nieuw haflinger stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WarlockZ

Re: nieuw haflinger stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:28

Ja door herman toch? Die had ook zijn buik vol van het kvth en doet liever zaken met het duitse stamboek. Neemt niet weg dat hij hier ook wel was goedgekeurd als hij hier was aangeboden. Maar daar had henk ook geen zin meer in na willem van steenbergen.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 09:30

Zoals het er nu uitziet blijf ik gewoon bij de KVTH
Mijn merrie hoeft pas over 2 jaar opgenomen te worden en dan zien we wel weer

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:33

Ik stap wel over naar het NHPS en zal vanavond uitgebreid aangeven waarom. zal best een heel verhaal worden.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:52

Ik ga we overstappen. Ik erger me al een aantal jaren dood aan het feit dat ze nog steeds bijna enkel staartloze paarden tot kampioen kiezen.
90% van de paarden op de keuring is staartloos. Hebben allemaal tussen de deur gezeten met hun staart als veulen.
Ik vind dat ze daarin een duidelijker standpunt hadden moeten nemen.
Ga mijn lidmaatschap direct opzeggen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:01

@Warlock: Je maakt ook de opmerking over de S10, maar die word in NL inmiddels niet meer gebruikt. Een hengst krijgt simpelweg geen nederlands dekblok meer uitgereikt als hij niet aan de nl maatstaven voldoet voor de fokkerij.
@Cam: Het staartloos is een heel andere discussie, waarin altijd de regels vanuit de overheid zijn gevolgd. (neemt niet weg dat ze in mijn ogen wel een groter ontmoedigingsbeleid hadden mogen voeren)

De NHSV zal inderdaad via Oostenrijk de paspoorten uit gaan geven als ik hun stukken zo lees. Dan is het idd geen nederlands uitgevende instantie, maar kun je dus wel degelijk bij hun een paspoort krijgen.

Op de site van de KVTH staat inmiddels een stuk uitleg/toelichting vermeld. Ook in het blad staat een stuk.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:36

Ik ben er al een aantal jaren uit bij de haflingers, dus ik kan idd best wat achterhaalde informatie hebben :D
Als ik het goed begrijp is er dus geen verplichting meer om een hengst die bij een ander dochterstaboek van het WHSZV goedgekeurd is, ook hier goed te keuren tot de afstammelingenkeuring? Dat is een goede zaak dan. Ook op die manier kwam er veel rommel binnen.

Het NHPS zal het vast idd via oostenrijk doen, net als dat je als je lid wordt van het NHPS, je 4 keer per jaar het oostenrijkse stamboekblad krijgt. Bij het NHPS betaal je 55 euro per jaar. (Voor dit jaar iig, volgend jaar gaan ze opnieuw kijken wat de contributie wordt) Ze zijn wel van plan dit jaar nog keuringen te organiseren, maar dat ligt aan de toestroom van leden. Stel er komen weinig leden en nog geen keuringen, dan krijg je alleen die 4 blaadjes voor je 55 euro, terwijl je daar 27 euro voor betaald als je het rechtstreeks via Oostenrijk laat komen. Het NHPS heeft dus zo'n 28 euro per lid "winst". Dat vind ik eigenlijk best netjes voor een stamboek dat in de kinderschoenen staat en nog veel geld nodig zal hebben om op te starten. Alleen een beetje jammer dat je zo weinig aan dat oostenrijkse blad hebt als particulier zijnde en de meeste fokkers er toch al een abbo op hebben :D

Edit: Nog even over de duitse HLP en de kosten daarvan voor zowel stamboek als consument; Het gemiddelde dekgeld is daar niet hoger dan hier in NL, gemiddeld rond de 300 euro. Het stikt in duitsland van de hengsten die maar 1 of 2 jaar dekken en daarna verkocht worden en nooit meer een merrie van dichtbij zien. Maar die hebben wel de HLP gelopen. Dan kan dat toch nooit zo duur zijn? Ik zal me er eens in gaan verdiepen wat dat moet kosten voor een hengstenhouder. :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:05

Als het nieuwe stamboek het Oostenrijkse stamboek gaat volgen moeten we daar ook niet echt blij van worden.
In Oostenrijk is er ook veel discussie over het feit dat 1 iemand er eigelijk alles beslist.
De heer Schweisgut die beslist welke veulens blijven leven en welke via zijn transport maatschappij op transport gaan en in de salami verdwijnen in Italie.
Hoe dan ook verdiend hij er aan,nee ik geloof dat ik maar stop met stamboeken.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:27

De heer Schweissgut zit toch helemaal niet meer in het bestuur? :?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:41

