KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 12:01

fokfanaat schreef:
Bucephalus schreef:
De milieufactoren zijn het gemakkelijkste te beïnvloeden en maken uiteindelijk het verschil, .

tja dat kan alleen als je financiele middelen genoeg hebt om alles aan te houden en te laten rijden, niet als je veulens moet verkopen.

Dus het uitbrengen in de sport maakt het verschil?

Een merrie met een goede EPTM of IBOP, die daarna niet in de sport wordt uitgebracht, maar direct in de fokkerij wordt ingezet is die vergelijkbaar met een merrie die minimaal ZZL heeft gelopen en daarna in de fokkerij wordt ingezet? M.a.w. leidt dat tot een aanpassing in het genetisch profiel?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:13

ik bedoel meer dat je volle zussen broers pas echt kan vergelijken op kwaliteit als ze gekeurd en ze kwalitatief in de sport of eptm/ibop ingezet worden , zolang ze in de wei staan, of voor recreatie oid gebruikt worden gaat dat niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:20

Bucephalus schreef:
Bij volle broers en zussen zouden de verschillen eigenlijk klein moeten zijn.

bv totilas heeft 4 volle broers en zussen, maar of die allen dezelfde kwaliteiten hebben?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:24

Buc jouw vragen zouden door een fokker van bijvoorbeeld Welsh A pony's beantwoord kunnen worden. Meestal weet die van te voren al heel veel tot zelfs de kleur. Het is een besloten fokkerij en alles is terug te voeren Bij de part breds is dat al niet meer mogelijk laat staan bij een zo samengeraapt rommeltje als waar de pedigrees van onze dressuurpaarden uit bestaan.
Wat je dus als goede fokker doet is proberen de mindere punten te verbeteren en de goede te consolideren en dan kan het zomaar dat in het ene veulen een paar andere voorouders overheersen dan in het andere veulen zelfs als je dezelfde ouders neemt
Je kan er zoveel theorieën en studies op loslaten als je wilt, je kan nooit iets voorspellen, je kan alleen maar hopen dat je overwogen keuzes de goede zijn

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:25

fokfanaat schreef:
Bucephalus schreef:
Bij volle broers en zussen zouden de verschillen eigenlijk klein moeten zijn.

bv totilas heeft 4 volle broers en zussen, maar of die allen dezelfde kwaliteiten hebben?

Die merrie is ster geworden maar volgens mij heeft de rest (nog) niets gedaan. Maar goed, ik vind hem ook een toevalstreffer.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:28

maar vind het wel interessant, zoals bijvoorbeeld de combinatie LL x negro lijkt erg succesvol, in hoeverre is dat omdat LL op een paar hele beste negro merries gebruikt is en de combinatie naar aanleiding daarvan heel veel gemaakt is, en daaronder een aantal zeer succesvol.
of scoort deze combi echt beter dan gemiddeld? en matchen die 2 hengsten blijkbaar heel goed.

SophievdV

Re: KWPN-dressuurpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:32

LL en Negro vullen elkaar aan. Ik denk dat het daarom een goede combinatie is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:46

Pletje123 schreef:

De meeste combi's van deze 2 komen allemaal bij van Olst vandaan waar LL de beste merrie's gehad heeft. In den lande heb ik ook een aantal LL gezien en die waren echt niet bijzonder.

Zo'n succesverhaal hebben we ook eens gehad met Rubiquil. Maar alle nakomelingen kwamen wel bij Leunis vandaan. De fokwaarde van Rubiquil ging, toen hij openbaar ging dekken, harder naar beneden dan een afgeworpen brandstoftank van de spaceshuttle.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:54

Het gaat om de combinatie of kwamen die LLs die jij hebt gezien ook uit een Negro merrie?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:03

Ik denk dat dat 1 van de "problemen" in de fokkerij is.
Hoeveel mensen willen niet een veulentje van hun eigen merrie en rennen naar de eerste de beste modehengst zonder echt verder te kijken en voor de meeste hengstenhouders is een dekking een dekking, die verwijzen echt niet naar de hengst van de concurrent ook al zou die veel beter passen.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:05

sarabande schreef:
..Bij de part breds is dat al niet meer mogelijk laat staan bij een zo samengeraapt rommeltje als waar de pedigrees van onze dressuurpaarden uit bestaan.
Wat je dus als goede fokker doet is proberen de mindere punten te verbeteren en de goede te consolideren en dan kan het zomaar dat in het ene veulen een paar andere voorouders overheersen dan in het andere veulen zelfs als je dezelfde ouders neemt
Je kan er zoveel theorieën en studies op loslaten als je wilt, je kan nooit iets voorspellen, je kan alleen maar hopen dat je overwogen keuzes de goede zijn

Daar ben ik het mee eens.

