KWPN fokkerij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:14

xSlvna schreef:
Nee, maar er staat wel dat ze enkel in het stamboek worden opgenomen bij meer dan 50 punten...

Maar de vraag was toch of ze dan wel of geen papier hebben? Dat hebben ze wel, ook zonder naar de keuring te gaan. Namelijk het veulenboekpapier wat ieder veulen met een KWPN vader kan krijgen of ze nu recht of krom zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:50

Cassidy schreef:
Wat is het verschil tussen een stamboekopname en een KWPN papier?

Bij stamboekopname zijn ze door een jury gekeurd en stamboekwaardig bevonden. Een KWPN VB papier is niets anders dan een bewijsje dat het betreffende paard is geregistreerd door het KWPN. Net als de Quarterhorses doen. Omdat registreren verplicht is voor ieder stamboek als een paard aangemeld wordt. Een veulen van een Quarter hengst uit een KWPN merrie kan gewoon bij het KWPN geregistreerd worden maar zal nooit in het stamboek opgenomen worden omdat het dan een reg.B product is ( veulen van een een hengst die niet goedgekeurd is of niet goedgekeurd is in een door het KWPN erkend stamboek).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:08

Aha, bedankt. Dus KWPN veulenpapier stelt eigenlijk niets voor? Stamboekopname maakt het paard pas een KWPN? Of zie ik dat nu weer verkeerd?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 21:18

Én wederom Cassiddy moet je weer iets roepen!
Het VB papier is dus een bewijs dat het veulen geregistreerd is bij het KWPN. Is toch niet zo moeilijk te begrijpen toch? En ja, als ze 3 jaar of ouder zijn kun je naar een Stamboekkeuring gaan waar ze, mits ze voldoen aan de gevraagde criteria, opgenomen worden in het Stamboek. Met of zonder predicaat.

Maar om nog even antwoord te geven op je vraag.... het veulen is al vanaf VB een kwpn'er..
Dat wist je vast wel, maar je kon het niet laten...
Heb deze 4 pagina's even zitten doorlezen en ik heb écht met je te doen :(:)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:05

Cassidy schreef:
Aha, bedankt. Dus KWPN veulenpapier stelt eigenlijk niets voor? Stamboekopname maakt het paard pas een KWPN? Of zie ik dat nu weer verkeerd?

VB papier bewijst dat het veulen uit KWPN ouders komt en gerechtigd is om deel te nemen aan KWPN keuringen. Reg. A is een veulen van een hengst uit een door het KWPN erkend stamboek en mag onder voorwaarden deelnemen aan de keuringen. Reg B. is een hengst waar zomaar mee gedekt wordt,zoals een niet gekeurde KWPN hengst of een Quarterhorse of een hengst uit een niet erkend stamboek. Het veulen mag nergens aan deelnemen. Het papier is dan enkel en alleen bedoeld om het veulen te registreren maar dat kun je ook bij het Shetlandpony stamboek doen. Verdienen zij ook nog iets.

Het voordeel is wel dat je de volledige afstamming op papier hebt.

Cassidy

Re: KWPN fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:14

@ janderegelaar: Dankjewel voor je duidelijke antwoord.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:24

Een fokker is nog altijd iemand die een paard fokt. En dat kan met elke merrie, een B merrie kan door een fokker heel serieus bekeken worden in het kader van de hengstenkeuze. Het KWPN heeft ook helemaal geen definitie voor 'fokker'. Het is jammer dat er altijd zo in hokjes gedacht wordt. Je kunt aan het fokkerijbeleid van het KWPN zo zwaar tillen als jij dat zelf wilt. Ik zou zeggen: ga eens op je fokdoel (materiaal) zitten en vraag je af wat jíj graag zou willen zien bij een sportpaard. Of laat ze rijden door een prof. Betere adviseurs zijn er niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 22:40

Mosh schreef:
Een fokker is nog altijd iemand die een paard fokt. En dat kan met elke merrie, een B merrie kan door een fokker heel serieus bekeken worden in het kader van de hengstenkeuze. Het KWPN heeft ook helemaal geen definitie voor 'fokker'. Het is jammer dat er altijd zo in hokjes gedacht wordt. Je kunt aan het fokkerijbeleid van het KWPN zo zwaar tillen als jij dat zelf wilt. Ik zou zeggen: ga eens op je fokdoel (materiaal) zitten en vraag je af wat jíj graag zou willen zien bij een sportpaard. Of laat ze rijden door een prof. Betere adviseurs zijn er niet.