Oooo dat had ik gemist dan.
Ik was er met de wereld tentoonstelling en het was allemaal niet om aan te zien.
En de pers die verhaal ging halen over de wantoestanden werd met geweld van het terrein gezet.
Zelfs op de tribune was de sfeer erg dubbel en werd er zelfs door Oostenrijkers zeer kwalijk gesproken of de gang van zaken.
Heb het toen nog een tijd gevolgd,maar er zat toen geen schot in heb ik het maar gelaten voor wat het was,een corrupte bende.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:44

Het is daar inderdaad ook allemaal goed over de kop gegaan en Johannes en Emax zijn er niet ongeschonden vanaf gekomen. Er is een nieuw bestuur, een nieuwe naam en ze zijn ook daar nu weer aan het opbouwen. Dat heb ik dan weer wel meegekregen :D

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:04

Hoop dat ze nog wat miljoenen hebben terug gevonden die ze elk jaar als subsidie kregen en die leken te verdampen voor dat ze op de rekening stonden.
Fijn om te weten dat er toch nog een soort van gerechtigheid is gekomen.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:16

@Warlock: De hengsten worden hier wel goedgekeurd (dat kan volgens de regels niet anders) maar ze krijgen geen nederlands dekblok. (ontmoedigingsbeleid wat ze dus anders via de S10 deden) De hengsten kunnen dan wel gewoon via het buitenlandse dekblok dekken, maar daar moet een merriehouder 75,- extra over betalen per dekking.

En Sweissgut is idd allang verleden tijd, er is nu een nieuwe wereldhaflinger vereniging, waar beide nederlandse haflingerstamboeken lid van zijn. (of in elk geval de aanvraag voor lidmaatschap al daar ligt, geen idee hoe snel die procedures daar gaan ;) )

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:35

@ Cam: Zoals ik begrepen heb, had het whv (samen met imex en de fohlenhoff) een jaarlijks tekort van iets meer dan een miljoen, ondanks subsidie van 350000 euro dat ze jaarlijks kregen.

@ Maessie: Maar dat was toch altijd al zo? Bedoel zoals ik het begrijp, worden de hengsten die ze niet goed genoeg vinden gewoon afgekeurd, want dekken met een hengst met buitenlands stamboek kon altijd gewoon, alleen moet je dan idd die 75 euro "boete" betalen. de nakomelingen kregen wel KVTH papier, maar met een B erop. Dat is toch niet anders als wat jij nu schreef? Of mis ik iets? :D

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:44

Nee het heet niet afgekeurd, want dat kan dus niet, maar door ze geen nederlands dekblok te geven word eigenlijk dezelfde boodschap meegegeven zeg maar. Vroeger kregen ze wel een nederlands dekblok, maar dan met bv de S10. maar gezien het terugnemend aantal dekkingen hebben ze dit zo gewijzigd.

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:13

Hoe weet je dan voor welke hengsten dit geldt, en wat is dan de naam ervan? :+
Kan me voorstellen dat HHers de moeite niet meer nemen om ze hier ggk te krijgen maar bij voorbaat al gewoon buitenlands dekblok houden...

