KWPN najaarsonderzoek 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: KWPN najaarsonderzoek 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:18

Hij lijkt op stand ook wel goed te passen op Gelderse merries :) zit ook een mooi Gelders lijntje achter zag ik.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:18

De befaamde Karin :)
Op een degelijke merrie zeker het proberen waard!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:16

I rest my case: de Contango zal vooral in de smaak vallen bij fokkers van klassieke types :D
Ineens heeft dit topic spontaan de belangstelling van de Gelderse fanaten :=

Beest staat dus gewoon zijn verrichtingen in de verkeerde richting te doen.
Hup, kar erachter!

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:21

Want een Gelderspaard is natuurlijk een karreknol :')

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:58

Nou niet ineens hoor. Ik lees al vanaf blz 1 mee en de Contango trok vanaf het begin mijn aandacht.

Hengsten met veelzijdige paarden in de pedigree en waar ze bij de dressuurrichting merries met bloed voor adviseren, zouden interessant kunnen zijn voor de Gelderse richting, als de merrie degelijk genoeg is.

Neemt niet weg dat hij in de dressuurrichting ook een hoop kan betekenen, juist op moderne poppetjes die te weinig massa hebben. Niks mis mee toch, dat een hengst in meerdere fokrichtingen wat kan betekenen?

Daar zijn wel meer voorbeelden van te noemen, bijv Negro of Special D of Uphill, al verwacht ik van die laatste twee niet veel springaanleg.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 00:59

Rivaldo schreef:

Je moet met Dees niet over Gelderse paarden discusieren, jammer van je energie ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:18

GJ9 schreef:
Rivaldo schreef:

Je moet met [naam verwijderd] niet over Gelderse paarden discusieren, jammer van je energie ;)

Wie heeft het over discussiëren? Jullie happen gewoon heel dankbaar, het is gewoon amusant :D

Daarnaast: ook het KWPN vindt het paarden die voor een kar horen, gezien de verplichte aangespannen test in het verrichtingsonderzoek. Dus waarom zou er dan achter zo'n Contango geen kar geknoopt mogen worden?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:30

Wat versta jij onder happen en waar zeg ik dat een Gelderse niet voor de kar hoort?
Ik vind de mijne zelfs het mooist voor de kar.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:39

Wie zegt er dat wij niet steeds over de Geldersen beginnen om jou te laten happen Dees? :)*

Je trapt er steeds weer in :D :')

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:16

Leuk gered, Pletje. Maar je weet wel wat de waarheid is ;)

Het is naar mijn mening (maar zeker niet alleen de mijne ;) ) overigens niet meer dan terecht en correct dat Gelderse paarden zich niet hoeven te meten met dressuur- of springpaarden. Zeker kwa beweging zijn Gelderse paarden echt anders.

Deze Contango beweegt beter dan het gemiddelde basispaard maar zijn model is niet zo verfijnd als de moderne sportpaardenfokkerij wenst. Dat er toch publiek voor is, blijkt wel uit jullie (Gelders georiënteerde) reacties. Mijn zegen heb je hoor. Maar voor de dressuursport-paardenfokkerij lopen er in dit verrichtingsonderzoek aantrekkelijkere paarden mee, zeker als je ook type meeweegt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:28

Over ouderwets gesproken, het basispaard bestaat al lang niet meer :(:)

Gelderse paarden zijn zeker anders en daarom is er ook een aparte richting voor. Dat jij daar dan graag op neer wilt kijken en dat bij iedere gelegenheid even wilt noemen moet jij weten.

Mooi toch dat er nu ook een klassieker (in jouw ogen is) die beter beweegt. Kan jij tenminste een dressuurhengst aanraden bij de hengstkeuze topics, waar gevraagd wordt om een wat zwaardere hengst, die braaf en veelzijdig is, want zodra daar het woord Gelderse valt spring jij er altijd gelijk bovenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:29

Praat toch geen onzin Dees en houd je discussies buiten dit topic, heeft niks met het VO te maken

Hij mag bij mij gewoon op een rijpaardmerrie
Qua model vind ik de rest juist tegenvallen, op de Painted Black na.

Alsof Ampères niet enorm klassiek zijn trouwens

De Contango beweegt het meest bergop en heeft tenminste lengte in zijn lijf. De Uphill zie je op stand terug hoe hij beweegt, meerdere paarden blijven hoog in het kruis. De tijd zal het leren maar ik ben gek van Contango bloed en vind deze zoon een machtig fijn beest. Als ik er wat op aan te merken heb, dan is dat 007 x Saluut daar ben ik niet erg kapot van

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:33

dat het je smaak niet is, prima.
maar om hem meteen als gelders af te doen.
Vind het juist mooi dat er voor verschillende merries en persoonlijke smaken hengsten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:34

Hij kan op popperige merries goed werk doen denk ik

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:34

gezien het aantal views en het aantal daadwerkelijke reacties zijn er misschien een aantal 'dressuursport fokkers' die niet meer de moeite nemen om te reageren.

