Cremello hengst gezocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:07

pradadaan schreef:
haha wat een leuk filmpje! ik ben heel erg aan het twijfelen en ik denk dat ik toch besluit om voor een ggk kwpn hengst te gaan. stel er komt ooit een moment dat ik het zou moeten verkopen is het een voordeel als er een goed papier bij zit. heel erg bedankt allemaal voor de tips en de info!

Eerst een mooi paard / veulen dan eventueel papier als doorslag voor verkoop.
Tevens kan het hengsten aanbod anders zijn over 2 jaar. Ik zou zelf persoonlijk je merrie met 3 al laten dekken, beleren en licht rijden, laten keuren etc. Als ze dan 4 jaar is en het veulen er al van af kan pak je lekker door ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:04

Een perlino hengst (wordt nog DNA getest op kleur dus kan ook smokey cream zijn ... maar ik denk perlino) die volgend jaar beschikbaar is in Nederland.
A-register NRPS papieren mogelijk voor veulens.
Eigenaar: Kinsky Stables, Wijdewormer.

Afbeelding

Muronia

Re: Cremello hengst gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:09

oeh die ga ik in de gaten houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:10

Misschien handig om erbij te zetten, maar hoe heet hij?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:26

Weet niet of de eigenares daar opgesteld zal zijn, maar bij deze:
Exactly Baron, 2009, zal +170cm worden als ie eenmaal op maat is, spring gefokt, Kinsky gefokt.
Afstamming: (met verkeerd geschreven naam!): http://www.sporthorse-data.com/d?i=10685474

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:47

Kinsky's lijken mij hele fijne paarden :j zijn er maar een stuk of 1000 van! Zo te zien heeft deze hengst ook zo'n gloed over zich heen die je wel eens bij Akhal Teke paarden ziet. Heel apart kleurtje dus!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:48

In dit geval heeft de gloed meer met de grote poetsbeurt en gezondheid te maken dan met die gloed dat je bij AK's ziet. :D

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:55

Akhal Teke's dat is gaaf!! maar deze op de foto is echt een Kinsky, dat zie je zo, mooie hengst!! die van jou ook peterina, had laatst al een filmpje gezien, super, veel succes daarmee. ;)
Verder lees ik veel dan kinsky een zeer fijn en prettig karakter hebben. Zeer vriendelijk van aard, vind dat van MC jonnas ook. paard kijkt vriendelijk uit :D ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:09

Dank U! Wij zijn ook heel blij met Beau en hij maakt goede vorderingen.

De hengst boven oogt idd Kinsky, en heeft zich ook zondag voorbeeldig gedragen in een situatie dat voor hem totaal vreemd was. Zijn vader Baron, ook perlino, heeft een SUPER karakter!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:10

herken baron daar wel in, toen ik hem enige jaren gelden heb gezien bij meijer hier vlak bij :D
Baron is ook mooi aan de maat. :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:53

Peterina schreef:
In dit geval heeft de gloed meer met de grote poetsbeurt en gezondheid te maken dan met die gloed dat je bij AK's ziet. :D

Zou het? Ik geloof je hoor. Ik ken deze hengst verder niet, dus weet niet hoe en of hij glanst als hij vies is, maar Kinsky's staan toch ook bekend om hun goudglans? Denk bijv. maar aan Burbon, de vader van Baron.
Specifiek bij deze jonge Kinsky hengst valt trouwens op te merken dat hij via de moeder sowieso al 12,5% AT bloed voert. Goed, dat wil niet zeggen dat hij metallic is, natuurlijk.