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 22:07

Ik stap over naar het NHPS omdat ik erachter ben dat er totaal geen interesse is bij het Dagelijks bestuur voor de Haflingerfokkerij. Ik heb ook zelf ondervonden dat onze voorzitter liegt, ook nu bij de laatste uitgave van het Trekpaard en Haflinger. Wij waren in Oostenrijk aanwezig toen daar een belangrijke vergadering plaatsvond van het nieuwe WHSZV. Na deze vergadering vond er een persconferentie plaats over de besluiten binnen deze vereniging. Toen wij vroegen of Nederland ook aanwezig was tijdens de vergadering werd ons verteld dat Nederland er niet bij was en er ook geen afmelding was doorgekomen. Hierdoor waren we automatisch niet meer aangesloten bij deze vereniging. Dit is toch heel anders dan wat de voorzitter aangeeft. Ook rond het aftreden van de hengstenjuryleden kloppen er dingen absoluut niet. Mevr Oolman had aangegeven de notulen van het DB in te willen zien,want er zouden klachten in staan over de kernjuryleden. Dit werd haar geweigerd.Pas nadat zij in de statuten had gevonden dat dit ten alle tijden mogelijk moest zijn,kon ze komen maar wel op een door de voorzitter bepaald tijdstip en dat was krap aan de tijd. Mevr Oolman heeft geen enkele klacht over de kernjuryleden gevonden maar wel over een ander jurylid. De herkeuring van Anthony vd Wortel was ook een apart verhaal. Het DB kon zich niet vinden in het afkeuren van de hengst. Dhr de Buck heeft een herkeuring aangevraagd en niet de eigenaar van de hengst. Tijdens de herkeuring schijnt het dat de merries er behoorlijk vies bijliepen en de veulens behoorlijk gecorrigeerd waren aan de voeten. De veulens werden al dartelend rond de moeder op het harde getoond,ipv aan de hand op het harde van en naar de jury toe. Hiervan was door de jury verslag van gemaakt maar dat vind je in het TenH niet terug. Dhr van Rossum heeft hier de laatste hand in. tevens vroeg de voorzitter tijdens het keuren of deze hengst was goedgekeurd. Daarbij was het bijzonder dat ik dezelfde dag al te horen kreeg dat de hengst was goedgekeurd en later bleek,de eigenaar nog niet. Bijzonder is ook dat een lid van de herkeuringscommisie
nog voor de herkeuring zijn hengstveulen van deze hengst nogal goed verkocht heeft naar Italie. Dezelfde persoon is nu toegelaten tot het DB. Dit alles neigt naar manipulatie, Dhr de Buck heeft velen vrienden in het DB.
Toen was er de vergadering in Gelderland. Mevr Oolman heeft aangegeven wat voor haar de reden was per direct te stoppen met haar bestuurlijke functies. Mevr Doezejager heeft haar bevindingen verwoord. Daarbij was het enige wat de voorzitter kon schreeuwen,"jullie verdraaien de boel!" Dhr Oonk kwam niet aan zijn kant van het verhaal toe..er werden dreigingen geuit aan de kant van de familie van het DB lid dhr Konigkramer. De houding van de voorzitter en de secretaris was ook allesbehalve proffesioneel. Daarbij werden leden kleinerend toegesproken en werd er met een glas bier in de hand over de gevolgen van het overlijden van Jetske Slendebroek gesproken tijdens de mededelingen van het DB. Dan heb ik het nog niet over de ongeinterreseerde houding die beide heren aannamen tijdens het begin van de vergadering. Als er niks te verbergen is en iedereen naar eer en geweten heeft gehandelt, waarom dan zoveel leugens en geheimzinnigheid. Degenen die nu zijn opgestapt en het NHPS hebben opgericht zijn allen mensen die het goede voor hebben met de Haflingerfokkerij en hebben zich daar jaren lang voor ingezet. Deze mensen hebben met heel veel verdriet hun functies opgezegd. Ik weet nog niet de helft van alles wat zich heeft afgespeelt maar dit is voor mij genoeg om mij te doen besluiten naar een ander stamboek over te stappen. Er zijn zulke onbeschofte opmerkingen gemaakt tijdens onze vergadering,tegen mensen die zoveel respect verdienen..met zulke mensen wil ik niet meer in 1 kamer zitten ,laat staan samenwerken.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 00:20

Mimp3 bedankt voor je open en eerlijk verhaal

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 10:09

@Warlock: ze heten gewoon goedgekeurd ;) Maar hebben geen dekblok. Dat is voor de fokker er dus verder niet aan af te zien.

@Mimp: Dat eerste van oostenrijk was mij helaas nog niet bekend... er is ons aangegeven dat er een brief die kant op is gegaan met een aanvraag voor een lidmaatschap.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:31

Eindelijk heeft het hoofdbestuur van het KVTH zich geroepen gevoeld om richting de leden te reageren. Veel te laat in mijn ogen, dat had vorig jaar al moeten gebeuren.
Voor de geinteresseerden een link vanaf de website van het KVTH

http://www.kvth.nl/uploads/news_docs/20 ... 20KVTH.pdf

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 14:16

@Janouk: Het HB heeft hier al veel eerder op aangedrongen, maar het DB geeft hier dus nu pas gehoor aan. ;) (even voor de goeie stand van zaken :P )

WarlockZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 15:10

Vind het maar een matige verklaring, meer moddergooierij eigenlijk... Hoop dat het NHPS zich redelijker opstelt tegenover het KVTH dan andersom....

Nog héééél even offtopic tegen Maessie: Maar als je dat als fokker niet weet, hoe werkt het dan ontmoedigend? Want je moet uiteindelijk toch die 75 euro extra betalen.... Dat zou ik toch graag van te voren weten :+

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 16:42

Tja das een goeie, denk dat een hengstenhouder het niet specifiek in zijn folder erbij gaat zetten. Op de hengstenkeuring word het wel duidelijk vermeld en in het blad ook. Dan ist maar net hoe fanatiek de fokker alles bijhoud. (Snap je punt heel goed hoor, ik zou gewoon een dekblok geven, de fokkers zijn zelf vaak kritisch genoeg, en met de huidige dekaantallen komen er nooit veel nakomelingen van een slechtere hengst. Maar goed wie ben ik :+ )

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:10

ik lees dit even mee. Mijn haflinger heeft Belgisch paspoort en is ook daar geregistreerd. Zit al tijdje te denken om hem over te laten zetten naar Nederlandse ( weet niet of dat kan ) maar ik zou nu dan moeten gaan kiezen tussen twee stamboeken?

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 09:26

@Pippenstein: Ja je kan hem over laten zetten naar 1 van de twee nederlandse stamboeken ;)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:44

Is er nu al bekend waar de infomiddag gaat plaatsvinden? Ik kan niks duidelijks vinden nog.