Welke hengst voor Darco x Capitol merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:33

Besita inderdaad, HH geeft nooit de slechte eigenschappen, maar zet wel de goede eigenschappen naar voren. Ik ken meerderen die met een kannan rijden of gereden hebben en ik hoorde daar toch geen slechte commentaar over. Ook op de grotere concours in Belgie zag ik verscheidene Kannans waar je geen kritiek op kon geven.
Eerder dat ze net heel wendbaar en makkelijk zijn. Sowieso heeft iedereen zijn voorkeuren voor een bepaalde hengst. Die van jou komen geregeld terug in jouw posts en daar is ook niet altijd iedereen van overtuigd. Neemt niet weg dat hengsten op zo een niveau en al zo een goede nakomelingen hebben allemaal wel hier en daar een gebrek hebben, die gebreken zijn vaak nietig t.o.v. van de goede eigenschappen die ze geven.
+ harde mond is niet alleen genetisch, maar ook africhting speelt hier in een grote rol. Rijd op een Canturo uit een Feinschnitt merrie. Die kwam hier toe als volleerde ezel, zo stug in de mond als maar kan. Na paar keer trainen is dit al heel goed bijgetrokken. Zal nooit een zachte mond hebben, maar je kunt ze wel leren om daar minder gebruik van te maken en ze wat fijner aan de hulpen te krijgen.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:46

Marius Claudius lijkt me ook wel interessant voor jouw merrie.

Elke hengst heeft zijn pro en anti, maar ik zou mijn NF-pony graag ruilen tegen de NU-frotpony. :Y)

TS opent hier een topic voor hengstenadvies, dus als iemand een hengst aanraadt, moet je die hengst toch niet afkraken, omdat jij er geen fan van bent? Als het nou een goede combi kan zijn... TS kan er misschien wel fan van zijn. Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje kinderachtig. Dan kan je toch op een normale manier zeggen waarom jij die hengst niet voor TS haar merrie zou kiezen? Van een onderbouwde mening kan iedereen leren.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:47

Ben eens eventjes op een frans forum gaan kijken omdat hij nu al een tijd in Frankrijk dekt.
http://www.equivista.fr/kannan-etalon-19764-page-3.html
Ook hier komt kannan x darco als ideale combinatie naar voren. Moet natuurlijk wel naar de merrie gekeken worden, maar het is ondertussen meer als bekend blijkbaar. Ik persoonlijk ving het op van (bekende)fokkers.
Op dat topic wordt kannan besproken op basis van eigen ervaringen of eigen paarden voor het merendeel. Mischien interessant ?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:11

oh maar ik heb een hele brede waaier aan voorkeur hoor en ik zal de eerste zijn om mijn mening te herzien ...en ik ga Kannan zeker niet afbreken :n , hij staat namelijk ook op mijn deklijst alleen mensen die heel veel in de sport zitten en heel veel handelen zeggen dat ze best moeilijk genoeg zijn ( oa M.athy die jaren medeeigenaar was van Kannan en er veel verhandeld zegt dat je merries moet brengen met bloed, souplesse en ruime bewegingen )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:12

betadine schreef:
Ben eens eventjes op een frans forum gaan kijken omdat hij nu al een tijd in Frankrijk dekt.
http://www.equivista.fr/kannan-etalon-19764-page-3.html
Ook hier komt kannan x darco als ideale combinatie naar voren. Moet natuurlijk wel naar de merrie gekeken worden, maar het is ondertussen meer als bekend blijkbaar. Ik persoonlijk ving het op van (bekende)fokkers.
Op dat topic wordt kannan besproken op basis van eigen ervaringen of eigen paarden voor het merendeel. Mischien interessant ?

ja het vorige topic over Kannan is toen gesloten door alle kritiek

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:24

Beste kannan's komen inderdaad uit bloedmerrie's. is niks mis mee. Kavalier vond ik bvb een schoolvoorbeeld daarvan.zou baloubet niks kunnen zijn voor deze merrie?

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 16:31

Nu ikzelf heb al veel goeie dingen gehoord over de combinatie darco en Kannan.
Een vriendin van me haar vader is fokker en gebruikt die combinatie geregeld.. 1 van hun fok producten is d'atlantique Royal (darco X kannan) 1 van de beste paarden die F. Mathy JR. op dit moment rijdt.
En dan is er Baldo DS ( zelfde fokker als mijn merrie) een kannan X darco die in Amerika 1m60 loopt.
Dus ik denk dat er ergens wel waarheid inzit over dat die twee samen passen.
Over het karakter/moeilijkheid kan ik mij niet uitspreken..