Het ligt aan je fokdoel. Als je enkel een sportpaard wilt fokken dan zou je een niet gekeurde hengst kunnen gebruiken. Bedenk dan wel dat hij niet voor niets niet gekeurd is. Een hengst wordt bij het KWPN niet alleen op eigen sportaanleg bekeken maar ook op de afstamming, of er veel sport in de moederlijn zit en veel keuringspredikaten. Hiermee bekijken ze de genetische aanleg. Net zoals een goede Quarterhorse fokker feitelijk ook kijkt, alleen dan op winsom.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 23:34

essiesilly schreef:
dat is niet wat hij bedoeld chikohaa...
hij bedoeld fokken met merries die B gelopen hebben, die het karakter niet hebben om te presteren of constant kreupel zijn (niet in een keer kreupel door trauma) of merries met een exterieur beperking
ik denk toch dat mensen dat wel moeten snappen niet?

Dat doet er niet toe, het gaat erom dat hij of het kwpn niet bepalen met welke merries er gefokt wordt. Je zegt tegen mensen met een iq van 90 ook niet dat ze geen kinderen mogen krijgen.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 00:12

Jan ik chargeer expres, omdat je niet kan bepalen voor anderen wat mensen doen. Als mensen met hun merrie welke niet in de sport om wat voor reden dan ook presteert en ze willen er een veulen bij fokken, dan is er niemand die ze dat kan verbieden. En al helemaal niet denigrerend er over doen, iedereen moet leren en iedereen maakt fouten.

En niemand hoeft zich verheven te voelen tegenover anderen die het anders doen.

Terug naar t kwpn gebeuren, ook daarin moet iedereen zelf weten of hij of zij bij dit stamboek wil registeren. Mijn voorkeur ligt bij het kwpn, maar ik veroordeel niemand die een ander stamboek of soort paard prefereert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 07:44

Toch nog even een vraag. Ik heb begrepen dat een hengst die bij KWPN initieel wordt afgekeurd uiteindelijk toch via sportprestaties als dekhengst goedgekeurd kan worden. Ik begrijp dat dit dan alleen voor dieren uit Reg. A. geldt die in het stamboek opgenomen zijn na keuring? Wat is de leeftijd dat je een dier voor keuring aan mag bieden of is daar een beperking op? Zijn eerdere nakomelingen van die hengst na keuring dan ook als KWPN in te schrijven (Reg. A welteverstaan)?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:46

Cassidy schreef:
Toch nog even een vraag. Ik heb begrepen dat een hengst die bij KWPN initieel wordt afgekeurd uiteindelijk toch via sportprestaties als dekhengst goedgekeurd kan worden. Ik begrijp dat dit dan alleen voor dieren uit Reg. A. kan die in het stamboek opgenomen zijn na keuring? Was is de leeftijd dat je een dier voor keuring aan mag bieden of is daar een beperking op?

Een hengst wordt op 3 jarige leeftijd niet afgekeurd, hij wordt niet goedgekeurd.

Je mag iedere hengst aanbieden op de hengstenkeuring. Ongeacht het register of de leefijd. In de praktijk is een reg. B hengst nog nooit genomen. Het is wel zo dat de meeste hengsten die door de sport goedgekeurd worden, hun glans verliezen door hun nafok zoals bijvoorbeeld, Lingh, Maestro en heel recent Totilas. Wat dat betreft heeft de jury het dus wel bij het rechte eind bij de beoordeling van een 3 jarige. Lingh is bijvoorbeeld niet verder gekomen dan ster hengst.

Het mooie in dit verhaal is dat het nu naadloos aansluit waarom het KWPN in eerste instantie kiest voor een selectiebeleid en niet voor wat een hengst gewonnen heeft. Sportprestaties zeggen (helaas) niets over de foktechnische waarde van een ouderdier. Het is heel begrijpelijk dat fokkers een hengst gebruiken die veel gewonnen heeft, ik neig daar ook naar. Alleen dat is fokken op emotie en niet op enige onderbouwde cijfers over vererving.

Als je nu gaat kijken wat de veulens van Totilas opbrengen op veilingen, een enkeling springt eruit( en zelfs daarvan denk ik dat het doorgestoken kaart is) maar het gros van de veulens brengt niet eens het dekgeld op.

