Hengsten die maat en bot vererven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Hengsten die maat en bot vererven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:27

Geldersen kunnen juist de kracht toevoegen die in de moderne rijpaardfokkerij nog weleens mist..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:41

Kracht om te stuwen of kracht om te dragen?
Ik heb niets tegen Gelderse paarden, helemaal niet. Maar vind wel dat je Gelders bij Gelders moet houden.
Net zoals je Friezen bij Friezen houdt, en Groningers bij Groningers.

Het advies van een Gelderse op een LL x OOseven z Welt Hit II... wanneer TS vraagt om een dressuurhengst. Tja. :')
Laatst bijgewerkt door Dees op 09-06-13 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:43

Snap wel wat je bedoelt maar gelderse zijn zowiezo al niet meer echt 100% gelders he..ik bedoel draagkracht en weet ook dat je daarvoor niet bij alle geldersen moet zijn omdat sommige hengsten nog wel een sterk stuwend achterbeen geven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:46

Elisa2 schreef:
Snap wel wat je bedoelt maar gelderse zijn zowiezo al niet meer echt 100% gelders he..ik bedoel draagkracht en weet ook dat je daarvoor niet bij alle geldersen moet zijn omdat sommige hengsten nog wel een sterk stuwend achterbeen geven.

Maar als je dan toevallig wel een échte liefhebber bent van het Gelderse paard... dan moet je toch gruwelen van de combinatie met deze merrie?
Dat voegt toch helemaal niets toe aan 'Gelders'?
Bekijk het eens van die kant ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:48

Nee voegt inderdaad niks toe aan het gelderse maar dat maakt toch niet uit? het gaat om de combi an sich lijkt me..en heeft zo'n gelderse hengst ook weer een extra dekking. ;-}

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:55

Misschien zijn sommige mensen niet zo van zwart/wit en hokjes Dees.

Het beleid van de dressuurpool is lang geselecteerd in de richting hoogbenig.
De nieuwe selectie van dit jaar is ook vrij fijntjes met lange dunne pijpbenen.
Dan is het voor mij logisch dat je ook (let op het woordje OOK) buiten de de dressuurpool gaat kijken lijkt mij.
Ik zou misschien dan eerder Duits bloed zoeken als het papier van de merrie op Duits bloed terug gaat maar dat licht er aan wat je zoekt.
Als de merrie ergens gelders bloed heeft dan is het niet gek om daar op terug te fokken voor bot/maat.
Bij mijn keuze is dat wat mij betreft geslaagd.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:41

Sizzle schreef:
Misschien zijn sommige mensen niet zo van zwart/wit en hokjes [naam verwijderd].

En onder dat mom worden OOK Tinkers met Fjorden gekruisd.
Maar dat maakt dat nog geen fokkerij natuurlijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:47

Je vergelijkt nu rasfokkerij met sportfokkerij.. := Iets met appels en peren?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:54

Nee, juist niet. Er worden ook KWPN-ers en Haflingers gekruisd.

Als je wilt fokken en je wilt dat doen in de sportpaarden-richting, dan moet je hengsten gebruiken die voldoen aan die sportpaardenfokkerij.
Zelfs bij het KWPN zijn Geldersen een bijzondere richting. En gezien de manier van bewegen van Gelderse paarden, ben ik het daar mee eens. Gelderse paarden zijn heus leuk en aardig in hun eigen type en in hun eigen segment... Maar ze kunnen zich kwa rijtypisch in veel gevallen echt totaal niet meten met dressuurpaarden. Ook Vitens niet, ook al is dat best een aardige hengst. Sommigen Geldersen zitten heus dicht in de buurt van de sportpaarden, maar om er nou mee te gaan fokken in de hoop van een beter sportpaard te fokken... :n

Op een Fjord kun je ook heus een Z1-proef rijden en daarmee is ook die Fjord een sportpaard.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je de sportpaardenfokkerij met zo'n outcross vooruit zal helpen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:59

Dees, je gaat nu onzin uit kramen :) Dat je Gelderse paarden niet zo mooi vind of zelf niet wilt hebben is prima en ook duidelijk. Verder ga ik er niet op in.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:01

Dat ben ik totaal niet met je eens; Geldersen staan bekend om hun sterke achterhand, iets wat nog wel eens ontbreekt bij de huidige populatie dressuurhengsten. En hoe zat dat ook alweer met die motor, waar zit die ook alweer? O ja, achter...........
dat veel Geldersen niet doorbreken in de hogere sport heeft veel minder met het dier te maken en veel meer met de ruiter.............. die geen genoeg heeft aan uitsluitend in een binnen/buitenbak rijden maar zijn/haar grenzen wil verleggen en ook eens een crossje wil rijden, een fijne buitenrit maken, een aangespannen ritje ook nog misschien? Zowel ZZ dressuur als ZZ springen als ZZ mennen ligt binnen het bereik van bijna iedere Gelder, en kom dan maar eens om met je 5 generaties dressuurgefokte paard ................
En welke ruiter haalt dat? }>

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:06

Ik vind Gelderse paarden echt wel prima hoor.
Ik vind alleen dat het echt heel andere paarden zijn dan rijpaarden.
Een hengst als Charmeur loopt een hengst als Vitens er zelfs op een slechte dag finaal uit.
Waarom zou je met je rijpaardmerrie dan nog bij Vitens willen dekken?

