Van grote paarden naar shetlanders... en dat op je oude dag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Van grote paarden naar shetlanders... en dat op je oude dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-13 17:37

Ja idd.... je wil ook wel eens iets wat gewoon sterk en gezond is. :) Dat maakt de liefde voor de andere dieren echt niet minder. Integendeel... ik wil ook gewoon een paardje dat hier past...

Ik ben dan ook in de luxe positie dat geen van de dieren hoeven te wijken voor de nieuweling.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:25

Er komt vast binnenkort een op je pad; niet naar zoeken. Het komt naar je toe; je 'voelsprieten' staan op scherp. Geloof me.

Nijbro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:47

goed dat je er een discussie van maakt. Zo kun je veel dingen op een rijtje zetten.
Zelf zou ik als ik een shet zocht er een nemen van boven 1 meter. deze kunnen toch de kar wat makkelijker meekrijgen.
Ik ben zelf vroeger groom geweest bij iemand die met een 2 span en 4 span shetten samengestelde wedstrijden reed.
De kleinste was 1.01 en de grootste 1.08. Die grote kon het allemaal net even wat makkelijker alles aan. Terwijl de kleine een karakter had om nooit op te geven.

En raszuiver zegt mij niets. Ik weet dat er toen die tijd 1995 t/m 1998 shetten op een keuring liepen met een eerste premie waarvan de pezen werden doorgesneden zodat ze hun knieen niet meer op slot vielen.
Dit zie je nog wel eens vooral bij shetlanders en friezen. een losse knie.

Ik weet nog iemand die 2 2.5 jarige hengsten, vosbont. in de wei heeft lopen.Mijn paard staat daar ook. Dus ik kan je echt verzekeren dat daar niets mee is gebeurd. Zijn zoon ment met een tweespan vosbonte shetten. Een van die veulens hebben ze zelf gefokt en die andere erbij gekocht. Ze hebben dus 4 ponys maar de jongste zoon heeft er geen belangstelling voor. Ik wil wel voor je informeren wat hij ermee wil als je er belangstelling voor hebt.

Succes met alles op een rijtje te zetten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 15:16

Hoi,

Bedankt voor het meedenken nijbro. De paarden van je kennis zijn geen optie. Ik woon nl. in zweden. Bovendien wil ik geen hengsten, gezien ik hier merries heb lopen

Ik heb inmiddels overigens de knoop doorgehakt.
Ik ga toch voor de shet, die overigens ook ruim 1 meter is. Staat ook wat hoger op de benen en beweegt makkelijk.
Maar wat mij vooral aansprak was het feit dat het een positief, vriendelijk en goed voorwaarts paardje was, wat graag op stap ging, ondanks veulen in de wei.
Ze wordt wel eerst nagekeken door de d.a. voordat het officieel is.

Het is een paardje dat net als die van ons 24/7 buiten staat, altijd voer ter beschikking, met de grote paarden in de wei etc etc. Goede hoeven met geen enkel teken van bevangenheid, geen signalen die wijzen op eczeem, maar ik zal ook nog met de distriks d.a. praten, die op die plek de paarden onder de hoede heeft.

Uiteindelijk vond ik dat voor mij toch meer geschikt dan een groen paard.
Wel met de achterliggende gedachte dat ik met dit paardje het mennen kan oefenen (het kent iig de basis al goed en is stabiel) zodat ik het zelf wat meer in de vingers krijg ( met begeleiding) en dan, als het paarden bestand hier uitdunt (wat helaas onvermijdelijk is gezien hier een paard met artrose staat, een met een opspelend oud letsel en wat andere probleempjes en een bejaard shetje) gaan voor een tweede shet in dezelfde grootte om later over te gaan op een tweespan.