De Contango spreekt mij qua bloedvoering en type ook erg aan. Die hou ik bij goedkeuring op het lijstje voor mijn merrie. En nee, die is niet Gelders en ook geen poppetje ;)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:42

Geen ruzie maken!
De Contango is al behoorlijk ontwikkeld, dat kan je van een paar andere hengsten nog niet echt zeggen. Zo op het filmpje spreken de meeste hengsten me nog niet erg aan, ook de PB niet. De Ampere sprong er wat mij betreft uit.

Maar het type van de Contango vind ik ook niet verkeerd. Loopt ook fijn. Hij zou zowel in de dressuurpaard- als de gelderse fokkerij iets kunnen betekenen.

Maar, het zijn nog jonge beesten, dus we moeten nog even afwachten hoe het verder gaat lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:48

Bijzonder dat er op zo'n hengst gelijk een stempel Gelders geplakt moet worden

Ik heb al fijne Ampères gezien maar bij dit clubje zou ik toch de voorkeur aan Ampere zelf geven
Dan maar even slikken bij de rekening

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:48

[***] schreef:
Die Contango staat bij mij al op het lijstje, mss wel voor 2 merries

[***] schreef:
Hij kan op popperige merries goed werk doen denk ik

Terug naar het VO: de beide Ampères zijn van de bovenste klasse.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:59

Ach, de een is wat kortzichtiger dan de ander. Gewoon het ene oor in en het andere oor uit :D Ik ben blij dat er wat verschillende types tussen zitten. Vind hem trouwens helemaal niet zo Gelders.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:01

Cayenne schreef:
Ach, de een is wat kortzichtiger dan de ander. Gewoon het ene oor in en het andere oor uit :D Ik ben blij dat er wat verschillende types tussen zitten. Vind hem trouwens helemaal niet zo Gelders.

Ik ook niet. Denk dat Dees de enige is die dat vindt.
Lekker laten rusten idd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:06

[naam verwijderd] schreef:
Ik heb hem in het echt gezien (jullie ook? ;) ) en ik vind het nogal een tank van een paard. Veel te rijp voor zijn leeftijd. Goede galop, dat zeker. Maar kwa type kan ik me praktisch niet voorstellen dat fokkers van moderne sportpaarden die hengst serieus gaan gebruiken. Het model is, hoe zeg ik het vriendelijk, van een paar jaar geleden.De galop en zeker ook de draf van nr 25 (Ampere x Ferro) is trouwens veel beter.

Nergens gezegd dat ik vind dat het een Gelders type is.
Dat is wat anderen kennelijk van mijn input maken.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:09

Laat je niet zo kennen joh.
Je leest over je latere input heen waarin je zegt dat hij de verrichting in de verkeerde richting loopt. Als je zulke uitspraken durft te doen moet je ook tegen tegengas kunnen.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:17

Ik ben me alvast aan het orienteren voor onze Elite merrie van Cantos voor volgend seizoen, het wordt natuurlijk een springhengst :P .Als manlief geen wedstrijd zou hebben op 16 November dan had ik wel naar de eindbeoordeling willen gaan kijken.
ik heb vorige week de filmpjes zitten bekijken die laatst gemaakt zijn tijdens het verrichtingsonderzoek en voor mij valt de jonge hengst van toulon x tangelo van de zuuthoeve positief op.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:22

GJ9 schreef:
Laat je niet zo kennen joh.
Je leest over je latere input heen waarin je zegt dat hij de verrichting in de verkeerde richting loopt. Als je zulke uitspraken durft te doen moet je ook tegen tegengas kunnen.

Ach en het huidige moderne sportpaard is helemaal niet zo fijn gebouwd. Kijk maar naar een Valegro, Damon Hill of Totilas.
Liever wat massa en kracht als die slappe iele dingetjes die vanachter niet mee kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:30

urobi schreef:
Ik ben me alvast aan het orienteren voor onze Elite merrie van Cantos voor volgend seizoen, het wordt natuurlijk een springhengst :P .Als manlief geen wedstrijd zou hebben op 16 November dan had ik wel naar de eindbeoordeling willen gaan kijken.
ik heb vorige week de filmpjes zitten bekijken die laatst gemaakt zijn tijdens het verrichtingsonderzoek en voor mij valt de jonge hengst van toulon x tangelo van de zuuthoeve positief op.

Dan kan je Etoulon ook nog wel eens bekijken, had al fijne veulens

Ik vond de Carambole de [naam]