Fjord laten dekken door een ander ras, maar welke??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:38

Wizz99 schreef:
En dat is denk ik voor een groot deel ook een persoonlijke mening ;)

En een stukje kennis hoe een paardenlichaam optimaal in elkaar hoort te zitten. Standproblemen, steile schouders, smalle borstkassen en kippenborsten hoeven dan ook weer niet.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:26

wat leuk dat je een kruizing wil krijgen! Ik ben nooit zo van de fjorden, maar ik vond de tinker x fjord, fries x fjord en de fjord x appaloosa wel de mooiste combi's. Goede keuze ook, voor de tinker hengst!.
Ben erg benieuwd wat daar uit zal komen.

En over dat het wellicht geen geslaagd veulen wordt, tja, dat risico is er altijd. Te veel in het ras blijven zorgt ook vaak voor gezondheidsproblemen, juist een extra ras toevoegen kan een paard heel gezond maken.
Kijk maar naar bijv. honden, daar zijn de 'vuilnisbakkenrassen' vaak een heel stuk gezonder dan de rashonden, volgens mij is daar bij paarden geen verschil. Ik zelf zou me in ieder geval niet tegen laten houden een kruizing te fokken, alleen omdat men per sé het ras zo wil houden als het is. Als je als eigenaar kan garanderen dat het veulen een goede plek zal vinden, zie ik niet in waarom je het niet zou doen. Fokken voor de verkoop is dan natuurlijk een heel ander verhaal, dan zie ik ook liever met papier erbij, aangezien veel mensen dat erg belangrijk vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:33

In mijn profiel staat een kruising Fjord x Anglo Arabier, mijn liefste maatje Sam. Met zijn bruine aalstreep, wildstrepen op zijn benen en rode kleurtje is hij heel bijzonder geworden. Er staan helaas geen recente foto's in mijn profiel, maar hij ziet er op zich nog redelijk zo uit (hij is nu wat slanker). :)

Ik vind overigens wel dat je goed moet nadenken wat je met het veulen gaat doen. Hou je het zelf of de verkoop in? Bij de laatste optie, zou ik persoonlijk geen paard laten dekken. Er zijn al zoveel paarden en daar zijn niet allemaal baasjes voor....... Daar zou ik wel goed over nadenken, hoor. :j

Nynkee94

Re: Fjord laten dekken door een ander ras, maar welke??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:34

Ik heb op een paardje gereden was een kruising fjord x haflinger

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 13:58

Cassidy schreef:
Wizz99 schreef:
En dat is denk ik voor een groot deel ook een persoonlijke mening ;)

En een stukje kennis hoe een paardenlichaam optimaal in elkaar hoort te zitten. Standproblemen, steile schouders, smalle borstkassen en kippenborsten hoeven dan ook weer niet.

Ik snap wat je bedoelt maar ben het er persoonlijk niet mee eens dat je deze fysieke 'foutjes' meer zult zien in een kruising dan in een raszuiver paard. Ik vind ook niet alle kruisingen geslaagd, maar ik heb er zelden tot nooit een gezien die lichamelijke problemen heeft OMDAT het een kruising is. Komt dan nog het meest door ongelukkig gekozen ouderdieren met al dan niet kleine afwijkingen, niet door het kruisen an sich.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 16:36

Wizz99 schreef:
flettie schreef:
Als je met het veulen naar een NSvT keuring gaat dan krijg je er wel (half)papier bij omdat Venco daar goedgekeurd is als hengst, het veulen komt dan in het veulenregisterboek (register omdat de merrie niet NSvT opgenomen is).

Ja dat je een veulen voor kan brengen op de keuring voor opname weet ik. Maar een ggk dekhengst gebruiken betekent niet 'dat je er papier bij krijgt' en dat je om die reden voor een ggk hengst moet kiezen zoals je in je post zei ;) Een echt papier heb je bij een raszuiver veulen uit twee ingeschreven ouders. Ik hecht overigens helemaal geen waarde aan papier. Welhecht ik waarde aan een ggk hengst omdat ze goed bevonden zijn om nakomelingen te krijgen en daarbij medisch gekeurd, gefotografeerd etc. dat is wel meerwaarde, papier is maar papier ;)

Papier is inderdaad maar papier, vind ik ook, maar bij verkoop kan het toch een hoop uitmaken en ik vind dat je ook daar aan moet denken. Je krijgt echt niet alleen papier bij raszuivere paarden, denk even aan KWPN'ers of NRPS'ers, niets raszuiver aan. Daarnaast zijn er ook heel veel rasstamboeken die een kruisingen afdeling hebben, denk aan bijvoorbeeld het tinker (ICS) of welsh (NWPCS) stamboek.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 06:19

Eerlijk gezegd, ben ik dolgelukkig met mijn mooie Fjordkruising. Daar kan werkelijk geen papiertje tegenop en hij is best een blikvanger geworden. :D

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:19

Ik heb zelf een ijslander /fjord voor fotos zie profiel.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:20

Leuk paardje iloveyoujorg! :)

Elegance is inmiddels gedekt voor Venco, 25 juli weten we of ze drachtig is! :D

Fridtjof123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:23

Of een IJslander erop, of lekker Fjorden ras aanhouden!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:28

Leuk dat ze gedekt is! Spannend nu wachten op de scan :) mijn merrie is ook net geïnsemineerd, wij weten ook ongeveer op hetzelfde moment als jij meer :D

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:34

Ja zeker spannend! Ik hoop wel dat ze in 1 keer drachtig is! Ze is nu gelukkig maar een week weg geweest, maar ik weet gewoon van haar dat ze op een andere plek niet zo op haar gemak is. Maar even afwachten dus, jij ook succes met je merrie!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:51

Dankje! Die van mij is nu twee weken weg en blijft er dus sowieso nog twee, maar ik laat haar liever daar scannen :) gelukkig is ze nu lekker op haar gemak.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:53

Zelf vind ik een kruising fjord met een Arabier erg mooi.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:02

Elegance_ schreef:
Hoi bokkers! Het spookt de laaste tijd door mijn hoofd om mijn Fjord te laten dekken, het liefst door een ander ras, zijn er hier bokkers met een aparte Fjorden kruising? Bijv een Fjord x Welsh cob, of een Fjord x Ijslander?

Ik ben er benieuwd! :D

ik heb een vz pony en die is fjord x fries... echt een hele mooie

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:03

set_elkol schreef:
Dankje! Die van mij is nu twee weken weg en blijft er dus sowieso nog twee, maar ik laat haar liever daar scannen :) gelukkig is ze nu lekker op haar gemak.

met welk ras is ze gedekt? x

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 19:34

En? Is ze drachtig :)?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:29

ze is drachtig van de tinkerhengst Venco las ik van Ts :D

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:36

Zie net pas om welk paardje het gaat haha.
Als t veulie er is sluip ik wel weer een keer met Bianca mee om foto's te maken O:)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 22:38

:~

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 08:51

Ze is idd drachtig van de Tinker hengst Venco :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:19

Spannend! Leuke hengst uitgezocht!

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:46

Ja zeker spannend :) 15 aug word ze voor de 2e keer gecand!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:04

Leuk!