ElCid schreef:castano schreef:vandaar dat er geen paint in mag zitten en dat is niet omdat een paint niet goed is
maar het paard wat hun voor ogen hebben!! hadden geen vlekken toen...dus er word geen gebruik gemaakt van de paints.
er word zelfs beweerd !!!...dat de gevlekte niet gebruikt werden vroeger, als enkel in het wild en daarvoor door de" indianen" werden gebruikt omdat ze zagen dat de blanke mensen enkel de effen dieren vingen. En als er weer een oorlogje was geweest dan gooide veel soldaten hun paarden los en gingen met de boot weer naar huis en zo ontstonden er de mogelijkheid op andere rassen die invloed hadden op de reeds bestaand wilde paarden..
Ik heb hier een hele goede Paint staan, die ik graag met een Lusitano merrie zou kruizen ( en een bekende Portugees heeft me dat zelfs aangeraden). Product wordt dan geen Mexicaanse Azteca, maar mag wel in het Amerikaanse stamboek.
De Quarter Horse is ook een kruising, met soms veel Engels volbloed en"inheems" ( er waren geen paarden inheems in Amerika!) bloed. Ook binnen de Quarters ontstaan soms "crop- outs", dus bont gevlekte paarden uit effen ouders en voorouders, wat nu als dat bij een Azteca gebeurt; wordt die dan niet meer opgenomen?
Overigens is het de grootste onzin dat er vroeger geen gevlekte paarden rondliepen of gebruikt werden, zelfs tussen de Iberische paarden waren bonten aanwezig ( en ik wist niet dat er in Spanje en Portugal ook Indianen woonden!) Kijk maar eens op oude schilderijen, daar staan barokke paarden in alle kleuren, ook bont gevlekt op!
http://equi-animas.blogspot.nl/2012/03/ ... tings.html![]()
Wel even de feiten op de rij houden!
de feiten waar ik het over heb is in MEXICO heeeel lang geleden ....niet in Spanje of Portugal of nu Amerika...en ja het is mogelijk dat er een bonte kan uitkomen ..en ja die word dan niet goedgekeurd
!) Kijk maar eens op oude schilderijen, daar staan barokke paarden in alle kleuren, ook bont gevlekt op!
) , daarbij schijnt zijn karakter inderdaad niet erg prettig te zijn en heeft hij broertjes die net zo zijn.