Numero Uno vind ik ook niet verkeerd.. Zal de nakomelingen veredelen en soepeler maken denk ik..
Hoe dan ook.. Fokken zal blijven gokken zijn, zoveel kwalitatief goeie hengsten op de wereld.
Zal kwestie zijn van de knoop door te hakken..
Voor mij gaat het op dit moment over
>kannan
>diamant
> numero uno

Mauritius Claudios heb ik hier al paar keer horen vallen, maar die hengst ken ik niet echt. Iemand die mij hier wat meer info kan over geven?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:33

uiteraard maar de voorraad rietjes van Baloubet is nagenoeg op en wat er hier en daar nog opduikt is van slechte kwaliteit ..en om te spoelen zeker niet aan te raden
Chaman schijnt zeer goed sperma te hebben :j
en van Balou ben ik helemaal gek *D

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:37

uiteraard is Kannan x darco of omgekeerd bewezen ( althans daar komen goede van ) maar is dat omdat de combi zogoed past of omdat de combi gewoon heel veel gemaakt is - de helft van de belgische merriestapel bestaat uit Darco bloed laten we dat niet vergeten ...net zoals Capitol gouden combinaties heeft gegeven in Holstein ( was ook één en al Capitol onder de merries ) of calypso II voor Hannover etc

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:39

Ik zou dan voor Numero Uno nemen!
Ken er een paar hele goeie van!

Marius Claudius* vind ik eerlijk niet echt wauw.. Aardig beestje, maar daar houdt het op..

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:44

Balou is top,wel een merrie met wat galop nodig maar dat gaat met deze geen probleem zijn:). Ivm kannan en Darco combi: half limburg heeft een darcomerrie en die zijn dikwijls onder kannan gegaan toen die bij guido stond.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:46

besita schreef:
oh maar ik heb een hele brede waaier aan voorkeur hoor en ik zal de eerste zijn om mijn mening te herzien ...en ik ga Kannan zeker niet afbreken :n

Ik bedoelde dat hierboven ook niet op jou, moest je dat denken. Ik heb het eerder over het afbreken van NU, omdat iemand hem niets vindt en dan zou TS hem dan maar niet moeten nemen... Jij zegt waarom je Kannan niet zou gebruiken op deze merrie en daar heeft een ander ook meer aan. :j

muc

Re: Welke hengst voor Darco x Capitol merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:00

En Tangelo van de Zuuthoeve?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:04

Die combinaties Kannan x Darco, die niet genoeg kwaliteiten hebben voor het hogere werk, komen misschien ook maar uit 'gewone' Darcomerrie's. Ze moeten dan ook wel interessant worden voor een ander type ruiter.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:06

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:19

merelhof schreef:
Balou is top,wel een merrie met wat galop nodig maar dat gaat met deze geen probleem zijn:). Ivm kannan en Darco combi: half limburg heeft een darcomerrie en die zijn dikwijls onder kannan gegaan toen die bij guido stond.

Dat bedoel ik dus :j
net zoals Nabab x Chin chin
Toulon x Lys de darmen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:21

C2012 schreef:
besita schreef:
oh maar ik heb een hele brede waaier aan voorkeur hoor en ik zal de eerste zijn om mijn mening te herzien ...en ik ga Kannan zeker niet afbreken :n

Ik bedoelde dat hierboven ook niet op jou, moest je dat denken. Ik heb het eerder over het afbreken van NU, omdat iemand hem niets vindt en dan zou TS hem dan maar niet moeten nemen... Jij zegt waarom je Kannan niet zou gebruiken op deze merrie en daar heeft een ander ook meer aan. :j

was een antwoord op Betadine die zei dat vaak dezelfde hengsten bij mij terugkomen oid

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:22

Ow, oké, verkeerd opgevat van mij.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:45

Ik vind Numero Uno ook zeker niet verkeerd.
Ik heb zelf ook een Uno die nu 5 is (http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/355606). Zoals je ziet zit Libero er bij haar 2x in. Karakter genoeg dus maar zeker geen stout paard. Zal nooit bijten, schoppen of wat dan ook. Het is wel een erg scherp paard. Maar ook ontzettend slim en meedenkend. Als je haar van Uno dekt mag je het veulen altijd aan mij verkopen :+

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:48

Eerlijk gezegd zou ik toch voor Jazz gaan! :+

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:18

Discussie is leuk op gang! :)

Marius Claudius is een goed paard, instelling te over! En een barragemonster (al hangt dat ook wel aan zijn ruiter) :) geen overschot aan vermogen vind ik persoonlijk :)

Ik blijf erbij dat ook Andiamo Z niet slecht zou passen op deze merrie. Hij geeft maat mee, vermogen en iets meer bloed.

VDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 12:13

Dierenarts gebeld en ze gaan beginnen de merrie op te volgen.
Dus ik en heel gauw een keuze moeten maken.
Zoooooveeeeeel hengsten en daaruit de ene juiste combi proberen vinden ;-) moeilijk..

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:59

Je zal de juiste wel maken VDS, heb je met Nabab ook gedaan! Vooral je gevoel volgen!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:02

ik ga het je nog moeilijker maken
Aktion Pur z :j

toppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:25

Wat dacht je van zirocco blue? Heb laatst mijn merrie (querlybet hero x kashmir vh schuttershof) er van laten dekken en toen zei Frenk Jespers tegen mij dat het een hengst is die vrij gemakkelijke paarden geeft en goed past op een moderne merrie. Hij heeft er volgens mij ook alles in om het te gaan maken op het hoogste niveau en geeft ook wel redelijk maat geloof ik.