Kleine paardjes kan ik ook houden als we later, bv vanwege een terugval in inkomsten bij pensioen of om andere reden, financieel wat minder te besteden hebben en dat is een gedachte die voor mij zeker meespeelt.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 15:33

Zo'n overstap is zeker leuk zijn! De keus van mini of grote maar shet zou voor mij makkelijk zijn ook al hebben beide hun charmes. Heb een tijdje een echte mini gehad (schoftmt. -80cm). Met wandelen, laat staan fietsen is je eigen tempo al gauw te hoog voor zo'n kleintje. Met poetsen ging ik maar op een krukje zitten want die hoogte is killing voor je rug. Met mennen heb ik geen ervaring maar daar is al wel het nodige over gezegd. Er komt vast 'iets' leuks op je pad!!

O, zie dat de keuze al gemaakt is, succes met de nieuwe aanwinst!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 15:47

Mini's had ik ook, twee. Nu nog maar eentje.
De ander is vorige week helaas ingeslapen wegens cushing en chronische leverontsteking. We kregen het niet onder controle met medicatie.
De andere mini is bejaard.

Inderdaad hele leuke paardjes, maar ik ga dus ook op de grond of op een krukje zitten met poetsen en de hoefsmid gaat er op de knieen naast zitten. :+
Maar idd hebben ze maar korte pootjes, hoewel ik mijn bejaarde dame niet bijhoud met wandelen.
Ik moet haar alleen tegen haarzelf beschermen omdat ze heel erg snel buiten adem raakt.

Maar voor te mennen vond ik een grotere shet meer geschikt, zeker met de genoemde argumenten hier. En uiteindelijk hoop ik dan op twee :) (dat is dubbel lol, denk ik zo )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 06:23

Tja, toch een zinvolle toevoeging, vind ik

Ze is er....
Ik was , zoals gezegd, gevallen voor de shetlander.
Ik had (en heb ook daarna nog even) veel verschillende paarden bekeken in alle maten (heb er echt heel veel gezien), maar ben echt gevallen voor haar karakter
(qua uiterlijk is ze dus ook echt niets bijzonders :P )

Gisteren is ze in de kliniek uitgebreid gekeurd. Heel ongebruikelijk met een shet, maar ik wilde graag zoveel mogelijk risico's uitsluiten na alle ellende die ik heb gehad.
Liever nu investeren, dan straks weer met enorme kosten opgezadeld te worden. (ieder paard kan natuurlijk ziek worden, maar ik wil het liever niet opzoeken)
Ze is helemaal zonder aanmerkingen goedgekeurd. Een leuk en kerngezond paardje. :)
Ze liet ook goed zien waar ik voor gevallen was; helemaal nieuw op een parkeerplaats met trailers, auto's, bij de kliniek naar binnen, opgejaagd worden omdat ze even in galop door de bak moest e.d..... ze onderging alles met opgewekte nieuwsgierigheid, maar liet zich nergens door uit balans brengen. Geen greintje stress.
Ze staat nu dus in de wei en is al geaccepteerd door de rest
(ze zijn hier niet zo moeilijk ;) )
Ze past hier ook goed. Gewoon een rustig paardje, dat meteen het voer wist te vinden :P

Nu wordt het een kwestie van conditie opbouwen, want ze heeft 3 jaar alleen als fokmerrie dienst gedaan. (ze wordt dit jaar 9)
Moet dus kijken dat ik het heel rustig oppak.

Nu moet ik eerst gaan sparen voor een wagentje (wil liever wat langer wachten en een wagentje kopen dat echt bevalt), dus dat geeft wel tijd.

Het voelt op zich wel goed, dat ik alle rijspullen heb verkocht om in haar te investeren (en in de keuring, want die is hier best duur).
Soms als ik mensen zie rijden, voel ik nog een heel klein steekje, maar als ik dan bij mijzelf eerlijk de vraag stel of ik nog op een nieuw paard zou willen stappen ... nou nee. Ik heb lang geleden een impressiefractuur van de rug bij een val en de schade zorgt nu voor chronische pijn in de rug, die erger wordt bij het ouder worden. Ik kan het dus niet 'vergeten' en de link tussen op een paard zitten en de val en de pijn wordt sterker ipv minder de laatste jaren en dat zorgt er gewoon voor dat mijn zelfvertrouwen weg is met rijden. Met de huidige paarden ging het nog wel, maar ik moet er niet aan denken om weer aan een nieuw paard te wennen. Een goede beslissing dus, om het rijden te staken.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:26