En het is AT :D

Verder weet ik wel een paar dubbel crème AT hengsten in Europa van uiteenlopende types, maar omdat geen van hen in NL staat zal dat ongetwijfeld afschrikken. Het gaat trouwens zeker niet in alle gevallen om de cliché fijne, ranke typetjes - waar je, zoals ik begrijp, niet naar op zoek bent. Zo staat er een veelbelovende jonge perlino zoon van de AT hengst Saivan ter dekking in Polen, Russisch gefokt. En een jonge hengst in Schotland (uit Estland) die wel weer een stuk fijner is en ook veel verfijning aan zijn veulens lijkt te geven.
Maar voor wat meer maat (deze zijn allen tussen 160 en 170 dus niet zo groot) is 1 van de andere genoemde hengsten wellicht eerder een optie. Vlak de mogelijkheid van dubbel crème Duitse hengsten trouwens ook niet uit.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:01

Een kinsky is beinvloed door het veel oudere ras Achelteke. De goud of zilver glas horen hierbij en ook bij de kinsky. tov kinsky heeft het ook veel meer echt rastypische uitstraling, Dajmir in duitsland is een AT met het gewenste rastype en die goudenglans, tevens beschikbaar voor Fokkerij, met ook een redelijke hoge stokmaat voor een AT. de eigenschappen zijn voor endurance het meest geschikt. de kinsky is veel meer een allrouder en meer geschikte eigenschappen voor sportpaarden fokkerij (spring en dressuur richting). De kinsky springen vaak goed, dat valt mij meer op dan extreem goede bewegers. ;) :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:40

Ik begrijp geloof ik niet goed wat je bedoelt, agerrits. De Kinsky is beïnvloed door de Turkoman, waarvan de Akhal-Teke een strain is en tegenwoordig een afzonderlijk benoemd ras (weliswaar alsnog van oorsprong benoemd als Teke Turkoman). De Kinsky die hierboven genoemd wordt heeft in zijn pedigree vrij recent een AT (Garut, via de moeder) en vermoedelijk komt de goudglans in het algemeen bij dit ras van het Turkoman bloed dat o.a. via Hongarije en het Ottomaanse Rijk zijn weg heeft gevonden naar Europa.

Daimir is een valk, en ik begrijp dus echt niet waarom je hem aanhaalt. De TS vroeg specifiek om dubbel crème (en dus kleurgaranties). Daarbij is voor de TS Daimir vermoedelijk te klein. De eveneens te Chagorta gefokte Saivan heeft een dubbel crème zoon in Europa die waarschijnlijk groter zal worden dan de 161 die Daimir is (uit een moeder van 161 en een vader van 166 - hoe groot deze hengst nu is durf ik niet te zeggen want hij groeit nog). Er zijn veel grotere AT hengsten beschikbaar dan de 161 die Daimir is, hoewel Daimir in combinatie met de juiste merries mooie, rastypische Tekes brengt die leuk kunnen bewegen. Ik weet verder niet op welke eigenschappen je doelt, want Daimir is allround uitgebracht in rensport, springen en dressuur, niet in endurance. Enkele van zijn nakomelingen zijn/worden wel in de endurance uitgebracht. Of bedoel je de AT in het algemeen? Ook dat is afhankelijk van het type, aangezien er ruwweg 3 types zijn en diverse bloedlijnen waarvan de een geschikter voor endurance dan de ander. En ook dat lijkt me verder niet direct van belang voor de TS in kwestie, aangezien ze vraagt naar dubbel creme dekhengsten die mogelijk interessant zijn voor haar warmbloedmerrie. Is de reden dat ik twee perlino AT terloops noem, terwijl er meer zijn met dubbel crème binnen Europa die ik echter qua type of kwaliteit niet geschikt acht voor het type warmbloedmerrie dat TS noemt. Wat de valk AT Daimir daarmee te maken heeft begrijp ik echt niet.
Goed, het is mijn schuld, want ik reageerde ook op het punt over de glans van het paard dat hierboven genoemd werd en lokte daarmee dus een offtopic reactie uit. Sorry.

Tekes springen echter met een katachtige lenigheid.
Momenteel zet de perlino AT dekhengst Kambarbay zijn eerste succesvolle schreden in de eventing. Momenteel worden diverse Teke uitgebracht in de Grand Prix dressuur. Maar dat is grotendeels offtopic.
Voorbeeld van een Teke als eventer:

Let wel, Kandar was weliswaar een klein paardje, dat het opnam tegen veel grotere paarden en het van die paarden won.

