[TI] Tinkers in de dekens: Met welke deken staat jouw Tinker nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:35

Dat is besmettelijk Berdien,hi,hi,de rest van de tinkerkudde hier,incl Flynn zijn grote kleine vriendinnetje staan zonder.

kiki1976

Re: Tinkers in de dekens: Met welke deken staat jouw Tinker nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:38

Hier met een ongevoerde regendeken vanwege de hoeveelheid regen.
Ze is overigens niet geschoren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:42

Jup Carolien, het hele stel stel stond gezellig en harig in de wei te scharrelen vanmiddag. Als Jes niet zo snel oud was geworden en zichzelf goed warm had gehouden was die ook dekenloos gebleven. Ik geloof heilig in de werking van de vacht en de kracht van paarden om zichzelf warm te houden als ze in goede conditie zijn. Het zijn wel paarden he...

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:49

Billy is vanaf vrijdag gedeeltelijk geschoren en heeft op dit moment een fleece gevoerde QHP regendeken met daaroverheen nog een 0 grams Profi Rider deken. Dit laatste preventief tegen inregenen, de 0 grams heeft een hele mooie pasvorm om zijn hals heen. Met de hogere temperaturen volgende week krijgt ie alleen de 0 grams op of overdag zelfs niets als ik het geregeld krijg met afhalen/opleggen. Hij staat 24/7 in de wei. :)

Ik geloof ook heilig dat Billy prima de kou zou doorstaan met zijn vacht, maar dit is mijn derde winter dat ik hem heb en na twee winters vrijwel niet kunnen rijden of letterlijk urenlang uitstappen; heb ik dit keer geopteerd voor gedeeltelijk scheren met dekens. Hij voelt zich duidelijk heel prettig, is veel meer voorwaarts dan normaal en we hoeven niet meer langer dan een half uur uit te stappen; iets waar hij echt een bloedhekel aan had om dit uren te doen!
Heeft iemand toevallig ervaring met de Bucas Big Necks op een Tinker? Hoe ligt die bij jullie en hoe gaat het met veel regen?

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 06:37

Ik heb sinds gistermiddag een Bucas Big Neck op mijn tinkermerrie liggen. Mijn stormshield deken was zeiknat, dus toen de bucas erop gelegd. Het ziet er goed uit, lijkt prima te passen. Maar meestal zie ik het pas goed na een week of 3 :). Ze was gisteravond in ieder geval nog wel droog!

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:57

gaia schreef:
Ik heb sinds gistermiddag een Bucas Big Neck op mijn tinkermerrie liggen. Mijn stormshield deken was zeiknat, dus toen de bucas erop gelegd. Het ziet er goed uit, lijkt prima te passen. Maar meestal zie ik het pas goed na een week of 3 :). Ze was gisteravond in ieder geval nog wel droog!

Ben je niet bang dat de manen er afschuren?

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:03

ik heb hem een paar weken geleden geschoren en nu een regendeken met fleece voering bij hem op.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:14

Regendeken, over 2 weken gaan we m scheren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:27

Die van mij hebben ondertussen al 200 gram opliggen. Overdag gewoon hun winterdeken + regendeken als het heel erg regent zoals gister en in de nacht 200 gram onderdeken + 50 gram en die ander 0 gram met fleece voering staldeken er over.
Ze voelen niks te warm aan, gewoon precies goed. Ze zijn helemaal geschoren maar de vacht heeft al weer wat aangemaakt merk ik.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:30

Regendeken met fleecevoering op dit moment :) We gaan als de haren erger worden een 100 gram erop gooien en zo langzaam opbouwen. Het liefst willen we de winter door komen zonder te scheren

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 10:20

Arjan1983 schreef:
gaia schreef:

Bij mij liggen de Big Necks best mooi aangesloten, niet op een manier waarop ik zou verwachten dat de manen eraf gaan. Bij jou dan wel? Ik weet fftjes niet meer precies waar de bovenkant op terecht komt, maar het drukt in ieder geval niet persee op 1 plek op de manenkam.
Wel heb ik twee verschillende maten van de Bucas dekens. De Turnout Light in 195 en die past netjes maar nét zegmaar. En de dikke Smartex heb ik in 205! Past net iets ruimer, vind ik zelf wat prettiger. Onder de Turnout hoef ik geen andere deken meer te leggen, bij de Smartex zou ik eventueel kunnen stapelen (zal echter niet nodig zijn met mijn fluffy peerd.) :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:05

Ben je niet bang dat de manen er afschuren?[/quote]
Bij mij liggen de Big Necks best mooi aangesloten, niet op een manier waarop ik zou verwachten dat de manen eraf gaan. Bij jou dan wel? Ik weet fftjes niet meer precies waar de bovenkant op terecht komt, maar het drukt in ieder geval niet persee op 1 plek op de manenkam.
Wel heb ik twee verschillende maten van de Bucas dekens. De Turnout Light in 195 en die past netjes maar nét zegmaar. En de dikke Smartex heb ik in 205! Past net iets ruimer, vind ik zelf wat prettiger. Onder de Turnout hoef ik geen andere deken meer te leggen, bij de Smartex zou ik eventueel kunnen stapelen (zal echter niet nodig zijn met mijn fluffy peerd.) :)[/quote]

mijn ervaringen bij ons op stal is dat de meeste dekens met halve of hele hals op gegeven moment op de hals gaan schuren hoe mooi t ook past, ook bij de schoft aanzet! na het winter seizoen zijn de manen erg uitgedund.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 11:44

Arjan1983 schreef:
mijn ervaringen bij ons op stal is dat de meeste dekens met halve of hele hals op gegeven moment op de hals gaan schuren hoe mooi t ook past, ook bij de schoft aanzet! na het winter seizoen zijn de manen erg uitgedund.