Alles dat echter helpt om de kans op een goede nakomeling te vergroten moet serieus genomen worden in een fokkerij. Ervaren fokkers hebben merries die uit stammen komen waar ze veel van weten. Die kennis laat zich waarschijnlijk moeilijk vertalen in graadmeters op papier, maar als je er niets mee doet gaat zo ook veel waardevolle kennis verloren. Er zijn fokkers die de kennis met de paplepel ingegoten hebben gekregen, maar er zijn er veel meer die (noodgedwongen) 'maar een dotje aan doen'

Jij bent zo iemand die veel weet van de fokkerij, hebt al veel gezien. Jij weet zo welke hengst wel en welke waarschijnlijk niet zo best gaat presteren of zit ik nu verkeerd?

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:07

janderegelaa schreef:
Pletje123 schreef:

De meeste combi's van deze 2 komen allemaal bij van Olst vandaan waar LL de beste merrie's gehad heeft.
Is dat ook niet de toegevoegde waarde van een hengstenhouder? Als het goed is weet hij welke merries zijn klanten hebben en welke hengst daar waarschijnlijk het beste bij past. Hij koopt een hengst aan omdat hij daar veel van verwacht, ik zou wel eens willen weten wat daarbij de trigger is of triggers zijn.
Citaat:
Zo'n succesverhaal hebben we ook eens gehad met Rubiquil. Maar alle nakomelingen kwamen wel bij Leunis vandaan. De fokwaarde van Rubiquil ging, toen hij openbaar ging dekken, harder naar beneden dan een afgeworpen brandstoftank van de spaceshuttle.

Yep.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:13

Bucephalus schreef:
Jij bent zo iemand die veel weet van de fokkerij, hebt al veel gezien. Jij weet zo welke hengst wel en welke waarschijnlijk niet zo best gaat presteren of zit ik nu verkeerd?

Nee hoe ze gaan presteren weet niemand, maar met Emmelie komen ze al een heel eind :) .
Zelfs mensen die al zo veel gezien hebben en vrij brede kennis en interesse hebben, kunnen een foute keuze maken ondanks dat ze alles uitpluizen, bij een jonge hengst naar de afstammelingen keuring gaan etc. Moeder natuur laat zich niet altijd sturen. En bv ZZL zegt wat over het vermogen tot prestatie, maar niets over vererving.
Fokkerij is niet te vangen in lijntjes en tekens. En ja er zijn merries waar je een geit op kan zetten en dat wordt nog een goeie, maar het is niet gezegd dat haar dochters die zelfde eigenschap hebben.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:17

janderegelaa schreef:
Pletje123 schreef:

De meeste combi's van deze 2 komen allemaal bij van Olst vandaan waar LL de beste merrie's gehad heeft. In den lande heb ik ook een aantal LL gezien en die waren echt niet bijzonder.

Beetje kort door de bocht Jan. Deze resultaten laten toch heel wat anders zien.

http://www.horsetelex.nl/horses/progeny/2663

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:24

sarabande schreef:
Bucephalus schreef:

Nee hoe ze gaan presteren weet niemand, maar met Emmelie komen ze al een heel eind :) .
Zelfs mensen die al zo veel gezien hebben en vrij brede kennis en interesse hebben, kunnen een foute keuze maken ondanks dat ze alles uitpluizen, bij een jonge hengst naar de afstammelingen keuring gaan etc. Moeder natuur laat zich niet altijd sturen. En bv ZZL zegt wat over het vermogen tot prestatie, maar niets over vererving.
Fokkerij is niet te vangen in lijntjes en tekens. En ja er zijn merries waar je een geit op kan zetten en dat wordt nog een goeie, maar het is niet gezegd dat haar dochters die zelfde eigenschap hebben.

In principe is elk gezond en correct gebouwd paard fysiek in staat om de basissport te doorlopen en inderdaad maakt een goede ruiter het verschil. Moeder natuur laat zich niet bedwingen en slechts ten dele sturen, maar ik zou toch eerder fokken met een nakomeling van een ZZL-merrie. Die heeft voor mij toch een hogere verwachtingswaarde. Met mij, denk ik vele anderen.