Een stamboek als het Quarterhorse die geen hengsten keurt maar de fokker laat beslissen kán er dus een paar jaar en heel veel nakomelingen later achter komen dat de nafok van een bepaalde hengst echt niet presteert. Daarom heeft het KWPN een selectie moment bij de eerste veulens, hier wordt primair gekeken naar afwijkingen. In een heel enkel geval als het echt slechte veulens zijn gaat een hengst daar ook voor op wacht. Het volgende selectiemoment is bij de 3 jarigen, hier wordt gekeken hoe de nafok presteert op de keuringen. Daarna wordt op 7-en 11 jarige leeftijd gekeken, hier worden de prestaties in de sport bekeken. Het is een streng selectieproces maar wel 1 die zijn vruchten afwerpt. En inderdaad "mist" het KWPN ook wel eens een hengst maar daar staan heel veel goeden tegenover.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:13

janderegelaa schreef:
Het mooie in dit verhaal is dat het nu naadloos aansluit waarom het KWPN in eerste instantie kiest voor een selectiebeleid en niet voor wat een hengst gewonnen heeft. Sportprestaties zeggen (helaas) niets over de foktechnische waarde van een ouderdier.

Bij het Quarterras wordt er bij de winstsommen niet alleen gekeken naar wat een hengst zelf presteerd maar ook wat zijn nakomelingen doen. De Million Dollar Sires staan niet in de lijst omdat ze al het geld zelf bij elkaar hebben gelopen, wat de nakomelingen doen wordt daarbij opgeteld. Voor het oog zijn dat idd maar een handjevol, maar je moet heel wat kilometers maken om een Miljoen (of twee, of drie ) bij elkaar te sprokkelen. En wat daar net onder zit, of "maar" een half miljoen aan winstbedragen op zijn naam heeft staan, zie je in die lijsten niet.

Fokken is gokken, bij een Quarter niet anders dan bij het KWPN. Een jonge nog niet bewezen hengst als vaderdier kiezen blijft een risico.
Wat ik echter bij het KWPN niet snap is dat een hengst na verloop van tijd wordt afgekeurd omdat er ruimte moet komen voor nieuw bloed? Genetisch zit een 20 jarige nog steeds zo in elkaar als wat hij op 3 jarige leeftijd was. Grote gebreken zouden er voor die tijd al uit moeten komen en dan ben ik het er mee eens dat er ingegrepen moet worden. Maar afkeuren op leeftijd?

Bij het fokken is de keus aan de fokker om te gaan voor een modehengst, een jong dier dat zich nog moet bewijzen of een ouder bewezen dier. Maar ik kan niet geloven dat een paard dat een hengst als vader heeft die achteraf is afgekeurd, veel waard gaat zijn, ook al doet dit individu het goed in de sport.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:38

Welke hengst is er afgekeurd omdat deze ruimte moet maken voor nieuw bloed dan??
Ik vind het beleid van het kwpn heel goed, als je meteen voor het leven keurt en de veulens gaan helemaal nergens over, zelf presteert ie als een aardappel of wat dan ook mag hij dus wel altijd onder de kwpn vlag dekken en krijg je uiteindelijk dus nog meer gros
Ik zou het zelfs graag zien dat je niet onder de vlag van het kwpn mag fokken als je merrie niet aan bepaalde eisen voldoet! Zoals bij honden bijv, je krijgt wel een stamboom als de teef niet aan de voorwaarden van de club voldoet (gezien stamboom via raad van beheer gaat) maar de dekking word nergens vermeld. Nu is het kwpn zo groot dat dit een hele opgave is om zo iets realistisch te maken maar zo kan je dus wel onderscheiden zo zal je in 1 opslag kunnen zien dat er bewust gefokt is met een combinatie waar het kwpn achter staat (bijv merrie moet prok zijn (zelfde criteria als hengst) en min in het stb opgenomen ofzo

Dus ja ik ben ook tegen zomaar elke lukrake merrie laten vermeerderen zonder er enige eisen aan te stellen en maar te fokken omdat ze "o zo lief is"
Laatst bijgewerkt door petraaken op 06-08-13 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:54

@ Jan, ik vind het onrealistisch om te denken dat een hengst die zelf geen sport in de afstamming heeft (m.n. de moederlijn) wel sportpaarden gaat geven.