Zo een nieuwe damer erbij? Gelfeiciteerd! Je mag foto's plaatsen hoor! ;)
Dat karretje komt vanzelf op je pad, wees niet bang. Net als zoeken naar een partner, als je niet meer zoekt, komt ie langs!
Jammer eigenlijk dat je het rijden moet laten gaan; ik klim soms nog wel eens op Fralla, voelt zo zalig. Ze heeft een fijne stap. Maar da's alles wat ik doe; stappen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 08:08

Ik zal binnenkort foto's maken. Heb dat al geprobeerd, maar ze komt steeds te dicht bij mij staan (is tenslotte nog wat spannend bij de andere paarden en blijkbaar ben ik al een veilige haven... het is al zo erg dat ik mij schuldig voel als ik naar binnen ga, omdat ze dan naar mij hinnikt. Ze wil dat ik blijf...)
En och... als ik even wil weten hoe het voelt om op een paard te zitten, kan ik altijd even op Hälga's blote rug klimmen. Ze geeft heus aan als ze het niet prettig vindt en soms heel eventjes op zo'n rug zitten is voor mij meer dan voldoende. In haar heb ik vertrouwen.

Met het karretje heb ik geen haast. Ik wil gewoon iets wat goed bij mij past en dan heb ik geen probleem met even wachten. Zij is er al jaren uit (en ik ook) en we hebben voorlopig genoeg werk met elkaar leren kennen, de straat opgaan, beetje spieren en conditie opbouwen etc.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:14

Wat je zegt, rustig aan!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:19

liljebo schreef:
Tja..al 52 en dus allang geen penny meer (hoewel???) overweeg ik na jaren niets dan pech met de grote paarden, verder te gaan met kleintjes.

Zijn er meer mensen die het rijden volledig hebben opgegeven en helemaal op mennen zijn overgestapt met kleintjes? Hoe beviel dat?

Grappig,.. ik heb er ook wel eens aan gedacht ik ben nog geen 50+ :D , maar dat duurt niet lang meer.
Ik heb een groninger paard en die gaat zeker nog 7 tot 10 jaar mee (om heel zwart wit te zeggen).
Ik ga daarna waarschijnlijk ook over naar de kleintjes. Dat worden geen shetten, maar welsh mountain pony's. Ik wil daar mee mennen en kleine (talentvolle) kinderen erop laten rijden hun lesgeven en met ze naar wedstrijden gaan. En gewoon leuk mee te fokken.

Ik wil je heel veel succes met je shetten wensen, het gaat je lukken!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 08:23

Ik heb er al eentje hoor:) Lees hierboven. Voor mij is het overigens alleen maar hobby... laat haar niet rijden (ben ik veel te bezitterig voor hahahaha) en ga er ook niet mee fokken (is ze niet geschikt voor en heb zelf die wens niet) Ben heel erg on-ambitieus....

Sandrina, uiteraard. Tijd genoeg. Het elkaar leren kennen en leren samenwerken is gewoon ook een hele leuke fase, vind ik.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:42

Heb gisteren de beslissing gemaakt om mijn Diëgo te koop te zetten officieel,
met heel veel pijn omdat ik hem toch gered heb van de dood vorig jaar.

het verhaal: viewtopic.php?f=217&t=1673990

Maargoed door lichamelijke klachten ( ernstige rugproblemen , versleten knie met kraakbeen dat aan het oplossen is, doorgezakte voet, ontstoken arm die na 2 jaar nog niet wilt genezen en chronische vermoeidheid) heb ik die keuze toch gekozen omdat ik hem het plezier niet zou kunnen geven in de toekomst zoals hij zou willen..
Ben altijd al voor kleintjes geweest en heb zelf al 1 NMPRS hengst hier thuis staan en als Diëgo verkocht is , ga ik
me er een 2de hengst bijkopen voor dubbelspan te doen :)

Dit is mijn NMPRS hengste dat ik nu heb : [ITP] Filmpje kijken met Daan !