Die merries die procentueel betere nakomelingen geven zullen beslist een groot deel van hun genen doorgeven. Misschien komt dat niet ten uitdrukking in de eerste generatie, maar wel in de volgende. Ook dat zie je toch regelmatig terug.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:26

@ Sarabande:

Je hebt in een ander topic aangegeven voor jouw bloedmerrie Metall te gebruiken. Zou je willen uitleggen waarom je niet hebt gekozen voor Negro?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:28

Ik vind IBOP en sport echt een enorm verschil.
Voor het eerste hoeft het dier in feite maar 4 jaar heel te blijven en 1 keer zich leuk te laten zien.
Dat kun je niet vergelijken met jaren lange inzet in de sport zonder grote blessures.
IBOP is aanleg, sport is de de uitvoering er van.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:32

Pletje123 schreef:

Pietje, wil je dat uitleggen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:37

LL heeft meer lengte en ras. Hij heeft merries nodig met een sterke bovenlijn en een sterk achterbeen. Negro geeft ze vaak wat klassiek, met een prima bovenlijn en een opvallend sterk achterbeen :) zo vullen ze elkaar aan. Maar het is nooit 1+1=2, althans, die garantie krijg je nooit.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:43

Pletje123 schreef:
LL heeft meer lengte en ras. Hij heeft merries nodig met een sterke bovenlijn en een sterk achterbeen. Negro geeft ze vaak wat klassiek, met een prima bovenlijn en een opvallend sterk achterbeen :) zo vullen ze elkaar aan. Maar het is nooit 1+1=2, althans, die garantie krijg je nooit.

Dus voor jou is het uiterlijk leidend, de aanvullingen in type. Kun je ook nog iets zeggen over de pedigrees, in hoeverre hier ook een aanvulling is of zie je die niet?

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:45

Bij van olst kreeg je ook korting wanneer je een negro merrie dekte bij ll... Veel mensen maken daar gebruik van geld die regeling nu nog?

Wat je zegt pletje over ll en negro!
Maar zo zijn er meer combies die goed lijken te passen
Jazz x ulft rhodium x jazz krack x negro

@sizzle blessures heeft niet altijd met zwakte te maken hè! Je kan ook gewoon pech hebben!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:46

Albert schreef:
Ik denk dat dat 1 van de "problemen" in de fokkerij is.
Hoeveel mensen willen niet een veulentje van hun eigen merrie en rennen naar de eerste de beste modehengst zonder echt verder te kijken en voor de meeste hengstenhouders is een dekking een dekking, die verwijzen echt niet naar de hengst van de concurrent ook al zou die veel beter passen.

Retorische vraag: Maar komen dit soort 'gelegenheidsproducten' bij de fokker terecht of is de kans groter dat ze via de zijdeur het toneel weer verlaten?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:47

Ik kijk zelf eerst naar het type en exterieur. Als dat past dan ga ik verder kijken. Maar ik heb me nooit echt verdiept in de afstamming van LL. Op basis van het exterieur verbaast mij de succesformule niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:47

lisch schreef:
Bij van olst kreeg je ook korting wanneer je een negro merrie dekte bij ll... Veel mensen maken daar gebruik van geld die regeling nu nog?

Wat je zegt pletje over ll en negro!
Maar zo zijn er meer combies die goed lijken te passen
Jazz x ulft rhodium x jazz krack x negro

@sizzle blessures heeft niet altijd met zwakte te maken hè! Je kan ook gewoon pech hebben!

:j En vroeger Amor en Doruto.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:52

Bucephalus schreef:
@ Sarabande:

Je hebt in een ander topic aangegeven voor jouw bloedmerrie Metall te gebruiken. Zou je willen uitleggen waarom je niet hebt gekozen voor Negro?

Omdat Negro vaak klein fokt, en mijn merrielijn gaat terug op kleine voorouders. Je hebt met Ramiro er achter meer kans op maat dan met Variant die er ook om bekend stond nog al eens klein te fokken.
Neem de Negro die dit jaar aangeboden werd maar is doorgestuurd naar de najaarsverrichting. Super gefokt met allemaal grote voorouders, maar zelf net 1.62 en hij is geen uitzondering