Essiesilly, dat is wel jouw mening dat je niet met dat soort merries gaat fokken. Die mening deel ik overigens. Waar het mij om gaat is dat het KWPN meer gezien moet worden als adviserende organisatie, in plaats van als gezaghebbende organisatie. Je kunt natuurlijk het advies opvolgen, maar je kunt het ook niet doen. Het KWPN is niet heilig, ook zij zitten er wel eens naast. Binnen het KWPN heb je ook te maken met meningen. Die zijn ook nog wel eens slecht te volgen. Als je daar altijd naar zou luisteren wordt je gillend gek :D (net als K NHS jury's :P )

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:57

Idd mosh :j het is ook hartstikke onrealistisch natuurlijk maar wel een mooie gedachte :p

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:02

xSlvna schreef:
Ja, maar toch weer 35% erfelijk...
Ben het met je eens, daar niet van, maar als een paard totaal niks presteert (door blessure bij jonge leeftijd al, door slechte ruiter, slechte geen idee), waarom 'het risico nemen'? Waarom toch even uitproberen? Als dat zo is bij een merrie die 'perfect' gebouwd is, oké, maar hoeveel merrie's van hobbyfokkers zijn dat...

Maar wat is die 'perfecte' bouw? Daar zijn de meningen ook over verdeeld. In mijn ogen is dat voor een dressuurpaard een goed functioneel exterieur. Het ene type heeft het al gemakkelijker met oefeningen dan het andere type.
Bij de springpaarden is het moeilijker om exterieur te linken aan sportprestaties. Daarin zie je op hoog niveau verschillende types en als type A foutloos springt in GP1.60m en type B ook. Uiteindelijk moet bij een sportpaard het totaalplaatje kloppen. Een paard mag in vrijheid nog zoveel talent tonen, komt het niet bij een ruiter die het eruit kan halen, heb je er ook niets aan. Wie weet presteerde het paard bij een andere ruiter wel 10x beter. Sport draait om zoveel meer dan enkel een 'perfect' gebouwd paard. Alhoewel je daar als fokker wel de basis moet in leggen, maar de rest moet ook kloppen.

Hoeveel stamboeken zijn er niet groot geworden dankzij hun hobbyfokkers? Sommige stamboeken hebben nog steeds hun aandeel te danken aan hobbyfokkers. Er zijn genoeg hobbyfokkers hier op bokt, die al mooie presterende fokproducten als referentie hebben... Een hobbyfokker is in mijn ogen iemand, die paarden fokt met passie (interesse in afstamming en sport) op kleinschalig niveau en waarbij het dus echt puur gaat om liefhebberij. Iemand die uit emotionele belangen met zijn merrie fokt of 'omdat veulentjes zo lief en schattig zijn', vallen bij mij niet onder de term 'hobbyfokker', maar ik gun iedereen hun fokervaring. Het veulen is hun verantwoordelijkheid.

Het is inderdaad wel zo dat veel merries met een rotkarakter in de fokkerij zijn ingezet, want als rijpaard konden ze niet meer dienen en gewoon op de weide zetten was geen optie. Dus dan maar veulentjes uit fokken. Geen slimme zet. :n Als excuus dan gebruiken dat goede paarden karakter moeten hebben, omdat ze anders niet presteren. Nee, dat is in mijn ogen ook niet juist. Een goed sportpaard mag karakter hebben in de zin van lef en moed, maar aan eentje die je tegenwerkt daar heb je ook niets aan. Met de juiste ruiter kan het wel prestaties neerzetten, maar ik denk dat als een profruiter mag kiezen dat hij ook liever een goed berijdbaar paard heeft.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:32

Mosh schreef:
@ Jan, ik vind het onrealistisch om te denken dat een hengst die zelf geen sport in de afstamming heeft (m.n. de moederlijn) wel sportpaarden gaat geven.

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Maar volgens mij zeg ik ook dat het KWPN juist kijkt naar de prestaties in de moederlijn. Sterker nog, het weegt zelfs zwaarder dan de aanleg van de jonge hengst zelf. Er gaan genoeg hengsten uit die goed genoeg zijn maar waarvan het KWPN vindt dat er te weinig predikaten en/of sport in de moederlijn zitten.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:39

Cassidy schreef:
Wat ik echter bij het KWPN niet snap is dat een hengst na verloop van tijd wordt afgekeurd omdat er ruimte moet komen voor nieuw bloed? Genetisch zit een 20 jarige nog steeds zo in elkaar als wat hij op 3 jarige leeftijd was. Grote gebreken zouden er voor die tijd al uit moeten komen en dan ben ik het er mee eens dat er ingegrepen moet worden. Maar afkeuren op leeftijd?