Ik denk dat liefhebbers van het Gelderse bloed zich beter kunnen storten op het behouden van écht Gelders bloed. In plaats van daar telkens maar rijpaardhengsten op te zetten en zo het Gelderse bloed weg te wassen.

Stel dat TS haar luxe gefokte rijpaardmerrie onder een Gelderse hengst zou zetten en stel dat het een merrieveulen wordt. In welke richting is het dan gefokt? Dikke kans dat het Gelders zal worden, want de vader is Gelders. En over een jaar of 4 wil ze gaan fokken met dit veulen.... Is het dan een merrie die liefhebbers van Gelderse paarden graag zien in de Gelderse fokkerij?
Ik denk dat mensen die van het type Gelders houden, beter wat meer in generaties kunnen gaan denken, ipv elke willekeurige merrie op Bokt te onderwerpen aan zo'n strooi-advies.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:07

linky schreef:
Zowel ZZ dressuur als ZZ springen als ZZ mennen ligt binnen het bereik van bijna iedere Gelder,

Noem nou eens een Gelders paard die dat ook werkelijk gehaald heeft.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:54

Welk dressuurgefokt paard is ooit ZZ springen geworden, laat staan ZZ mennen?
Maar zoals ik al zei, de ruiters hebben die ambitie niet...................... de paarden wel de kwaliteiten.
Dat er veel Gelders bloed verloren gaat door met rijpaardhengsten te fokken, ben ik met je eens, dat vind ik ook jammer. Ik vraag me af wat over 10-15 jaar nog het verschil zal zijn............... maar om een (t) ver doorgefokte dressuurmerrie eens aan te paren met een veelzijdige Gelderse KWPN-hengst als Alexandro P zie ik totaal niet als een bezwaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:41

Wat is gelders? http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/15680?levels=6

Holsteiner x SF X gelderse moederlijn..oftwel ook een allegaartje...gelders is een type fokkerij geworden en daarom zie ik er ook geen kwaad in om outcross te gebruiken als de outcross dan ook daadwerkelijk verbeterd.In mijn ogen is veel gelders bloed al weggewassen..en vindt ik het belangrijker dat degene die fokken met een merrie met zuiver gelders bloed wat meer nadenken over hun hengstenkeuze.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:22

Ik zie het gebruiken van Gelders bloed als een stapje terug richting de basis en daar is helemaal niks mis mee. Met een halve Gelderse merrie durf ik ook een een (vol)bloedhengst te gebruiken, wat zeker interessant kan zijn. Maar ieder zijn ding hoor. ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:43

Dees, jouw anti Gelderse reacties zijn minstens zo uit proportie als die van de liefhebbers :D

De vergelijking tussen de Gelderse hengst met het minst sterke achterbeen van de beschibare hengsten en een kwaliteitsvolle dressuurhengst als Charmeur vind ik dan ook erg flauw. Dan kan ik ook wel een betere Gelderse hengst gaan vergelijken met een slappe dresuurhengst. Over het algemeen staan de Geldersen juist bekend om hun kracht in de bewegingen en niet om het stuwen, en denk dat hengsten als Wilson, Alexandro P, Parcival, Danser en ook de nieuwe Negro daar goede voorbeelden van zijn.
Denk dat er in de toekomst nog best eens teruggegrepen gaat worden op het Gelderse type om die reden.

En dat wordt ook al gedaan, er zijn zat voorbeelden van fijne stoere sportpaarden met een Gelderse ouder, en de zeer blije eigenaren daarvan zouden zo weer dezelfde keuze maken. Juist dat stoere en sterke geeft ze net dat tikkeltje extra, zonder een heel afwijkend type te fokken zoals je met een Groninger wel zou doen (en daar krijg je geen Kwpn papier bij, wat voor mij een No Go zou zijn.)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 13:55

GJ9: Amen, niks aan toe te voegen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:13

Grappig genoeg ben ik helemaal niet anti-Gelders :D
Ik ben simpelweg geen voorstander van het 'fokken' van mengelmoesjes.
Een Gelder x LL x OOSeven x Welt Hit II is een mengelmoesje.

