xSlvna schreef:Ja, maar toch weer 35% erfelijk...
Ben het met je eens, daar niet van, maar als een paard totaal niks presteert (door blessure bij jonge leeftijd al, door slechte ruiter, slechte geen idee), waarom 'het risico nemen'? Waarom toch even uitproberen? Als dat zo is bij een merrie die 'perfect' gebouwd is, oké, maar hoeveel merrie's van hobbyfokkers zijn dat...
Maar wat is die 'perfecte' bouw? Daar zijn de meningen ook over verdeeld. In mijn ogen is dat voor een dressuurpaard een goed functioneel exterieur. Het ene type heeft het al gemakkelijker met oefeningen dan het andere type.
Bij de springpaarden is het moeilijker om exterieur te linken aan sportprestaties. Daarin zie je op hoog niveau verschillende types en als type A foutloos springt in GP1.60m en type B ook. Uiteindelijk moet bij een sportpaard het totaalplaatje kloppen. Een paard mag in vrijheid nog zoveel talent tonen, komt het niet bij een ruiter die het eruit kan halen, heb je er ook niets aan. Wie weet presteerde het paard bij een andere ruiter wel 10x beter. Sport draait om zoveel meer dan enkel een 'perfect' gebouwd paard. Alhoewel je daar als fokker wel de basis moet in leggen, maar de rest moet ook kloppen.
Hoeveel stamboeken zijn er niet groot geworden dankzij hun hobbyfokkers? Sommige stamboeken hebben nog steeds hun aandeel te danken aan hobbyfokkers. Er zijn genoeg hobbyfokkers hier op bokt, die al mooie presterende fokproducten als referentie hebben... Een hobbyfokker is in mijn ogen iemand, die paarden fokt met passie (interesse in afstamming en sport) op kleinschalig niveau en waarbij het dus echt puur gaat om liefhebberij. Iemand die uit emotionele belangen met zijn merrie fokt of 'omdat veulentjes zo lief en schattig zijn', vallen bij mij niet onder de term 'hobbyfokker', maar ik gun iedereen hun fokervaring. Het veulen is hun verantwoordelijkheid.
Het is inderdaad wel zo dat veel merries met een rotkarakter in de fokkerij zijn ingezet, want als rijpaard konden ze niet meer dienen en gewoon op de weide zetten was geen optie. Dus dan maar veulentjes uit fokken. Geen slimme zet.
Als excuus dan gebruiken dat goede paarden karakter moeten hebben, omdat ze anders niet presteren. Nee, dat is in mijn ogen ook niet juist. Een goed sportpaard mag karakter hebben in de zin van lef en moed, maar aan eentje die je tegenwerkt daar heb je ook niets aan. Met de juiste ruiter kan het wel prestaties neerzetten, maar ik denk dat als een profruiter mag kiezen dat hij ook liever een goed berijdbaar paard heeft.