ik wil een bont veulen!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_1990

Re: ik wil een bont veulen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:32

nu ben ik toch benieuwd? wat voor karakter trekken hebben die James Bont nakomelingen? en vanwaar etterbakjes? alle veulens/jaarlingen gaan uiteindelijk toch uitproberen en grenzen verleggen of brutaal worden! ligt toch gewoon aan de opvoeding of niet dan?

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:50

Ellis_1990 schreef:
nu ben ik toch benieuwd? wat voor karakter trekken hebben die James Bont nakomelingen? en vanwaar etterbakjes? alle veulens/jaarlingen gaan uiteindelijk toch uitproberen en grenzen verleggen of brutaal worden! ligt toch gewoon aan de opvoeding of niet dan?
Natuurlijk ligt het deels ook aan opvoeding maar onze paarden zijn allemaal netjes gemanierd alleen ligt het er wel aan of ze je kennen of niet. Ze proberen graag uit, zijn brutaal en zijn niet voor iedereen weggelegd. Als vreemden ze naar de wei brengen zullen ze proberen hoever ze kunnen gaan en dat is in 9 van de 10 gevallen dat ze in de wei een showtje weggeven met de halstertouwen er nog aan. Terwijl ze bij ons netjes stil staan. Het zijn gewoon paarden die in zijn voor een lolletje. Ik kan het niet goed uitleggen maar daarvoor moet je ze kennen dan snap je precies wat ik bedoel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 14:38

svdijk schreef:
@emr: de moeder doet bijzonder veel in het karakter van het veulen. Als je een heel lieve merrie hebt, is het veulen meestal wat brutaler naar de mensen dan wanneer je een heel strenge merrie hebt.

James Bont is inderdaad Unitas(*Zakerno*Monarch), waarom niet intelen natasja?

Het is een vrij klassieke Tuigpaardhengst met niet het sterkste achterbeen, net als Zakerno en Monarch overigens.

Vader van de merrie van TS is gewedig uiteraard maar ook vrij klassiek. Ik zou voor deze merrie dus voor of een moderne Tuiger gaan of voor een moderne Gelderse.

Bont is leuk(als je er van houdt) maar je moet natuurlijk wel een bruikbaar paard overhouden.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:07

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, hoewel een klassieke gelderse niet verkeerd hoeft te zijn.
(ik zie ze persoonlijk nog steeds liever dan die moderne,rijtypische dieren die bijna niet van de rijpaarden zijn te onderscheiden..)
Alexandro bijvoorbeeld ben ik persoonlijk wel weg van, maar die moet je imo ook niet op een te moderne merrie zetten.
Anyway, dat is weer een andere discussie en niet echt van toepassing in dit topic daar TS graag een bont veulen wil, al moet je dan ook niet op kwaliteit in willen leveren.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:20

voor zowel tuigpaardbloed en bont zal ts ook de hengst Remy kunnen overwegen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 12:54

svdijk schreef:
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn, hoewel een klassieke gelderse niet verkeerd hoeft te zijn.
(ik zie ze persoonlijk nog steeds liever dan die moderne,rijtypische dieren die bijna niet van de rijpaarden zijn te onderscheiden..)
Alexandro bijvoorbeeld ben ik persoonlijk wel weg van, maar die moet je imo ook niet op een te moderne merrie zetten.
Anyway, dat is weer een andere discussie en niet echt van toepassing in dit topic daar TS graag een bont veulen wil, al moet je dan ook niet op kwaliteit in willen leveren.

De beste Alexandro's voeren juist modernbloed of rijpaardenbloed. Hij is een behoorlijke buffel en ik zou hem niet op een te klassieke merrie zetten.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:40

Het ligt er helemaal aan wat voor bloed de merrie verder voert. Als je Alexandro op de merrie van TS zet, krijg je een hele stoere buffel denk ik.
Als een merrie wat Trakehner of ander rijpaardenbloed voert, kan het maar zo dat het rijpaardenbloed van El Corona via Koss daarmee gaat matchen, en dat wil nog wel eens heel chique poppetjes geven. Maar dat zal bij de merrie van TS niet het geval zijn.

TS, wat een leuke vrolijke merrie, met veel Gelderse opdruk. Ik zou hier zeker een Gelderse hengst op zetten, en al helemaal als er een fokker geïnteresseerd is ook.
De kampioen van dit jaar was een Vitens x Fabricius, en die doet het heel verdienstelijk in de mensport, en ik zou haar onder het zadel ook zeer zeker zien zitten. Zo zie je hoe je met een moderne Gelderse hengst een prachtig veelzijdig paard kan fokken uit een tuigpaardmerrie met veel klassiek bloed.

Als je haar op wilt zoeken: ze heet Carola-Woma. op de FB pagina uit mijn onderschrift kom je wel op foto's uit, en ook via google.

Edit: Volgens mij moet dit jouw merrie zijn: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/286481
Ik zou zeker binnen het KWPN blijven met deze merrie, en er een mooi Gelders paard of tuigpaard uit proberen te fokken. Jij fokt je nog niet snel vast met deze merrie, ze heeft mooi oud bloed. Ik zou het iig een waardevolle merrie vinden voor de fokkerij. Met haar merrielijn worden aardig wat tuigpaarden gefokt, je zou altijd bij die fokkers kunnen informeren hoe de stam fokt.

