[TI] Laatste veulen voor Anouk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:44

Ja dat snap ik heel goed, maar ik vind ook dat je niet alles af moet laten hangen van mensen op een internet forum die je niet kent.
als je het nog steeds graag wilt, en je er wel goed over nagedacht hebt en weet wat je het beste kan doen, waarom niet?
maar je moet het natuurlijk zelf weten, je schiet er ook niks mee op door neer te zetten dat je het niet gaat doen door anderen. Van te voren had je kunnen weten dat bokt nou eenmaal veel commentaar heeft en geeft en dat je (niemand trouwens) zomaar wat neer kan zetten zonder discussie :)

frenia

Re: Laatste veulen voor Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:23

zo oud is ze dan toch nog niet? en ze heeft eerder veulens gehad!
zou het idee dan nu gewoon even op ijs leggen en over twee jaar weer kijken
wie weet is er ondertussen een vosbonte hengst goedgekeurd die perfect bij haar matcht, wie weet is de markt dan al aangetrokken, wie weet is jouw situatie veranderd en wil je graag het veulen voor jezelf.
zelfs over 4 jaar is Anouk nog niet te oud om nog mee te fokken hoor

als ze nou al 18 was, zou ik idd zeggen dat je niet al te lang meer moet wachten als dit je droom is

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:54

Je hebt nog even de tijd nog voordat het dekseizoen begint :) Zolang jij je realiseert dat de kans op vos klein is en je mogelijk, ongeacht hoe mooi je veulen wordt, er mee blijft zitten een tijdje dan is er toch niks aan de hand? Op dit moment zegt volgens mij niemand dat het een goed idee is om te fokken, maar dat is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk. Als er een jaar helemaal geen veulens geboren zouden worden zou er toch vraag overblijven. Er is nog steeds vraag, maar het is behoorlijk gekrompen.

Ik heb wel het idee dat de vraag naar tinkers in tweeën gesplitst is momenteel. Of je moet een heel erg zwaar veulen kunnen fokken en dan vinden mensen afkomst belangrijk (je fokt dan voor de fokkerij cq. buitenland) of je fokt voor de recreatiemarkt in Nederland en naar mijn idee kun je dan beter met een wat rijtypischer veulen komen wat groter wordt en een fijn karakter heeft. Anouk gaat nooit de eerste markt behagen aangezien ze zelf een grai is. Dus ik zou voor die tweede markt gaan. In dat geval zou ik dus minder letten op behang maar wel op stokmaat en karakter. En de recreatiemarkt rijdt nog wel eens een proefje en vooral in de dressuurwereld is de voskleur niet erg populair. Waarom mag joost weten.

Dus ik zou gaan voor een grotere rijtypische hengst met een goed werkbaar karakter en toch voldoende rijtypisch. Bij voorkeur met een vosgen, maar ik zou voor een zwartbonte hengst gaan. De kans op vos is dan niet zo groot maar anders wordt het een zwart/zwartbonte en dan zit je in die markt ook wel goed. Dus dan zeg ik natuuuuurlijk Nuadhu, Baggio, Benson, Silas (ja sorry hij is bruin maar ik vind hem altijd qua bovenlijn supersterk en imo is dat goed voor de combi met Anouk) en Bing. En er zijn nog meer hengsten in die richting uiteraard. Volgens mij is Nuadhu in dit rijtje de enige met het vosgen, maar de hengst die je zelf noemde zou mogelijk ook passen alleen ken ik die niet zo goed.

Kritiek is niet leuk, en zeker online niet want je kunt niet horen hoe het gebracht wordt. Je maakt zelf de stem van de ander in je hoofd en soms komt een berichtje daardoor heel anders over. Maak je er vooral niet druk om meid. Ik kan er ook niet goed tegen, maar laat het even bezinken en dan denk je er misschien anders over :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:16

Dit jaar heb ik al besloten om niet meer te dekken. Heb mensen gesproken en pb berichtjes gehad, en ik heb het me dus echt teveel aangetrokken wat anderen vinden. Heb nu weer een jaar tijd om te kijken of ik Aaron nog steeds dé hengst voor Anouk vind, en of er eventueel eentje ggk worden die me bevalt mét vosgen (want ik blijf bij vos), en mocht ik dan wat beslissen zal ik het niet meer op bokt plaatsen.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:25

Silas heeft ook vosgen ;)

maar heel verstandig Angeliekje, rustig verder kijken en een hengst zoeken die perfect past met evt het vosgen erbij... Dan is de kans op een correct veulen het grootst... :o

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 19:46

Volgens mij had Bing ook het vosgen?

Drenthe vind je overigens te ver? Dat is anderhalf a twee uur vanaf Apeldoorn... Dan beperk je jezelf ook wel heel erg.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 21:07

Anouk is behoorlijk stresserig in de trailer. Naar de Tinkerdagen staat ze tot max 40 a 50 min in de trailer, maar dan komt ze er ook als één bonk spanning uit. Voor haar wil ik een hengst die daardoor een beetje in de buurt staat. Tot max een uur met de trailer vind ik voor haar genoeg.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:20

Idd werd er over het algemeen niet gezegd dat je niet moest fokken. Maar je eerdere reacties kwamen echt beetje op mij over dat kleur voorop stond. Maar hoe je het in een van je laatste berichten onschrijft is het een stuk duidelijker voor mij dat je toch wel verder gekeken hebt, het was niet m'n bedoeling om je van slag te brengen door mijn berichten. Voor in de toekomst denk ik ook dat Aaron best een goede match met Anouk is, lijkt me ook dat ie een fijn karakter heeft. Verder komen er misschien nog wek leuke vosbonte nieuwe hengsten bij. Succes verder met je keuze.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:41