Ohh zo, ja dat klopt inderdaad, maar de Big Neck is een deken zonder halsstuk of hogere hals (nja die kun je er wel los bij kopen, maar in eerste instantie zit ie er niet bij), hij is enkel wat breder geplooid rondom de boeg.:)
Zoals op deze foto:
Afbeelding

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:26

Heb de ongevoerde regendeken maar weer op. Ze kreeg jeuk op de rug
Ze is 4weken terug geschoren maar al aardig weer een vachtje.krijgen jullie tinkers wel eens jeuk op de rug?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:35

Kan zijn van de terug groeiende haren?

Hier nog steeds ongevoerde regendeken, ze stond licht te zweten, maar ivm de voorspelde regen heb ik hem toch maar weer op gedaan toen ik naar huis ging :( 300 grams deken is gepast, ikke is happy! :D

Afbeelding

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:00

ze schiet nu inderdaad weer in het haar. en heb haar maar weer onder regendekentje gezet. en als de temperatuur onder 9 graden komt snachts en overdag rond de 12 dan maar 100 grams op.

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:27

Weet iemand waneer je met scheren van een tinker moet beginnen? En welke dekens je dan zou moeten opleggen. Mijn tinker staat buiten met een schuilstal en heeft nu een gevoerde regendeken op. Mijn kwpn moest ik altijd scheren rond december, Maar mijn tinker gaat al aardig in de haren zitten. ik vraag me af of het niet al te vroeg is?

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:32

geen deken voor mijn tinkertje hoor :+)
het is en blijft een tinker... hij hoeft geen zwaar werk te doen en echt koud is het niet... ze kunnen er wel tegen :-D
misschien met -10 dat die dan zn dekentje om krijgt... maar ik laat hem lekker een teddy beer worden

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:50

Arjan1983 schreef:
gaia schreef:

Ze heeft de deken pas sinds afgelopen maandag op. Het schuren lijkt mee te vallen, maar ik moet zeggen dat de schoft van mijn stormshield deken mooier ligt. We zullen zien hoe dit gaat.

Pepper2010 schreef:
Weet iemand waneer je met scheren van een tinker moet beginnen? En welke dekens je dan zou moeten opleggen. Mijn tinker staat buiten met een schuilstal en heeft nu een gevoerde regendeken op. Mijn kwpn moest ik altijd scheren rond december, Maar mijn tinker gaat al aardig in de haren zitten. ik vraag me af of het niet al te vroeg is?

Ik scheer mijn merrie altijd eind oktober. Het zou voor het rijden mooier zijn om het eerder te doen, maar dan moet ik 2x scheren. Dat wil ik niet. Nu zit ze echt al flink in haar vacht, en groeit het niet te lang meer. Ze begint eind december alweer met verharen. En omdat ze dag en nacht buiten staat, wil ik ook dat haar vacht alweer wat bij gegroeid is tegen de tijd dat het echt koud wordt. De afgelopen jaren werkte dit prima!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 00:35

Jes is weer dekenloos. Ze was zeiknat onder haar deken, wordt geen zware regen voorspelt en de buien die vallen moet ze maar kunnen handelen. Tis een paard immers... Met het oplopen van de temperaturen richting het weekend vind ik een deken bij een ongeschoren paard onzinnig en gewoon zielig, staan ze daar te broeien onder een deken. Dat is zo niet gezond...

Pepper2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:15

Dank je gaia.ze zit nu ook al flink in de haren maar ik wil haar zeker
Niet twee keer per jaar scheren ( als ik het voor kan blijven)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:45

Hier de deken ook weer van Fjury afgehaald, had hem gelukkig nog niet geschoren, hij vernield zijn dekens
allemaal :+ Dus dan toch maar zonder, het geluk is dat ik vrijwel altijd s´morgens men of rijd dan kan ik hem daarna met zweetdeken rustig op laten drogen voordat het weer donker word :j

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:58

De mijne staat inmiddels ook weer zonder deken, het wordt nu te warm icm de vacht die ze nog heeft. Als ze geschoren is, is het een ander verhaal.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 14:30

Nou, ik ben blij dat ik de deken er gisteren weer op heb gedaan, paardlief voelde vandaag perfect. Echter toen ik de deken eraf haalde in de bak voor wat longeerwerk vond ze het niet zo leuk meer. Dus toen het ook nog eens begon te regenen maar snel op stal gezet om warm te worden en daarna lekker onder de deken terug de wei in. Blij paard!

Viel me vandaag op hoeveel verschil er in sommige vachten zit. Mijne loopt in een groep met meerdere dekenloze Tinkers, die allemaal gewoon 24/7 buiten staan zonder deken. De ene had een droge vacht (ca. 20 min nadat het had geregend), de ander leek het net of het water erop lag, maar was wel nat. En een derde leek echt een behoorlijk diep natte vacht te hebben, maar wel duidelijk uitgezet zodat ze op de huid droog was.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:40

Helaas is een deken hier wel nodig ivm gezondheid. Nu een ongevoerde regendeken van premiere. Omdat ze geen beschutting hebben nu en meneer niet doornat mag regenen. Eigenlijk niet nodig met het weer wat het nu is maar ik kan niet heen en weer vandaag.