Als je in de Gelderse richting wilt fokken zou ik voor Chablis, Wilson of Vitens gaan, puur op basis van het papier. Ik zou wegblijven van nog meer Oregon/hoogheid bloed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:55

Ik zou inderdaad voor Vitens gaan voor deze merrie.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 22:20

GJ9 schreef:
TS, wat een leuke vrolijke merrie, met veel Gelderse opdruk. Ik zou hier zeker een Gelderse hengst op zetten, en al helemaal als er een fokker geïnteresseerd is ook.
De kampioen van dit jaar was een Vitens x Fabricius, en die doet het heel verdienstelijk in de mensport, en ik zou haar onder het zadel ook zeer zeker zien zitten. Zo zie je hoe je met een moderne Gelderse hengst een prachtig veelzijdig paard kan fokken uit een tuigpaardmerrie met veel klassiek bloed.

Edit: Volgens mij moet dit jouw merrie zijn: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/286481
Ik zou zeker binnen het KWPN blijven met deze merrie, en er een mooi Gelders paard of tuigpaard uit proberen te fokken. Jij fokt je nog niet snel vast met deze merrie, ze heeft mooi oud bloed. Ik zou het iig een waardevolle merrie vinden voor de fokkerij. Met haar merrielijn worden aardig wat tuigpaarden gefokt, je zou altijd bij die fokkers kunnen informeren hoe de stam fokt.

je hebt inderdaad mijn merrie gevonden ;) het is een hele vrolijke en super lieve merrie! als ik ga fokken dan blijf ik inderdaad wel binnen t
Gelders maar ik wil ook nog steeds een bont veulen van haar fokken dus ik zit een beetje in een dubio! Misschien doe ik wel beide! en ik wil er geen tuighengst op hebben dat weet ik al wel! heb ook die facebook pagina gevonden dus daar meteen maar even vriendjes mee geworden hahahaha

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:41

NatasjavE schreef:

Dan fok je wel terug op Unitas bedenk ik me.

TS, leuk dat je ook zeker geïnteresseerd bent in een Gelderse hengst. Welke hengsten spreken jou aan?

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 18:11

Rubus B en Wilson spreken mij enorm aan!! het jammere van de gelderse bloedlijn vind ik dat er nog maar weinig gelderse hengsten zijn! je komt veel Unitas en Fabricius tegen en dat zou natuurlijk niet echt handig om een hengst met die bloedlijn op mijn merrie te zetten hahaha

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:53

Fabricius alleen via Danser en Unitas alleen bij Vitens en Laurentz toch? En Zethar natuurlijk.
Blijft er nog aardig wat keuze over, met gemiddeld genomen betere kwaliteit dan onder niet ggk bonte hengsten.

Ben ook weg van Wilson, denk dat je daar een mooi sportpaard mee kunt fokken. Mijn twenter staat samen met een Wilson, die is echt gaaf. En superrr cool qua karakter, itt haar moeder.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:10

GJ9 schreef:
NatasjavE schreef:

Dan fok je wel terug op Unitas bedenk ik me.

TS, leuk dat je ook zeker geïnteresseerd bent in een Gelderse hengst. Welke hengsten spreken jou aan?

Je hebt helemaal gelijk :o . Via de moeder van Parcival. Wel natuurlijk een generatie verder bij James Bont.
En Parcival fokte wel heel goed.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 23:08

ik ben via een kennis in contact gekomen met iemand die altijd fokker is geweest!
hij heeft aangeboden om mij te helpen alles uit te zoeken dus ik ga dat aanbod maar aannemen denk ik!
heb besloten dat ik er eerst een gelderse hengst op wil gooien en daarna alsnog voor een bont veulen te gaan! Want dat bonte veulen van mijn eigen lieve merrie is nog altijd mijn liefste wens!!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 07:06

Leuk. Laat je effe weten welke het wordt. Er is een Gelders HKT he.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:43

Cesar is wel approved bij het AES en dus als het goed is erkend voor het KWPN reg. A. Fok je een leuke bonte Gelderse mee gezien zijn afstamming.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:42

Wat is de afstamming van Ceasar.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:44

Das Mooi < zou ook nog een optie kunnen zijn?
Bonte KWPN hengst van 167 hoog.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:15

Papegara schreef:
Das Mooi < zou ook nog een optie kunnen zijn?
Bonte KWPN hengst van 167 hoog.

Is nergens goed gekeurd ;)

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:23

excuus :o

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:13

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:20

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 07:45

Als me met Wynton een Gelderse kunt fokken kan het met Ceasar ook. Daarnaast vind ik hem best in het type staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:15

Mijn mening is dat Wynton geen geschikte hengst is voor de Gelderse fokkerij.
(Zeker niet op grote schaal)
Nou denk ik op grond van afstamming dat Ceasar een beter karakter zal geven. Maar om een Gelderse te fokken zal ik niet voor deze gaan.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:41

NatasjavE schreef:
Mijn mening is dat Wynton geen geschikte hengst is voor de Gelderse fokkerij.
(Zeker niet op grote schaal)
Nou denk ik op grond van afstamming dat Ceasar een beter karakter zal geven. Maar om een Gelderse te fokken zal ik niet voor deze gaan.

Ik denk dat je nog op zal kijken van het resultaat uit een Gelderse. Zijn vader is al een stuk Gelderser dus ik verwacht dat dat wel terug slaat.
Afbeelding