Maar goed, TS moet gewoon zelf weten wat zij met haar merrie gaat doen. Het gaat om haar fokwens, niet om de mijne, of om die van de 'gebruik-aub-de-Gelderse-hengsten-lobby'.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 14:54

Geen idee wat jij denkt of vindt, het enige wat ik zie zijn jouw reacties, en die vind ik niet pro Gelders te noemen. Maakt verder ook niet uit, maar als ik onwaarheden zie ga ik daar graag even op in :Y)
Verder mag een ieder zn lievelingshengsten noemen, jij ook (en dat doe je ook regelmatig), aan de TS om daar een keuze uit te maken.

KWPN = typefokkerij = mengelmoesjes. Om de diversiteit niet nog groter te maken kan je terugfokken op bloed wat al in de lijn zit. In het geval van TS zou ik zeer zeker Gelders overwegen, omdat ze een stoerder paard wil fokken. Paard van TS komt uit een Gelderse moederlijn, OO Seven ook trouwens, dus ze voegt niet compleet ander bloed toe. Kan juist heel interessant zijn om terug te fokken op die Gelderse moederlijn, resultaat wil nog wel eens positief verrassen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 16:53

KWPN is vrij duidelijk over de verschillende types binnen het stamboek: Dressuurtypes, springtypes en Gelderse types.
Dat is dus zeker niet 'hetzelfde', tenminste niet in de ogen van het stamboek.
Als TS een KWPN hengst in de dressuurrichting zoekt, vraag ik me af waarom er dan überhaupt een Gelderse wordt genoemd.

Uiteindelijk gaan vrijwel alle Nederlandse merrielijnen terug op ofwel Gelderse ofwel Groningse moederlijnen. Meer origineel paardenbloed was er in NL helemaal niet rond 1955. Maar dat wil niet zeggen dat het anno 2013 wenselijk is om weer terug te keren naar dat type en naar de bewegingsvorm die met dat type samenhangt.

En als je écht van het Gelderse type houdt, dan wil je toch helemaal niet dat de merrie van TS bij een Gelderse hengst komt?
http://www.gelderlanderhorse.nl/nederlnd/fokdoel.html

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:04

@Dees; jouw menig is duidelijk denk ik hoor, verschillende fokkers, verschillende visies. Mensen geven allemaal adviezen, ts bepaalt zelf wat ze ermee doet.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:40

Ik merk gewoon dat men een beetje terug wil. Vroeger had je als je een basispaard had een boerenknol en moest er een paard met veeeel bloed op, liefst donkerbruin met kol. Nu zie je dat veel minder, Vind zo veel dressuurpaarden veel te bloederig en missen ook gewoon veel massa, front enzovoorts. Dat is wat ik zie op concour. Gelderse paarden zijn gewoon iets klassieker, al is dat bij veel van de moderne Gelderse paarden ook wat minder, en kunnen nou eenmaal wat meer massa toevoeren. Als TS vraagt om een hengst die wat meer massa toevoegt is het toch niet gek dat we met Gelderse hengsten aan komen??

Natuurlijk is Charmeur een beter dressuurpaard dan Vitens, maar als we zo gaan denken moet iedereen maar Totilas op haar merrie gaan zetten. Fokken gaat toch om verbeteren?? Daarnaast heb ik zowel Vitens en Alexandro P in het echt te zien en dat zijn ontzettende gave binnenkomers, zeker Alexandro P mist het echt niet aan schwung en souplesse. En ook niet aan massa!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:46

Daarbij om nou Groningers te gaan vergelijken met Gelderse paarden, dat is toch echt wel een flink verschil hoor :') ben laatst nog bij een hengstenkeuring voor Groningers geweest en dat is gewoon hele andere koek, die konden allemaal nog geen fatsoenlijke L proef rijden.. Helaas. Wel heeeele vriendelijke paarden, en dat moet je ook hebben, want een hoop van die moderne kanonnen zijn voor de niet-professional amper te houden.

Ik heb meerdere Gelderse paarden gezien op concours, en de moederlijn van mijn paard is Gelders. En ik vind juist dat ze allemaal erg werkwillig en aardig temperamentvol zijn, maar niet hysterisch. Maar dat is altijd moeilijk te zeggen, iedereen heeft daar vast weer andere ervaringen mee.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 18:47

Alex had vorig jaar een gruwelijk goed hengstveulen en die viel uitstekend in de smaak bij de dressuurliefhebbers. Hij liep op de Nationale Veulenkeuring. En Alex zelf is echt prachtig uit gegroeid. Op de hengstenshow in april stal hij echt de show.

Ik denk niet dat veel ruiters 'nee' zeggen als ze gevraagd wordt op Alex te rijden :)

Maar... zoveel mensen zoveel wensen. De TS moet zelf een besluit nemen. Fokken is voor een groot deel emotie.