lifaya schreef:donkere ogen is dominanter dan blauw, dus als jouw beide ouders toevallig het bruin gen dragen maar niet tonen en wel samen komen dan heb je toch gewoon kans op bruin lijkt mij?
Jaaa epigenetica... zelfde kan bij vachtkleur
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Sammie schreef:lifaya schreef:dat kan bij blauw dus niet. De kleur bruin is dominant, heb je t dan toon je t.donkere ogen is dominanter dan blauw, dus als jouw beide ouders toevallig het bruin gen dragen maar niet tonen en wel samen komen dan heb je toch gewoon kans op bruin lijkt mij?
Nynke2000 schreef:Je ziet ook wel eens bij het ras lippizaner bijvoorbeeld dat hij meestal zwart of bruin geborden wordt en dat hij uiteindelijk dan wit wordt
lifaya schreef:Dat is niet raar. Alles is vrijwel mogelijk gemaakt door je vader. In de simpelste vorm kan je moeder voornamelijk alleen blauw doorgeven. Je vader bruin én blauw (als hij dat gen van zijn ouders heeft meegekregen). En aangezien je moeder qua basis dus alleen blauw kan doorgeven hebben jullie ook alle drie het blauwe gen (maar tonen het niet). Krijgen jullie dus een partner met bruine ogen dan kunnen jullie toch kids krijgen met blauwe ogen, als deze partner ook het gen draagt voor blauwe ogen. (en onder invloed van de zon willen ogen ook nog wel eens variëren gedurende het jaaroke haha. Wij hebben een raar gezin. Vader bruine ogen, moeder felblauwe ogen, ik amberkleurige ogen , middelste groen met wat bruine ogen en jongste heeft een beetje een mix tussen blauw/grijs en groen. Wij hebben dus van alles wat
)NatasjavE schreef:Nou, er zijn bijvoorbeeld 2 Lucky Boy's. Ik heb ooit iemand keihard horen beweren dat ze een kind van de beroemde lucky Boy had(de volbloed) Was het paard te jong voor dus dat kon niet. (en schimmel uit een bruine moeder)
Maar via google kwam ze uit op de donkerbruine Lucky Boy XX maar haar paard was een kind van de Holsteiner Lucky Boy van de hengst Landgraff. de laatste Lucky Boy was(is) een schimmel.
Dan zie je dat de bloedvoering nogal kan uitmaken.

)