uit een goede merrielijn, gezondheid, sport, predicaten, ondanks wat maartjes eerder goedgekeurd moeten worden dan een op het eerste oog betere hengst waar aan moederskant niets noemenswaardig achter zit???

Keur ze allebei maar goed. Merk je vanzelf of ze fokken of niet

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 12:20

@ JdR maar kan dan komen we bij het puntje, jij vindt NMK merrie's en vanaf Inter 1 goed, en ik ster merrie's en vanaf ZZ-licht.. Waar leg je de grens?

sarabande schreef:
Zou een hengst uit een goede merrielijn, gezondheid, sport, predicaten, ondanks wat maartjes eerder goedgekeurd moeten worden dan een op het eerste oog betere hengst waar aan moederskant niets noemenswaardig achter zit???

Zeker niet!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:24

Rivaldo schreef:
. Waar leg je de grens?

De grens leg je, te weten wat je en voor welke markt je wil fokken.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:30

[***] schreef:
[

Keur ze allebei maar goed. Merk je vanzelf of ze fokken of niet

Ook hier wordt dan dus de moedermerrielijn vergeten ?
En wordt teveel de nadruk op een hengst gelegd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:41

sarabande schreef:

Sterker nog, dat is wat er gebeurd bij de KWPN keuringen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:42

sarabande schreef:

Genetisch gezien wel ja...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:44

Rivaldo schreef:
@ JdR maar kan dan komen we bij het puntje, jij vindt NMK merrie's en vanaf Inter 1 goed, en ik ster merrie's en vanaf ZZ-licht.. Waar leg je de grens?

Het KWPN begint te vermelden bij ster en Z paarden. Dat is ook wel mijn grens.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 12:45

s0173957 schreef:
sarabande schreef:

Genetisch gezien wel ja...

Maar in z'n genen zitten ook die maartjes verwerkt..
Neem je het risico dat hij deze kan vererven?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:47

Rivaldo schreef:

Eigenlijk vind ik dat de fokker dat uit mag maken. Immers die weet (als het goed is) het beste wat hij/zij wel kan hebben op zijn/haar merrielijn

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:49

Hangt er vanaf wat die 'maartjes' zijn.

Zie je die terug in de beide stammen van de hengst en in de stammen van je merrie, dan mss niet...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:51

Rivaldo schreef:

Ik denk dat het belangrijkse is dat je weet hoe je merrie fokt..
en dan zou je een gokje van de "maartjes" kunnen nemen..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:51

sarabande schreef:
Rivaldo schreef:

Eigenlijk vind ik dat de fokker dat uit mag maken. Immers die weet (als het goed is) het beste wat hij/zij wel kan hebben op zijn/haar merrielijn

Als die maartjes de algemene gezondheid of geschiktheid van de stapel niet in gevaar brengen ga ik volledig met je mee.
En net in dat eerste zit de taak van de hengstencommissie.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 12:52

sarabande schreef:
Rivaldo schreef:

Maar er zijn ook genoeg fokkers die gewoon een keer een leuk veulentje willen fokken.
Ookal hebben zij niet altijd het beste moedermateriaal, laat je hen een generatie minder goede paarden fokken?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 12:53

s0173957 schreef:
sarabande schreef:

Als die maartjes de algemene gezondheid of geschiktheid van de stapel niet in gevaar brengen ga ik volledig met je mee.
En net in dat eerste zit de taak van de hengstencommissie.

Zit inderdaad wel een groot verschil tussen een OCD en een iets afhangend kruis..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:54

Rivaldo schreef:
[
Ookal hebben zij niet altijd het beste moedermateriaal, laat je hen een generatie minder goede paarden fokken?

Die houden van zelf op. :j

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:57

Rivaldo schreef:
sarabande schreef:

Maar er zijn ook genoeg fokkers die gewoon een keer een leuk veulentje willen fokken.

Je kan niemand verbieden te fokken... en dan zwijgen we nog over die gemengde rassen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:58

Is zo'n maartje iets wat ervoor zorgt dat het geen keuringspaard is, of beperkt het hem echt in zijn presteren? En als dat het geval is, hoe komt die dan op dergelijk niveau.

Het is opvallend hoeveel verschil er is tussen keuringspaarden en GP paarden, blijkbaar gaat mooi zijn en goed presteren vaak niet samen of wij hebben een verkeerd beeld van 'mooi'.
Misschien zouden jonge hengsten een dekbeperking moeten krijgen en daarna een paar jaar op wacht moeten om te zien hoe ze presteren en hoe de nakomelingen worden? Of pas op latere leeftijd keuren?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 13:00

Ik vind dit trouwens een leerzame en interessante discussie, thanks!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:00

Rivaldo schreef:

Dat is toch geen issue, zulke mensen worden vanzelf serieuzer of houden het bij een of twee veulens.
Bovendien moeten er ook minder goede paarden zijn, anders zou een particulier die alleen leuk wil buitenrijden zich geen paard kunnen permitteren.

Daarbij kun je mensen niet verbieden om te fokken, wel zou je een regel kunnen maken dat er alleen vb papier wordt afgegeven voor veulens waarvan de moeder in stamboek staat of ster is, maar dat is ook weer zo extreem.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 13:03

Das waar Annelies ;)

Ik vind de hengst Vivaldi altijd wel een mooi voorbeeld van het ideale KWPN keuringspaard, maar eigenlijk bij lange na geen paard wat in de Grand Prix gaat presteren..

Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:04

anneliesdj schreef:
I
Misschien zouden jonge hengsten een dekbeperking moeten krijgen en daarna een paar jaar op wacht moeten om te zien hoe ze presteren en hoe de nakomelingen worden? Of pas op latere leeftijd keuren?

Dat kan alleen als je regionaal wil fokken..
Maar we leven gelukkig in europa zodat er nog altijd een vrijheid van keus is..in tegenstelling tot andere "europa" regeltjes.