Tekes zijn juist allround paarden. Ik begrijp heus wel waar het denkbeeld van "exotisch endurance paard" vandaan komt, maar daar ben ik het dus pertinent niet mee eens. Maar dat is een andere discussie.
Mijn excuses voor de off topic elementen in mijn post.

newbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:53

Dacht even dat dit topic ging over " Cremello Hengst " ?? /3

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:19

JoSav: Ja hahha haakte meer in op jou'n stuk, een geen geval als je goed leest raad ik Dajmir aan, en neen ik was niet begonnen over de goudglans, maar die heeft Diajmir zeer zeker. ;) Hier gaat het over Cremello, maar de Turkoman die jij noemd en kinsky zijn een veel minder oud ras dan AT, tevens was één der 3 stamvaders van het ontstaan engelsvolbloed, zeer vermoedelijk (want niemand was erbij die nog leefd ;) ) een AT. Bronnen tonen aan dat zelf de AT nog ouder is dan de Arabier, vermoeden rijst dat ook de oorsprong zich bevind bij de nu in stand gehouden AT :+ Dus kleuren, en alles meer waar we over praten, komen bij dit ras weg en geen ander ;) Tevens in de ras beschrijvingen zijn de stokmaten van gem. AT veel kleiner, 1.66 is zeer maximaal. Ben altijd nog al eens op zoek na zoiets vandaar maar kom er meer tegen beneden 1.60 dan daar boven. Ooit was een AT goud op olimpische spelen, maar dan praat je over zeer lang gelee. ;)

Mijn advies voor TS. MC Jonnas.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:34

Ik stuur je even een pb, agerrits, want een deel van je beweringen klopt niet, maar gaat nu wel heel erg off topic. :)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 21:10

Uuuuhh, in een eerder bericht heb ik al aangegeven dat ik waarschijnlijk toch voor een ggk kwpn hengst ga kiezen zodat ik een A-register krijg bij mijn veulen. En als ik toch voor een cremello kies, word dat geen AT. Dus bijna alle hierboven staande posts hebben niks toe te voegen aan dit topic.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 21:14

agerrits schreef:
pradadaan schreef:
haha wat een leuk filmpje! ik ben heel erg aan het twijfelen en ik denk dat ik toch besluit om voor een ggk kwpn hengst te gaan. stel er komt ooit een moment dat ik het zou moeten verkopen is het een voordeel als er een goed papier bij zit. heel erg bedankt allemaal voor de tips en de info!

Eerst een mooi paard / veulen dan eventueel papier als doorslag voor verkoop.
Tevens kan het hengsten aanbod anders zijn over 2 jaar. Ik zou zelf persoonlijk je merrie met 3 al laten dekken, beleren en licht rijden, laten keuren etc. Als ze dan 4 jaar is en het veulen er al van af kan pak je lekker door ;)

Ik vind met 3 laten dekken te vroeg, mijn merrie is zelf laat (van 3 juli) dus dan zou ze nog 2 zijn als ze naar de hengst gaat. Met een vroeg veulen zou het misschien kunnen maar ik ben dat echt niet van plan met de mijne.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:38

Dan is ze al lang 3 bijna 4 als ze een veulen krijgt, dat is toch niks te vroeg? ;)

newbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:40

Mag ik vragen waarom je eigenlijk nu al denkt om je merrie over ong 2 jaar te laten dekken? maw wat wil je uiteindelijk met het veulen. zelf beleren uitbrengen in de sport ? dressuur of spring gefokt , wellicht een allrounder ? of slechts om te verkopen. ( markt ligt al een aantal jaren op z'n gat ) kortom wat wil je er uiteindelijk mee ? en waarom ga je je nu al concentreren op de hengstkeuze, terwijl je persoonlijke situatie over 2 jaar er heel anders uit kan zien !

