Mijn vosje word bruin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:16

lifaya schreef:
donkere ogen is dominanter dan blauw, dus als jouw beide ouders toevallig het bruin gen dragen maar niet tonen en wel samen komen dan heb je toch gewoon kans op bruin lijkt mij? :)

Jaaa epigenetica... zelfde kan bij vachtkleur

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:17

Sammie schreef:
lifaya schreef:
donkere ogen is dominanter dan blauw, dus als jouw beide ouders toevallig het bruin gen dragen maar niet tonen en wel samen komen dan heb je toch gewoon kans op bruin lijkt mij? :)
dat kan bij blauw dus niet. De kleur bruin is dominant, heb je t dan toon je t.

oke haha. Wij hebben een raar gezin. Vader bruine ogen, moeder felblauwe ogen, ik amberkleurige ogen , middelste groen met wat bruine ogen en jongste heeft een beetje een mix tussen blauw/grijs en groen. Wij hebben dus van alles wat :+

Nynke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:28

Je ziet ook wel eens bij het ras lippizaner bijvoorbeeld dat hij meestal zwart of bruin geborden wordt en dat hij uiteindelijk dan wit wordt

aila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:35

nou zeg wat een schatje ik ben jaloers dat je zo'n mooi veulentje hebt veel plezier er mee

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:57

Nynke2000 schreef:
Je ziet ook wel eens bij het ras lippizaner bijvoorbeeld dat hij meestal zwart of bruin geborden wordt en dat hij uiteindelijk dan wit wordt

Dat is heel normaal, hoor. Schimmels worden donker geboren. Ze kunnen ook als bont geboren worden.
lifaya schreef:
oke haha. Wij hebben een raar gezin. Vader bruine ogen, moeder felblauwe ogen, ik amberkleurige ogen , middelste groen met wat bruine ogen en jongste heeft een beetje een mix tussen blauw/grijs en groen. Wij hebben dus van alles wat
Dat is niet raar. Alles is vrijwel mogelijk gemaakt door je vader. In de simpelste vorm kan je moeder voornamelijk alleen blauw doorgeven. Je vader bruin én blauw (als hij dat gen van zijn ouders heeft meegekregen). En aangezien je moeder qua basis dus alleen blauw kan doorgeven hebben jullie ook alle drie het blauwe gen (maar tonen het niet). Krijgen jullie dus een partner met bruine ogen dan kunnen jullie toch kids krijgen met blauwe ogen, als deze partner ook het gen draagt voor blauwe ogen. (en onder invloed van de zon willen ogen ook nog wel eens variëren gedurende het jaar :D )

Voor wat betreft variatie in oogkleur zijn mensen zelf soms nogal in de war met hoe de kleur te noemen. Lees ook https://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color (uitgebreider) en http://nl.wikipedia.org/wiki/Oogkleur (in het Nederlands, maar wel wat simpeler dan de Engelse versie)

Enfin we gaan terug naar het veulen van ts. Dat is en blijft een vosveulen. En zekere geen bruine. En wat al helemaal niet kan is geboren worden als vos en dan na zes maanden opeens bruin worden. Alleen ene mr. Jackson is dat ooit gelukt, die deed het andersom en nog niet eens binnen 6 maanden.

sportfokker

Re: Mijn vosje word bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:47

Soms zijn er wel heel merkwaardige verschijnselen wat kleur betreft. De bekende hengst Ramiro bv, hij gaf heel af en toe een vos, terwijl hij toch homozygoot bruin was. Zijn goedgekeurde zoon Dior was bv. vos. Het KWPN heeft dit ook onderzocht en ze concludeerden dat Dior wel van Ramiro afstamde, ook al was het een vos.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:30

Sportfokker, dit is ook gewoon mogelijk. Bruin heeft namelijk alleen werking op een zwarte basis. Als beide ouders vos dragen kan het veulen ook vos worden, in dit geval dan ook drager van agouti als de vader homozygoot is hiervoor. Bruin zie je niet op vos.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:34

NatasjavE schreef:
Nou, er zijn bijvoorbeeld 2 Lucky Boy's. Ik heb ooit iemand keihard horen beweren dat ze een kind van de beroemde lucky Boy had(de volbloed) Was het paard te jong voor dus dat kon niet. (en schimmel uit een bruine moeder)
Maar via google kwam ze uit op de donkerbruine Lucky Boy XX maar haar paard was een kind van de Holsteiner Lucky Boy van de hengst Landgraff. de laatste Lucky Boy was(is) een schimmel.

Dan zie je dat de bloedvoering nogal kan uitmaken.

:oo
Ik heb een Nimmerdor x Lucky Boy (de volbloed) gehad. Schrik wel een beetje van je verhaal :=
Gelukkig was die pikzwart :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:39

Schrikken? Ik dacht op dat moment echt van Ohh dear die weet echt niks. :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:23

Haha ach iedereen moet t leren. (en iets aannemen :P )