Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Dag van het Gelders paard, 27 juli Hengelo (Gld)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:12

Ik heb er helemaal niks op tegen dat mensen een gelderse merrie door een hoog in het bloed staande hengst laten dekken. Maar ga er dan niet mee naar een gelderse keuring. Je kunt toch ook niet met je arabo fries naar de friezen keuring, maar het zijn wel fijne gebruikspaarden. Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen een gelderse is een gelderse in type maar ook in bloedvoering. En er zijn wel rijpaard hengsten die veel dichter bij de gelderse oorsprong staan en veel minder bloed (engels of trakhener) voeren. Gebruik die dan en ga niet zo achter de mode hengsten aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 03:06

Dat is totaal geen vergelijking pillow. Een Fries is een ras met een gesloten stamboek(met de zeer grote nadelen daarvan)
Een Gelderse is een type en opgebouwd uit verschillende rassen en types. Altijd al geweest.
Dat is een voordeel maar het maakt het tergelijkertijd ook minder duidelijk.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:01

Het sreekt mij een beetje dat er hier door sommigen over lukraak fokken wordt gesproken, ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat de fokkers allemaal een wel overwogen keuze hebben gemaakt.
Verder zijn er een paar die behoorlijk door schieten door de plaatsing op basis van bloedvoering te bekritiseren, als namelijk de eerst drie Wynton Uphill Oscar niet kunnen kan nr 4 uit een Amsterdam moeder dan wel en nr5 een Cabochon is toch ook rijpaard als je op deze manier kijkt is er geen een echt gelders en is er overal wat op aan te merken.
Als we naar de paarden zelf kijken moeten we zeggen dat als je kijkt naar kwaliteit ze in de goede volgorde staan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:39

Wat nog wel eens vergeten wordt is dat GP een type is en geen ras en is ontstaan uit vele verschillende soorten paarden met nogal wisselende bloedvoering.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:24

Er waren er meer die vraagtekens hadden bij het type van de kampioen.

Check een site die hier niet genoemd mag worden maar de engelse benaming voor paarden .nl is :)
En dan onder het kopje fokkerij. :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:39

Op de site die Natasja noemt staat idd een goed artikel waar ik het helemaal mee eens ben.

Stoffel, ik heb nergens beweerd dat de paarden die nu geplaatst zijn lukraak gefokt zijn. Maar ik vind dat wel een gevaar dat op de loer ligt. Er is een groep fokkers die goed weet wat voor type ze willen fokken, en die laten zich niet van de wijs brengen door een rijpaard op kop. Maar er is ook een groep, mn de jonge garde, die zoekend is naar wat nu precies het Gelderse paard is. En blijkbaar maakt het niet uit hoe Gelders een paard eruit ziet, want er wordt enkel op kwaliteit gekeurd. Gelders type wordt daarin imo te weinig meegenomen. Behalve in de kampioenskeuring dan, dat voelde echt als een goedmakertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:54

Als je zegt een type fokkerij te zijn en je neemt vervolgens het type niet in je beoordeling mee moet je je eens achter je oren krabben

Rijpaardbloed met een hoog % Gelders bloed of rijpaardhengsten die overeenkomsten hebben met het Gelderse fokdoel zoals bijv een Cabochon vind ik niet te vergelijken met hengsten die daar mijlenver vanaf staan zoals Wynton

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:26

Was de winnares een Wynton x Rubus?
Ik kan me wel voorstellen dat je bij een Joris goedbloed als Rubus wat ander bloed er tegen over stelt en uiteindelijk nog wel een gelders paard krijgt als het paard is uitgegroeid, daarvoor zou de Rubus invloed toch groot genoeg moeten zijn?
Maar ik heb nog weinig beelden gezien van de winnares dus zit even "hardop" te redeneren. Heb wel meer onverwachte rubuscombi's gezien die er uiteindelijk toch wel aansprekend en gelders uit zagen.
Al zal ik Wynton ook niet classificeren als een veelzijdig gebruikspaard ...