Ik wilde je ook niet van slag brengen met mijn berichtjes. Ik heb een hele duidelijke mening over fokken in deze tijd. Liever eerst alle dieren een fijne plek, en ik vind voor de verkoop fokken dus echt onverstandig en snap het gewoon niet en ik word er ook boos om. En ik hoop dat mensen eens verder denken dan hun eigen voordeur zeg maar. Maar als het daadwerkelijk je droom is, tja....alleen, waarom dan voor de verkoop? Jouw merrie is nu 12 zeg je. Ik weet niet wat je met haar doet, maar je zou bijv. ook nog even kunnen wachten, lekker met haar trainen en dan goed om je heen kijken en over een paar jaar proberen een vosbont veulen te fokken. Die kan je dan zelf houden. En wanneer zij te oud wordt om gereden te worden kun je verder met je veulen en kunnen ze lekker bij elkaar blijven staan. Ben je totaal niet afhankelijk van de markt, weet je zeker dat je veulen een goede plek heeft en wanneer je merrie komt te overlijden, want dat gebeurt ook ooit, heb jij nog haar veulen. Die je dan ook nog eens helemaal zelf naar je eigen hand kunt zetten in alle rust.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:50

Ik zou iig nog een jaar wachten en even de markt in de gaten houden. Je schrijft dat het 2jr heeft geduurd t vorige veulen te verkopen, dat is erg lang. Dat geeft eigenlijk al aan wat de markt wil.
Qua leeftijd hoef je je nog niet druk te maken, kat hier is 16 en dragend.

En ja ook ik fok met een niet ggk hengst. ( vosbont nog wel, alleen geen match voor jouw merrie. Tevens dekt hjj geen andere merries dan mijn eigen merries) ik heb het geluk gehad zijn eerste 3 kinders goed en snel te kunnen verkopen.
Maar durf ook eerlijk te zeggen dat t hengstveulen wat langer duurde. Maar ik ben niet gaan zakken met mijn prijzen, in tegendeel toen er polen hun zinnen op een dochter v hem hadden gezet ben kk omhoog gegaan ( was ook dat ik dat veulen eigenlijk zelf wel wilde houden.)
Ik heb nu een merrie weer dragend van hem, en er zit een optie op t veulen puur na de hand van dr volle zus. Maar dat geeft mij geen garantie hoor. Verkocht is t pas als ik een aanbetaling heb gezien.
Wie weet houd ik het wel, je weet maar nooit.

Dus dat ee hengst perse ggk moet zijn kan en mag ik niets over zeggen.
Tevens heb ik een bijna 5jr dochter v aaron ( x haflinger) een erg pittige tante. Was ooit te koop, maar hebben besloten 2jr terug dat ze blijft. Het is een ontzettend lief dier. Qua rijden is ze erg heet, maar dat is dr moeder ook.
Of ik dit jaar de merries terug ga dekken ligt puur aan de markt. Ook door wie ze gedekt zullen worden.

RitaaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:38

cp112 schreef:
Daar integen is Gul niet heel erg breed.
Ik ken zo ook geen vosbonte veulens van hem nee. En denk ook nie dat Herman een kleurentest bij hem gedaan heeft :D Maar misschien heeft ie wel ergens vos veulens rondlopen.
Bruin heb ik wle gezien ja. Maar dat kan alleen als moeders bruin is gezien Gulliver zwartbont is.

Chok is overigens van Glenn King hill. Ook niet de breedtste. 1.52 hoog meende ik. Erg leuk dier

Is er ook een site waar chok te vinden is?

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:35

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 00:26

royall is geruind zover ik weet

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:55

Nuage schreef:
Vooral in de dressuurwereld is de voskleur niet erg populair. Waarom mag joost weten.

Vos bij een KWPNer/ dressuurpaard is idd niet erg populair, volgens mij gewoon doordat die er op gegeven moment veel te veel waren dus niet meer interessant/ speciaal en misschien ook wel ivm oa "black beauty" dat donker/ zwart al lange tijd meer gewild/ "in" is en daarnaast vooral de vossen met veel wit zouden slechtere benen hebben enzo...
Maar Ohh wat heb ik Veel Positieve en echt :~ reacties gehad op mijn vosbonte tinker in de dressuur := :)) :D
Heb vooral echt heel vaak te horen gekregen dat zij tenminste een mooie tinker was :') en ook regelmatig opmerkingen dat véél mooier was dan zo'n zwartbont "koeienpaard" :(:) enz enz := :o dus hier in regio zou ik zeggen dat dat niet geldt als het een bonte tinker is :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:16

Vossen staan in de kwpn wereld ook bekend als moeilijkere karakters. Hoevaak mensen wel niet zeggen geen vos merrie te willen :')

Ik wil ook wel graag een vosbont tinkertje hoor :D Maar dan als kanttekening weer dat ik nooit zou fokken met, of bewust een veulen zou kopen van, een niet ggk hengst

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:10

Heb dr net twee gekocht en zaterdag is dr hier een geboren ":+

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 12:42

Leuk Aniekepiek! 3 vosbonte hengstjes *\o/*

Als ze nou uitgroeien tot ongeveer dit :P
Afbeelding

Hoeft geen kopie te zijn hoor van deze geweldige hengst die-goed-bij-Anouk-past (nu ruin...) :D

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 17:52

Nee 2 hengstjes 1 heb k gekocht en 1 by ons geboren en een merrieveulen :) hengstje is te koop :d

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:49

Heb het geluk gehad Billy Blue een aantal maanden geleden een keer te mogen rijden, was m´n eerste aanraking met de Tinker, en wat voor één ! Hij rijdt echt geweldig, en heeft een prachtige bouw. Ben nog steeds verliefd :) Heeft me helemaal overgehaald voor het tinkerras