Ben wel niet overgestapt naar kleintjes op mijn oude dag aangezien ik nog maar net 17 ben,toch niet erg ? :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 06:50

Nee, hoor. Dat is niet erg :+
Maar wel jammer dat je zo jong al zoveel problemen hebt.
Maar inderdaad... als je lichamelijk minder fit bent, zijn kleinere paarden toch handiger.
Dat heeft bij mij sterk meegespeeld.

De grote paarden blijven hier natuurlijk, omdat ze al op leeftijd zijn en lichamelijke gebreken hebben. Maar na deze grote paarden, komen er geen nieuwe grote paarden. Hooguit nog een kleintje, als het mennen straks goed bevalt. Maar dat is pas over een paar jaar actueel (hoop ik....het zou anders zijn als de andere paarden sneller wegvallen, maar dat is niet te hopen)

Knap hengstje heb je.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:12

Wat is het hier stil geworden.... en dat terwijl de shetlander ritten het zo goed doen ha ha ha

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:21

Citaat:
liljebo schreef:
Tja..al 52 en dus allang geen penny meer (hoewel???) overweeg ik na jaren niets dan pech met de grote paarden, verder te gaan met kleintjes.

Zijn er meer mensen die het rijden volledig hebben opgegeven en helemaal op mennen zijn overgestapt met kleintjes? Hoe beviel dat?

Ik heb/had niet altijd maar pech met de grote paarden, maar met mijn eigen lichaam...
Reuma gekregen op mijn 12e en de paarden ivm de kracht volledig op moeten geven..

na 3 maanden janken van het gemis van mijn groot paard. (wat mijn ouders toen dus verkocht hebben omdat ik bleef doorgaan met rijden en weer vanwege de ontstekingen 3dagen niet kon rijden en na 3 dagen dus weer gewoon opstapte om het riedeltje opnieuw te beginnen... pijnlijke hell, maar ik wilde met paarden zijn!)
heb ik dus een shetlander gekocht... die kleine opdonder is mijn leven! <3
Hij heeft mij ondanks zijn size, echt wel alles teruggegeven waar ik van droomde!
nu ik 21 ben, en mijn reuma zo gedaald is naar een niveau dat ik waarschijnlijk wel weer mag rijden, heb ik een new forest x Tinker merrie aangeschaft, ze is nu 2,5.. waarmee ik het rijden toch wel weer een beetje wil oppakken met de gedachte dat ik ook ga mennen... en streng tegen mijzelf qua aangeven wanneer mijn lichaam iets wel/niet aankan...
Maar, ondanks dat Zelda (de grote) een altijd blijven hangende droom is, is mijn kleine Kingie het mini paardje waarmee ik kan lezen en schrijven.. geen enkel groot paard kan die heerlijke band nog breken! ;)

mijn kleine eigenwijze ventje :D
het mennen met hem is heerlijk, lekker naar buiten en alles, heerlijk!

Het was een 'oplossing' voor de mij die serieus depressief werd omdat ze door haar ziekte een droom moest opgeven.. maar het heeft daar uiteindelijk alleen maar extra dromen gecreert.. want pff, ik kan echt niet meer zonder mennen! (voorheen NOOIT over nagedacht..)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:41

Hier nog eentje, 54 en grote paarden ingeruild voor shetlander en minishetlander.
Ik men met me shetlander.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 07:48

2,5 jaar geleden, heb ik de overstap gemaakt van rijden naar mennen in zijn geheel. Nu men ik vrij vaak met mijn 2 shets. Mis eerlijkgezegd het rijden niet overdreven. Soms de heerlijke buitenritten wel! Maar mennen is ook zo leuk! :)

