Aparte kleur veulen geboren met aparte ogen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Re: Aparte kleur veulen geboren met aparte ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:22

Vraag het even aan peterina op bokt zij is de kleurkenner

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:54

Moeder is zowiezo appy, en de kleur heet varnish roan (op zijn engels).
Laat je niet misleidend door wat in het paspoort staat ... veel schetsers hebben geen bal verstand van kleuren en schrijven maar wat.

Het veulen toont nu al tekens van appy zijn (wit op de achterhand en gemarmerd huid) ... en nu komt het moeilijke gedeelte:
ik denk zwart basis, maar ik zou het laten testen op creme gen ... waarom ... de kleur van de ogen zou een indicatie kunnen zijn dat het een smokey black is, alhoewel de ogen van een sb meestal neigen naar meer geel-achtig/roest kleur als ze ouder zijn, en als ik mij niet vergis dan is die 'roest' al te zien in de foto? ... nog een andere reden is omdat de wimpers licht zijn: bij 'echt' zwart of bruin veulens zijn deze ook zwart maar hier zijn ze lichter.

Het zal zowiezo nog even een toverbal zijn :D want appy doet rare dingen met kleur, en nog meer als er een verdunner in de mix zit!

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:12

ik wou net zeggen, ik omschreef de kleur ook op wat ik nu zie, niet wat er in het paspoort staat. Het klopt inderdaad dat er in het paspoort bruin stekelharig staat, maar deze schetsing is al heel lang geleden gemaakt. Zeer waarschijnlijk zijn er daarna nog meer witte haren bijgekomen waardoor het marmerbont ipv stekelharig is. Volgens mij is Donna omstreeks 2005 naar de stamboekopname geweest, dus al een tijdje geleden.

Hier inderdaad de foto's die ik ook gezien had waardoor het volgens mij nu als schabrakbont genoemd kan worden.. Maar zoals peterina ook zegt appies zijn vaak toverballen, dus er kan nog een heleboel gebeuren qua kleur.

ToddMyleneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:21

Gefeliciteerd mooi dier!

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 17:35

klopt, ik ben heel benieuwd wat het wordt, en bedankt over de tip over de kleur van de moeder, ik heb de kleur op gezocht en inderdaad dat voegt veeeeel beter bij haar, alle andere paarden met die kleur benaming hebben veelal het zelfde soort vacht kleur/patroon ;)! (ik heb er totaal geen verstand van haha).

the j heeft mometeel meer bruine gloed over zijn vacht gekregen en is niet echt grijs meer te noemen eigenlijk haha, zit wel grijs door heen maar het bruine neemt het een beetje over, als het lukt zet ik deze week nieuwe fotos op bokt :)! hij is ook enorm gegroeid!

** rood bruin is het ;)

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:49

als je weer nieuwe foto's hebt ook graag naar het stamboek sturen. Dan zal ik er een dossier van maken wat ik kan geven aan de commissie!

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:57

Wat een leukerd, mooi.

Stiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:45

Wat prachtbeest zeg... .. Ben heel benieuwd wat uiteindelijk de kleur gaat worden ..

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 16:05

Ik heb vrijdag een meid die even komt om fotos te maken met een goede camera, daar op hoop ik de kleur beter in kaart te krijgen ( van dit moment ) dat meer bruinige gloed wat er nu over heen zit.. zodra ik die heb stuur ik het ook meteen naar het stamboek!
(Vandango )

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:40

Waarom laat je nou niet gewoon testen? De creme gen valt sowieso bijna nooit te zien als het smokey black is

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:43

spicegirl schreef:
zo te zien zwart, die worden vaak muisgrijs/donkergrijs geboren.. met die oogkleur worden ze vaker geboren . als ie witte haartjes heeft, heb je grote kans, dat ie de kleur van moeders krijgt.
je kan m laten testen, dan heb je zekerheid..

heb ik ook gedaan kwam 99% schimmel uit, hij is nog steeds bruin haha!!

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:00

helemaal prima Lab_iris!

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 12:22

ik laat hem later misschien nog wel testen... eerst maar even inschrijven bij de appaloosa's en chippen... daarna nog keuren etc... pas als ik zeker weet dat ik wat met m verder wil doen qua hengst zijnde... dan pas ga ik het echt testen denk ik.. of als er serieus om gevraagd wordt door iets/iemand ;) ik vind m mooi zoals hij is.... ik heb een nieuw topic geplaatst! ik zal zo de link hier zetten :) met nieuwe fotos.. en ik stuur ze ook door naar het stamboek ( de beste voor t stamboek)

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 12:59