Welke hengsten "fokken" mogelijke beenproblemen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 17:35

Gurk schreef:
Simpele optelsom in de catalogus van de provincie Drente van 2003 leverde mij 3% geprokte merries op.....

Wellicht dat het KWPN dit % over alle driejarige die aangeboden zijn op de stamboekkeuring uit kan tellen?

Dat kunnen ze wel. Maar zullen dat niet doen.

Gurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:02

Ik ga het ze gewoon vragen.

Enne wellicht zit KWPN zelf ook wel op bokt... who nows.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:06

[quote]

En DAAR gaat er al iets fout. Kuil is niet zulk geschikt paardenvoer.

Waarom niet? [quote]

Kuil is ontstaan als koeienvoer. Nu voeren veel mensen het zgn. 'voordroog'. Maar ook dat is in feite koeienvoer. De calcium fosfor verhouding is ongunstig voor paarden en daarnaast kan het ook nog wat teveel eiwit bevatten.

Ik ken wel iemand die onderzoek heeft gedaan naar de relatie voeding- beenproblemen. Bij 2 stallen in NL.
Er is wel degelijk een verband. Voedingsfouten worden erg veel gemaakt.
En de erfelijkheid van bepaalde aandoeningen is daarmee nog niet zo onomstoten als sommigen beweren.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:45

Voedingsfouten worden idd veel gemaakt, o.a vanwege bepaalde kosten of onwetendheid.
En dat werkt misschien ook weer door op de benen, men legt heel erg de nadruk op oc en ocd, maar dat kan ook een gevolg zijn.
Men let weinig op de oorzaken.
En zolang je de gevolgen aanpakt werk je alleen maar aan symptoonbestrijding, maar daar schiet je weinig mee op.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:24

ceasario"]
[quote="Samsam schreef:
Een vriendin werkt bij een paardenkliniek en vertelde me dat heartbreaker maar weinig kinderen goed op de fotoos heeft.

Ja dat las ik van Flemmings ook. Huilen
[/quote]

wij hebben vijf heartbreakers , allemaal 100 %.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:30

we praten tegenwoordig toch niet meer over afkeuren maar over bemerkingen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 15:48

Ruchet schreef:
we praten tegenwoordig toch niet meer over afkeuren maar over bemerkingen.

OK dan! Helemaal correct, want een paard met een 3 is nog niet "afgekeurd". Wanneer ik een paard koop en ik zeg bij goedkeuring kosten koper, dan telt een 3 ook mee! Bij een 4 geeft men pas vaak negatief advies...Daarnaast geef ik meer voorkeur voor een hengstkeuze qua exterieur, gangen en prestaties..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 17:29

Nou de dierenarts die bij een 3 geen negatief advies geeft moet ik nog tegenkomen.
Of bedoel je verder alles goed, maar slechts een 3tje???

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:36

Als ik een paard koop, en tegen de koper zeg "bij goedkeuring gaat de koop door" dan ben ik als koper wettelijk gezien zelfs verplicht bij 1 of 2 maal een drie, het dier te kopen. "afkeuren" komt pas bij 3x3 of v.a. 1x4. (is op het centrum zo aan mij uitgelegt)..Daarnaast mag een veearts een paard niet meer "goed-"of"af- " keuren, tegen woordig geven ze een positief of negatief advies.

Ik heb het ook niet bedacht maar houdt mij wel intensief bezig met de verkoop en ben een paar keer met mijn neus op de feiten gedrukt...ook ik dacht dat een 3 "afgekeurd" was, maar wettelijk/jurisisch gezien dus niet...jij praat alweer over een negatief advies, maar een negatief advies hoeft nog niet afgekeurt te zijn, snappie? kweet ook niet hoe ik t anders moet uitleggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:39

Een 3tje betekend verhoogd risico.
Dus idd geen afkeuring.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:40

runningkawa schreef:
Een 3tje betekend verhoogd risico.
Dus idd geen afkeuring.

justem, naar verhoogd risico zocht ik, kon dr effe niet opkomen....ben een beetje "warrig" hahaha

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:43

Ligt aan de afspraken die je maakt. Ik geef bij een aankoop van tevoren aan dat ik hem ieder geval koop bij niets hoger dan een 2 en geen ocd (tegenwoordig ook niet noodzakelijk reden voor negatief advies) en dat alles wat daarnaast gevonden wordt in overleg met mijn dierenarts is.
Bij een 3 verwacht ik wel dat een paar klinisch helemaal top is voor ik aankoop overweeg.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 19:50

Symbeami schreef:
Citaat:
En als in de winter het gras op is wordt er bijgevoerd met eersteklas kuil!

En DAAR gaat er al iets fout. Kuil is niet zulk geschikt paardenvoer.

nee hooi is beter maar te veel brok voeren is slechter groeien ze te hard en dan heb je meer kans op ocd bewegen met leeftijdsgenoten is ook goed dan worden de botten sterk. want als ze tussen alleen maar ouder staan bewegen ze over het algemeen minder. (weet dat ze bij jullie wel bij leeftijdsgenoten staan )

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 11:09

Teveel brok voeren is idd niet goed. Bij ons worden de veulens ook niet bijgevoerd, alleen als ze net van de moeders afkomen. Maar met een week gaan ze dan over op gras en hooi.

En idd bij ons is het 3 hectare speelweide voor alle paarden Haha! En leeftijd bij leeftijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:21

Mijn 2,5 jarige merrie had toch echt een prachtige opfok gehad, en die bleek uiteindelijk zo slecht in elkaar te zitten dat ik haar maar meteen weggebracht heb om haar verdere ellende te besparen. De rotte appels opruimen is volgens mij alles wat je kunt doen. Populatietechnisch gezien is het de laatste 20 jaar overigens al enorm verbeterd.

Wat de vraag van de topicstarter betreft: er zijn wel bepaalde lijnen waar van bekend staat dat er wat vaker dan gemiddeld problemen voorkomen. Maar er zijn dus zoveel factoren die daar een rol in spelen dat je dat niet puur op die ene hengst af kunt schuiven.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 13:11

Maar welke lijnen zijn het dan? Daar ben ik vooral benieuwd naar. Ik wil het ook zeker niet op hengsten afschuiven ofzo. Het is meestal een jammerlijke combinatie van hengst en merrie die zoiets kan opleveren. Maar ook een goede combinatie kan het, ik weet het.

Zoals ik eerder al zei is het L'invasion bloed en het Cantus bloed vererfbaar met beengebreken. L'invasion zit in onze merrie dus we moeten oppassen welke hengsten we gaan gebruiken.