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:25

Ik ben wegens gezondheidsredenen gestopt met rijden, mijn prachtige sport kwpn merrie waar ik veel van hield, maar lichamelijk ging het niet meer. En ze wilde graag werken en werd niet gelukkig als weide paard. Na dit hele verhaal verwerkt te hebben ben ik aan een shet begonnen. Rij aangespannen, doe vrijheidsdressuur en lange lijnen werk. Ook gaan we elk jaar naar de premie keuring. Ik mis het rijden helemaal niet meer! Mis mijn paard, maar het rijden opzich niet. Ik rij geen wedstrijden, maar wel fanatiek, rij lange afstanden. En geniet volop!
Mijn pony komt van www.alloysehoeve.nl Heb een leuk contact met de fokkers, en heb ook weer nieuwe contacten in de menwereld erbij gekregen.
Super blij met mijn pony! Daar waar mijn kwpn voor opzij sprong, gaat zij braaf door. Het zijn zulke dappere stoere pony's!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:32

Ik heb zelf ooit een soortgelijk topic geopend maar die is weggezakt.
Maar hier nog 1; ik kan door lichamelijk klachten (o.a. door 3 pittige paardenongelukken) niet meer rijden en heb 3 maanden geleden mijn eigen shet aangeschaft. Er gaat uiteindelijk niets boven iets van jezelf ! Ik ben 40 jaar :-)

Ben echt super gelukkig met Alf ! We wandelen/fietsen/longeren/vrijheidsdresuur en heb komende week mijn eerste lesje lange teugelen. Misschien komend voorjaar voor de wagen want hij is al licht beleerd.

Dolgelukkig !

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:39

Waarom ga je niet voor een super leuke d -pony .
Kun je toch ook nog rijden en het is allemaal wat handzamer.
Ik zelf heb een connemarapony en de volgende zal er ook weer eentje zijn. Heerlijke dieren en erg hard en gezond. En ook een grote aaibaarheidsfactor. Super gevoelig maar als je ze erdoor duwt sluiten ze zich af. Ideaal om je in vast te bijten en toch niet op te geven. Doe ik nu al 13 jaar .
Ik leer letterlijk met vallen en opstaan.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:43

kitobeer schreef:
Waarom ga je niet voor een super leuke d -pony .
Kun je toch ook nog rijden en het is allemaal wat handzamer.
Ik zelf heb een connemarapony en de volgende zal er ook weer eentje zijn. Heerlijke dieren en erg hard en gezond. En ook een grote aaibaarheidsfactor. Super gevoelig maar als je ze erdoor duwt sluiten ze zich af. Ideaal om je in vast te bijten en toch niet op te geven. Doe ik nu al 13 jaar .
Ik leer letterlijk met vallen en opstaan.

Hoi.. ik blijf ook maar proberen ook OP het paard te blijven zitten dat leverde me vorige zomer een gebroken been op...
Het geeft allemaal niet.. maar vandaag weer heerlijk met de kleine shet op pad geweest.
En je zou denken dat alleen wandelen al leuk is.. maar je nooit kunnen voorstellen dat het nog leuker is om ermee door het bos te rijden op een hele kleine HCA sulky.

soms is het voor je zelf vertrouwen en je plezier gewoon zo fijn om een flink kleinere pony te hebben.
en kan je daar heel bewust voor kiezen. En het een sluit het ander niet uit. Maar het zou me niet verbazen als ik mettertijd alleen nog maar de kleine pony's heb staan...

Ik vind het op zich niet erg om met vallen en opstaan verder te gaan... maar even helemaal niet eraf vallen is toch ook wel heel plezierig... dat mennen met de shetten is geniaal... en ze kunnen ook net zo stout zijn als een soortgenoot van 1.30 of 1.70 zeg maar ha ha ha (plezierige bijkomstigheid.. je doet zo lekker lang met een baaltje hooi en een biks zak ha ha ha)... ik weet eigenlijk niet waarom ik dat schrijf...

Ik vind het wel stoer hoor dat je iedere keer de confrontatie met je zelf aan gaat en daar zoveel plezier uit put. Als ik niet af en toe achter mijn shetten mag en kan zitten.. weet ik niet of ik er nog op zou stappen....zelfs toen ik mijn been gebroken had kon ik nog steeds met de shet mennen... dat vond ik echt super fijn.