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:22

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:26

Ik vind haar wel echt ruimte hebben Keat, met name die laatste foto en dat achterbeengebruik.
En ze heeft wel een mooi koppetje. Ze vallen in Hengelo altijd op zwart de laatste jaren lijkt het ...

die oortjes zijn idd Rubus :D die krul-oren
Laatst bijgewerkt door fargo op 29-07-13 10:28, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:27

Heeft het hoofd van Rubus. Tis in alles niet mijn type paard. Dat maakt haar uiteraard geen slecht paard. Het zal een hele beste zijn.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:50

't is een hele beste die terecht al in Didam hoog scoorde. Dat ze meer rijpaardtypisch toont heeft volgens mij alles te maken met de jeugdigheid. Die zwaart nog wel uit. Ik vind het geen foute uitkomst, wel een linke keus.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:34

Zoals ik al zei vind ik het een heel mooi paard. Kon goed bewegen en had zeker kwaliteit.
Ondanks dat ze vast nog uit zal zwaren vind ik het nog steeds niet echt een gelders type.
En ruimte en een sterk achterbeen heb je bij de dressuur richting ook. Vind niet dat het dan maar meteen gelders is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:51

keat schreef:
Zoals ik al zei vind ik het een heel mooi paard. Kon goed bewegen en had zeker kwaliteit.
Ondanks dat ze vast nog uit zal zwaren vind ik het nog steeds niet echt een gelders type.
En ruimte en een sterk achterbeen heb je bij de dressuur richting ook. Vind niet dat het dan maar meteen gelders is.

Maar dit soort ruimte in het voorbeen en schouder, souplesse en kracht zie je bij reguliere dressuurpaarden niet over het algemeen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:55

fargo schreef:
keat schreef:

Maar dit soort ruimte in het voorbeen en schouder, souplesse en kracht zie je bij reguliere dressuurpaarden niet over het algemeen.

Maar zou deze dan niet een aparte geweest zijn voor bij de merriekeuring van de rijpaarden? Mooi fundament en extra beweging?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:06

Misschien wel, maar wie weet hoe ze er over 2 jaar uitziet en dan een gelderse hengst er op en dan heb je vast weer een heel mooi gelders kind..

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:14

fargo schreef:
Misschien wel, maar wie weet hoe ze er over 2 jaar uitziet en dan een gelderse hengst er op en dan heb je vast weer een heel mooi gelders kind..

Ja daar heb je denk ik een punt.
Maar het signaal blijft wel bestaan denk ik, dat dit wel hetgeen is waar mogelijk meer naartoe gefokt gaat worden.
De vraagt reist idd uiteindelijk dan wat is gelders?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 12:16

fargo schreef:
keat schreef:

Oei, hier ben ik het niet mee eens. Wanneer ben je voor het laatst bij de dressuurpaarden wezen kijken? Op de CK bedoel ik dan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:24

keat schreef:

En waar blijft de veelzijdigheid?

Ik snap de keuze voor louter dressuurbloed wel. Qua model liggen dressuurpaarden en Gelderse Paarden echt zover niet uitelkaar. En voor de wagen zullen die dieren het ook wel prima doen...

Maar meer aandacht voor het springen zou wel fijn zijn.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:30

NatasjavE schreef:
keat schreef:

En waar blijft de veelzijdigheid?

Ik snap de keuze voor louter dressuurbloed wel. Qua model liggen dressuurpaarden en Gelderse Paarden echt zover niet uitelkaar. En voor de wagen zullen die dieren het ook wel prima doen...

Maar meer aandacht voor het springen zou wel fijn zijn.

Helemaal mee eens. Zwaar ondergeschoven kindje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:28

De discussie is ook niet of de Rubus een goed paard is, het is wel een mooie merrie

Fargo: nodig eens naar de rijpaardkeuring! Deze zou daar echt niet bovenaan lopen. Het is de laatste paar jaar hard gegaan bij de dressuurpaarden

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:39

[***] schreef:
De discussie is ook niet of de Rubus een goed paard is, het is wel een mooie merrie

Fargo: nodig eens naar de rijpaardkeuring! Deze zou daar echt niet bovenaan lopen. Het is de laatste paar jaar hard gegaan bij de dressuurpaarden

OK, ;-) maar ik zeg ook niet dat ze daar naar toe moet hoor...

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:08

kom zomaar even binnenvallen... ben er zaterdag ook geweest, voor de buien....
de opkomst vond ik mager, maar Hengelo wordt dan ook altijd als paardendorp neergezet.. dat vond ik jammer..
zag Rubens nog in de ring, mooi paard.. maar eerlijk is eerlijk.. ik ben maar een beginner op gelders gebied...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:28

[***] schreef:
Als je zegt een type fokkerij te zijn en je neemt vervolgens het type niet in je beoordeling mee moet je je eens achter je oren krabben

Rijpaardbloed met een hoog % Gelders bloed of rijpaardhengsten die overeenkomsten hebben met het Gelderse fokdoel zoals bijv een Cabochon vind ik niet te vergelijken met hengsten die daar mijlenver vanaf staan zoals Wynton

helemaal mee eens

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:34

De Wynton x Rubus was zeker een goede en mooie merrie. Veel kwaliteit, zeker!

Maar dat is altijd de grote hamvraag.. Is type belangrijker, of de kwaliteit van de bewegingen..