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:19

newbay ik ben het met je eens en er staat ook nergens dat het over 2 jaar al 100% zeker gebeurt. Er staat over minimaal 2 jaar, dus het kan ook pas over 6 jaar zijn. Het veulen komt er alleen als ik de zekerheid heb om het te houden. En ik vraag om informatie over cremello hengsten. Niet om een echte hengsten keuze. Omdat ik nog helemaal niet weet door wat voor hengst ik haar ooit wil laten dekken wil ik alleen een beetje meer te weten komen over het verschillende aanbod aan hengsten. Het is dus op het moment puur interesse in de verschillende hengsten als dat het om een hengsten keuze gaat.

newbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:02

Oke,duidelijk. toen wij uiteindelijk de beslissing hebben genomen om onze merrie te laten dekken hebben wij advies gevraagd. waarom ?.... heel simpel omdat onze kennis op dat gebied te kort schiet. 3 personen ( fokker/keurmeester en grand prix rijdster ) hebben wij gevraagd om naar onze merrie te kijken en gevraagd welke hengst hier het beste bij zou passen. 2 van de 3 personen gaven unaniem het advies " Mcjonnas " de andere adviseerde " Florencio " wij hadden toen nog nooit van Mcjonnas gehoord. wij zijn toen naar de Dalhoeve gegaan waar Mcjonnas in 2011 stond en hebben hem goed kunnen bekijken .de reden waarom het Mcjonnas is geworden en geen Florencio ??( ook al heeft deze betere papieren ) is vanuit ons... puur op gevoel geweest !

newbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:07

Kleine toevoeging, en een beetje out of the box denken...niks geen B papier bij het kwpn.
gewoon ingeschreven bij het NRPS dus A. papier.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:18

newbey schreef:
Oke,duidelijk. toen wij uiteindelijk de beslissing hebben genomen om onze merrie te laten dekken hebben wij advies gevraagd. waarom ?.... heel simpel omdat onze kennis op dat gebied te kort schiet. 3 personen ( fokker/keurmeester en grand prix rijdster ) hebben wij gevraagd om naar onze merrie te kijken en gevraagd welke hengst hier het beste bij zou passen. 2 van de 3 personen gaven unaniem het advies " Mcjonnas " de andere adviseerde " Florencio " wij hadden toen nog nooit van Mcjonnas gehoord. wij zijn toen naar de Dalhoeve gegaan waar Mcjonnas in 2011 stond en hebben hem goed kunnen bekijken .de reden waarom het Mcjonnas is geworden en geen Florencio ??( ook al heeft deze betere papieren ) is vanuit ons... puur op gevoel geweest !

Wat mij opvalt bij Mc Jonnas, is dat hij nog steeds geen sportprestatie op naam heeft. Dat vind ik niet in zijn voordeel spreken. Een sportprestatie zegt iets over aanleg, kwaliteit en instelling. De drie zaken waar ik mijn hengstenkeuze op baseer... Dat zijn zaken waar ik persoonlijk van vind, dat een vaderdier aan moet kunnen voldoen, wil je niet enkel vermeerderen.

Ik heb hem een jaar of 2 geleden ook overwogen, maar ben afgehaakt op het feit dat hij kennelijk niet onder het zadel is/danwel wordt getoond op show, keuring of wat dan ook. Ik zie graag de dieren onder het zadel (want uiteindelijk kan beweging verbeteren, maar ook verslechteren als het dier gereden wordt).

newbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:03

@ Suelza, helemaal mee eens. exterieur en de verwachtingswaarde ten aanzien van de sport spelen een grote rol bij het bepalen van de hengst. vandaar mijn vraag aan Pradadaan wat ze er nu uiteindelijk mee wil ? de basis is nog altijd de merrie waar je mee fokt .wij hadden geen hele hoge verwachtingswaarde ten aanzien van de sport. puur recreatief was ons uitgangspunt. dat het uiteindelijk zo'n fantastisch veulen ( inmiddels jaarling ) is geworden is dan ook boven verwachting.