Je hoeft het ook niet te snappen want het is niet waar.

Bij de laatste beoordeling van de hengst wordt er gekeken naar de keuringsindex (wat doen de nakomelingen op de keuring) en de sportindex (wat doen de nakomelingen in de sport). Als een hengst daarbij te laag scoort dan wordt hij afgekeurd. Als de score goed is dan wordt hij voor het leven goedgekeurd en kan nooit meer afgekeurd worden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:46

En omgekeerd gebeurt ook, wij hebben een Loek merrie.
Loek is een Gelderse hengst die in eerste instantie is goedgekeurd voor het Groninger stamboek.
Omdat hij goed fokte is hij op zijn 18e ook nog bij het KWPN goedgekeurd.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 10:53

Albert schreef:
En omgekeerd gebeurt ook, wij hebben een Loek merrie.
Loek is een Gelderse hengst die in eerste instantie is goedgekeurd voor het Groninger stamboek.
Omdat hij goed fokte is hij op zijn 18e ook nog bij het KWPN goedgekeurd.

Zou het niet erkend zijn? Hij staat namelijk niet bij de lijst van goedgekeurden hengsten.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:02

Ik heb hier een artikel uit 1988 waarin staat:
"Op 18 jarige leeftijd tenslotte kreeg Loek zijn dekbrevet.
Via een aanvraag bij het kwpn mag Loek nu 10 basismerries dekken zodat Loek nu meer kansen krijgt zijn kwaliteiten door te geven aan het nageslacht. "

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:47

janderegelaa schreef:
Mosh schreef:

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Maar volgens mij zeg ik ook dat het KWPN juist kijkt naar de prestaties in de moederlijn. Sterker nog, het weegt zelfs zwaarder dan de aanleg van de jonge hengst zelf. Er gaan genoeg hengsten uit die goed genoeg zijn maar waarvan het KWPN vindt dat er te weinig predikaten en/of sport in de moederlijn zitten.

Noem jij dit prestaties in de moederlijn?
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/551567

Ik zou toch maar even verder kijken dan de 'strenge' criteria van het stamboek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:31

janderegelaa schreef:
Cassidy schreef:
Toch nog even een vraag. Ik heb begrepen dat een hengst die bij KWPN initieel wordt afgekeurd uiteindelijk toch via sportprestaties als dekhengst goedgekeurd kan worden. Ik begrijp dat dit dan alleen voor dieren uit Reg. A. kan die in het stamboek opgenomen zijn na keuring? Was is de leeftijd dat je een dier voor keuring aan mag bieden of is daar een beperking op?

Je mag iedere hengst aanbieden op de hengstenkeuring. Ongeacht het register of de leefijd.

Er staat in de regelementen nergens letterlijk dat hengsten jonger dan 2 jaar niet welkom zijn, maar er wordt wel duidelijk vermeld dat komende winter hengsten gekeurd worden die geboren zijn in 2011 (zijn dan dus 2,5 jaar). Er wordt een aantal keer genoemd wat de beginletter is van de te keuren hengsten (de G dus voor 2/3jarigen). Er wordt genoemd dat ook 4/5/6 jarige hengsten aangeboden kunnen worden.
Niet letterlijk maar wel duidelijk genoeg dat het niet de bedoeling is jongere hengsten aan te leveren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:33

Ik heb een paar vragen aan de moderator die er heil in zag dit topic te plaatsen.
Hoe is het mogelijk om als KWPN fokkers met elkaar een ontwikkeling binnen de eigen fokkerij te bespreken terwijl er voortdurend negatieve zaken over die fokkerij gepost worden die vaak niet waar zijn of irrelevant, maar die vooral iedere poging om te communiceren over die fokkerij onmogelijk maken, door mensen die niets met die fokkerij hebben.

En nog een oude vraag, waarom is het grootste Nederlandse stamboek een ondergeschoven kindje naast een kleuren forum en heeft ieder ras of rasje een eigen sub forum, soms zelfs weer onderverdeeld in fora zoals Western. Fora waar KWPN fokkers niet komen rellen omdat ze in tegenstelling tot wat hier beweert wordt, ieder het zijne gunnen maar zelf het onze niet gegund worden.